ناشط سياسى يعلن الكفر - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > شؤون مصر الداخلية

شؤون مصر الداخلية

ناشط سياسى يعلن الكفر

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 30th October 2012, 01:03 PM Eng Hesham غير متواجد حالياً
    Brigadier General

Eng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond repute

Eng Hesham's Flag is: Egypt

افتراضي ناشط سياسى يعلن الكفر

أنا : Eng Hesham

كتب: محمد بشر
    نشر بالامس الناشط السياسى واحد مصابين الثورة سامح المصرى على صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعى فيس بوك بيان يعلن فيه الكفر بعنوان (انا كافر حد ليه شوق فى حاجة )
    مما اثار استغراب الكثيرين لماذا كفر ؟ وما هو سبب اعلانه الكفر؟ وبمن كفر ؟
    فضلنا ان ننقل لكم نسخة عما كتبه على صفحته الشخصية فى موقع التواصل الاجتماعى فيس بوك .

بدا سامح المصرى كلامه بقوله :

انا كافر حد لية شوق في حاجة

ايوة انا كافر حد لية شوق في حاجة
    (مستغرب لية انتا وهو اني بقول علي نفسي انا كافر طيب اسمع يا سيدي بالراحة الكلام اللي هقولة وانت هتعرف انا لية كفرت
    اولا يا سيدي انتا وهو انا كافر بالنبي السباب زي ما قال عنه شيخ من المشايخ وتحديدا عبدالله بدر شوف واسمع بنفسك هو اللي قال انا ماقلتش حاجة)

انت لسة مش مصدق ان انا كافر
    (اه ياعم انت وهو انا كافر بدين يدعو الية ليلا نهار الشيخ وجدي غنيم يدعو الية بالسب والقذف
    وشتايم من اللي قلبك يبغضها زي يا شراميط يا انجاس )
    اسمع ياعم انتا وهو!!!

(ايوة ياعم انا كافر بدين غزوة الصناديق اللي فية الصناديق بتقول للدين نعم وكمان الدين اللي يقول لمواطني الدولة اتركو دولتنا وارحلو عنا)

(ايوة يا عم انتا وهو انا كافر بدين يطلب فية الشيوخ من الفقراء دعم دولتهم قبل ان يتبرع الاغنياء بما يزيد عن حاجتهم)

(ايوة يا عم انا كافر بالدين الذي يسمح للداعين الية بتوزيع صور العاريات والخوض في الاعراض)

ا(يوة ياعم انا كافر بالدين اللي الداعين الية يشوهو البنات ويخوضو في عرضهم )

(ايوة يا عم انا كافر بالدين اللي الداعين الية ملهمش شغلانة غير تكفير الناس ليلا نهارا حتي وصل بهم الحال الي تكفير بعضهم البعض)

(ايوة يا عم انا كافر بدين يخلي الداعين الية يطردو من ذهبو لاتمام مناسك العبادة والصلاه في بيت الله من بيوت الله)

(ايوة يا عم انا كافر بدين يوصل الحاكم بتاع بلدي انه يخاف وهو بيأدي مناسكة)

يوة يا عم انا كافر بدين يخليني اتفتش وانا رايح اقابل ربنا)

وكمان

(ايوة يا عم انا كافر بدين الداعين الية يستنكرون القصاص من القتلة فية ويكرمونهم كمان)

اية يا عم انتا وهو لسة مش مصدقين اني كافر اه والله انا كافر بالدين اللي فية كل اللي انا قلتة فوق دة
    تعالو بقي معايا كدة اخدكم في جولة في ديني علشان تتعرفو عليه يمكن اكسب فيكم ثواب وادخلكم معايا في الدين اللي انا قررت اني اؤمن بيه ولا اقولكم مش هضحك عليكم واقولكم اني لسة مؤمن بية لا انا مؤمن بية من اول يوم اتولدت فية
    بص بقي يا عم انت وهو الدين اللي انا مؤمن بية هو دين عظيم رسولة محمد عليه الصلاة والسلام عمرة ما كان سباب بل بالعكس خالص كان ذو خلقا حميد وسمي الصادق الامين لصدقة وامانتة رسولة قال عنه ربنا .
    بسم الله الرحمن الرحيم
    (والنجم إذا هوى ( 1 ) ما ضل صاحبكم وما غوى ( 2 ) وما ينطق عن الهوى ( 3 ) إن هو إلا وحي يوحى ) صدق الله العظيم
    ايوة والله هو دة النبي عليه الصلاة والسلام اللي انا بؤمن بيه مكانش بينطق عن الهوي وكان كلامة كلة حسن وخلقة حسن كان طيب قوي وجميل قوي في كل شيء.
    كان بيدعو لدين ربنا بالموعظة الحسنة وعمرة ما قال الفاظ وحشة زي اللي بيقولها الناس المشايخ دول هو محمد بن عبد المطلب هو النبي لا كذب
    تعرفو لية انا امنت بالدين اللي النبي محمد صلي الله علية وسلم كان بيدعيلة وسيبت الناس الوحشة دي ؟
    لانة دين كلة رحمة وربنا اللي النبي صلي الله عليه وسلم دعانا لعبادته كتابة الحكيم كلة بيبداء ببسم الله الرحمن الرحيم وعمر ما سورة من كتابة بدائت ببسم الله المنتقم الجبار.
    تعرفو كمان الدين اللي انا مؤمن بية عمرة ما حضنا اننا نكفر حد وازاي هنكفر الناس وربنا سبحانة وتعالي قال في كتابة الحكيم
    بسم الله الرحمن الرحيم
    ( قل ياعبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله يغفر الذنوب جميعا إنه هو الغفور الرحيم ) صدق الله العظيم .
    شايفين يا ناس قد اية ربنا اللي انا بعبدة رحيم وبيغفر كل الذنوب وبيدي الناس كلها فرصة انها تتوب عن اي ذنب لا وكمان بيبدل سيئاتنا حسنات مدام ان التوبة نصوحة.
    طب اقولكم سر ان العلاقة بيني وبين ربنا مافيش حد يعرف عنها حاجة الا ربنا سبحانه وتعالي وحدة لان ربنا وحدة يعلم ما في القلوب .
    طب اقولكم حاجة كمان النبي صلي الله علية وسلم رغم كل محاولات قتلة لم يقم الصحابة بترك صلاتهم خلفة من اجل حمايتة .
    وكمان سيدنا عثمان بن عفان الصحابي الجليل اتقتل وهو بيصلي علشان محدش كان بيحمية ومافيش حد من بعدة ممن يدعون الي دين الله زي سيدنا علي بن ابي طالب او زي سيدنا عمر بن عبدالعزيز حتي الفاطميين والعثمانيين خلي حد يحميه وهو بيصلي .
    طب اقولكم حاجة كمان ان ديني كرم النساء وجعل سورة كاملة باسمهم ومنع اننا نخوض في اعراضهم او نقذف المحصنات .
    طب عارفين بقي كمان ان دينا يستحيل يخليا نطرد حد من بيت ربنا لانة بيت امن لكل من دخله حتي نبيبنا صلي الله علية وسلم قال للمشركين من دخل بيت ربنا فهو امن .
    هو دة الدين اللي كلة رحمة وصفح هو دة الدين اللي قالنا نقف للظلم ونقولة لاء هو دة الدين اللي اتعلمت منة معني الرحمة وازاي اني اكون رحيم بكل شيء حتي الحيوانات هو دة الدين اللي ربنا امرنا فيه بالقصاص من القتلة هو دة الدين اللي اتعلمت منه معني العدل هو دة الدين اللي اتعلمت منه اني احترم اي انسان اخر مهما كان دينة ولا احقرة .
    اه والله هو دة الدين اللي انا مؤمن بية
    اية رائيكم بقي عندي حق اكون كافر بوجهة نظرهم للدين ولا لأ ؟

https://www.hayaaa.com/mag/news/item/...A8%D9%88%D9%83

الموضوع الأصلي : ناشط سياسى يعلن الكفر     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Eng Hesham

التعديل الأخير تم بواسطة Moderator07 ; 30th October 2012 الساعة 02:30 PM

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    «رصد» تدشِّن حملة السيسى الرئاسية! شؤون مصر الداخلية يسر 8 2278 8th October 2013 06:24 PM
    سماوى غصبا عنك شؤون مصر الداخلية دكتور مهندس جمال الشربيني 1 1002 8th October 2013 11:36 AM
    هو فيه ايه يا اداره إقتراحات ... مشاكل تقنية only you 7 2922 5th May 2013 04:39 AM
    مشاركات خارج سياق موضوع أخبار إيجابية فقط عن مصر توعية جماهيرية Eng Hesham 3 948 27th April 2013 05:25 PM
    الحرب العالميه الثالثه شؤون عربية ودولية المصرى أفندى 73 5789 29th March 2013 06:44 PM

قديم 30th October 2012, 01:20 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

Ehab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond repute

Ehab Salem's Flag is: Canada

أنا : Ehab Salem

هو حر....... يكفر و يعلن كفره زي ما هو عايز بكل الوسائل ...... و محدش من حقه يلمس شعره منه

طبعاً أنا عارف إن الولد بيهوش عشان يوصل الفكرة اللي شرحها في الاخر ......... إنما أنا بأتكلم عن المبدأ........ لو كفر بجد هو حر

و على فكره الموضوع بجد
    الإلحاد فعلاً ينتشر في مصر و العالم العربي بسبب الخطاب الديني المتخلف
    Posted via Mobile Device

قديم 30th October 2012, 01:40 PM جرديز غير متواجد حالياً
    جرديز
    Golden Member

جرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond repute

أنا : جرديز

ما كفرش ولا حاجة
    ده مجرد تعبير عن الرأي لكن بأسلوب الصدمة ومقابلة الأضداد .

قديم 30th October 2012, 01:58 PM Remooo غير متواجد حالياً
    Remooo
    Colonel

Remooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond repute

Remooo's Flag is: Egypt

أنا : Remooo

ما كفرش ولا حاجة ولكنه استخدم الاسلوب ده للتعبير عن السخط
    والغضب مما يدور على الساحة..
    من الاخر يعنى بيقول ان ديننا مش زى ما الشيوخ الافاضل
    بيعلنوا وبيتكلموا وبيكفروا زى ما هما عايزين..ديننا يناقض ذلك تماما..هؤلاء الاشخاص فعلا اصبحوا وسيلة لابعاد المسلمين انفسهم عن دينهم
    بدل من ان يقربوا بين المسلم وبين تعاليم دينه ويكونوا صورة طيبة لغير المسلمين

فيه مقولة للامام الغزالى

"إن انتشار الكفر في العالم يحمل نصف أوزاره متدينون بغضوا الله إلى خلقه بسوء صنيعهم وسوء كلامهم"

وهو ما نراه واقعا وليس فقط على مستوى الدعاة ولكن على مستوى الاشخاص العاديين الذين يرتدوا عباءة الدين للاسف بدلا من ان يكونوا قدوة ودعاة بأقوالهم وأفعالهم..اصبحوا أبعد ما يكونوا عن ذلك

على هامش المؤتمر
    الردة يا باشمهندس ايهاب فى دول تطبق الشريعة توجب توقيع الحد
    الالحاد انتشر او ما انتشرش مش ده مربط الفرس
    الاسلام سينتهى غريبا كما بدا غريبا ودى معروفة لينا كمسلمين كأحد علامات الساعة

اما فى الدول العلمانية فقط فهو حر ومحدش يقدر يقربله ويشيل هو وزرنفسه

قديم 30th October 2012, 02:06 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

Ehab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond repute

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Remooo
    الردة يا باشمهندس ايهاب فى دول تطبق الشريعة توجب توقيع الحد

مفيش حاجه إسمها حد الرده .... زي ما بنفرح بإن واحد غير مسلم يعلن إسلامه لازم نقبل إن واحد مسلم يعلن إنه لم يعد مسلم

قديم 30th October 2012, 02:14 PM Ahmed Kotb غير متواجد حالياً
    Ahmed Kotb
    Senior Member

Ahmed Kotb has a reputation beyond reputeAhmed Kotb has a reputation beyond reputeAhmed Kotb has a reputation beyond reputeAhmed Kotb has a reputation beyond reputeAhmed Kotb has a reputation beyond reputeAhmed Kotb has a reputation beyond reputeAhmed Kotb has a reputation beyond reputeAhmed Kotb has a reputation beyond reputeAhmed Kotb has a reputation beyond reputeAhmed Kotb has a reputation beyond reputeAhmed Kotb has a reputation beyond repute

Ahmed Kotb's Flag is: Egypt

أنا : Ahmed Kotb

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ehab Salem
    مفيش حاجه إسمها حد الرده .... زي ما بنفرح بإن واحد غير مسلم يعلن إسلامه لازم نقبل إن واحد مسلم يعلن إنه لم يعد مسلم

لأ في يا بشهندس حاجة إسمها حد الردة
    أنا معرفش كتير في الدين لكن دي أنا متأكد منها وأظن إنها موجودة في القرآن كمان

قديم 30th October 2012, 02:19 PM Mzohairy غير متواجد حالياً
    Mzohairy
    Golden Member

Mzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond repute

أنا : Mzohairy

لأ مفيش

قديم 30th October 2012, 02:43 PM Remooo غير متواجد حالياً
    Remooo
    Colonel

Remooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond repute

Remooo's Flag is: Egypt

أنا : Remooo

حد الردة هو القتل

(عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بنِ مسعودٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وسَلَّمَ: ((لا يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلاَّ بإِحْدَى ثَلاثٍ: الثَّيِّبُ الزَّانِي، والنَّفْسُ بالنَّفْسِ، والتَّارِكُ لدِينِهِ المُفَارِقُ للجَمَاعَةِ)).
    مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.

وفي صحيح البخاري عن ابن عباس رضي الله عنهما عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: ((من بدل دينه فاقتلوه))

وفي الصحيحين عن معاذ رضي الله عنه أنه قال لمرتد رآه عند أبي موسى الأشعري في اليمن: (لا أنزل –يعني من دابته– حتى يقتل؛ قضاء الله ورسوله)[3]،

والأدلة في هذا كثيرة، وقد أوضحها أهل العلم في باب حكم المرتد في جميع المذاهب الأربعة، فمن أحب أن يعلمها فليراجع الباب المذكور.

وابقوا دوروا على راحتكم

قديم 30th October 2012, 03:02 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Kotb
    وأظن إنها موجودة في القرآن كمان

مفيش حد للرده في القرأن يا أحمد ....
    بالظبط زي ما هو مفيش رجم للزاني في القرأن يا أحمد .....
    و لا حد لجلد شارب الخمر في القرأن يا أحمد

التعديل الأخير تم بواسطة Ehab Salem ; 30th October 2012 الساعة 03:07 PM

قديم 30th October 2012, 03:06 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Remooo
    وابقوا دوروا على راحتكم

دورنا من زمان