تساقط الشعر ..اسبابه..وعلاجه! - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون العلم والتعليم > أخبار علمية واستشارات تخصصية > إستشارات طبية

إستشارات طبية

تساقط الشعر ..اسبابه..وعلاجه!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 11th February 2010, 09:43 AM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

افتراضي تساقط الشعر ..اسبابه..وعلاجه!

أنا : بنت شعنونة

عشان نتكلم عن مشاكل الشعر لازم نعرف يعني ايه شعر اصلا
    عشان نعرف نبتدي..
    استنوني اجيب شوية صور وارجع..

الموضوع الأصلي : تساقط الشعر ..اسبابه..وعلاجه!     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : بنت شعنونة

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    حازم صلاح ابو اسماعيل..عيب على شيبتك! شؤون مصر الداخلية د. يحي الشاعر 409 32018 3rd April 2012 09:34 PM
    حشيش..مش نافع كدا على فكرة وانا ابتديت اتنرفز..!! إقتراحات ... مشاكل تقنية Rapt 27 3916 31st March 2012 04:25 AM
    "حظ سعيد" خدت قفا على سهوة..! صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح بنت شعنونة 0 1516 29th March 2012 09:05 PM
    اضحك..كركر..او..الطم مع مرشحين الرئاسة!! موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات rgydaa 83 14180 10th March 2012 07:21 PM
    عايزة مساعدة عااااجلة :)) موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات بنت شعنونة 8 5544 2nd March 2012 01:13 PM

قديم 11th February 2010, 09:58 AM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

انا ها اتكلم كلام مبسط عشان بس ما تزهقوش وما تتعقدوش

دي صورة تشريحية مبسطة للشعراية
    الجزء البيضاوي اللي تحت دا هوا بصيلة الشعر اللي هوا الجدر ودا بيجله تغذية عن طريق الشعيرات الدموية اللي لونها ازرق واحمر قدامكم دا
    الجزء الطويل دا هوا ال shaft اللي هوا جسد الشعراية نفسه وهوا بينطلق من جدر الشعرة الى سطح الجلد ثم للخارج

نيجي بقى للشافت نفسه اللي هيا الشعراية نفسها..

دا شكل الشعراية تحت المجهر الالكتروني
    شايفين الطبقات الخارجية دي
    دي اسمها طبقة الكيراتين الخارجية للشعرة ودي طبقة وقائية وتتكون من بروتينات
    بعدها يجي طبقة ال core
    وهيا قلب الشعرة واللي بناء عليه يتحدد نوع شعرك .. ناعم ..خشن.. مفرود..كيرلي..وهكذا..

قديم 11th February 2010, 11:07 AM dr-amira غير متواجد حالياً
    dr-amira
    Colonel

dr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond repute

dr-amira's Flag is: Egypt

أنا : dr-amira

ميه ميه يا دكتوره .....استمرى واحنا معاكى

قديم 12th February 2010, 11:32 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

ربنا يخليكي يا دكتر اميرة
    ولو عاوزين اي سؤال الحقوني بيه الله يكرمكم عشان انا مش من النوع اللي بعرف يشرح لوحده كدا

طبقة الكيراتين دي بقى يا جماعاة ممكن يحصلها اضرار كتير جدا اهمها ان الطبقات دي تبقى شبه الحراشف
    يعني بالشكل دا..

الصورة اللي على اليمين الاولى هيا اللي انا قصدي عليها
    والشكل دا اللي بيظهر لينا في ششكل تقصف الشعر وهياشانه وتغير الكوالتي بتاعه
    ودا اسبابه كتيييييييييييييييييييير جدا
    من اول الجيل و الكريمات الفرد و السشوار الكتير و الشمس ومية البحر و البسين وحاجات تانية كتير بتخلي الشعراية تتحول من الصورة الاصلية الي الحراشف وبالتالي نبتدي نسمع
    شعري ماكانش كدا
    بقى وحش
    اتقصف
    خشن
    هايش

الصورة التانية شمال دا انفجار داخل جسم الشعرة نتيجة الهواء الساخن اللي هوا السشوار

طبيعي انك تدخلي كوافير تلاقي واحدا قاعدة بتتسشور والكوافيرة ماسكة شعرها شاداااااااه ع الاخر و دخاااااااااااااااان طالع من شعرها وعاااااااااااادي
    هنا كارثا
    اللي بيحصل انه الشعر بيكون مبلول وفجأة بنقرر اننا ننشفه تماما بالسشوار ونحطه لالالالالالالالالالازق في الشعر يقوم يحصل في "قلب" الشعرة core تحوصل لنقطة او اكتر من المية لما المية تغلي بفعل السشوار يقوم يحصل انفجار بالشكل اللي انتوا شايفينه دا
    ودا ينتهي عندنا بالشكوى التالية
    شعري بيتقصف من نصه؟
    شعري بيقع من نصه او يقع انصاص
    شعري عامل زي العقل حتت تخينة وحتت رفيعة
    وهكذا

الصورة التانية يمين..
    اسمها knobe
    العقدة
    ودا لما بيحصل الحراشف اللي قلنا عليها بيبتدي الشعر يتشبك في بعضه ويحصل زي عقد وكلاكيع داخل نفس الشعراية او بينها وبين اخواتها وبالتالي عشان نسلكها بنتدي نشد اكتر المشط او الفرشاة ف نبتدي نقطع الشعر ونوقعه

نيجي بقى لأسباب تساقط الشعر

الانيميا
    هرمونات غير منتظمة تظهر في اختلال الدورة وعدم انتظام مواعيدها او ظهور شعر زيادة في مناطق مختلفة من الجسم او ظهور بعض شعيرات في اماكن غير معتاد ظهور الشعر فيها
    - الضغط النفسي
    -السكر
    -بعض امراض زي الذئبة الحمراء او بعض امراض الجهاز الهضمي اللي بيكون فيها هضم مش كويس
    - مناعة ضعيفة وتكرار نزلات برد وحرارة طالع نازل
    - بعد العمليات الجراحية و التخدير الكلي

نيجي بقى لكام سبب مش ها تصدقوهم

استعمال منتجات مجهولة الهوية على الشعر
    او منتجات معروفة غير مناسبة للشعر بكميات كبيرة او تكرار كبير
    السشوار الكتير
    الرضاعة
    غسيل الشعر اليومي
    تسريح الشعر بالفرشاة
    تقطيع الشعر بسبب الطفل الرضيع

قديم 13th February 2010, 12:22 AM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

نانا's Flag is: Egypt

أنا : نانا

!For Medical Professionals Only

تسلم ايدك يا د / شانا

على فكرة شرحك حلو اوي

بقولك يا شانا
    بما انك قولتي أسباب تساقط وتقصف الشعر

يا ريت تقوليلنا ايه الحل وازاي نعالجه
    وهل فيه اسباب وراثية ممكن تكون ورا تساقط الشعر

وبعد اذنك عايزة اعمل استشارة في الموضوع دا

انا مثلا شعري الحمد لله كان كويس
    بس بقالي سنتين بعمل فيه حاجات غريبة جدا وتقريبا بدأ يبوظ مني للسبب دا

انا ساعات وانا قاعدة سرحانة ولا بذاكر بمسك أي خصلة شعر وانزل فيها بهدلة ازاي بقى
    بمسكها واقعد اقطع فيها
    ازاي بردو
    انا مش بقطعها من جذورها طبعا
    انا بقطعها من نصها كدة
    حركة متخلفة اتعودت عليها
    والموضوع لما طول معايا بدأت احس بأثر دا على شعرة وانه من فوق من عند القُصة مثا بقى متقصف شوية ومتقطع

عارفة اللي انا بعمله دا تخلف

بس والله بدأت اقلل جدا وما اعملش الهبل دا .. بس ساعات غصب عني

مش عارفة دا مرض نفسي دا ولا ايه سببه

قوليلي اعمل ايه يا شانا عشان اعالج الموضوع دا وارجع شعري زي ما كان

وازاي كمان احسن مستواه لأني الفترة الأخيرة كنت هاملاه شوية

وعايزة اقولك حاجة كمان انا فتله شعري رفيعة اوي
    هل دا حاجة وراثية وطبيعة شعري ولا عيب
    وهل ينفع اخليها اتخن من كدة ولا ايه

وعايزة استشيرك في حاجة كمان
    ايه رأيك في عمل الشعر حاجة اسمها ( طاقية ) وهو انك تلفيه على راسك ( أكيد انتي فاهمة قصدي )

وحاجة كمان
    ايه رأيك في لف الشعر بالرولو
    هل دا حلو ولا سيء للشعر ؟

معلش انا اسألتي كتيير

بس ما صدقت والله اقول اللي في نفسي

وميرسي انك اديبتينا الفرصة للإستفسار والإستفادة من الموضوع دا

قديم 13th February 2010, 12:35 AM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

نانا
    انا اللي بشكرك انك لحقيتيني ب اسئلة دا انا كنت ابتديت اهيس

واحدا واحدا
    اولا اللي انتي بتعمليه دا نفس فكرة انفجار الشعرة وبنفس الصورة
    ولكن دا بيؤدي انك بتخلي شعرك في حالة "صدمة" وبالتالي يبدا نمو الشعرة اللي نهايتها متقصف يتحول لبطيئ وبالتالي يضعف تغذية قلب الشعرة دي ةبالتالي تبتدي التقصيفة تسرح على فوق و بالبلدي كدا تتشقق اكتر ولفوق ودا ها يخلي كوالتي شعرك من سيء الى اسوأ
    الحل
    بطلي اللي بتعمليه دا لأنك ممكن تعملي كارثا و تخلي شعرك يبطل يطول او يبقى مشوه خصوصا ان فتلة شعرك ضعيفة اصلا

فتلة شعرك دا جين وراثي بتتولدي بيه ولا يتغير للاحسن ابدا..مهما عملنا "خلقة ربنا"

الطاقية والله بين بينين يعني ممكن تبقى مضرة وممكن نعديها
    الشرط ما يبقاش الشعر مشدود ومش تعمليها عكس عكاس و تغيري الاتجاه لأن دا ممكن يعمل تساقط زيادة

ولو استوفيتي الشرطين دول ممكن نعديها وتبقى افضل من الرولو لأن غالبا في مصر بتلفوه مشدوووووووووووود جدا +بتناموا بيه ودي مصيبة

علاج شعرك شوية فيتامنيات تنساب حالتك + استعمال شامبو جيد + قص طرف الشعر لحد ما يبقى مافيش تقصيفه ويكرر كل شهر قص الاطراف لمدة 3 شهور
    اكل سلطة كويس
    استعمال بلسم جيد لأطراف الشعر او حمام كريم مرطب جيد

قديم 13th February 2010, 09:45 PM حنان غير متواجد حالياً
    حنان
    Senior Member

حنان is on a distinguished road

أنا : حنان

موضوع رائع
    شانا شكلي حذاكر للامتحان النهائي بمواضيعك دي
    عايزة كل يوم topic جديد

قديم 13th February 2010, 09:49 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

من بعض ما عندكم يا فندم

ايدك معايا يا دكتر بقى

يعني اشتركي معانا ب اي اضافة " اخوكم مزنووووووووووق"
    ولو اخطأت طبعا في اي معلومة ارجو التصحيح عشان الجميع يستفيد ب امر الله

يا ستي افتحي انتي بس الموضوع اللي عاوزاه وانا معاكي بس لو رحتي ورا الشمس ما ليش دعوة

قديم 13th February 2010, 10:11 PM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

نانا's Flag is: Egypt

أنا : نانا

ميرسي جدا يا شانا على إجاباتك على إستفساراتي

بس بالنسبة لتسريح الشعر
    ايه افضل حاجة اسرح بيها شعري

سمعت ان المشط الخشب اللي فرواقاته واسعة احسن حاجة
    وسمعت ان المفروض الواحد ما يسرحش شعره إلا لما ينشف
    صح دا ؟

طيب وبالنسبة للفُرشة
    هل يفضل عدم إستخدامها بتاتاً .. ولا ليها حالات مش بتضر ؟

قديم 13th February 2010, 10:41 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

ولا يهمك يا نانا..
    انت تسأل ونحن نجيب
    اهو تنقذيني

بصي يا ستي..
    تسريح الشعر يفضل من تحت ل فوق عشان ما تشديش شعرك دايما من نفس المنطقة من قدام اللي هيا اضعف منابت الشعر يقوم ينحل نتيجة التسريح

وبعد الدش يفضل تسريحه وهوا مرطب
    يعني لا مبلول بيشر مية ولا ناشف خالص يقوم يتقطع منك..

الناس بتفضل المشط الخشب عشان ما بيعملش كهرباء استاتيكية يقوم ما يعملش شحنات داخل الشعر تؤدي الى كلكعته و بالتالي يعمل عقد ومن ثم يتقطع

لو ها نقول بالترتيب
    يبقى المشط العاج الافضل على الاطلالالالالالالالالالالاق عشان طري ومش بيعور لا الفروة ولا الشعرة

يليه الخشب
    يليه البلاستيك "اسوأهم"

الفرشاة والا المشط؟

المشط.. ليه بقى.. حسابيا. المشط سطر واحد فيه مثلا عشرين سن انما الفرشة عبارة عن خمس او ست سطور كل واحد فيهم فيه العشرين سن!! يبقى مين فيهم ها يوقع الشعر اكتر؟؟!!
    فهمتي قصدي

هل ممكن الفرشة تبقى غير مضرة
    ممكن
    لو كانت rubbery يعني مصنوعة من اللدائن الطرية مش بلاستيك وممكن الخشب
    عدد سطور قليل واستعمال هاديء بدون عنف
    ممكن نعديها في اللحظة دي