تاريخ مصر - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > شؤون مصر الداخلية

شؤون مصر الداخلية

تاريخ مصر

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 27th April 2010, 04:51 AM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

افتراضي تحية كبيرة لأختى العزيزة سناء

أنا : O.S.A.M.A

الله يفتح عليكى يا سناء اتفضلى دى يا فندم

بصراحة هو ده الكلام
    جمعك للفترات التاريخية لتاريخ مصر أكيد هايكون جداً مفيد وبالذات للناس اللى ممكن تكون مادرستش تاريخ مصر أو حتى ماهتمتش بيه وعلى فكرة انا برضه قضيت فترة طويلة من حياتى ما كونتش بادرس تاريخ مصر لكن كان لازم اقرا عن تاريخ بلدى ومش عشان هيا بلدى لأ...
    عشان دى مصر اللى لازم كل العالم يعرف تاريخها

دومتى بألف خير يا أختى العزيزة

وتقبلى منى مشاركتى باللى هاقدر عليه

قديم 27th April 2010, 06:23 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

موضوع جميل با مدام سناء تسمحى لى اضيف مداخلتى فى موضوع شانا هنا بعد اذنك لبيان اهميه دراسه تاريحنا لمعرفه مستقبلنا لأن امه بلا تاريخ هى امه بلا مستقبل للأسف

اقتباس
    8 صفحات عايزه اقراهم كلهم بس للأسف وقتى اليومين دول ضيق جدا و لم اقرأ تقريبا الا مداخله شانا و لأن مداخلة شانا لخبطتنى على الأخر و فهمت مشكله كبيره يمكن ماكنتش حاساها و هى ايه لزوم عدم معرفه تاريخ بلدك مشكله كبيره فعلا لو تعرفوا ان اسرائيل عايشه و بتكبر و بتندفع للأماما لأن اهلها مذاكرين تاريخهم كويس و عايشين فى تاريخهم علشان كده بيتقدموا و احنا هنا اكتر من نصف البلد امى و النصف التانى مش عارف تاريخ بلده و مش عايز يعرفه و شاطرين بس نتأفف و نشيل هموم و نتقرف من الشوارع و الناس و العيش و العيشه ..............المأساه - انا باعتبرها ماسأة انك مش عارف قيمه الوطن و المكان اللى انت عايش فيه ماتعرفش ان المصريين خير اجناد الأرض و انمعظم الأخطار اللى كانت بتهدد الأمه الأسلاميه و تكاد تكون الحضارة الأنسانيه كلها
    يعنى اللى طرد الصليبيين و اللى طرد التتار اللى خربوا الدنيا كلها هم صلاح الدين الأيوبى و قطز بس امتى لما تولوا حكم مصر بمعنى اللى بيتولى حكم البلد دى و مش محتاج وقت طويل قادر على انقاذ الأمه كلها مسلميها و مسيجيها لو كانوا مذاكرين كويس وواثقين من نفسهم يعنى لو عارفين تاريخنا و فخورين به حاناخذ ثقه فى انفسنا و فى ناسنا و فى قدراتنا اللى يقرأ شخصيه مصر و يعرف عبقريه المكان اللى احنا فيه تاريخنا و جغرافيتنا مش حايتكلم باستهانه عننا انا بجد تقريبا ابتديت اعرف جزء كبير من مشكلتنا اننا مش قاريين تاريخ كويس و هو ده اللى عدونا بيتباهى بيه اننا امة اقرأ لا نقرأ جيدا
    و ده اللى باحاول انقله لبناتى لأن فى لحظات بيقلبوا شفتهم كده لما يلاقونا فى البيت بنتكلم عن الفساد اللى حوالينا و ضعفنا اقولهم خدوا بالكم الصليبين تقريبا احتلوا بيت المقدس 200 سنه تقريبا و اسرائيل فى الوجود بقالها 50 سنه بس يعنى 50 سنه فى عمر الشعوب و لا حاجه المهم نبقى عارفين قدراتنا و وواثقين فى نفسنا و محصنين اولادنا و بناتنا مين عدوهم و حايعرفوا عدوهم منين و يتحصنوا ضده ازاى و هم مش قاريين تاريخ و احنا ايه و مقدرتنا ايه و نقدر نعمل ايه و لازم نغير ازاى لكن نقعد نلعن اللى حوالينا من غير ما نعمل حاجه هى دى السلبيه و حانحاسب عليها واول بدايه للطريق نقرأ تاريخنا كويس و نعرف ان لحظات الأنكسار اللى مرينا بها كان دايما بعدها بيجى امل و الأمل فى تاريخنا مش بيتعمل الا بالمصريين اللى هم احنا
    مشكله يجب علينا تداركها صدقونى اللى بيحصل لنا ده كله مخطط و مؤامرة لأفلاسنا و تفريغ مصر من علمائها و تفريغ مصر من قوتها و زرع اليأس و الأحباط جوانا علشان لما عدونا يأكلنا يلاقينا سهلين و جعانين و عطشانين و مقراتنا مش بايدينا ....لازم نفوق يا جماعه بجد

قديم 27th April 2010, 07:15 AM sanaa غير متواجد حالياً
    sanaa
    Platinum Member

sanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond repute

أنا : sanaa

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Youssef
    الله يفتح عليكى يا سناء اتفضلى دى يا فندم

بصراحة هو ده الكلام
    جمعك للفترات التاريخية لتاريخ مصر أكيد هايكون جداً مفيد وبالذات للناس اللى ممكن تكون مادرستش تاريخ مصر أو حتى ماهتمتش بيه وعلى فكرة انا برضه قضيت فترة طويلة من حياتى ما كونتش بادرس تاريخ مصر لكن كان لازم اقرا عن تاريخ بلدى ومش عشان هيا بلدى لأ...
    عشان دى مصر اللى لازم كل العالم يعرف تاريخها

دومتى بألف خير يا أختى العزيزة

وتقبلى منى مشاركتى باللى هاقدر عليه

شكرا يا بو يوسف وياريت اللي تقدر عليه تكمل بيه

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida
    موضوع جميل با مدام سناء تسمحى لى اضيف مداخلتى فى موضوع شانا هنا بعد اذنك لبيان اهميه دراسه تاريحنا لمعرفه مستقبلنا لأن امه بلا تاريخ هى امه بلا مستقبل للأسف

عجبتني جدا مداخلتك يامداااااام فريدة جميل جدا انك عملتي كوبي هنا

قديم 27th April 2010, 10:11 PM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

أنا ضد هذا الموضوع، اللي عايز يتعلم حاجة لازم يعرف الأول قيمتها، التعليم عن طريق التلقين أثبت فشله على مر السنين وهو اللي أوصلنا لهذه المرحلة وهذه التصورات المطروحة في الموضوع الآخر والتي تبدو كما لو كانت دعوة لعدم المعرفة.

قديم 28th April 2010, 06:22 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

!For Medical Professionals Only
    دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Prof
    أنا ضد هذا الموضوع، اللي عايز يتعلم حاجة لازم يعرف الأول قيمتها، التعليم عن طريق التلقين أثبت فشله على مر السنين وهو اللي أوصلنا لهذه المرحلة وهذه التصورات المطروحة في الموضوع الآخر والتي تبدو كما لو كانت دعوة لعدم المعرفة.

بروف باشا .. خد دي

ازاي هايعرف قيمتها من غير ما يعرف تاريخها .. يعني هايشم على ظهر ايده

ممكن نعدل اعتراض معاليك .. بان المفروض يكون قراءته للتاريخ وبحثه عن القيمة نابع من جواته ذات نفسيه

صح يا ريس ؟