صحة الأبناء سؤال لكل أم وأب ؟ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المرأة والأسرة والطفل > الأسرة والطفل

الأسرة والطفل كل ما يتعلق بالأسرة والأمومة والطفولة

الأسرة والطفل

صحة الأبناء سؤال لكل أم وأب ؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 21st April 2010, 08:22 PM أمة العزيز غير متواجد حالياً
    Senior Member

أمة العزيز is on a distinguished road

افتراضي صحة الأبناء سؤال لكل أم وأب ؟

أنا : أمة العزيز

سؤال لكل الامهات والاباء الموجودين هنا ..
    وياريت تساعدوني

لو فيه يوم منظم للاطفال .. حاجة زي توعية صحة ليهم .. سلوكيات او من امراض او غيره
    شايفين المحتوى بتاعه يكون ايه
    يعني ايه التوبيكس اللي ممكن نكلمهم فيها .. وايه الطرق الفعالة علشان يستفيدوا منها ..

عندي يوم الجمعة مع اطفال وبصراحة اول مرة اتعامل مع اطفال في حاجة زي كده
    ومش عارفة اتعامل معاهم ازاي ..
    مش معقول اروح اقولهم اغسل ايدك يا بابا بالمياة والصابون ولما تعطس امسك منديل والكلام ده

عايزاهم فعلا يستفيدوا ويطلعوا بحاجة ..

ارجو تقديم المقترحات والافكار ..

ساعدوني الله يباركلكم في اولادكم

الموضوع الأصلي : صحة الأبناء سؤال لكل أم وأب ؟     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : أمة العزيز

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    عبد الرحمن منصور .. المفجر الخفي للثورة .. :) شؤون مصر الداخلية abysaleh 5 1679 22nd February 2011 02:10 PM
    انطلاق مشروع "نعيما" ... اشتري أدواتك ، تنقذ... قهوة المطاريـــــــــــــــــد أمة العزيز 7 3066 31st December 2010 09:36 PM
    بدرو على شقة ايجار ... خدمات عامة حشيش 11 3115 22nd June 2010 07:54 PM
    المصريون في دوامة السياسة والتاريخ صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح أمة العزيز 0 1388 13th June 2010 01:44 PM
    صحة الأبناء سؤال لكل أم وأب ؟ الأسرة والطفل Farida 10 1866 21st April 2010 08:22 PM

قديم 21st April 2010, 10:00 PM sanaa غير متواجد حالياً
    sanaa
    Platinum Member

sanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond repute

أنا : sanaa

سن الاطفال مهم اوي في الموضوع ده

بس عموما اكتر حاجه بتشد الاطفال لما تحكي حكايه وفي ضمن الحكايه تقولي اللي انت عوزاه

قديم 21st April 2010, 10:07 PM أمة العزيز غير متواجد حالياً
    أمة العزيز
    Senior Member

من ابتدائي واعدادي .. نصهم مدارس اجنبية .. وفيه من دار ايتام

عموما اليوم في مركز شباب الجزيرة .. وفيه انشطة كتير اوي تانية ..

احنا بس هيكون لينا بوث هناك ..

يعني لو حد حابب يرفه عن اطفاله

قديم 21st April 2010, 10:12 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

أنا : بنت شعنونة

MUPPETS
    + اغنية وكدا تبقي وصلتي
    انا بنتي عندها سنتين ونص علمتها ال abcd باغنية وكانت على مرجيحة نزلت حافظا معظمهم من على المرجيحة
    ودلوقتي بحاول اعلمها جدول الضرب

قديم 21st April 2010, 10:14 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

!For Medical Professionals Only

الوان و رسومات وتلوين و حكايات و عرايس .......كل ده يمشى ..........بس ابوس ايديكم بلاش دى جى حاجه مزعجه اخر حاجه

قديم 21st April 2010, 10:38 PM أمة العزيز غير متواجد حالياً
    أمة العزيز
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت شعنونة
    MUPPETS
    + اغنية وكدا تبقي وصلتي
    انا بنتي عندها سنتين ونص علمتها ال abcd باغنية وكانت على مرجيحة نزلت حافظا معظمهم من على المرجيحة
    ودلوقتي بحاول اعلمها جدول الضرب

ما شاء الله ربنا يباركلك فيها يارب ..
    اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida
    الوان و رسومات وتلوين و حكايات و عرايس .......كل ده يمشى ..........بس ابوس ايديكم بلاش دى جى حاجه مزعجه اخر حاجه

جميل .. بس نكلمهم عن ايه
    يعني انا قلت يبقى فيه كلام عن first aids
    بس مظنش فيه دي جي .. احنا مش منظمين الموضوع احنا بس ضيوف
    وفيه سفارات تانية موجودة .. متهيالي روسيا وقطر والهند
    هو يوم ثقافي عموما ..

قديم 21st April 2010, 10:51 PM dr-amira غير متواجد حالياً
    dr-amira
    Colonel

dr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond repute

dr-amira's Flag is: Egypt

أنا : dr-amira

مش عارفة انا كئيبة ولا ايه ...لو المطلوب حاجة جادة يستفيدوا منهاممكن تكلميهم عن المعاقين ...اطفال كتير لما بيشوفوا حد معاق مش بيعرفوا يتعاملوا معاه واحيانا بيخافوا منه
    وممكن عن صحتهم النفسية وازاى يعبروا عن نفسهم بدون خجل
    وممكن عن الصداقة واختيار الصديق

قديم 21st April 2010, 10:59 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

كلميهم عن الميكروبات و الجراثيم و عن الحاجات اللىمش بنشوفها بعينينا بس موجوده ولازم تتوضح .................بصى افتكرت اعلان ديتول لما بيقربوا من الأيد و يعملوا زووم ان لحد ما تلاقى الجراثيم حيه و بتلعب فى الأيد .......افتكرت كمان كلميهم عن الأكل الغير صحى ......شوفت فى فتافيت واحد بيقدم برنامج اسمه nacked chief بيعمل محاضرات لتوعيه الأطفال بالأكل الصحى و اكتشف - ممكن تلاقى الفيديوهات على القناة او على اليوتيوب- ان فيه اطفال مش عارفه الخضار من اصله و اساميه ايه و بعدين كانت من اسوأ الفيديوهات - زى موضوع يع بتاع حمودى كده - و اكثرها قرف لما صورلهم الدهون اللى بيتناولوها بديلا عن الغذاء الصحى بانه احضر حاجه زى قلاب الزباله و ملاه دهن و لبس بدله بلاستيك و غطس فيه و خلى الأولاد يلمسوه علشان يعرفوا قد ايه الأكل ده مقرف ممكن تعملى نفس الموضوع عن الألوان الصناعيه فى الشيبسى و الكاراتيه مثلا و اهميه الخضار بعمله بطرق لذيدذ مثلا او هم يطبخوا بايديهم او يقطعوه مثلا ............و ابقى افتكرينى بقه و ادعى لى دعوتين حلوين

قديم 21st April 2010, 11:53 PM أمة العزيز غير متواجد حالياً
    أمة العزيز
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr-amira
    مش عارفة انا كئيبة ولا ايه ...لو المطلوب حاجة جادة يستفيدوا منهاممكن تكلميهم عن المعاقين ...اطفال كتير لما بيشوفوا حد معاق مش بيعرفوا يتعاملوا معاه واحيانا بيخافوا منه
    وممكن عن صحتهم النفسية وازاى يعبروا عن نفسهم بدون خجل
    وممكن عن الصداقة واختيار الصديق

لا مش كابة ولا حاجة بالعكس .. بس الفكرة اننا فريق توعية صحية ..
    والناس اللي منظمين اليوم دعونا علشان كده
    واحنا في الاساس شغلنا تنمية صحية كمان مش توعية ..
    وبنركز على التوبيكس الحيوية .. واول مرة نتعامل مع الاطفال ..

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida
    كلميهم عن الميكروبات و الجراثيم و عن الحاجات اللىمش بنشوفها بعينينا بس موجوده ولازم تتوضح .................بصى افتكرت اعلان ديتول لما بيقربوا من الأيد و يعملوا زووم ان لحد ما تلاقى الجراثيم حيه و بتلعب فى الأيد .......افتكرت كمان كلميهم عن الأكل الغير صحى ......شوفت فى فتافيت واحد بيقدم برنامج اسمه nacked chief بيعمل محاضرات لتوعيه الأطفال بالأكل الصحى و اكتشف - ممكن تلاقى الفيديوهات على القناة او على اليوتيوب- ان فيه اطفال مش عارفه الخضار من اصله و اساميه ايه و بعدين كانت من اسوأ الفيديوهات - زى موضوع يع بتاع حمودى كده - و اكثرها قرف لما صورلهم الدهون اللى بيتناولوها بديلا عن الغذاء الصحى بانه احضر حاجه زى قلاب الزباله و ملاه دهن و لبس بدله بلاستيك و غطس فيه و خلى الأولاد يلمسوه علشان يعرفوا قد ايه الأكل ده مقرف ممكن تعملى نفس الموضوع عن الألوان الصناعيه فى الشيبسى و الكاراتيه مثلا و اهميه الخضار بعمله بطرق لذيدذ مثلا او هم يطبخوا بايديهم او يقطعوه مثلا ............و ابقى افتكرينى بقه و ادعى لى دعوتين حلوين

بجد يا دكتورة ربنا يكرمك ويباركلك في بناتك ..
    انا عمالة افكر في حاجات زي طريقة غسل الادين والممارسات الصحية اللي كنا بنقولها في الانفلونزا .. بس الحقيقة مش مقتنعة بيها .. علشان كده قلت اكيد الامهات يفيدونا في الموضوع ده ..

قديم 22nd April 2010, 05:53 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

مشكلة المشاكل هى فى موضوع الكل الغير صحى و خصوصا الشيبسى و الكاراتيه و الحاجات المقرفه دى و عدم اكلهم الحاجات المفيده و طبعا المياه الغازيه و الهامبورجرات و غيره