المختصر المفيد بخصوص تقييم الشهادات التعليمية من أجل الهجرة إلى كندا عبر موقع WES - الصفحة 19 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

المختصر المفيد بخصوص تقييم الشهادات التعليمية من أجل الهجرة إلى كندا عبر موقع WES

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 1st September 2018, 10:42 PM ZARAH غير متواجد حالياً
    ZARAH
    Junior Member

ZARAH is on a distinguished road

ZARAH's Flag is: Saudi Arabia

أنا : ZARAH

سلام عليكم
    معلش انا عندي استفسار ملخبطين شويه
    الجهه اللي بتعادل شهاده التمريض طالبه تقيم خاص بيها ممكن يقعد سنه دا كلامهم علي موقعهم
    هل ممكن افتح ملف ف ويس وأقيم فيه شهادتي ولا لازم أقيم معاهم عشان خطوات المعادله بعد كدا
    للاسف مش لاقيه خبرات سابقه حرجين تمريض يفيدونا !
    فَلَو حد عنده فكره هكون شاكره جدا
    posted via mobile device

قديم 1st September 2018, 10:46 PM minasarwat غير متواجد حالياً
    minasarwat
    Junior Member

minasarwat is on a distinguished road

minasarwat's Flag is: Egypt

أنا : minasarwat

سلامي للجميع,

أرجو افادتي بخصوص هل الدبلومة التعليمية العامة - سنة واحدة لها درجات اضافية بعد البكالريوس(سياحة و فنادق) الذي تم تقييمه مسبقا عن طريق WES للتوضيح اذا حصلت علي هذه الدبلومة سوف يتم اعتباري من الحاصلين علي شهادتين من موقع CIC و أذا كانت الاجابة بنعم ......أي جهة استطيع مخاطبتها للتقييم لان WES ليس عندهم معلومات كافية بخصوص تقييم الدبلومة.

شكرا علي مجهودكم الرائع

قديم 2nd September 2018, 04:45 AM ZARAH غير متواجد حالياً
    ZARAH
    Junior Member

ZARAH is on a distinguished road

ZARAH's Flag is: Saudi Arabia

أنا : ZARAH

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ZARAH
    سلام عليكم
    معلش انا عندي استفسار ملخبطين شويه
    الجهه اللي بتعادل شهاده التمريض طالبه تقيم خاص بيها ممكن يقعد سنه دا كلامهم علي موقعهم
    هل ممكن افتح ملف ف ويس وأقيم فيه شهادتي ولا لازم أقيم معاهم عشان خطوات المعادله بعد كدا
    للاسف مش لاقيه خبرات سابقه حرجين تمريض يفيدونا !
    فَلَو حد عنده فكره هكون شاكره جدا
    posted via mobile device

في نفس الموضوع دا في الصفحات الاولي كاتبين عدد من اهم الجهات المعتمدة اللي بتقيم الشهاده غير ويس ممكن تاخد كل رابط وتراسلهم وتشوف الرد ايه
    posted via mobile device

قديم 11th September 2018, 02:14 PM om saif غير متواجد حالياً
    om saif
    Senior Member

om saif is a splendid one to beholdom saif is a splendid one to beholdom saif is a splendid one to beholdom saif is a splendid one to beholdom saif is a splendid one to beholdom saif is a splendid one to behold

أنا : om saif

هل فعلا لما افتح ملف الاكسبرس انتري كصيدلي اختار أني ماجيستير وليس بكالوريوس لانها شهاده لها ليسن ولها تدريب .. حد عنده معلومه من فضلكم
    posted via mobile device

قديم 14th October 2018, 11:09 AM fadyemadshafik غير متواجد حالياً
    fadyemadshafik
    Junior Member

fadyemadshafik is on a distinguished road

أنا : fadyemadshafik

!For Medical Professionals Only

السلام عليكم عندى استفسار بخصوص شهادة بيان المواد و التقدير انا خريج هندسة جامعة الاسكندرية بس كنت محول من هندسة المنيا بعد السنة الاعدادى و لما طلعت الشهادة من الكلية لقيت انه بيان المواد من سنه اولى فقط و مكتوب فى الاول انه سنة اعدادى من المنيا بدون تفاصيل عن محتوى المواد و التقدير فهل لازم اروح جامعة المنيا اطلع شهادة بالسنة الاعدادى لوحدها ولا ما ذكر فى الشهادة يكفى
    posted via mobile device

قديم 15th October 2018, 05:57 PM فهد الصحراء غير متواجد حالياً
    فهد الصحراء
    Member

فهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud of

فهد الصحراء's Flag is: Egypt

أنا : فهد الصحراء

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة om saif
    من فضلكم .. شهاده الماجيستير بنبعت صورتها او الاصل؟
    posted via mobile device

شهادة الماجستير بنبعت صورتها لاكن بيان الدرجات بيتبعت أصل ( يقال ان فى تحديث حصل على الاوراق المطلوبة و بقى مطلوب صورة فقط من بيان الدرجات بالنسبة لمصر)

قديم 15th October 2018, 06:06 PM فهد الصحراء غير متواجد حالياً
    فهد الصحراء
    Member

فهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud ofفهد الصحراء has much to be proud of

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleedgadelmola
    شباب ناوي اخد دبلومة اون لاين من جامعة القاهره ( دبلومة تربويه تعليم الكتروني عن بعد )
    فهل هذه الشهاده معترف بها في wes قبل ما اقدم واتعب سنة ع الفاضي
    وجزاكم الله خير ،،،

ماعنديش معلومة و الله ربنا يوفقك

قديم 15th October 2018, 06:08 PM فهد الصحراء غير متواجد حالياً
    فهد الصحراء
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة somsoma
    معلهش يا جماعة استفسار انا هقدم كيبك مش اكسبرس التقييم لازم بردة ولا لا لانى مش لاقية معلومات كافية يا ريت حد يفيدنى لانى بجهز ورقى

معرفش و الله ممكن تسألى أ/ ريمون

قديم 15th October 2018, 06:12 PM فهد الصحراء غير متواجد حالياً
    فهد الصحراء
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed mustafa
    اول مره اعمل موضوع الهجره وعاوز اقيم شهادتي بقالي يومين بقرأ ف التوبك اللي فهمته
    1- اصل بيان الدجات يتحظ ف ظرف الجامعه ويتختم ويتكتب عليه العنوان والريفرنس نمبر
    2-ظرف تاني كبير ويتحط فيه الظرف الاول بتاع بيان الدرجات وشهاده التخرج ويتختم الظرف ده ويتكتب عليه الريفرنس نمبر ويالعنوان (مش لازم يتختم على الظرف دة و بيكون فيه صورة شهادة التخرج مش أصل)
    ده اللي فهمته
    عندي كذا استفسار
    اول حاجه وانا بسجل ع الwes site
    ال total fees كانت 122$ بس مش 234$ زي مالناس بتقول (أتأكد انك مختار تقييم الشهادة للخبرة لان الموقع فيه كذا حاجة)
    تاني حاجه اخترت طريقه الدفع ويسترن يونيون
    ومش عارف هدفع اون لاين ولا هذفع ف اي فرع تبع ويسترن يونيون (معرفش حاجة عن ويسترن يونين للاسف)
    تالت حاجه الوصل بتاع الدفع هحطه ف الظرف ولا لا والمفروض هما هيعرفوا منين اني دفعت وهما ادوني الريفرنس نمبر (نفس الموضوع لأنى معرفش حاجة عن ويسترن)
    posted via mobile device

الاجابات بالاحمر
    ربنا يوفقك

قديم 29th October 2018, 11:11 AM AhmedMostafa غير متواجد حالياً
    AhmedMostafa
    Junior Member

AhmedMostafa is on a distinguished road

AhmedMostafa's Flag is: Egypt

أنا : AhmedMostafa

السلام عليكم
    انا دلوقتي عملت المظروف بتاع شهادة التخرج وبيان الدرجات وختمته على قفل المظروف وحبعته wes ان شاء الله بس كنت عايز ادفع الرسوم ومش عارف ادفعها عن طريق ايه ؟! أنا في الاول اخترت ويسترن يونيون بس لما سألت هناك قالولي مابيحولوش فلوس لمنظمات لازم افراد فمنفعش ادفع عن طريق ويسترن يونيون وبرضه انا معنديش كريدت كارد ادفع بيه ، معايا ديبت كارد قالولي مينفعش تدفع بيه
    ياريت يا شباب لو حد عنده معلومة ادفع الفلوس دي ازاي يقولي
    وشكرا
    posted via mobile device