بخصوص الولاده في كندا - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

بخصوص الولاده في كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 20th March 2010, 09:36 PM مواطن مصري غير متواجد حالياً
    مواطن مصري
    Member

مواطن مصري is a jewel in the roughمواطن مصري is a jewel in the roughمواطن مصري is a jewel in the rough

أنا : مواطن مصري

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عربيه
    طب سؤال كمان لو سمحتم ايه فايده الجنسيه للطفل المولود بالنسبه للابوين المهاجرين نظامي هل ده بيزودهم اي ميزه

طبعا السفر في الشهور الاولي فيه ريسك كبيير فعايزه اعرف هل المميزات توازي هذه المخاطره ام يستحسن الانتظار وكده كده البيبي يمشي معانا في مشوار الحصول علي الجواز الكندي

الميزه الوحيده انه في جواز السفر الكندي هيكون مكتوب محل الميلاد كندا
    غير كدا لا اعتقد بوجود اي ميزه

قديم 20th March 2010, 09:54 PM gadolly غير متواجد حالياً
    gadolly
    Senior Member

gadolly is on a distinguished road

أنا : gadolly

يوجد فرق بين حامل الجنسية الكندية بالمولد و المتجنس بها

الفرق يقال عنه

right and privilege

حقيقة لا اعلم الاختلافات الدقيقة بينهم, و لكن من الممكن القول ان لو احد المتجنسين قام بعمل ضد الدولة الكندية , فمن حق كندا اسقاط الجنسية عنه, و لكن حامل الجنسية بالمولد لا يجوز اطلاقا اسقاط الجنسية عنه في جميع الحالات

بالنسبة لو تم ترحيل ابوين من المقيمين و ابنهم حامل الجنسية بالمولد, لا يستطيع الابن خدمة ابويه, و لكن من حق الابن الحياة في كندا و لكن مع اسرة اخري. عندما يتم الابن 18 عاما فمن حقه احضار ابويه عن طريق السبونسر

قديم 21st March 2010, 05:09 AM الأهلاوي الأصيل غير متواجد حالياً
    الأهلاوي الأصيل
    Silver Member

الأهلاوي الأصيل will become famous soon enough

الأهلاوي الأصيل's Flag is: Canada

أنا : الأهلاوي الأصيل

حامل الجنسية بالتجنس لا يمكن يبقى رئيس وزراء للأسف بعكس حامل الجنسية بالميلاد بالطبع
    الحاكم العام ممكن يبقى واخد الجنسية بالتجنس إنما رئيس الوزراء لأ

قديم 21st March 2010, 05:43 AM Mzohairy غير متواجد حالياً
    Mzohairy
    Golden Member

Mzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond repute

أنا : Mzohairy

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأهلاوي الأصيل
    حامل الجنسية بالتجنس لا يمكن يبقى رئيس وزراء للأسف بعكس حامل الجنسية بالميلاد بالطبع
    الحاكم العام ممكن يبقى واخد الجنسية بالتجنس إنما رئيس الوزراء لأ

اشك في صحة هذا الكلام
    قد يكون عرفا داخليا تحت الترابيزه
    انما قانونا لا اعتقد

قديم 21st March 2010, 03:47 PM محمدابوسمرة غير متواجد حالياً
    محمدابوسمرة
    Member

محمدابوسمرة is on a distinguished road

أنا : محمدابوسمرة

!For Medical Professionals Only

بسم الله الرحمن الرحيم

[SIZE=×4]حامل الجنسية بالتجنس لا يمكن يبقى رئيس وزراء للأسف بعكس حامل الجنسية بالميلاد بالطبع
    الحاكم العام ممكن يبقى واخد الجنسية بالتجنس إنما رئيس الوزراء لا
    [/SIZE]

معقول الكلام ده يعنى انا مينفعش اكون رئس وزرا هناك امال هروح ليه بقه الواحد كده هيعيد تفكيره تانى

قديم 21st March 2010, 04:34 PM عربيه غير متواجد حالياً
    عربيه
    Member

عربيه is a glorious beacon of lightعربيه is a glorious beacon of lightعربيه is a glorious beacon of lightعربيه is a glorious beacon of lightعربيه is a glorious beacon of lightعربيه is a glorious beacon of light

أنا : عربيه

حبيت انقل الرد ده عن ام عمر بخصوص نفس الموضوع للافاده وجزي الله ام عمر عني كل خير

[SIZE=×4]اقتباس:
    [SIZE=×4]المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عربيه [/SIZE]
    [SIZE=×4]انا اسفه لاقحام اسئلتي لام عمر بموضوعك يا مدام سميه بس الموضوع ده بيشكل لي مشكله اليومين دول وما صدقت لقيت ام عمر الي مرت بنفس المشكله وممكن اكتب لها ع الخاص بس متهيألي الحديث علي العام مفيد للجميع اكتر وده عن خبره [/SIZE]
    [SIZE=×4][/SIZE]
    [SIZE=×4]عندي سؤال تاني ليكي يا ام عمر [/SIZE]
    [SIZE=×4]هما كانوا علي علم بموضوع حملك عند الميكال ولا لا[/SIZE]
    [SIZE=×4]يعني كانوا عارفين انك حامل ومع ذلك طلبوا منك الباسبورات [/SIZE]
    [SIZE=×4][/SIZE]
    [SIZE=×4]لان قبل كده حد قالي انهم بمجرد معرفتهم بانك حامل بيطلبوا تأجيل الفيز لحد ما ترسلي لهم انك ولدتي والمديكال بتاع البيبي سليم ان شاء الله[/SIZE]
    [SIZE=×4][/SIZE]
    [SIZE=×4][/SIZE]
    [SIZE=×4]علشان لو كانوا ما بيهتموش الواحد ممكن يجازف بالاشعه وارسال المديكال كامل ويمكن الفيزا توصل قبل التاسع ونولد هناك[/SIZE]
    [SIZE=×4][/SIZE]
    [SIZE=×4]اما لو كانوا بيقولوا لا لازم بعد الولاده يبقي بلاش مجازفه ااذا كنا كده كده هنستني [/SIZE]
    [SIZE=×4][/SIZE]
    [SIZE=×4]معلش اتمني تتحملي اسئلتي بصدر رحب عشان الموضوع مهم جدا بالنسبه لي[/SIZE]
    [SIZE=×4]وجزاكم الله خيرا[/SIZE]
    [SIZE=×4][/SIZE]

وده رد ام عمر

[SIZE=×4]الاخت عربيه انا مش بزعل من الاسئله بالعكس الحمد لله انا بكون مبسوطه لما احس اني ساعدت حد ولو برد بسيط[/SIZE]
    [SIZE=×4]اولا طبعا في الكشف الطبي في مليون سؤال من [/SIZE]
    [SIZE=×4]ضمنهم اسئله انتي حامل ولا لأ وكمان اي ادويه حتي لو فيتامين احنا بناخدها ووريناهالهم عشان في تحاليل كتير وممكن يظهر في البول اي ادويه [/SIZE]
    [SIZE=×4]وطبعا انا من نفسي بلغتهم اني حامل في الخامس [/SIZE]
    [SIZE=×4]وطلبوا الباسبورات في نوفمبر -مع العلم ان الامارات تابعه لمكتب لندن [/SIZE]
    [SIZE=×4]انا بس نفسي افهم حاجه ايه جدوي الولاده في كندا ؟؟؟[/SIZE]
    [SIZE=×4]اذا كنت اصلا هتهاجري وإن شاء الله هتاخدي جواز يبقي ليه الاستعجال والمجازفه بطيران اكتر من 10 ساعات وممكن لاقدر الله تأذي البيبي واصلا مفيش حاجه تستاهل المجازفه [/SIZE]
    [SIZE=×4]والبيبي هياخد جواز وانتي لأ[/SIZE]
    [SIZE=×4]يبقي فرقت ايه محنا هنستني هنستني [/SIZE]
    [SIZE=×4]وانا ندمت اني عملت الاشعه ولو كنت اعرف اني هنتظر كنت اجلتها انا مكنتش فاكره ان اجراءات بنتي هتتـأخر ده [/SIZE]
    [SIZE=×4]مع العلم بأني لسه مستلمتش الفيزا وانا مقدمه المديكال بتاعها في اول 12 وعملت المديكال بتاعنا في 7 يعني قدامي كام شهر وفيزتي تنتهي[/SIZE][/SIZE]

قديم 21st March 2010, 07:50 PM سيف الدولة غير متواجد حالياً
    سيف الدولة
    Golden Member

سيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond repute

أنا : سيف الدولة

جدوى الولادة في كندا ؟؟ الموضوع يختلف حسب نية المهاجر..مثلا ...انا عاوز ابني يبقى رئيس وزراء كندا ..يبقى لازم يتولد بكندا ...ده اولا ..ثانيا ..لما الواحد زي حالاتي عايز يسافر من اول مرة روحة بلا رجعة ...فالولادة مهمة ..اولا توفير مصاريف اضافة الولد ...توفير بطاقة طيارة ...توفير معاملة الجنسية لاحقا (شايفين الحسبة المظبوطة ...ولا بخلاء الجاحظ) ...واهم حاجة اختصار المدة اللي حيطولوا فيها بمعاملة اضافة الولد ...والحصول على فيزا ليه ..اما اللي عاوز يعمل لاندينج ويرجع ..ومش مستعجل وقاعد براحتو بالخليج..بيقبض بالشيء الفلاني (موش حسد ..بس قر اكيد) ..وبيدكن بالريالات والدينارات ....فالولادة بكندا متلزموش ...ومش مضطر ليها ...

قديم 21st March 2010, 10:23 PM dreamy غير متواجد حالياً
    dreamy
    Junior Member

dreamy is on a distinguished road

أنا : dreamy

السلام عليكم...
    حبيت انقل لكم تجربتي في الولادة في كندا...
    انا الحمد لله عملت الكشف الطبي ووربنا كتبلي الحمل بعدها بشهر...
    سافرنا كندا وانا حامل بخمسة اشهر.....الرحلة كانت 21 ساعة بس الحمد لله مرت بسلام,,,,
    اول ما وصلنا كندا البرتا حصلت على التامين الصحي وتامين اضافي لي ولابني يغطي الادوية وخلافه نظرا لاني حامل...تابعت اول شهرين من بعد وصولنا مع الفاميلي دكتور وآخر شهرين مع الاخصائي....عناية ومعاملة في قمة الاحترام...
    الولادة كانت بعد وصولنا باربعة اشهر....من شهر واحد بعملية قيصرية والتامين غطي كل التكاليف التي وصلت لسبعة الاف دولار....التامين غطي ايضا تكاليف الغرفة السيمي برايفت...الحمد لله ربنا رزقني بولد اتمني ان اراه رئيس وزراء كندا يوما ما ....وعقبالكم كلكم....

قديم 21st March 2010, 11:12 PM Stream Rock غير متواجد حالياً
    Stream Rock
    Member

Stream Rock will become famous soon enoughStream Rock will become famous soon enough

أنا : Stream Rock

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dreamy
    السلام عليكم...
    حبيت انقل لكم تجربتي في الولادة في كندا...
    انا الحمد لله عملت الكشف الطبي ووربنا كتبلي الحمل بعدها بشهر...
    سافرنا كندا وانا حامل بخمسة اشهر.....الرحلة كانت 21 ساعة بس الحمد لله مرت بسلام,,,,
    اول ما وصلنا كندا البرتا حصلت على التامين الصحي وتامين اضافي لي ولابني يغطي الادوية وخلافه نظرا لاني حامل...تابعت اول شهرين من بعد وصولنا مع الفاميلي دكتور وآخر شهرين مع الاخصائي....عناية ومعاملة في قمة الاحترام...
    الولادة كانت بعد وصولنا باربعة اشهر....من شهر واحد بعملية قيصرية والتامين غطي كل التكاليف التي وصلت لسبعة الاف دولار....التامين غطي ايضا تكاليف الغرفة السيمي برايفت...الحمد لله ربنا رزقني بولد اتمني ان اراه رئيس وزراء كندا يوما ما ....وعقبالكم كلكم....

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الحمد لله على سلامتك وان شاء الله تفرحي بابنك وتشوفيه زي ما بتتمني

ممكن لو سمحتي سؤال صغير ... ما هو سبب اجراء العملية القيصرية ؟

وشكرا لمشاركتنا تجربتك عن الولادة في البرتا :)

قديم 22nd March 2010, 01:26 AM dreamy غير متواجد حالياً
    dreamy
    Junior Member

dreamy is on a distinguished road

أنا : dreamy

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Stream Rock
    عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الحمد لله على سلامتك وان شاء الله تفرحي بابنك وتشوفيه زي ما بتتمني

ممكن لو سمحتي سؤال صغير ... ما هو سبب اجراء العملية القيصرية ؟

وشكرا لمشاركتنا تجربتك عن الولادة في البرتا :)

شكرا أخي الفاضل....
    السبب في العملية القيصرية هو ان ولادتي الاولي كانت قيصرية فخيريني الاخصائي بين محاولة الولادة الطبيعية او الولادة القيصرية..ففضلت القيصرية والحمد لله تمت على خير