إيه موضوع (السحابة) ده كمان ؟ - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > كمبيوتر وانترنت واتصالات > أرشيف أبواب الكمبيوتر والإتصالات

أرشيف أبواب الكمبيوتر والإتصالات

إيه موضوع (السحابة) ده كمان ؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 20th October 2009, 05:03 AM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A

الأخ العزيز بروف تحياتى

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Prof
    كثير من المؤسسات في الغرب اللي بنتعامل معاهم بيفرق معاهم سعر التقنية بشكل كبير لدرجة قد تستعصي على التصديق أحياناً.. يعني مثلاً بعضهم مازال حتى الآن يعمل ببرامج وتقنيات من سنة 1994.. !!

مسألة العمل على تقنيات الماضى هو فقط عشان الإستابيلتى الإستقرار وبخاصة فى الأنظمة اللى بتكون بتعمل حتى بنص كفاءة ولكن مستقرة ومقبولة من العميل
    يعنى من كام سنة كان يه مصداقية كبيرة لقواعد بيانات الأوراكل وكل الشركات الكبيرة والهيئات الحكومية كانت بتعتمد عليها بشكل كبير وماكانش حد يجرؤ يقول غيرو مثلاً لتقنيات ميركوسوفت فى الإس كيو إل سيرفر ولكن من حوالى خمس سنين ابتدت الجهات دى تعيد التفكير تانى وأنا شوفت ديمو فى دبى لوزارة الدفاع الإماراتية وهيا مطبقة الإس كيو إل لمايكروسوفت والإعتماد عليه فى حفظ بياناتها
    يبقى الموضوع هو موضوع وقت وكل تقنية هاتفرض نفسها لو هيا فعلاً بالكفاءة المطلوبة
    وطبعاً عامل التكلفة عامل مهم جداً وده اللى كان فى صالح مايكروسوفت لأنها كانت أقل تكلفة من أوراكل

اقتباس
    وكمثل الكلام على استطاعة اللينوكس اثبات وجوده وماهو معروف من تمكنه من فرض سطوته على سيرفرات الويب برغم حجم الإنفاق والدعاية الهائلين من المنافسين والضرب تحت الحزام سواء من مايكروسوفت أو أبل..
    سقوط محطات السليكون جرافيكس كذلك هو دليل آخر أشد بلاغة.

والله موضوع إثبات اللينوكس كفائته هو طبعاً أثبت الكفاءة دى بس المشكلة الكبيرة فى المستخدمين لأن مش ببساطة هانجيب ناس متعايشة مع الويندوز ومطورين ومستخدمين ونيجى نقولهم ارموا كل الكلام ده واتعلموا حاجة جديدة ، هايكون مكلف وكمان هايحتاج وقت وده اللى مكلف أكتر
    أما مسألة التنافسية على أنظمة التشغيل أنا عندى قناعة شخصية أن صناعة أنظمة التشغيل ماتفرقش كتير عن صناعة الطيارات يعنى فى صناعة الطيارات فيه كام شركة فى العالم أعتقد اتنين بس وأوروبيين كمان فعشان خطورة وأهمية صناعة أنظمة التشغيل من حيث الإستقرار فلازم مايخرجش الموضوع عن تلات اربع شركات بالكتير

اقتباس
    الموضوع ممكن يصفصف في الآخر على مافيش ويستمر العمل بالطرق التقليدية التي سوف تفرض أسلوب أكثر مناسبة لنوع التطوير الذي سوف يحدث بالفعل... وأنا عن نفسي -وحتى توافر معلومات أخرى- أرجح هذا وبقوة.

المشكلة أن صناعة البرمجيات هيا اللى لازم تتطور لأن صناعة البرمجيات مرتبطة إلى حد كبير بأنظمة التشغيل وبغض النظر عن رآى العميل فى الآخر يبقى التطور فى أنظمة التشغيل وبيئة العمل والإنفراستراكتشر أكيد هايكون ليها تأثير على التطور
    أما مسألة العمل بالطرق التقليدية ممكن يكون بس لل End User لأن هو ده اللى مابيكونش فيه فرق كبير انه يطور طالما الأنظمة القديمة اللى عنده شغاله
    بالمناسبة السعيدة دى أنا أعرف جهة فى مصر لسه بتشتغل على نظام كان معمول بالفوكس برو وبيشتغل تحت بيئة الدوس لغاية دلوقت

قديم 20th October 2009, 05:48 AM KANE غير متواجد حالياً
    KANE
    Brigadier General

KANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond repute

KANE's Flag is: Egypt

أنا : KANE

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Youssef
    الأخ العزيز بروف تحياتى

مسألة العمل على تقنيات الماضى هو فقط عشان الإستابيلتى الإستقرار وبخاصة فى الأنظمة اللى بتكون بتعمل حتى بنص كفاءة ولكن مستقرة ومقبولة من العميل
    يعنى من كام سنة كان يه مصداقية كبيرة لقواعد بيانات الأوراكل وكل الشركات الكبيرة والهيئات الحكومية كانت بتعتمد عليها بشكل كبير وماكانش حد يجرؤ يقول غيرو مثلاً لتقنيات ميركوسوفت فى الإس كيو إل سيرفر ولكن من حوالى خمس سنين ابتدت الجهات دى تعيد التفكير تانى وأنا شوفت ديمو فى دبى لوزارة الدفاع الإماراتية وهيا مطبقة الإس كيو إل لمايكروسوفت والإعتماد عليه فى حفظ بياناتها
    يبقى الموضوع هو موضوع وقت وكل تقنية هاتفرض نفسها لو هيا فعلاً بالكفاءة المطلوبة
    وطبعاً عامل التكلفة عامل مهم جداً وده اللى كان فى صالح مايكروسوفت لأنها كانت أقل تكلفة من أوراكل
    [/RIGHT]

والله موضوع إثبات اللينوكس كفائته هو طبعاً أثبت الكفاءة دى بس المشكلة الكبيرة فى المستخدمين لأن مش ببساطة هانجيب ناس متعايشة مع الويندوز ومطورين ومستخدمين ونيجى نقولهم ارموا كل الكلام ده واتعلموا حاجة جديدة ، هايكون مكلف وكمان هايحتاج وقت وده اللى مكلف أكتر
    أما مسألة التنافسية على أنظمة التشغيل أنا عندى قناعة شخصية أن صناعة أنظمة التشغيل ماتفرقش كتير عن صناعة الطيارات يعنى فى صناعة الطيارات فيه كام شركة فى العالم أعتقد اتنين بس وأوروبيين كمان فعشان خطورة وأهمية صناعة أنظمة التشغيل من حيث الإستقرار فلازم مايخرجش الموضوع عن تلات اربع شركات بالكتير

[/RIGHT]

المشكلة أن صناعة البرمجيات هيا اللى لازم تتطور لأن صناعة البرمجيات مرتبطة إلى حد كبير بأنظمة التشغيل وبغض النظر عن رآى العميل فى الآخر يبقى التطور فى أنظمة التشغيل وبيئة العمل والإنفراستراكتشر أكيد هايكون ليها تأثير على التطور
    أما مسألة العمل بالطرق التقليدية ممكن يكون بس لل End User لأن هو ده اللى مابيكونش فيه فرق كبير انه يطور طالما الأنظمة القديمة اللى عنده شغاله
    بالمناسبة السعيدة دى أنا أعرف جهة فى مصر لسه بتشتغل على نظام كان معمول بالفوكس برو وبيشتغل تحت بيئة الدوس لغاية دلوقت

اسمحوا لي بتوضيح بعض النقاط

# فكرة إن كل ما ينزل برنامج جديد أو حتى نسخة جديدة من البرنامج يبقى لازم اعمل تطوير وتحديث دي فكرة غلط -الحالة الوحيدة إن السيستم يكون فيه مشاكل- اوعلى الأقل انا عايز متطلبات جديدة مش ممكن اعملها بالسيتم القديم وصعب انها تتعمل بالبرامج القديمة

# طالما اليستم بتاعي شغال (ب DOS وفوكس برو أو حتى كلبر أو dbIII) يبقى ليه اغير؟؟؟ لو مافيش حاجة ضرورية وملحة للتغيير

احنا ك USER عادي ما تفرقش معايا لو نزل ويندوز 2100 هجربه وانزله على الكمبيوتر

ولو تزل SQL server 2050 برضه هنزله عندي واجربه

إنما شركة وسيستم شغال اغير ليه؟؟؟؟

شوف لو غيرت

محتاج اولاً وقت لتطوير السيستم الجديد
    2- محتاج برامج جديدة
    3- محتاج اجهزة جديدة متوافقة مع متطلبات النظام
    4- محتاج ادرب الناس بتوعي على سيستم جديد طريقة جديدة
    5- الأخطر والأهم محتاج انقل بياناتي وسيستمي على السيستم الجديد (ودي بتسبب مشاكل لا حصر لها)

هدي مثالين بس بسرعة على وجهة نظري علشان نعرف إن دي حقيقة
    1- لما كانت فيه مشكلة العام 2000 سمعنا إن بنوك كبيره وعملاقة لسه بتستخدم COBOL ؟ -يعني مارحوش ناحية جافا ودوت نت أو حتى C++
    2- النظام المستخدم في حجوزات الطيران (عتيق جداً) وتكتب أوامر علشان تنفذ الحجز -- طيب ليه مش عندهم نظام متطور زي الحجز من على النت ؟؟

على فكرة انا اعرف كمان اماكن كتير في مصر لسه شغاله فوكس برو بتاع دوس وكلبر

ولسه فيه ناس بتاكل عيش من الموضوع ده

قديم 20th October 2009, 06:37 AM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة KANE

# فكرة إن كل ما ينزل برنامج جديد أو حتى نسخة جديدة من البرنامج يبقى لازم اعمل تطوير وتحديث دي فكرة غلط -الحالة الوحيدة إن السيستم يكون فيه مشاكل- اوعلى الأقل انا عايز متطلبات جديدة مش ممكن اعملها بالسيتم القديم وصعب انها تتعمل بالبرامج القديمة

# طالما اليستم بتاعي شغال (ب DOS وفوكس برو أو حتى كلبر أو dbIII) يبقى ليه اغير؟؟؟ لو مافيش حاجة ضرورية وملحة للتغيير

الأخ العزيز كين
    هاقولك ليه المستخدم العادى ممكن يجبر على التغيير
    تخيل معايا شركة عندها شبكة معمولة على نوفل طيب .. وبعدين حبت تغير الشبكة دى
    ساعتها ايه اللى هايحصل للأنظمة اللى ممكن زى ما بتقول هيا مستقرة ؟؟
    طيب لو حبت شركة تعمل انتيجريشن بين نظام حالى قائم وشغال عال العال وبين نظام جديد هما لسه جايبينه التكامل ده هايحصل ازاى ؟ بين نظام أولد فاشون ونظام جديد ؟؟
    لو بقى وده الأخطر شركة غيرت بالكامل الإنفراستراكتشر والشبكة وأنظمة التشغيل زى ماحصل مع بعض الجهات فى منطقة الجلف ايه اللى هايحصل ؟؟

فأنا أعتقد ان ماعدش قبول مسألة ان النظام مستقر كافى لعدم التطوير والتغيير وطبعاً بالذات للأنظمة اللى بتشتغل من خلال شبكات أو بتتكامل مع أنظمة تانية

قديم 20th October 2009, 07:08 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

طيب السؤال اللي بيطرح نفسه حاليا

دلوقتي أنا كمستخدم عادي

تطبيقات الأوفيس ولغات البرمجة أستخدمها ازاي

طب بلاش

هاستخدم الأبل ماكينتوش أو اللينكس

هل السحابة دي هاتوفرلي كل متطلباتي

قديم 20th October 2009, 07:44 AM KANE غير متواجد حالياً
    KANE
    Brigadier General

KANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond repute

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    طيب السؤال اللي بيطرح نفسه حاليا

دلوقتي أنا كمستخدم عادي

تطبيقات الأوفيس ولغات البرمجة أستخدمها ازاي

طب بلاش

هاستخدم الأبل ماكينتوش أو اللينكس

هل السحابة دي هاتوفرلي كل متطلباتي

https://docs.google.com/

قديم 20th October 2009, 07:46 AM KANE غير متواجد حالياً
    KANE
    Brigadier General

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Youssef
    الأخ العزيز كين
    هاقولك ليه المستخدم العادى ممكن يجبر على التغيير
    تخيل معايا شركة عندها شبكة معمولة على نوفل طيب .. وبعدين حبت تغير الشبكة دى
    ساعتها ايه اللى هايحصل للأنظمة اللى ممكن زى ما بتقول هيا مستقرة ؟؟
    طيب لو حبت شركة تعمل انتيجريشن بين نظام حالى قائم وشغال عال العال وبين نظام جديد هما لسه جايبينه التكامل ده هايحصل ازاى ؟ بين نظام أولد فاشون ونظام جديد ؟؟
    لو بقى وده الأخطر شركة غيرت بالكامل الإنفراستراكتشر والشبكة وأنظمة التشغيل زى ماحصل مع بعض الجهات فى منطقة الجلف ايه اللى هايحصل ؟؟

فأنا أعتقد ان ماعدش قبول مسألة ان النظام مستقر كافى لعدم التطوير والتغيير وطبعاً بالذات للأنظمة اللى بتشتغل من خلال شبكات أو بتتكامل مع أنظمة تانية

قديم 20th October 2009, 09:47 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة KANE
    https://docs.google.com/

بس ده مش كافي

يمكن ده يساعد شوية المستخدمين العاديين مع تطبيقات الأوفيس

لكن هل البرمجة ممكن عن طريقة بالمثل ..

قديم 2nd December 2009, 11:27 PM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

نقلاً عن الشرق الأوسط:

================

«غوغل» تطرح أول نظام تشغيل سحابي في العالم

النسخة التجريبية لـ«كروم» تركز على السرعة والبساطة والتفاعل مع الإنترنت
    قائمة بالبرامج السحابية التي يمكن تشغيلها من النظام
    الرياض: خلدون غسان سعيد
    طرحت شركة «غوغل» الأسبوع الماضي النص البرمجي للنسخة التجريبية الأولية لنظام التشغيل السحابي المقبل «كروم أو إس» (Chrome OS) ضمن مشروع «كروميوم أو إس»(Chromium OS) لتطوير نظام مفتوح المصدر، وسمحت للجميع استراق النظر إلى ما تخبئه لهم في المستقبل القريب. وتريد الشركة التركيز على البساطة والسرعة أكثر من المزايا، حيث إن واجهة التفاعل هي عبارة عن متصفح وزر إضافي للخيارات. وحملت «الشرق الأوسط» هذه النسخة وجربتها، وسنشرح للقراء كيفية تحميلها وتشغيلها.
    وسيرى من يجرب هذه النسخة أن النظام هو عبارة عن متصفح «كروم» مع بعض المزايا القليلة الإضافية. وبعد تسجيل الدخول إلى النظام، لن يشاهد المستخدم سطح المكتب كما هو معتاد في الكثير من أنظمة التشغيل، ولن يشاهد شاشة كتابة الأوامر النصية، بل سيشاهد أمامه متصفح «كروم». ويوجد في زاوية الشاشة زر صغير يعرض بعض البرامج السحابية عند الضغط عليه، مع وجود مؤشر في زاوية أخرى يعرض درجة شحن بطارية جهاز المستخدم. وتجدر الإشارة إلى أن النظام صمم ليعمل على أجهزة الكومبيوتر المحمولة الصغير «نتبوك» (Netbook)، ولكن يمكنه العمل على الأجهزة الأخرى من دون أي مشاكل. ومن المزايا المهمة للنظام أنه يستطيع بدء عمله في زمن لا يتجاوز أكثر من 3 ثوان (في النسخة النهائية، حسب تصريحات «غوغل»)، وستعمل جميع البرامج في ألسنة (Tab) شبيهة بتلك المستخدمة عند تصفح الإنترنت. ويجب على المستخدم إدخال معلومات بريده الإلكتروني الخاص ببريد «غوغل» للدخول إلى النظام، حيث إن النظام سحابي، ويستخدم معلومات موجودة في أجهزة مركزية في الإنترنت.
    الحوسبة السحابية
    * وتعرف «الحوسبة السحابية» بأنها نقل عملية المعالجة من جهاز المستخدم إلى أجهزة خادمة عبر الإنترنت، وحفظ ملفات المستخدم هناك، ليستطيع المستخدم الوصول إليها من أي مكان وأي جهاز، ولتصبح البرامج مجرد خدمات، وليصبح كومبيوتر المستخدم مجرد واجهة أو نافذة رقمية. وغالبا ما تستخدم الأجهزة الخادمة تقنيات الأوساط الافتراضية للسماح لعدة مستخدمين باستخدام الخدمة ذاتها. وحصل هذا المصطلح على كلمة «السحابة» من الرسومات التقنية التي تعبر عن التفاعل مع الإنترنت (أو مجموعة كبيرة من الأجهزة المتصل بعضها ببعض) على شكل رسمة سحابة. وبالنسبة للمستخدم، فالخدمة تعني أنه لا يجب عليه الاكتراث بما يدور داخل تلك «السحابة»، حيث إنها مسؤولة بطريقة ما عن تقديم ما يريده بشكل كامل.
    مزايا النظام
    * ونظرا لأن النظام سحابي، فمن المتوقع أن يعمل بسرعة كبيرة، نظرا لأنه سيقرأ معلوماته من الإنترنت، ولن يحملها من القرص الصلب لفترات مطولة. وتصف «غوغل» تجربة تشغيل النظام بمشاهدة التلفاز، حيث يضغط المستخدم على زر، وتظهر الصورة في ثوان قليلة. ويضاف إلى ذلك أن عمل النظام من الإنترنت سيرفع من مستويات الأمن بشكل كبير، حيث إن الملفات لن تخزن على جهاز المستخدم وتكون عرضة للفيروسات وبرامج التصيد الاحتيالي، بل ستخزن على أجهزة مركزية محصنة بأفضل وسائل الأمن الممكنة، مع تحديثها بشكل مستمر، ومن دون أن يشعر المستخدم بذلك على الإطلاق. ولن يسمح النظام لأي برنامج بإجراء أي تعديل على ملفات النظام، وسيحدث المناطق التي تغيرت أو تضررت (في حال استطاع أحد تغييرها) فورا، وبشكل آلي، وستخزن الوحدات المهمة للنظام في مناطق لا يمكن تعديلها أو مسحها على الإطلاق. وستكون المعلومات الوحيدة التي تخزن على جهاز المستخدم هي خياراته في استخدام النظام، بعد تشفيرها وتخزينها على الإنترنت أيضا. ويكمن السبب في تخزين خيارات المستخدم على الإنترنت في أنه لو غير المستخدم جهازه أو استخدم جهازا آخر، فإن خياراته ستبقى نفسها، ولن يشعر بأي تغيير على الإطلاق، ولن يضيع وقته في إعادة تخصيص الخيارات في كل مرة يستخدم فيها جهازا جديدا.
    ويمكن لأي برنامج يعمل عبر الإنترنت صمم للعمل وفق قوانين المتصفحات القياسية العمل بشكل مباشر في النظام الجديد. وحتى مجموعة برامج «مايكروسوفت أوفيس لايف»(Microsoft Office Live) المكتبية ستعمل على النظام الجديد، لدرجة أن «غوغل» اختارتها لتكون البرنامج الرئيسي للتعامل مع جداول «إكسل» من داخل النظام! نظام مجاني
    * ومن فوائد النظام أن أسعار الكومبيوترات المحمولة التي تستخدمه ستكون منخفضة جدا، نظرا لأن النظام مجاني، ولعدم حاجتها إلى وجود مواصفات متطورة، إذ يكفي استخدام ذاكرة تكفي لعمل المتصفح، ووجود اتصال بالإنترنت، ومأخذ «يو إس بي» للتفاعل مع ملفات المستخدم الشخصية أو الملحقات. وتعمل «غوغل» حاليا مع شركات التصنيع لطرح قائمة بالمواصفات الأساسية المطلوبة لعمل النظام، والملحقات التي يدعمها. ومن الملحقات الحالية التي يدعمها الأقراص ذات الحالة الصلبة SSD التي تعمل بتقنيات ذاكرة «فلاش» لتخزين وقراءة المعلومات.
    وليس من المتوقع أن يطيح النظام بأنظمة التشغيل الحالية، نظرا لأن المستخدمين يريدون استخدام الكثير من الملحقات والبرامج المختلفة الضرورية لأعمالهم أو للترفيه، بل ستكون الأجهزة التي تعمل بالنظام عبارة عن أجهزة مكملة لهم، أو أجهزة بسيطة للتواصل مع الآخرين وأداء المهمات البسيطة، أو لمن ليست لديهم أي خبرة تقنية ولا يريدون الدخول في مشاكل مكافحة الفيروسات وتحديث نظام التشغيل، أو عدم توافق عمل بعض البرامج معه أو حتى تثبيتها، إذ يكفي اختيار البرنامج الذي يريده المستخدم، ليعمل فورا من الإنترنت ومن دون تثبيته.
    وتتوقع الشركة طرح الأجهزة التي تعمل بهذا النظام نهاية العام المقبل. ومن الخطأ الحكم على النظام وفقا لهذه النسخة الأولية، إذ توجد لدى فريق التطوير أشهر طويلة من إضافة المزايا وتطوير النظام بالشكل المفترض، وقد يختلف مظهره وعمله في النسخة النهائية بشكل كبير عن النسخة الأولية.
    تحديات مقبلة
    * وقد يرى البعض أن عدم القدرة على إضافة أي برنامج إلى النظام ستحد من خياراتهم، مثل عدم قدرة محبي متصفح «فايرفوكس» على استخدامه أو تثبيته، إلا في حال تعديل شركة «موزيلا» للنص البرمجي الخاص بالنظام (النظام مفتوح المصدر، ويمكن تحميل نصه البرمجي وتعديله كما يشاء المستخدم، وهو نسخة مشتقة من نظام التشغيل «لينوكس» مفتوح المصدر أيضا) وطرح إصدار خاص يعمل بمتصفحها. ولن تعمل البرامج المصممة للعمل في بيئة نظام «آندرويد» (Android) الخاص بالهواتف الجوالة، نظرا لأنه يجب تحميل تلك البرامج وتثبيتها في النظام، الأمر غير المسموح به في «كروميوم أو إس».
    وبالنسبة لمن يتخوف من تخزين ملفاته عبر الإنترنت، وعدم القدرة إلى الوصول إليها في حال تعطل الأجهزة المركزية، فيمكن لفت نظره إلى أن احتمال تعطل جميع الأجهزة المركزية لـ«غوغل» أقل بكثير من احتمال سرقة أو تلف كومبيوتره المحمول، أضف إلى ذلك أنه يمكنه استرجاع ملفاته من الأجهزة المركزية السحابية بعد إصلاح العطل، على خلاف سرقة أو تعطل كومبيوتره المحمول، مع عدم حاجته إلى حفظ نسخ احتياطية لملفاته في كل فترة عند استخدام الأجهزة السحابية، إذ ستبقى كل وثيقة يعدلها محفوظة، ويمكن استرجاعها في أي وقت يشاء.
    * الموقع الرسمي للنظام (https://www.chromium.org) اختبار النسخة التجريبية لنظام تشغيل «كروم»
    * اختبرت «الشرق الأوسط» النسخة التجريبية، وكانت النتائج مرضية نوعا ما، إذ إن عمل النظام كان سريعا، واستغرق بدء العمل منذ الضغط على زر التشغيل إلى ظهور شاشة إدخال اسم المستخدم وكلمة السر نحو 8 ثوان، واستغرق النظام بعدها نحو 4 ثوان لعرض المتصفح. وتجدر الإشارة إلى أن هذا الإصدار يفتقر إلى دعم اللغة العربية عند تصفح المواقع العربية على الإنترنت، حتى عند تغيير الترميز Encoding إلى ترميز يدعم اللغة العربية. وسألت «الشرق الأوسط» سايمون موريسون، مدير الاتصالات مع الشركات في «غوغل»، حول احتمال تعريب النظام عند طرحه، فأجاب «نحن في (غوغل) نسعى لطرح جميع منتجاتنا في إصدارات محلية للغات الـ 40 الأكثر استخداما في العالم، ومن ضمنها اللغة العربية، ولن نستثني نظام «كروم أو إس» من هذه العملية».
    ومن البرامج الموجودة في النظام والتي يمكن استخدامها حاليا، «نوتباد» لكتابة الملاحظات، و«كونتاكتس» لتخزين واسترجاع أرقام وعناوين أصدقاء المستخدم، و«تو دو ليست» لإدارة المهمات التي يريد المستخدم القيام بها، وآلة حاسبة، بالإضافة إلى لعبة شطرنج وبعض الروابط لمواقع البريد الإلكتروني والشبكات الاجتماعية المشهورة، وبعض مواقع خدمات البرامج، مثل «تقويم غوغل» و«وثائق غوغل»، وغيرهما.
    وإن أردت تحميل النظام، يمكنك إما تحميل النص البرمجي وإدخاله في بيئة برمجية لإيجاد الملفات اللازمة للعمل على نظام التشغيل الحالي لك (جهد يتطلب معرفة برمجية تقنية)، أو يمكنك تحميل ملف خاص جاهز بحجم يقارب 280 ميغابايت (سيصبح حجم الملف أكثر من 700 ميغابايت بعد فك ضغطه)، يعمل في بيئة افتراضية (Virtual Machine)، نظرا لأنه لا يمكن تثبيت النظام حاليا. ويتطلب هذا الأمر تحميل برنامج لإعداد البيئة الافتراضية، مثل «فيرتشوال بوكس» (Virtual Box) المجاني (https://www.virtualbox.org) على الكثير من أنظمة التشغيل، أو «في إم ووير» (https://www.vmware.com) الذي يعمل لغاية 30 يوميا مجانا، ومن ثم يجب شراء نسخة منه بسعر 80 دولارا أميركيا (ملاحظة: «في إم ووير بلاير» يعمل على نظام التشغيل «ويندوز»، بينما يعمل «في إم ووير فيوجين» على نظام التشغيل «ماك أو إس»). ويمكنك تحميل النسخة الخاصة بالبيئة الافتراضية التي تريدها من موقع «جي دي جي تي» gdgt (https://gdgt.com/google/chrome - os/download).
    ==========

منقول