الحجامة - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون العلم والتعليم > أخبار علمية واستشارات تخصصية

أخبار علمية واستشارات تخصصية

الحجامة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 19th December 2010, 12:11 PM مدى غير متواجد حالياً
    مدى
    Brigadier General

مدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond repute

أنا : مدى

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Prof
    كمان سؤال من فضلكم وكرمكم..
    عندي حد قريب عنده سكر.. ربنا يعافيه ويعافينا جميعاً.. هل الحجامة لها علاقة بالسكر؟

بابا مثلا عنده السكر من سنين ..
    بنعمله حجامة كل 6 شهور نفعت في ايه
    1- ثبات جرعات الدوا من ساعتها ..مش بيزيد جرعة الأنسولين عنده .
    2- بتساعد ع أمتصاص الدوا .
    3 - بتخفف من خطر مضاعفات السكر .

ماما ظهر عندها السكر من سنتين ..اول ما ظهر ماما كانت بتخليني أعملها كل شهر دلوقتي أختفى تماما ( يمكن عشان كانت في البدايات فلحقته ويمكن كان سكر نفسي ) الله أعلم.

بس مريض السكر محتاج عناية جدا في التشريط ..مش اي حد..

قديم 19th December 2010, 12:18 PM مدى غير متواجد حالياً
    مدى
    Brigadier General

مدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond repute

أنا : مدى

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام
    هل ممكن حد مش طبيب يتعلم الحجامة ويشتغل كمعالج بيها؟
    ولو اه
    يبقي فين وازاى وبكام ومدة التعليم قد ايه؟
    وألف شكر على الموضوع الرائع ده يا د.أميرة

انا مش طبيبة ..
    واتعلمتها أول حاجة ع إيد دكتورة ألمانية هي اللي مترجمة أصلا الكتب الألمانية للعربية في موضوع الحجامة ..
    كنت بتعلمها في البداية غصب كده لأن ماما كانت بتأخد فيها دورة ومكنتش حابة تسبني في البيت لوحدي فخدتني معاها ..

المهم من كام شهر خدتها ع أيد د. أمير صالح وده من أشهر الدكاترة في الحجامة وكان عاملها كورس في كلية علاج طبيعي في جامعة القاهرة ..

ده عن التعليم ..
    عن الشغل ..المفروض أنه يكون دارس تشريح ..ويكون عنده ع الأقل مبادئ اسعافات أولية ..ويدرب كثير ع أيد دكاترة ..عشان يكتسب ثقة في التعامل مع التشريط..

مدة التعليم ممكن تتعلمها في يوم وليلة وممكن 3 ايام ..سهلة يعني جداً مش أزمة..
    مجرد حفظ مواضع + معرفة طريقة التشريط الصحيح ..وشوية تعليمات وكده..

بس

قديم 19th December 2010, 01:13 PM dr-amira غير متواجد حالياً
    dr-amira
    Colonel

dr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond repute

dr-amira's Flag is: Egypt

أنا : dr-amira

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدى
    تسجيل مشاركة..
    لو أي حد حابب يسأل عن حاجة بحكم إن والداتي طبيبة وبتعالج بالحجامة ومسجلة فيها رسالة الدكتوراة ..
    فجاهزة لأي استفسار ..
    بعد إذن دكتورة أميرة..

جزاكى الله خير يا مدى ...الحقيقة انا كنت داخلة اعرف الناس يعنى ايه حجامة عشان ناس كتير ما تعرفهاش و ناس كتير معتبراها دجل و شعوذة ...يس و الله ربنا يجعل كلامك فى ميزان حسناتك
    اول مرة عملت حجامة كان عندى انزلاق و عملتها من باب اتباع السنة فقط لاغير و انا متأكدة انها مش هتفيد ....سبحان الله النتيجة كانت مذهلة ....و الحمد لله من يومها و كل ما انصح حد بيها بيشكر فى النتايج
    حالات الام الركبة اللى بتغلب الستات ...حالات الكحة المزمنة اللى مافيش دوا نافع معاها
    حالات الغدة الدرقية و الصداع .
    سبحان الله كنز فى التداوى ربنا اكرمنا بيه

قديم 19th December 2010, 01:20 PM dr-amira غير متواجد حالياً
    dr-amira
    Colonel

dr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام
    السؤال بيقول
    هل ممكن حد مش طبيب يتعلم الحجامة ويشتغل كمعالج بيها؟
    ولو اه
    يبقي فين وازاى وبكام ومدة التعليم قد ايه؟

نظرا لان وزارة الصحة اعتبرت الحجامة دجل و شعوذة و نتيجة لاصرار د. حمدى السيد و الساده الاطباء على منع ممارسة الحجامة للاطباء فحاليا ممنوع عمل الحجامة فى عيادات المحروسة رسميا ...لكن الغير رسمى ان دكاترة كتير بتعملها و انا نفسى علمتها لدكتورة عشان عاوزة تعملها لمرضاها ...كمان اكتر مساجد انصار السنة عندهم ناس بيعملوها
    و التعليم سهل جدا لانه تشريط سطحى بس بتحتاج دايما كتاب معاك فيه خريطة للمواضع المطلوب عملها فى كل مرض و التجربة بايدك مع حد بيعرف كويس .
    و طبعا التعقيم و الاحتياطات اللازمة لمنع انتقال الامراض .

قديم 19th December 2010, 01:21 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

أنا : nash

!For Medical Professionals Only

موضوع رائع ربنا يجعله في ميزان حسناتكم كلكم يارب:wub2:

طيب والشاب اللي عنده ضغط تنفع معاه؟:(:

والتخسيس يعني ممكن أنزل السبعه كيلو بتوع كل سيزون من غير رجيم وآكل كل اللي في نفسي؟:blink:

قديم 19th December 2010, 01:26 PM dr-amira غير متواجد حالياً
    dr-amira
    Colonel

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كلزار
    *

لكن ازاى بقي الحجامه بتقوى المناعه
    طول ما نفسيه المريض وحشه

وهل هتنفع معايا

كلزار الف سلامة عليكى ....طبعا الاساس ان الشافى هو الله مش الحجامة ...الحجامة مجرد سبب او وسيلة الرسول صلى الله عليه وسلم عرفنا بيها و نصحنا بيها ....
    خدى ديه ..

عملية الحجامة تزيد من قوة جهاز المناعة لزيادة نشاط الجمله الشبكية البطانية ، كما ان التروية الدموية الجيدة للنسج والاعضاء من شأنه رفع مناعة الجسم بسبب كثرة تعرض العامل الممرض لعناصر جهاز المناعة . ان الانتروفيرون اسرع خط دفاعي يتم تكوينه وافرازه بعد تعرض الجسم لاي فيروس ، يقول البروفيسور (كانتيل) - ان الكريات البيض تستطيع انتاج الانتروفيرون بمعدل يزيد على عشرة اضعاف مما تنتجه خلايا الجسم . وقد دلت افلام دم الحجامة على وجود نسبة لا تذكر من الكريات البيض فيه ، اضافة الى اثرها الكبير في تحريض نقي العظام على توليد كريات جديدة وخاصة اذا كان الجسم في حالة تستدعي انتاج خلايا مناعية كالملتقمات في حال وجود اي عامل ممرض اذ ان تمايز خلايا الدم البدئية يسير باتجاه تشكيل كريات بيض ، هنا نستطيع القول : ان الحجامة تحافظ على الكريات البيض وتنشط انتاجها مما يساعد على تحرير الانتروفيرون بكميات كافية لمواجهة الفيروس الكبدي او الخلايا السرطانية .. وهذا ما اكدته الفحوصات المخبريه . كما ان عملية الحجامة تحسن الرؤية الناتجة عن نقص التروية وتخفف تجلط الاوعية الدماغية بازالة الدم المحتقن الزائد، وبالتالي تقلل حدوث الجلطات الدماغية ، كما انها بتخفيضها للضغط الشرياني تقلل من حدوث النزف الدماغي ، كذلك تقويتها للمناعة تقلل من حدوث الافات العصبية المناعية ، ولا شك ان العلم سيكتشف فوائد اخرى للحجامة مع تقدم الزمن ليظهر انها وسيلة مفيدة ممتازة في علاج كثير من الامراض .

قديم 19th December 2010, 01:35 PM راضى غير متواجد حالياً
    راضى
    Member

راضى is on a distinguished road

أنا : راضى

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr-amira

نظرا لان وزارة الصحة اعتبرت الحجامة دجل و شعوذة و نتيجة لاصرار د. حمدى السيد و الساده الاطباء على منع ممارسة الحجامة للاطباء فحاليا ممنوع عمل الحجامة فى عيادات المحروسة رسميا ...لكن الغير رسمى ان دكاترة كتير بتعملها و انا نفسى علمتها لدكتورة عشان عاوزة تعملها لمرضاها ...كمان اكتر مساجد انصار السنة عندهم ناس بيعملوها
    و التعليم سهل جدا لانه تشريط سطحى بس بتحتاج دايما كتاب معاك فيه خريطة للمواضع المطلوب عملها فى كل مرض و التجربة بايدك مع حد بيعرف كويس .
    و طبعا التعقيم و الاحتياطات اللازمة لمنع انتقال الامراض .

طيب على أساس إيه و بأى مبرر وزارة الصحة إعتبرته دجل و شعوذه ؟
    يعنى هل الحجامة لها مخاطر أخرى (بفرض نظافة و تعقيم الأدوات المستخدمة)
    وهل الوزارة بتعتبر العلاج بالأبر الصينيه مثلا دجل زى الحجامة ولا بتعترف به؟

قديم 19th December 2010, 01:57 PM سيدة مصر الاولى غير متواجد حالياً
    سيدة مصر الاولى
    Platinum Member

سيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond reputeسيدة مصر الاولى has a reputation beyond repute

أنا : سيدة مصر الاولى

ربنا يجازيكوا كل خير و يجعل الموضوع ده فى ميزان حسناتكم دكتورة اميرة و مدى

قديم 19th December 2010, 01:58 PM sondos غير متواجد حالياً
    sondos
    Senior Member

sondos will become famous soon enoughsondos will become famous soon enough

أنا : sondos

جزاكم الله خيراً على المعلومات المفيدة والجميلة عن الحجامة.. ربنا يجعله فى ميزان حسناتكم..
    تحياتى د. أميرة
    تحياتى مدى

قديم 19th December 2010, 02:04 PM sondos غير متواجد حالياً
    sondos
    Senior Member

sondos will become famous soon enoughsondos will become famous soon enough

أنا : sondos

عندى سؤال من فضلكم..
    هل يوجد عالج بالحجامة لمريض ضيق شرايين القلب والذبحة الصدرية..
    وشكراً