بشرى لكل المحاسبين اللي عايزين ياخدوا ال CGA بعد وصولهم كندا - الصفحة 26 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

بشرى لكل المحاسبين اللي عايزين ياخدوا ال CGA بعد وصولهم كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 19th March 2012, 02:00 PM paolo غير متواجد حالياً
    paolo
    Member

paolo is on a distinguished road

paolo's Flag is: Qatar

أنا : paolo

اخوانى الأعزاء

انا محاسب و مسافر كندا شهر مايو سياحة لمدة شهر
    و مش عارف استقر فين حتى الآن و ازاى استفيد من هذه الزيارة

ممكن تنصحونى بايه ...

قديم 19th March 2012, 02:05 PM Mzohairy غير متواجد حالياً
    Mzohairy
    Golden Member

Mzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond repute

أنا : Mzohairy

الاستفاده الوحيده انك تتبسط

و لو ناوي تقدم على هجره بعد ما تروح من الاجازه...يبقى حاول تروح البلد اللي انت ناوي تنزل فيها لما تهاجر

غير كده مفيش اي استفاده ممكن تدعملك ملف الهجره (لو كان عندك نيه للهجره)

قديم 19th March 2012, 03:09 PM paolo غير متواجد حالياً
    paolo
    Member

paolo is on a distinguished road

paolo's Flag is: Qatar

أنا : paolo

أطيب تحياتى يا Mozehry باشا

بانسبة لأى شهادة ممكن تدعم ملف الهجرة - محاسبة - امتحان الCELPIP ?

بصراحة انا مش عارف اى مقاطعة ابدا بيها فماذا تنصحنى؟

مع أطيب تمنياتى

قديم 19th March 2012, 03:35 PM HanyMan غير متواجد حالياً
    HanyMan
    Golden Member

HanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond repute

أنا : HanyMan

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kazem
    السلام عليكم
    علاء باشا و هانى مان باشا اخباركم ايه
    انتم فين عايزينكم معنا على طول

الف شكر يا كاظم على السؤال
    احنا هنا يا باشا كل يوم بس ان شاء الله أحصلك فى البروفيشنال ونبدأ مذاكرة مع بعض
    انا وانت وعلاء وكل محاسب يحب برضوا
    تقبل تحياتى

قديم 20th March 2012, 11:01 AM albostamy غير متواجد حالياً
    albostamy
    Member

albostamy will become famous soon enough

أنا : albostamy

!For Medical Professionals Only

كده نقدر ندرس CMA and MBA من خلال اوساب ونشتغل محاسبين
    https://www.cma-ontario.org/index.cfm?ci_id=7481&la_id=1

قديم 21st March 2012, 10:27 AM Gabrial غير متواجد حالياً
    Gabrial
    Junior Member

Gabrial is on a distinguished road

أنا : Gabrial

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaashabana
    تقبل خالص عزائى لوفاة البابا شنودة

شكرا جدا علي كلماتك الرقيقة.

قديم 21st March 2012, 10:35 AM Gabrial غير متواجد حالياً
    Gabrial
    Junior Member

Gabrial is on a distinguished road

أنا : Gabrial

اقتباس
    [email protected]
    https://www.accaglobal.com
    Tel: +44 (0)141 582 2000
    Fax: +44 (0)141 582 2222
    دة الايميل بتاعهم والموقع واراقام التليفونات ممكن تبعتلهم وان شاء الله يردوا عليك فى اقرب وقت

بالنسبة الدراسة هتفيدكوانت معندكش خبرة ف انا هقولك على حسب معلوماتى ورأى الشخصى وتقدر تسال الناس اللى ممكن يكونوا اكثر منى خبرة فى الموضوع دة
    انامن رايي الشخصى ان حاليا احنا محاسبين يعنى فى اول الطريق بمعنى اصح يعنى شغل المحاسبة اللى بنعملة بيكون الى حد ما روتينى وانا بتكلم بالنسبة للخليج مصر يعنى ممكن اى خريج محاسبة وعندة معلومات كافية يقوم بشغل المحاسبة
    لكن الغرض من اننا بندرس الشهادة دى هى لعدة اسباب
    اولا انا نقدر نقدم فى كبرى الشركات لان دة بيبقى شرطهم دلوقتى
    ثانيا اننا نترقى فى مستوانا الوظيفى وبسرعه بدل ما نستنى سنين وسنين علشان نترقى بالخبرة احنا ممكن يكون عندنا خبرة بسيطةمع الشهادة هترقى بسرعه ودة بردو فى الرشكات الكبيرة
    ثالثا الشهادة عميقة يعنى دراستها هتساعدنا فى الشغل جداا وهتخلينا نعرف المحاسبة على اصولها لغاية الاحتراف بمعنى اصح وبكدة اى حاجة تخص المحاسبة وشغل المحاسبة هنكون على دراية بية وبكدة هنبقى على استعداد ان شاء الله اننا نشتغل فى الشركات الكبرى

لو انت معندكش خبرة وعاوزتدرس الشهادة متهيالى عادى لكن وقت حصولك على الشهادة بيكون شرط ان يكون عندك سنتين خبرة تقريبا او 4 سنين مش متذكر بصراحة

اتمنى حد يكون عندة خبرة فى المجال دة يرد بردو على اسئلتك بوضوح تام والله المستعان

الخلاصة من كلام حضرتك اني اشوف سكة تانية غير acca . لأني معنديش خبرة في المحاسبة وسني كبير 38 سنة
    طيب حد يعرف مجال الشحن و النقل واللوجيستيك أخباره أية؟ وبعدين في معادلة ؟

يعني أنا بصراحة مش عارف هعمل اية...

قديم 21st July 2012, 10:58 PM marly غير متواجد حالياً
    marly
    Member

marly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant future

marly's Flag is: Egypt

أنا : marly

معلومات رائعة .... ياريت يا جماعة تتكلموا بالتفصيل عن كل ما يخص المحاسب من اول المقابلة لغاية المعادلات ...انا بقالى كتييييييييييييييييييييير بدور عليكم

قديم 21st July 2012, 11:02 PM marly غير متواجد حالياً
    marly
    Member

marly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant futuremarly has a brilliant future

اقتباس
    [email protected]
    https://www.accaglobal.com
    Tel: +44 (0)141 582 2000
    Fax: +44 (0)141 582 2222
    دة الايميل بتاعهم والموقع واراقام التليفونات ممكن تبعتلهم وان شاء الله يردوا عليك فى اقرب وقت

بالنسبة الدراسة هتفيدكوانت معندكش خبرة ف انا هقولك على حسب معلوماتى ورأى الشخصى وتقدر تسال الناس اللى ممكن يكونوا اكثر منى خبرة فى الموضوع دة
    انامن رايي الشخصى ان حاليا احنا محاسبين يعنى فى اول الطريق بمعنى اصح يعنى شغل المحاسبة اللى بنعملة بيكون الى حد ما روتينى وانا بتكلم بالنسبة للخليج مصر يعنى ممكن اى خريج محاسبة وعندة معلومات كافية يقوم بشغل المحاسبة
    لكن الغرض من اننا بندرس الشهادة دى هى لعدة اسباب
    اولا انا نقدر نقدم فى كبرى الشركات لان دة بيبقى شرطهم دلوقتى
    ثانيا اننا نترقى فى مستوانا الوظيفى وبسرعه بدل ما نستنى سنين وسنين علشان نترقى بالخبرة احنا ممكن يكون عندنا خبرة بسيطةمع الشهادة هترقى بسرعه ودة بردو فى الرشكات الكبيرة
    ثالثا الشهادة عميقة يعنى دراستها هتساعدنا فى الشغل جداا وهتخلينا نعرف المحاسبة على اصولها لغاية الاحتراف بمعنى اصح وبكدة اى حاجة تخص المحاسبة وشغل المحاسبة هنكون على دراية بية وبكدة هنبقى على استعداد ان شاء الله اننا نشتغل فى الشركات الكبرى

لو انت معندكش خبرة وعاوزتدرس الشهادة متهيالى عادى لكن وقت حصولك على الشهادة بيكون شرط ان يكون عندك سنتين خبرة تقريبا او 4 سنين مش متذكر بصراحة

اتمنى حد يكون عندة خبرة فى المجال دة يرد بردو على اسئلتك بوضوح تام والله المستعان

قديم 21st July 2012, 11:07 PM marly غير متواجد حالياً
    marly
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HanyMan
    مساء الانوار على كل المحاسبين اللى مشرفينا

شكرا يا كاظم انت وعلاء على مجهودكم الاكثر من رائع وطرق المزاكرة اللى بالفعل بدأت بيها وجابت نتيجة أحست بحمد الله

شوف يا كاظم باشا فى أمتحانين للغة الفرنسية TCF and TEF اى واحد من دول تقدر تمتحنة فى مصر عادى بس بجد انا ما أعرفش فين بالظبط لانى برة مصر بس ممكن تسأل فى توبيك مستشار الهجرة لكيبك وهتلاقى أجابة على طول والمشرفين هناك ما بيقصروش

بس نصيحتى ليك ركز فى الشهادة وبعدين الفرنساوى وكندا يجوا براحتهم انت لسة صغير ومجرد حصولك على شهادة ذى دى هيفتحلك مجالات وأفاق أكثر مما تتخيل

على العموم دة التوبيك اللى فية الكورسات تقدر تنزل اللى تحبة وعلى فكرة فى خطة لمزاكرة الفرنساوى للوصول للمستوى السادس او السابع وانت فى البيت وحاطط رجل على رجل
    https://www.almatareed.org/vb/showthread.php?t=47828

شوف يا باشا الخطة كالتالى:-

1- ميشيل توماس ( basic , advanced ) - رايى اننه ممتاز وحسيت ان ممكن اكلم فرنساوى
    2- بيمسلير حوالى 45 درس
    3-فرنش ان اكشن حوالى40 حلقة
    4- موقع روكيت ( مفيد لبعض الجرامر فى الاول فقط )

البرامج دى هتلاقيها فى اللينك اللى فوق والخطة دى مجربة من 4 مطاريد وصلوا للمستوى السادس او السابع وبعدها حددوا مستوى وكملوا فى المركز الفرنسى للوصول للثامن اللى هو الحد الادنى لقبولنا كمحاسبين فى كيبك

حضرتك متأكد من معلومة الثامن الحد الادنى لقبولنا فى كيبيك