مقتل شاب على يد مخبرين في الإسكندرية - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > شؤون مصر الداخلية

شؤون مصر الداخلية

مقتل شاب على يد مخبرين في الإسكندرية

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 10th June 2010, 10:54 PM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

فــيــروز is on a distinguished road

أنا : فــيــروز

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nash
    فيروز

أنا مش هاقدر أساسا أشوف المنظر علشان أقدر أتدخل

طيب بلاش انتِ ..

لو حدّ من أقاربك أو أعزّائك كان حاضر موقف مماثل و قدر يشوف و يتفرّج و قال لك فكّرت أتدخّل .. فكّرت أجيب صُحابى من ع القهوه و نشتبك مع المخبرين دول و كان عندنا أمل إن هينضمّ لنا آخرين أمّا يلاقوا حدّ خد زمام المبادره ..

فكّرت أجيب الكوريك من عربيتى و أنزل بيه على نفوخ المخبر اللىّ ماسك راس الولد يضربها فى الدرابزين و محدّش أحسن من حد ..

فكّرت أجيب طفّاية الحريق اللىّ مالهاش لزوم غير وقت الترخيص و أفتحها فى وِِش المخبرين لحد ما الناس تستوعب إنّها لازم تتدخّل ..

فكّرت أجيب أى شاشة كمبيوتر من السايبر اللىّ شهد الواقعه و أفجّرها فى اللىّ موجودين كلّهم و أنا باهتف من قلبى تعيشى يا "مصر" ..

هيكون تعليقك إيه؟

قديم 10th June 2010, 11:04 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

أنا : nash

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فــيــروز
    طيب بلاش انتِ ..

اقتباس

لو حدّ من أقاربك أو أعزّائك كان حاضر موقف مماثل و قدر يشوف و يتفرّج و قال لك فكّرت أتدخّل .. فكّرت أجيب صُحابى من ع القهوه و نشتبك مع المخبرين دول و كان عندنا أمل إن هينضمّ لنا آخرين أمّا يلاقوا حدّ خد زمام المبادره ..

فكّرت أجيب الكوريك من عربيتى و أنزل بيه على نفوخ المخبر اللىّ ماسك راس الولد يضربها فى الدرابزين و محدّش أحسن من حد ..

فكّرت أجيب طفّاية الحريق اللىّ مالهاش لزوم غير وقت الترخيص و أفتحها فى وِِش المخبرين لحد ما الناس تستوعب إنّها لازم تتدخّل ..

فكّرت أجيب أى شاشة كمبيوتر من السايبر اللىّ شهد الواقعه و أفجّرها فى اللىّ موجودين كلّهم و أنا باهتف من قلبى تعيشى يا "مصر" ..

هيكون تعليقك إيه؟

هافرح وكنت هاشجعه وممكن ألومه انه فكر فقط وما أخدش فعلا خطوة أيجابيه

بس علشان أكون صريحه أكتر هاقول البؤين دول وأنا بحمد ربنا في سري أنه معملش كده مش حابه أظهر بمظهر العنتريات وأكذب

فيروز مش قادرة أتخيل أصلا لو كان حد من ولادي حصله كده ربنا يحفظ كل حبايبنا ويربط علي قلب والده الشاب

أنتي طلبتي الصراحه

قديم 10th June 2010, 11:07 PM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

فــيــروز is on a distinguished road

أنا : فــيــروز

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nash
    بس علشان أكون صريحه أكتر هاقول البؤين دول وأنا بحمد ربنا في سري أنه معملش كده مش حابه أظهر بمظهر العنتريات وأكذب

دى صراحه أحترمها جدّا ..

بس السؤال هو يا ترى التدخّل فى مثل هذه المواقف يعتبر عنتريات؟ يعنى الأجدى و الأسلم إن الناس ماتتدخّلش و تكتفى بالفُرجَه؟

قديم 10th June 2010, 11:11 PM sincere غير متواجد حالياً
    sincere
    Silver Member

sincere will become famous soon enoughsincere will become famous soon enough

أنا : sincere

اقتباس
    و محدّش اعترض !!

20 دقيقه و محدّش فتح بقّه ولا حتى فكّر يدلق عليهم جردل ميّه وِسخه يمكن المتفرّجين يفوقوا من سِحر الفُرجَه و يتدخّلوا بأى شكل من الأشكال !!

اتنين بلطجيه وقفوا يضربوا القتيل 20 دقيقه و محدّش فكّر فى أى شكل من أشكال التدخّل !!

هذا الصمت و العجز المخزى و المُخجِل كان أمام اتنين بلطجيه لا يقول الخبر أنّه كان بحوزتهم أى أسلحه قد تخيف من يرغب فى التدخّل و رغم كده محدّش فكّر حتى يجيب شومه ولاّ سنجه من اللىّ بيطلعوا فى الفاضيه و المليانه و آثر المتفرّجون الفُرجه حتى النهايه !!

مصدومة بجد

قديم 10th June 2010, 11:22 PM oskasan غير متواجد حالياً
    oskasan
    Golden Member

oskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond repute

أنا : oskasan

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Hassan

عندي حل انا يا ناس اننا نكلم ماما امريكا وخالتي فرنسا يرزعونا قنبلتين علي كام صاروخ ويحتلوا البلد
    وبكدا نبقي كلنا امريكان وانجليز طالما طموح ال 80 مليون الحصول علي الجنسية البديلة ,

انا شايف ان دا خطير جدا علي الأمن القومي وسيولد جيل ليس لديه ادني شعور بالوطنية وحب هذا البلد
    ونبقي نكلم بقي السودان تدافع عننا لما تحتلنا اثيوبيا ولا اوغندا ولا بقول نبيع البلد وكل واخد ياخد نصيبه وبراحته باه ,

انا خايف ان اولادي يكرهوني لاني مخدتش جنسية تانية واكره انا مصر ,ربنا يستر

حلو كدا يا عم اوسكا وبعدين خط كوفي ايه اللي بتتكلم عليه صحيح انت baby boomer
    دي مش شتيمة يا اوسكا دي تقسيمة للشخصية

شوفت .... التنسيق يبقى كده
    انا كده فهمت انت عايز تقول ايه

اللى عمله أخو الولد ده من ضيقته وخنقته وقلة حيلته أمام ظلم جبار
    وما ينفعش نحاسبه عليه بالبساطه اللى انت بتقولها دي
    لما يكون في حالة نفسية سويه يبقى نحاسبه

واحد اخوه اتسحل بطريقة غير آدمية من ناس شغلتهم انهم يحموه من بطش الغوغاء
    راحلهم قالوله اخوك بيشم فى الحجز ومات من اللى بياخده
    يعنى حاجه تحزن وتخنق بجد كأنهم بيقولولك احنا بنكذب واذا كان عاجبك
    اي حد لو في مكانه هايعمل اي حاجه ... لو في ايده مدفع رشاش هايرشهم بيه
    انت لو في مكانه هاتعمل ايه
    هاتحسبن عليهم وتروح تاخد العزاء

قديم 10th June 2010, 11:25 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

اقتباس
    دى صراحه أحترمها جدّا ..

بس السؤال هو يا ترى التدخّل فى مثل هذه المواقف يعتبر عنتريات؟ يعنى الأجدى و الأسلم إن الناس ماتتدخّلش و تكتفى بالفُرجَه؟

أكيد هاتبأة عنتريات يا فيروز طالما دمه هايضيع هدر بين القبائل

أسئلتك صعبه يا فيروز

بجد مش عارفه أجاوب بس واثقه ان أغلبهم هايخاف من نفس المصير الأسود

قديم 10th June 2010, 11:28 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

اقتباس
    دى صراحه أحترمها جدّا ..

أكيد عنتريات .. بس عنتريات واجبة

قديم 10th June 2010, 11:29 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

مع أحترامي للجميع

حد بجد فاهم اللي حصل؟

وأن فيه روح راحت هدر

وأن فيه أم قلبها مفطور وأخ مش فاهم أخوة مات إزاي وأمتي؟

قديم 10th June 2010, 11:53 PM شينكاوي غير متواجد حالياً
    شينكاوي
    Platinum Member

شينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond repute

أنا : شينكاوي

لا يا اوسكا انا مش بلوم اخوه ولا هلومه حتي لو استعان بسفير اي دولة علشان يجيب دم اخوه بل انا مع القصاص كمان لكن انا بتكلم عن ثقافة اصبحت منتشرة ودي خطر علي مصر وهتأثر علي فكرة حب البلد بس مش اكتر , بالنسبة للنقطة اللي تكلمت عنها فيروز وهي اللامبالاة اللي كانت في الناس اللي شايفة الحادثة ليه متدخلوش ؟ طبعاً موقف رد الفعل بتاع الناس دا مش مفهوم وخصوصا ان دووول مخبرين يعني كانت الناس رزعولهم وخلصوا الشاب من بين ايديهم ولو حد عنده اي واسطة المووضوع هيرسي علي صلح لكن السلبية والخوف من الشرطة بقي طبع في المصريين حتي انه وصل للصعيد وبقي طبع وتطبع

قديم 11th June 2010, 12:07 AM مدى غير متواجد حالياً
    مدى
    Brigadier General

مدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond repute

أنا : مدى

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Hassan
    لا يا اوسكا انا مش بلوم اخوه ولا هلومه حتي لو استعان بسفير اي دولة علشان يجيب دم اخوه بل انا مع القصاص كمان لكن انا بتكلم عن ثقافة اصبحت منتشرة ودي خطر علي مصر وهتأثر علي فكرة حب البلد بس مش اكتر , بالنسبة للنقطة اللي تكلمت عنها فيروز وهي اللامبالاة اللي كانت في الناس اللي شايفة الحادثة ليه متدخلوش ؟ طبعاً موقف رد الفعل بتاع الناس دا مش مفهوم وخصوصا ان دووول مخبرين يعني كانت الناس رزعولهم وخلصوا الشاب من بين ايديهم ولو حد عنده اي واسطة المووضوع هيرسي علي صلح لكن السلبية والخوف من الشرطة بقي طبع في المصريين حتي انه وصل للصعيد وبقي طبع وتطبع

صح..!