مشكلة الفيش !! - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

مشكلة الفيش !!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 12th May 2012, 09:44 AM savary غير متواجد حالياً
    Brigadier General

savary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond repute

افتراضي مشكلة الفيش !!

أنا : savary

طبعا كلنا هنا فاكرين مشكلة لزميلة كانت عملت المقابلة و خدت السى اس كيو و كانت بتشتغل فى السعودية

و لما جات تقدم للفيدرال ..طلبوا منها فيش من السعودية

وداخت السبع دوخات عشان تقدر تجيب الفيش دا

لدرجة انها اضطرت تدور على عقد عمل فى السعودية و رجعت تانى عشان تعرف تعمل الفيش !

فمش عارف الحقيقة هل حد قابل حالات تانية واجهت نفس االمشكلة ؟

وهل معنى كدا أن اللى بيشتغل فى الخليج و ناوى على الهجرة لازم يفضل مستنى هناك لغاية لما يستلم الفيزا على

الباسبور !!!

ولا فى حلول للموضوع دا

هل ممكن يعمل توكيل لحد لسه شغال هناك قبل ما ينزل ؟

ياريت تفيدونا بخبراتكم فى الموضوع دا

شكرا

الموضوع الأصلي : مشكلة الفيش !!     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : savary

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    اوكرانيا ..ثورة دى ولا انكلاب ؟ توعية جماهيرية تكسير 3 2063 21st February 2014 11:47 PM
    الحسين - مصطفى ابراهيم . أدب وشعر وقراءات متنوعة savary 0 1754 12th November 2013 02:19 AM
    محمد الدويك . شؤون إسلامية savary 8 2374 6th November 2013 09:19 PM
    مكنوش هيسلموا السلطة . توعية جماهيرية savary 0 794 5th November 2013 09:42 PM
    انقلاب عسكرى أم كبدة من عند بحه . صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح savary 0 770 20th October 2013 05:44 PM

قديم 12th May 2012, 10:51 AM mezo غير متواجد حالياً
    mezo
    Senior Member

mezo is a jewel in the roughmezo is a jewel in the roughmezo is a jewel in the roughmezo is a jewel in the rough

mezo's Flag is: Canada

أنا : mezo

والله انا كنت عايش فى السعودية سنتين ولما طلبوا منى الفيش وقت الفيزا طلبوه من كل الدول الى انا عشت فيها الا السعودية لانهم عارفين انها صعب يتجاب منها فيش بعد ماتتساب

قديم 12th May 2012, 10:55 AM ابو عمرو غير متواجد حالياً
    ابو عمرو
    Member

ابو عمرو is on a distinguished road

أنا : ابو عمرو

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة savary
    طبعا كلنا هنا فاكرين مشكلة لزميلة كانت عملت المقابلة و خدت السى اس كيو و كانت بتشتغل فى السعودية
    و لما جات تقدم للفيدرال ..طلبوا منها فيش من السعودية
    وداخت السبع دوخات عشان تقدر تجيب الفيش دا
    لدرجة انها اضطرت تدور على عقد عمل فى السعودية و رجعت تانى عشان تعرف تعمل الفيش !
    فمش عارف الحقيقة هل حد قابل حالات تانية واجهت نفس االمشكلة ؟
    وهل معنى كدا أن اللى بيشتغل فى الخليج و ناوى على الهجرة لازم يفضل مستنى هناك لغاية لما يستلم الفيزا على
    الباسبور !!!
    ولا فى حلول للموضوع دا
    هل ممكن يعمل توكيل لحد لسه شغال هناك قبل ما ينزل ؟
    ياريت تفيدونا بخبراتكم فى الموضوع دا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اللي ناوي على الهجره و نازل نهائي يعمل الفيش قبل ما ينزل و لو طلبوه تاني يرسل لهم صورة تاشيرة الخروج النهائي مع خطاب يشرح فيه انه خرج من السعوديه و مرجعش تاني من تاريخ الفيش.
    ده اللي حصل معايا.
    انا كنت عايش في السعوديه و عملت الفيش و بعته قبل ما انزل نهائي. و تم طلب الفيش مني مره اخرى فارسلت خطاب لهم شرحت فيه الموقف و اني خرجت نهائي بعد تاريخ الفيش اللذي ارسلته لهم سابقا عندهم بشهرين. فطلبوا مني تاشيرة الخروج النهائي فارسلت لصديق يعمل معي هناك فارسل لي تاشيرة الخروج النهائي الاكترونيه عن طريق عمل سكان لها ثم ترجمتها هنا . و تم قبولها في مكتب لندن.

قديم 12th May 2012, 11:00 AM eng_mt غير متواجد حالياً
    eng_mt
    Senior Member

eng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant future

eng_mt's Flag is: Egypt

أنا : eng_mt

طب ما فى حل تانى ما تكتبش فى الابليكشن انك رحت السعودية وتغير البسبور وبكدة تكون خلصت من الموضوع دة

قديم 12th May 2012, 12:48 PM savary غير متواجد حالياً
    savary
    Brigadier General

savary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond repute

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو عمرو

اللي ناوي على الهجره و نازل نهائي يعمل الفيش قبل ما ينزل و لو طلبوه تاني يرسل لهم صورة تاشيرة الخروج النهائي مع خطاب يشرح فيه انه خرج من السعوديه و مرجعش تاني من تاريخ الفيش.
    ده اللي حصل معايا.
    انا كنت عايش في السعوديه و عملت الفيش و بعته قبل ما انزل نهائي. و تم طلب الفيش مني مره اخرى فارسلت خطاب لهم شرحت فيه الموقف و اني خرجت نهائي بعد تاريخ الفيش اللذي ارسلته لهم سابقا عندهم بشهرين. فطلبوا مني تاشيرة الخروج النهائي فارسلت لصديق يعمل معي هناك فارسل لي تاشيرة الخروج النهائي الاكترونيه عن طريق عمل سكان لها ثم ترجمتها هنا . و تم قبولها في مكتب لندن.

بالراحة كدا يا أستاذنا ربنا يبارك فيك

ازاى اعمل الفيش لوحدى كدا ؟؟

مش لازم باخد خطاب من الجهة اللى عاوزه الفيش ؟

يعنى انا فاكر كلام زمايلنا ....أنهم بياخدوا خطاب من السفارة الكندية و بيروحوا بيه لوزارة الداخلية

و بيعملوا الفيش بناء على طلب السفارة

انما اول مرة أسمع ان الواحد يقدر يعمل الفيش لوحده !

الحاجة التانية ..هى تأشيرة الخروج النهائى مش بتبقى على الباسبور ؟

اللى هو ختم الخروج النهائى ..

ولا دا مش كفاية ؟؟

وازاى الواحد يقدر ياخد تأشيرة الخروج النهائى الالكترونية دى و يترجمها

يعنى بيطلبها من الجوازات ولا بيطلبها من الشركة اللى بيشتغل فيها ؟

قديم 12th May 2012, 02:13 PM ابو عمرو غير متواجد حالياً
    ابو عمرو
    Member

اقتباس
    بالراحة كدا يا أستاذنا ربنا يبارك فيك

ازاى اعمل الفيش لوحدى كدا ؟؟

مش لازم باخد خطاب من الجهة اللى عاوزه الفيش ؟

يعنى انا فاكر كلام زمايلنا ....أنهم بياخدوا خطاب من السفارة الكندية و بيروحوا بيه لوزارة الداخلية

و بيعملوا الفيش بناء على طلب السفارة

ممكن تاخذ خطاب من السفاره المصريه موجه الى ادارة الادله الجنائيه بالسعوديه لطلب استخراج الفيش لغرض الهجره. و يتم توثيقه بالخارجيه السعوديه قبل التوجه الى الادله الجنائيه.

انما اول مرة أسمع ان الواحد يقدر يعمل الفيش لوحده !

الحاجة التانية ..هى تأشيرة الخروج النهائى مش بتبقى على الباسبور ؟

اللى هو ختم الخروج النهائى ..

ولا دا مش كفاية ؟؟

للعلم لايتم ختم الباسبور عند الخروج النهائي . النظام الجديد ان التاشيره تكون الكترونيه في ورقه منفصله و يتم تسليمها في الجوزات. و الجوازات تسلمها الى مقر عملك.

وازاى الواحد يقدر ياخد تأشيرة الخروج النهائى الالكترونية دى و يترجمها

يعنى بيطلبها من الجوازات ولا بيطلبها من الشركة اللى بيشتغل فيها ؟

بعد الخروج من السعوديه تطلبها من جهة عملك او صديق لك في جهة عملك. يرسلها اليك بالايميل
    و لا يمكن اخذها من الجوازات
    مباشرة.

في رعاية الله

قديم 12th May 2012, 03:53 PM eng_mt غير متواجد حالياً
    eng_mt
    Senior Member

eng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant futureeng_mt has a brilliant future

eng_mt's Flag is: Egypt

أنا : eng_mt

مش عارف لية متريحووش نفسكم وتغيروا البسبور وكدة الموضوع هيكون انتهى لان للاسف فى ناس باخد خروج بس ميكنش نهائى ويكونوا هما مش عايزين يكملوا لكن كعادة الكفيل دائما بيعسلج بمش بيرضا يديلة خروج نهائى فمش بيرجع
    فدة ميقدرش تقريبا يقدم على الفيش والتشيبة هو معملش جريمة ولا عمل حاجة هو مرجعش ودة حقة
    فبدل ما يدخل فى وجع دماغ ممكن يغير البسبور وميجبش السيرة دى خالص
    ويريح دماغة

قديم 12th May 2012, 05:24 PM savary غير متواجد حالياً
    savary
    Brigadier General

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_mt
    مش عارف لية متريحووش نفسكم وتغيروا البسبور وكدة الموضوع هيكون انتهى لان للاسف فى ناس باخد خروج بس ميكنش نهائى ويكونوا هما مش عايزين يكملوا لكن كعادة الكفيل دائما بيعسلج بمش بيرضا يديلة خروج نهائى فمش بيرجع
    فدة ميقدرش تقريبا يقدم على الفيش والتشيبة هو معملش جريمة ولا عمل حاجة هو مرجعش ودة حقة
    فبدل ما يدخل فى وجع دماغ ممكن يغير البسبور وميجبش السيرة دى خالص
    ويريح دماغة

الحل اللى حضرتك بتقوله دا ...هينفع مع شريحة صغيرة جدا

اللى هى مش محتاجة خبرة عملها فى السعودية أو مبعتتش بيها ورق

و تقدر تثبت - تضرب قصدى - شهادات خبرة من مصر بالفترة دى

انما واحد مقدم ملفه أساسا من السعودية و شهادات خبرته اللى بعتها فيها مدة عمله بالسعودية

هيغير الباسبور ويقولهم ما شوفتهاش قبل كده ........ازى ؟؟؟؟

قديم 12th May 2012, 05:28 PM savary غير متواجد حالياً
    savary
    Brigadier General

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو عمرو

في رعاية الله

أول مرة أعرف حكاية الخطاب اللى من السفارة دا

حضرتك متأكد انهم بيدوها فى السفارة عادى و مش هيطلعوا عينا ؟

و ان الداخلية السعودية بتطلع بيها فيش عادى ؟

آخر سؤال معلش

مفيش حل تانى غير مخاطبة جهة العمل ؟؟

الحل دا كويس بس مش مضمون

لأنهم ممكن يرخموا و يقولوا لاء مفيش

الناس اللى بتحب تغلس للغلاسة يعنى ..كتير قوى ..زى ما حضرتك عارف

قديم 12th May 2012, 05:54 PM ابو عمرو غير متواجد حالياً
    ابو عمرو
    Member

اقتباس
    أول مرة أعرف حكاية الخطاب اللى من السفارة دا

حضرتك متأكد انهم بيدوها فى السفارة عادى و مش هيطلعوا عينا ؟

انا اتعاملت مع القنصليه المصريه بالرياض و قابلت القنصل و شرحت له الموقف و كان متعاون جدا لاقصى حد و عمل كل اللي طلبته. طالما ان طلبك قانوني حيساعدوك .

و ان الداخلية السعودية بتطلع بيها فيش عادى ؟

الداخليه السعوديه اهم حاجه عندها خطاب رسمي موجه لهم و موثق بالخارجيه كما شرحت سابقا.

آخر سؤال معلش

مفيش حل تانى غير مخاطبة جهة العمل ؟؟

الحل دا كويس بس مش مضمون

لأنهم ممكن يرخموا و يقولوا لاء مفيش

الناس اللى بتحب تغلس للغلاسة يعنى ..كتير قوى ..زى ما حضرتك عارف

حل الموضوع ده عن طريق صديق داخل شؤن العاملين او اي شخص انت تعرفه له صله بقسم الجوازات داخل جهة عملك.
    انا اللي ارسل لي التاشيره صديق لي على معرفه باحد الاشخاص بشؤن العاملين داخل جهة عملي.
    انت من حقك تخاطب شركتك للحصول على تاشيرة الخروج النهائي لكن طبعا كلنا عارفين انها مش بتمشي كده.

في حل اخر لو انت على صداقه بمعقب سعودي من جهة عملك ممكن يحضرها لك من الجوازات السعوديه.
    فحاول تظبط الامور قبل ماتغادر السعوديه باي حل من الحلول السابقه.

في رعاية الله