اللي حضر جلسة مقاطعة نيوبرونزويك يجمع هنا. - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > مقاطعات كندا

مقاطعات كندا Canada Provinces

مقاطعات كندا

اللي حضر جلسة مقاطعة نيوبرونزويك يجمع هنا.

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 27th June 2016, 11:31 AM Hisham Ali غير متواجد حالياً
    Hisham Ali
    Junior Member

Hisham Ali is on a distinguished road

Hisham Ali's Flag is: Egypt

أنا : Hisham Ali

انا من القاهرة و جالي ميل التأكيد بس عاوز اعادل الشهادات..ممكن حد لو ليه تجربة يقولي ايه الخطوات المطلوبة بالضبط للمعادلة الشهادات

قديم 27th June 2016, 02:19 PM samehshokry غير متواجد حالياً
    samehshokry
    Member

samehshokry is on a distinguished road

samehshokry's Flag is: Egypt

أنا : samehshokry

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shaikh_tamer
    انا لسه ماخدتش النومينيشن بس قالوا لي ان ملفك اتقبل.
    انا شغال فني شبكات.
    و المقاطعة ممكن متكنش اجمل مكان في كندا بس لشخص بيدور علي الهدوء و الطبيعة اعتقد انها مكان مثالي.
    سوق العمل فيه مشكلة في كل كندا.
    و هما عايزين ناس طبيعيين و اقل من الطبيعيين كمان.
    و اخيرا ورقي اخد 3 شهور و لسه مستني النومينيشن.
    دعواتكم

اولا الف مبروك و ربنا يكملك علي خير
    سؤالي كالتالي
    هل انت قدمت هناك في وقت المحاضره و لا بعد المحاضره ؟
    هل عملولك انترفيو بعد المحاضره فعلا و لا لأ ، و لو عملت انترفيو ، هل كان كلام عام و لا فيه تفاصيل ؟
    هل فيه عدد معين هيتم قبوله - زي نظام كيبيك كده طالبين 5000 و بتقفل بعدها ولا لأ ، وتفتكر في اولويه باسبقيه التسجيل ، يعني اللي يسجل الاول يتقبل الاول ولا مافيش الكلام ده ؟

شكرا يا شيخ تامر

قديم 27th June 2016, 02:43 PM HanyMan غير متواجد حالياً
    HanyMan
    Golden Member

HanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond repute

أنا : HanyMan

posted via mobile device

قديم 27th June 2016, 02:45 PM HanyMan غير متواجد حالياً
    HanyMan
    Golden Member

HanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond repute

أنا : HanyMan

اقتباس
    انا لسه ماخدتش النومينيشن بس قالوا لي ان ملفك اتقبل.
    انا شغال فني شبكات.
    و المقاطعة ممكن متكنش اجمل مكان في كندا بس لشخص بيدور علي الهدوء و الطبيعة اعتقد انها مكان مثالي.
    سوق العمل فيه مشكلة في كل كندا.
    و هما عايزين ناس طبيعيين و اقل من الطبيعيين كمان.
    و اخيرا ورقي اخد 3 شهور و لسه مستني النومينيشن.
    دعواتكم

ربنا يكرمك وييسرلك حالك يا شيخ تامر وباذن الله تسمح الخبر الجميل قبل رمضان ما يخلص وابقي طمنا
    posted via mobile device

قديم 27th June 2016, 03:19 PM shaikh_tamer غير متواجد حالياً
    shaikh_tamer
    Member

shaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond repute

أنا : shaikh_tamer

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mody
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا الف مبروك و ربنا يوفقك و يكملك على خير ان شاء الله
    تانيا انا قدمت امبارح على محاضرة ابوظبي بس ب نوك مدير صيدلية لان نوك صيدلي ممنوع من التقديم
    هوا صحيح انا مش مأمل نهائي على الموضوع ده
    بس انا هعمل الي عليا و الباقي على ربنا
    كان عندي كام استفسار لو حضرتك تساعدني
    في الاول هما بعد المحاضرة بيقابلو كل الناس و لا الي ورقه جاهز بس و لا الي هما بيختاروه حسب النوك؟
    و بعدين هل نيوبرونزويك مرتبطة بالاكسبريس انتري؟
    يعني أنا عندي فايل على الاكسبريس انتري بنوك صيدلي و انا مقدم في المحاضرة بنوك تاني فهل لازم اعمل فايل اكسبريس جديد بالنوك التاني و لا ايه؟

موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

الله يبارك فيك يا مودي و ان شاء الله قريبا جدا ربنا حيكرمك و حنتجمع هناك.
    اللي انت عملته ده عين العقل و زي الفل والله.
    موضوع المقابلة ليس له اي قيمة لان الشروط واضحة و هي حضور المحاضرة مش حضور المقابلة اللي بعد المحاضرة, فلو محدش قابلك ميهمكش لانهم هما الخسرانين
    المقابلة ديه استرشادية مش مؤثرة, و كل الحكاية بيقول للناس اللي هو شايفهم اكثر حظا ازاي يقدموا و يكملوا الطريق ازاي.
    اخر حاجة موضوع الملف علي الاسبريس انتري ده مش مهم دلوقتي خالص, ممكن اوي تعمل الملف بعد لما يجيلك الترشيح بالفعل, حتلاقيهم بعتلوك اميل بيقولوا ليك لو سمحت هات رقم الاكسبريس انتري بتاعك و ساعتها ابقي اعمل فايل تاني بالوظيفة الجديدة.
    بالتوفيق

قديم 27th June 2016, 03:21 PM shaikh_tamer غير متواجد حالياً
    shaikh_tamer
    Member

shaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond reputeshaikh_tamer has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HanyMan

ربنا يكرمك وييسرلك حالك يا شيخ تامر وباذن الله تسمح الخبر الجميل قبل رمضان ما يخلص وابقي طمنا
    posted via mobile device

روح ربنا يكرمك انت كمان و ييسر ليك الحال و انت كمان تحضر المحاضرة و كمان كام شهر اشوفك هناك

قديم 27th June 2016, 03:27 PM shaikh_tamer غير متواجد حالياً
    shaikh_tamer
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehshokry
    اولا الف مبروك و ربنا يكملك علي خير
    سؤالي كالتالي
    هل انت قدمت هناك في وقت المحاضره و لا بعد المحاضره ؟
    هل عملولك انترفيو بعد المحاضره فعلا و لا لأ ، و لو عملت انترفيو ، هل كان كلام عام و لا فيه تفاصيل ؟
    هل فيه عدد معين هيتم قبوله - زي نظام كيبيك كده طالبين 5000 و بتقفل بعدها ولا لأ ، وتفتكر في اولويه باسبقيه التسجيل ، يعني اللي يسجل الاول يتقبل الاول ولا مافيش الكلام ده ؟

شكرا يا شيخ تامر

الله يبارك فيك.
    - قدمت بعد المحاضرة لان مينفعش حد يقدم وقت المحاضرة.
    - انا معملتش انترفيو, بس عايزك تكون عارف ان المقابلة ديه استرشادية, يعني لو انت درجاتك سوبر مان حتقدم ورقك زي بقية الناس, فالمقابلة هدفها تحفيزك و ارشادك للناقص من ورقك و لو مش معادل الشهادات و الحوارات ديه.
    - كل مقاطعة في كندا ليها عدد معين يتم قبوله, و هو بيعمل المحاضرات اصلا بيحدد العدد حسب العدد المسموح ليه من الحكومة الفيدرالية.
    - مفيش اولوية ولا الكلام ده, كل اللي حضر المحاضرة في نفس اليوم علي نفس الدرجة و لهم كافة الحقوق و الفرص.
    بالتوفيق

قديم 27th June 2016, 05:59 PM nanymigration غير متواجد حالياً
    nanymigration
    Member

nanymigration is on a distinguished road

nanymigration's Flag is: Egypt

أنا : nanymigration

الف مبروك يا شيخ تامر و ربنا يكملهالك علي خير بإذن الله
    posted via mobile device

قديم 27th June 2016, 10:09 PM samehshokry غير متواجد حالياً
    samehshokry
    Member

samehshokry is on a distinguished road

samehshokry's Flag is: Egypt

أنا : samehshokry

اقتباس
    الله يبارك فيك.
    - قدمت بعد المحاضرة لان مينفعش حد يقدم وقت المحاضرة.
    - انا معملتش انترفيو, بس عايزك تكون عارف ان المقابلة ديه استرشادية, يعني لو انت درجاتك سوبر مان حتقدم ورقك زي بقية الناس, فالمقابلة هدفها تحفيزك و ارشادك للناقص من ورقك و لو مش معادل الشهادات و الحوارات ديه.
    - كل مقاطعة في كندا ليها عدد معين يتم قبوله, و هو بيعمل المحاضرات اصلا بيحدد العدد حسب العدد المسموح ليه من الحكومة الفيدرالية.
    - مفيش اولوية ولا الكلام ده, كل اللي حضر المحاضرة في نفس اليوم علي نفس الدرجة و لهم كافة الحقوق و الفرص.
    بالتوفيق

( انا اقصد في خلال السنتين من تاريخ المحاضره مش بعد المحاضره علي طول )

(انا كان عندي الرايتينج 5.5 و قولت اتارجت علي 7 المره ده فاخد وقتي قبل ما ادخل الامتحان ، تفتكر اسربع نفسي و امتحن عشان اقدم بدري و لا اخد وقتي و الفرص متكافئه بغض النظر عن وقت التقديم ؟)

قديم 28th June 2016, 05:14 AM shaikh_tamer غير متواجد حالياً
    shaikh_tamer
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nanymigration
    الف مبروك يا شيخ تامر و ربنا يكملهالك علي خير بإذن الله
    posted via mobile device

الله يبارك فيكي يا ناني و ان شاء الله ربنا يكرمك و يقدم ليكي اللي فيه الخير