ملحوظة تسترعي الانتباه !! - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > شؤون مصر الداخلية

شؤون مصر الداخلية

ملحوظة تسترعي الانتباه !!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 13th October 2010, 05:09 PM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadolly
    ........... حد عنده تفسير للكلام ده.

التفسير الوحيد انها مش عشوائية.

قديم 13th October 2010, 05:27 PM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A

تفسير عندى أعتقده أكثر قبولاً هو دخول اللوترى من قبل عدد أكبر من المسيحين عنها فى المسلمين وأنا شخصياً كنت اعرف كل المسيحين اللى كانوا معايا فى الجامعة كلهم عايزين يهاجروا فى مقابل عدد ليس بالكثير من المسلمين
    كثير من المسيحين فى مصر بيعتبروا أن أمريكا بلدهم

وعشان نفلتر أكثر المفروض نشوف بس ال DV

قديم 13th October 2010, 06:39 PM sanaa غير متواجد حالياً
    sanaa
    Platinum Member

sanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond repute

أنا : sanaa

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Prof
    التفسير الوحيد انها مش عشوائية.

ماعتقدش

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Youssef
    تفسير عندى أعتقده أكثر قبولاً هو دخول اللوترى من قبل عدد أكبر من المسيحين عنها فى المسلمين وأنا شخصياً كنت اعرف كل المسيحين اللى كانوا معايا فى الجامعة كلهم عايزين يهاجروا فى مقابل عدد ليس بالكثير من المسلمين
    كثير من المسيحين فى مصر بيعتبروا أن أمريكا بلدهم

وعشان نفلتر أكثر المفروض نشوف بس ال DV

التفسير ده اقرب للصح

نظريه المؤامره مسيطره علينا

هم لو مش عوزين مسلمين حيقولوها

قديم 13th October 2010, 06:44 PM savary غير متواجد حالياً
    savary
    Brigadier General

savary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond repute

أنا : savary

انا برده معتقدش

على فكره بالنسبه للعنصريه خارج مصر
    والله ما بتفرق كتير مسلم من مسيحى من هندوسى

كل اصحاب الملامح الشرقيه فى المعجنه
    يمكن بدرجات متفاوته
    انما كله فى المعجنه

قديم 13th October 2010, 07:37 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    لا يا بروف, انا بتكلم علي DV اللي هم المقبولين في الهجرة العشوائية, المقابلات بتبقي كل شهر لمدة سنة تقريبا, يعني كل شهر حوالي 350 الي 400 مقابلة للناجحين في الهجرة العشوائية

الملحوظة اللي لو انت شفت اسماء المقبولين في الهجرة العشوائية حتلاقي اكثر من ثلاثة ارباعهم من النصاري !! انا مش فاهم ازاي و هي هجرة عشوائية. انا زمان كنت بسمع انها بتيجي للنصاري كتير اوي بس كنت بقول انه كله كلام من غير اي سند, بس السنة دي اول مرة السفارة تكتب اسماء المقبولين علنا, كل سنة كانت بتكتب ارقام الملفات بس.

انا مش فاهم ازاي تبقي عشوائية و نسبة المقبولين من النصاري 75 % و هم نسبتهم في مصر 5 % الي 7% تقريبا

حتي لو افترضنا ان النصاري مقبلين علي الهجرة اكتر, توصل النسبة 10 او 20 % بس مش بالطريقة دي. حد عنده تفسير للكلام ده.

وهل توجد خانة لكتابة الديانة فى إستمارة القرعة؟

قديم 13th October 2010, 07:49 PM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sanaa
    ماعتقدش

التفسير ده اقرب للصح

نظريه المؤامره مسيطره علينا

هم لو مش عوزين مسلمين حيقولوها

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة savary
    انا برده معتقدش

على فكره بالنسبه للعنصريه خارج مصر
    والله ما بتفرق كتير مسلم من مسيحى من هندوسى

كل اصحاب الملامح الشرقيه فى المعجنه
    يمكن بدرجات متفاوته
    انما كله فى المعجنه

خلاص تنزل المرة دي..
    مع تحفظي على مقولة "لو مش عايزين مسلمين هايقولها".. صحيح فيه عندهم شفافية لكن مش مطلقة، خصوصًا فيما قد يتعلق بالأمن القومي أو بمصالح جهات قادرة على الضغط على صانعي القرار.

قديم 13th October 2010, 08:01 PM sanaa غير متواجد حالياً
    sanaa
    Platinum Member

sanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Prof

خلاص تنزل المرة دي..
    مع تحفظي على مقولة "لو مش عايزين مسلمين هايقولها".. صحيح فيه عندهم شفافية لكن مش مطلقة، خصوصًا فيما قد يتعلق بالأمن القومي أو بمصالح جهات قادرة على الضغط على صانعي القرار.

ماقصدتش الشفافيه تقدر تقول مايهمهومش او هو كده واخبطوا دماغكم في الحيط

نظام بلدنا واحنا حريين فيها لان دي فيزا من حقهم يختاروا من يدخل ومين مايدخلش

فلا اعتقد انهم حيقولوا عشاوئئ وهي لا

في الابلكيشن مافيش خانه للديانه

قديم 13th October 2010, 08:16 PM gadolly غير متواجد حالياً
    gadolly
    Senior Member

gadolly is on a distinguished road

أنا : gadolly

هو طبعا مفيش خانة للديانة بس الاسماء موجودة

طيب لو اعتبرنا بالاحصائيات الغير رسمية ان 2 مليون مصري قدموا, معني كدة ان 1.5 مليون مسيحي قدم و 500 الف مسلم !! هل ده كلام منطقي !!

لو كان كلام منطقي, معني كدة باعتبار ان 30% من سكان مصر تحت ال 18 و دول ممنوع يقدموا, يبقي باعتبار وجود حوالي 6.5 مليون مسيحي , يعني عدد البالغين فوق ال18 4.5 مليون. يعني 1 من كل 3 مسيحين قدموا طلب هجرة هل انت في مجتمعك بتلاقي واحد من كل 3 مسيحيين مقدمين هجرة عشوائية او مخهم في الهجرة !

و معني كدة ان تقريبا 1% من المسلمين في مصر بس هم اللي قدموا طلب هجرة مع انها ببلاش و مع اننا مشفناش حد مسيحي بيرمي نفسه في البحر عشان يروح ايطاليا و كلهم كانوا مسلمين, مش غريبة شوية النسبة دي في حاجة ببلاش و متاحة للناس كلها و كمان بتديك اقامة شرعية و جنسية في دولة وضعها احسن من ايطاليا اللي حتروحها تهريب و وضع غير شرعي !!

طيب نقول حاجة كمان, بالنسبة لمنتديات الهجرة العشوائية بنلاقي ان المشاركين فيها هي تقريبا نفس النسبة الطبيعية بين المسلمين و المسيحين في مصر, و كمان لو تابعنا المكاتب المنتشرة اللي بتقدم طلبات الهجرة العشوائية في مصر حتلاقي نفس النسبة, و عمرك ما حتلاقي ان المكتب بيجيله في اليوم 8 مسيحيين و 2 مسلمين يقدموا, طيب نتكلم بالبلدي, ليه كل ما نسمع عن واحد مسيحي قدم هجرة عشوائية بيتقبل مع اننا نادرا لما نسمع عن واحد مسلم !

قديم 13th October 2010, 08:35 PM Eng A7m3d غير متواجد حالياً
    Eng A7m3d
    Silver Member

Eng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond repute

Eng A7m3d's Flag is: Egypt

أنا : Eng A7m3d

بصراحة مش عارف أقول ايه في الموضوع ده غير أنكوا واخدين مقلب في أمريكا
    والله يا جماعة في نظري الغطرسة والواسطة وكل القرف بتاع مصر موجود في أمريكا لكن الفرق أنه في أمريكا مش ظاهر نظرا لحاجات كتير ملهاش لزمة أقولها دلوقتي (وأسألوني أنا لأني كنت هناك في فترة من الزمن)

قديم 13th October 2010, 08:56 PM sanaa غير متواجد حالياً
    sanaa
    Platinum Member

اقتباس
    هو طبعا مفيش خانة للديانة بس الاسماء موجودة

طيب لو اعتبرنا بالاحصائيات الغير رسمية ان 2 مليون مصري قدموا, معني كدة ان 1.5 مليون مسيحي قدم و 500 الف مسلم !! هل ده كلام منطقي !!

لو كان كلام منطقي, معني كدة باعتبار ان 30% من سكان مصر تحت ال 18 و دول ممنوع يقدموا, يبقي باعتبار وجود حوالي 6.5 مليون مسيحي , يعني عدد البالغين فوق ال18 4.5 مليون. يعني 1 من كل 3 مسيحين قدموا طلب هجرة هل انت في مجتمعك بتلاقي واحد من كل 3 مسيحيين مقدمين هجرة عشوائية او مخهم في الهجرة !

و معني كدة ان تقريبا 1% من المسلمين في مصر بس هم اللي قدموا طلب هجرة مع انها ببلاش و مع اننا مشفناش حد مسيحي بيرمي نفسه في البحر عشان يروح ايطاليا و كلهم كانوا مسلمين, مش غريبة شوية النسبة دي في حاجة ببلاش و متاحة للناس كلها و كمان بتديك اقامة شرعية و جنسية في دولة وضعها احسن من ايطاليا اللي حتروحها تهريب و وضع غير شرعي !!

طيب نقول حاجة كمان, بالنسبة لمنتديات الهجرة العشوائية بنلاقي ان المشاركين فيها هي تقريبا نفس النسبة الطبيعية بين المسلمين و المسيحين في مصر, و كمان لو تابعنا المكاتب المنتشرة اللي بتقدم طلبات الهجرة العشوائية في مصر حتلاقي نفس النسبة, و عمرك ما حتلاقي ان المكتب بيجيله في اليوم 8 مسيحيين و 2 مسلمين يقدموا, طيب نتكلم بالبلدي, ليه كل ما نسمع عن واحد مسيحي قدم هجرة عشوائية بيتقبل مع اننا نادرا لما نسمع عن واحد مسلم !

اعتقد ان النسب اللي حضرتك جايبها افتراضيه فرديه شخصيه وليست حقيقيه لان اصلا مافيش مصدر قايل الكلام ده

شخصيا تقريبا 15 واحد من عائلتي قدموا منهم 7جم بلا واسطه واسماءهم تدل علي انهم مسلمين هل معني كده اني اقدر اقول بياخدوا 50 % من المسلمين ولا 50 % من المحافظه اللي هم ساكنين فيها

بالمناسبه مره ارسلت دعوه زياره لبنت اخويا مدرسه

ودعوه تانيه لبنت اخويا مدرسه

وتقريبا في نفس التوقيت

البنتين نفس السن والمستوي الاجتماعي

بالصدفه وافقوا علي زياره واحده منهما وواحده اترفضت

اللي اترفضت دي جت بالقرعه

ففيه حاجات كتير مش محسوبه حسبتنا او بطريقتنا