بشرى لكل المحاسبين اللي عايزين ياخدوا ال CGA بعد وصولهم كندا - الصفحة 27 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

بشرى لكل المحاسبين اللي عايزين ياخدوا ال CGA بعد وصولهم كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 19th January 2013, 02:29 PM رفيق بخيت ابراهيم غير متواجد حالياً
    رفيق بخيت ابراهيم
    Member

رفيق بخيت ابراهيم is on a distinguished road

رفيق بخيت ابراهيم's Flag is: Egypt

أنا : رفيق بخيت ابراهيم

انا محاسب ومقدم لكيبيك بس عايز اعرف ازاى ابدا المعادلة من هنا فى مصر وايه انواع المعادلات المهمة للمحاسبين واى نوع يناسب كندا

قديم 20th January 2013, 05:49 AM canada wait me غير متواجد حالياً
    canada wait me
    Platinum Member

canada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond repute

canada wait me's Flag is: Saudi Arabia

أنا : canada wait me

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رفيق بخيت ابراهيم
    انا محاسب ومقدم لكيبيك بس عايز اعرف ازاى ابدا المعادلة من هنا فى مصر وايه انواع المعادلات المهمة للمحاسبين واى نوع يناسب كندا

ان شاء الله اليوم سوف اجيبك فى المساء بعد العودة من العمل
    تحياتى

قديم 22nd April 2013, 06:37 PM Khalidmak غير متواجد حالياً
    Khalidmak
    Junior Member

Khalidmak is on a distinguished road

Khalidmak's Flag is: Jordan

افتراضي بحاجة الى نصيحة

أنا : Khalidmak

اخواني انا بحاجة لنصيحة في حالتي وايه هي فرصة اني الاقي شغل في كندا، حالتي كالتالي:
    انا خريج هندسة كهربائية، لكن خبرتي كانت لفترة في مجال تطبيق البرامج وادارة المشاريع في مجال تقنية المعلومات (oracle ERP) لخمس سنوات، وبعدين انتقلت للتدقيق الداخلي وعندي خبرة فيها تقريبا 8 سنوات في مجال الاتصالات وغيرها وخبرتي في المحاسبة جيدة جدا ، ومجموع خبرتي 14 سنة، معاية الشهادات التالية:
    CMA - certified management accountant - IMA
    CIA - certified internal auditor
    CISA - certfied unformation system auditor
    CISM- certified unformation security manager
    PMP - project management profissional
    وعندي خبرة كبيرة ومميزة في مجال تحليل البيانات باستخدام SQL SERVER, ACL , ACCESS
    ارجو النصيحة ايه هي فرصتي في اني الاقي شغل علما باني واخد الPR من سنة ونص تقريبا ومخطط ارجع كندا قريبا

قديم 8th May 2013, 09:54 PM tatola غير متواجد حالياً
    tatola
    Member

tatola is on a distinguished road

أنا : tatola

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رفيق بخيت ابراهيم

iam the same case

قديم 31st August 2013, 07:52 AM aldododo غير متواجد حالياً
    aldododo
    Senior Member

aldododo is a jewel in the roughaldododo is a jewel in the roughaldododo is a jewel in the rough

aldododo's Flag is: Egypt

أنا : aldododo

!For Medical Professionals Only
    دعوه لموضوعي

السلام عليكم ممكن يا جماعة اللى بعت ملفه يقولى بكالوريوس تجارة شعبة محاسبة ايه هو رقم الكود اللى بعت بيه تخصصة؟

قديم 31st August 2013, 11:29 AM thebestlover غير متواجد حالياً
    thebestlover
    Member

thebestlover is a jewel in the roughthebestlover is a jewel in the roughthebestlover is a jewel in the rough

أنا : thebestlover

يا جماعو التوبيك دي قديم جدا والكلام اللي فية كلية اتغير الشهادات دية كلها انضمت لشهادة واحدة يقت اسمها cga ياريت يا جماعة اللي عندة المعلومات الجديدة يقولها

قديم 8th September 2013, 04:48 PM أفندينا غير متواجد حالياً
    أفندينا
    Member

أفندينا is on a distinguished road

أفندينا's Flag is: Egypt

أنا : أفندينا

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mzohairy
    شهاده بريطانيه اسمها ACCA
    لو خدتيها قبل ما تيجي كندا تقصر عليكي الوقت كتير جدا علشان تعادلي شهادتك و تبقي محاسب معتمد في كندا
    الاخ علاء شرحها هنا من كام صفحه فاتوا بالتفصيل

بالتوفيق

لأ وكمان هاتفيدك في المقابله جدا , لأنها هاتبين انك عارفه انتي بتعملي ورايحه فين ومخططه كويس لحياتك وهاتشتغلي في المهنه اللي هي اساسا هايخدوكي عشان محتاجنها
    بالتوفيق

قديم 9th May 2016, 08:47 PM Kareem.alnaiad غير متواجد حالياً
    Kareem.alnaiad
    Junior Member

Kareem.alnaiad is on a distinguished road

Kareem.alnaiad's Flag is: Egypt

أنا : Kareem.alnaiad

السلام عليكم
    ياريت نعرف الاخوة الكرام عملو اية في مشوار الAcca ولو في جديد يضيفوه عشان نمشي علي خطاهم وبالذات معادلة الCGA

قديم 7th October 2016, 12:29 PM xahmed غير متواجد حالياً
    xahmed
    Junior Member

xahmed is on a distinguished road

xahmed's Flag is: Egypt

egypt

أنا : xahmed

يؤسفني انا تابعت المضوع متاخر جدا ..
    الكلام كان جميل
    والتفاعل والرواح
    وبعدين تسرب المملل
    ثم الانقطاع ..
    بغض النظر عن المعلومات التي اصحبت شحيحه و مهمه

نتمني ان نعرف اخبارا اخوانا الي سبقونا في التقديم للشهادة
    اخبارهم إيه
    عملوا إيه
    وصلوا لحد فين
    مين كمل ومين وقف
    ربنا يوفق الجميع

قديم 1st November 2016, 06:29 AM Remon.soliman غير متواجد حالياً
    Remon.soliman
    Moderator

Remon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond repute

Remon.soliman's Flag is: Kuwait

أنا : Remon.soliman

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bikatsho
    موضوع اكثر من رائع يا دكتور. انا كنت عايز اعرف معلومات عن ترشيح اونتاريو فعلا لاني صيدلي ونفس حالتك بالظبط فيا ريت تشرحلنا بالتفصيل الله يكرمك ولو في امكانيه للتواصل علي الخاص تبعتلي ايميلك لاني لسه متفتحتش عندي الرسائل بالمنتدي

فيه حل بسيط وسهل جداً لمشكلة المسجلين الجدد والزملاء الذين ليس لديهم عدد كافى من المداخلات للتواصل على الخاص يتلخص فى خطوتين مش حياخدوا منك نصف دقيقة

1- إذهب إلى لوحة التحكم الخاصة بك ومنها إلى (تعديل الخيارات) ... ثم ضع علامة صح على الصندوق الخاص بـ (إستلام بريد إلكترونى من الأعضاء) كما يظهر فى الصورة المرفقة:

2- عندما يريد أحد الزملاء القدامى التواصل معك عبر البريد الإلكترونى فكل ما عليه هو الضغط على إسمك ويختار (إرسال رسالة بريد الكترونى إلى) كما يظهر فى الصورة المرفقة:

إضغط على الصور لعرضها بالحجم الطبيعى

سبب تقييد خاصية الرسائل الخاصة للمسجلين الجدد سبق أن وضحته الإدارة فى عدة موضوعات سابقة بغرض حماية خصوصية الأعضاء القدامى من بعض العضويات الجديدة ... كذلك يتم حجب البريد الإلكترونى الخاص بجميع الأعضاء إلا لو إختار العضو إظهاره كما ورد فى الشرح أعلاه ... تحياتى