الهجره الى سلوفاكيا - ب 6000 يورو فقط - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد

الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد

الهجره الى سلوفاكيا - ب 6000 يورو فقط

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 19th February 2017, 05:46 PM ود الصادق غير متواجد حالياً
    ود الصادق
    Junior Member

ود الصادق is on a distinguished road

ود الصادق's Flag is: Saudi Arabia

أنا : ود الصادق

هنا تجد دروس عن الطموح
    بالتوفيق يا شباب

قديم 20th February 2017, 06:06 AM khaled_sabry غير متواجد حالياً
    khaled_sabry
    Senior Member

khaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud of

khaled_sabry's Flag is: Egypt

أنا : khaled_sabry

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AlNagar
    بصوا يا شباب، خلاصة الموضوع لأني لسه معجون فيه
    بتأسس شركة بأي عدد من الشركاء ( قانونا لغاية 50 شريك في شركة واحدة) لكن الناس بتأسس لفردين وتلاتة عشان الجديدة
    أقل رأس مال بتأسس بيه شركة ب 5 تلاف يورو (رأس مال الشركة بتاعك)، أو ممكن تشتري شركة جاهزة ready made
    عشان تقدر تقدم على الإقامة لازم محضر إجتماع من الشركاء جميعا بالموافقة على تعيين الشخص مدير للشركة، وعلى الأساس ده هتقدم على الإقامة كمدير لشركتك Managing Director
    للتقديم على الإقامة لازم يكون في رأس مال الشركة مبلغ لا يقل عن 20 ألف يورو
    لازم في حساب الشخص المتقدم لا يقل عن 2500 يورو

وأرجع وأقول لكم كان لغاية شهر يناير 2016 الدنيا تمام، ولغاية شهر مايو 2016 الناس كانت بتسافر بفيزا سياحة وتقدم عادي، من مايو قفلت خالص ضبة ومفتاااااااااااااااح!
    والسبب يرجع للشيت بتاع المصريين ونصبهم على بعض والزنبقة في بعض والمشاكل مع السفارة وبوليس الأجانب هناك، وللعلم الجالية المصرية هناك ما تعديش 30 فرد وعملوا كل القرف ده!

والمصريين اللي بيسأسسوا الشركة وبياخدوا أتعاب على تأسيسها 5 تلاف يورو، حضراتكم ممكن تتواصلوا مع مكاتب محاماة تخلص ده ب 300 أو 500 يورو فقط لا غير!
    المصريين نصابين وضاربين الأسعار في 10 و 20 ضعف استغلالا لحاجة الناس للسفر بأي وسيلة!

دمتم بود

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حشيش
    وصلتنى هذه الرسالة على صفحة المنتدى على فيسبوك رأيت أن أنشرها هنا لأهميتها ... صاحب الرسالة إسمه:

Giko Hussam Samir

السلام عليكم

عندي تحزير أحب اوجهه لكل أعضاء الجروب وكل المهتمين بالسفر والهجرة

أحب ان الفت نظر الجميع للنصابين الي اتخذوا صفحتكم للنصب والسرقة والابتزاز

وأخص بالذكر النصابين العرب في دول شرق أوروبا وخاصة المصريين في سلوفاكيا

- يبدأ هولاء دايما بإنشاء صفحات علي مواقع التواصل الاجتماعي وعمل دعاية في جروبات الهجرة عن إجراءات هجرة رخيصة عن طريق انشاء شركه في أي مجال تختاره دون أي دراسات مسبقة ومصاريف انشاء هذه الشركة الفعليه من دمغات و خلافه لا تتعدى ال 300 يورو فيبيعها لك بأربعه او خمسه الالاف واكتر.

2- لا يكتفي بذلك بل يبدأ في اخراج مصاريف أخرى مثل عنوان للشركة ومصاريف محامي وأي شيء اخر ليبتز العميل قدر الإمكان.

3- هو لا يوفر لك فيزا الدخول وفي الغالب حين تقدم انت على طلب فيزا ترفض لان حجم الفضائح التي حدثت من قبل في السفارة خاصة في مصر من قبل المنصوب عليهم كبيرة جدا.

4- إذا حدث وحصلت على فيزه شنجن من دوله اخرى فلن يسمحوا لك التقديم على إقامه لان الفيزه التي ستحصل عليها هي فيزه سياحيه لا تسمح بالتقديم علي إقامه.

5- عندما ينشئ لك الشركة يعين نفسه مدير تنفيذي لها و تلك الكارثة الحقيقية لأنه يصبح المتحكم الوحيد في كل رأس مال الشركة ويستطيع سحبه كما يريد لان كل شركه تحتاج لمدير تنفيذي مسؤول امام السلطات ثم يعود فيطالبك بأجرة في الإدارة برغم كل ما دفعته له.

6- ثم يطلب منك دفع مصاريف الخطوة الثانية وهي التقديم على الإقامة وتتراوح ما بين 2000 و3000 يورو علي حسب تقديره والمصاريف الفعلية حوالي 250 يورو وفي الغالب يجعلك تدفعها وقت التقديم إذا كان في تقديم من الأساس لان الفيزة أصبحت شبه مستحيلة والتقديم من السفارة في بلدك عبارة عن أسئلة تعجيزيه لا تصلح الا لرجال الاعمال أصحاب الشركات الكبيرة ورؤوس الأموال الضخمة و في هذا الموضوع أيضا ستكون مطالب من جهته بمصاريف إضافيه مثل عنوان سكن لك او أحيانا يجبرك على إيجار ستوديو يصل لخمسمائة يورو في الشهر غير شهور العمولة .

يعني في النهاية لو انت انسان عادي متوسط الحال مش لن تستطيع عمل أقامه وسوف تخسر مدخراتك وشركتك لن تستفيد منها في أي شيء وفي الغالب سوف يسحب من رأس المال لحسابه بفواتير خدمات وهميه لن تستفيد منها شيء

بعض المواقع قد تفييدكم:

https://www.doingbusiness.org/data/ex...ng-a-business/

https://www.companyformationslovakia.com/

https://www.podnikajte.sk/how-to-set...slovakia.xhtml

وغيرها الكثير فقط ابحثوا ولا تثقوا في أي احد خاصه هم اول من سوف يخدعك .

نصيحة تعاملوا مع اهل البلد أفضل ولا تدفعوا شيء دون فاتورة واثبات

هذه هي القصة باختصار

اللهم بلغت اللهم اشهد والله الموفق!!!!

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Remon.soliman

طبعا ده قصده انا وخالد عشان احنا الوحيدين اللي اتكلمنا عن الموضوع

عموما اللي نصبت عليه في يورو واحد - واكيد طبعا كان بنا رسايل فيس بوك او واتس اب - يجي يرد عليا في الفيديو او في الفيس بوك او في المنتدي ويحط دليل نصبي عليه في عيني

بالرغم اني قايل في الفيديو ان افضل طريقة انك تدور على محامي سلوفاكي وتتعامل معاه

عموما زي ما قلت الحمدلله مانصبتش على حد ولا طلبت من حد يورو واحد

وانا بنفسي بعمل الحوار ومضحي بالفلوس وهيبان اكيد شهر 8 ان شاء الله اللي هو الموعد اللي المفروض هروح فيه هناك وهصور كل حاجة ان شاء الله

واي حد كلمني في الموضوع وكان قلقان بقوله استني ماتعملش حاجة وتعالي معايا سلوفكيا شهر 8 سياحة واتفرج على ل حاجة بنفسك وفعلا في واحد من مصر و 2 من السعودية و 1 من الكويت جايين معايا

اما لو كان بيعمم عشان هو شخصيا اتنصب عليه او بيقول كلام مرسل

فيروح في حنة ناشفة بعيد عننا

واللي نصبت عليه في يورو يطلع يقول

وده الفيديو اللي رديت عليه على الهري ده

طيب اختصارا للوقت و الكلام
    علشان ارد على الهجوم اللى حصل على الموضوع ده او اى هجوم مستقبلى
    الاول نفرق بين نوعين من الهجوم
    1- هجوم اننا نصابين و بنروج لشركات وسيطه علشان نطلع منها بسمسره : الموضوع ده مرفوض تماما و يتهيألى سمعه واحد زى ريمون معروفه وسطنا هنا على الاقل و لو كان فيه شبهه عليه ماكنشتى اداره المنتدى عينته مدير فيها (اداره المنتدى مش ساذجه علشان تخاطر بسمعتها)
    2-الادعاء التانى هو اللى عاوز اتكلم فيه شويه و هو ان الموضوع وهم و احنا بنروج لفكره خاطئه او احنا شخصيا فاهمين غلط و الكلام على ارض الواقع مختلف :
    هنا حقول ان الدعاء ده صح و غلط فى نفس الوقت - بمعنى ممكن حد يروح و الدنيا تقفل فى وشه لاى سبب (ممكن تبقى اسباب خارجه عن ارادته و ممكن تبقى اسباب متعلقه بيه) ساعتها الشخص ده حيقول سلوفاكيا تبقى الخدعه الكبرى و هى مضيعه للوقت و الفلوس ... الخ
    فى نفس الوقت اللى حتلاقى حد تانى ربنا ييسرله هناك حتلاقيه يقول سلوفكيا هى جنه الله على الارض ... الخ
    طبعا هنا اول خطاء هو تعميم التجربه على الكل - و ده خطاء كبير - فمش معنى ان واحد فشل فى حاجه يبقى باقى الناس حيفشلو فيها و مش معنى ان واحد تانى نجح فى حاجه يبقى الباقيين حينحو فيها برضه " كل ميسر لما خلق له " و الكلام ده مطبق فى كل حاجه فى الدنيا
    و نفس المبداء اتكلم عليه كل اللى بيسردو تجاربهم فى كندا من اول م ايهاب سالم و انتهاء ب م احمد خضر - مش معنى ان دول نجحو فى كندا يبقى انتا حتنجح فيها
    انا وقت ماعملت الموضوع ده عملته لانى حبيت اشارك معلومه مع ناس مخنوقه و عاوزين يهاجرو
    فبقولهم خدو اهه طريقه جديده للهجره ممكن تسعو و تدورو فيها - ماقولتش ابدا ان دى طرقه للهجره لجنه الله على الارض
    بالنسبه لصحه المعلومات اللى قولتها فانا اعترف انى ماتحققتش بنفسى بشكل قوى و ده نظرا لثقتى الشخصيه فى مصدر المعلومه ( اللى هو نفسه نموذج ناجح للى اتبعو الطريقه دى فى الهجره ) بالاضافى الى ندرة التجارب الشخصيه المدونه فى الهجره الى هناك و دلوقتى كمان زادت ثقتى بعد تحقق ريمون نظرا برضه لثقتى الشخصيه فيه

خلاصه القول - اللى فعلا مهتم يدور بنفسه و يتحقق لان دى فلوسه هو و مجهوده هو و خد المعلومات اللى فى الموضوع ده و المعلومات اللى فى فيديو ريمون و اى معلومات من اى حته كنقطه بدايه فقط لكن لازم تدور بنفسك و تتحقق من الخطوات و المصاريف بنفسك و حاول تتواصل مع ناس هناك كمان علشان تبقى عارف فلوسك رايحه فين و جايه منين و مستقبلك حيبقى عامل ازاى -
    علشان لو فشلت فانتا الخاسر الوحيد , و لو نجحت برضه فانتا حتبقى الوحيد اللى كسبان
    و الكلام ده مش على الموضوع ده بس - ده على اى موضوع للهجره تانى

قديم 17th March 2017, 10:43 AM geologist غير متواجد حالياً
    geologist
    Junior Member

geologist is on a distinguished road

أنا : geologist

الاخ سليمان ارجوا تفاصيل اكتر والمحامى اللي انت عملت معاه الاجراءات وشكرا

قديم 17th March 2017, 07:33 PM mostafasaad غير متواجد حالياً
    mostafasaad
    Golden Member

mostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond repute

mostafasaad's Flag is: Egypt

أنا : mostafasaad

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Remon.soliman
    واه انا بنصب على الناس واللي يعرف يقاضني يقاضني
    posted via mobile device

واللي عنده معزة يلمها والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قديم 18th March 2017, 06:06 AM moamana غير متواجد حالياً
    moamana
    Member

moamana is on a distinguished road

moamana's Flag is: Egypt

أنا : moamana

!For Medical Professionals Only

انا متابعه الموضوع و اتمني تفاصيل اكتر عن الاقامه و البلد و بعد اد ايه ممكن الحصول علي الجنسيه
    اللغات هناك الدلدارجه
    و الحجاب اهم حاجه مقبول و لا فيه مضايقات
    posted via mobile device

قديم 24th March 2017, 03:27 PM ahmeddiab غير متواجد حالياً
    ahmeddiab
    Member

ahmeddiab is on a distinguished road

ahmeddiab's Flag is: Egypt

أنا : ahmeddiab

ريمون راجل محترم .... و بيساعد الناس و بيشارك الناس فى المعلومات و الخبرات مجانا و مفيش اى نصب
    شكرا على كميه المعلومات المفيده

قديم 18th May 2017, 12:11 PM Mahmoud.ahmed غير متواجد حالياً
    Mahmoud.ahmed
    Junior Member

Mahmoud.ahmed is on a distinguished road

Mahmoud.ahmed's Flag is: Egypt

أنا : Mahmoud.ahmed

المصريين المصريين..... يأخى لو كل المصريين نصابين و الناس دى وحشة و بتضحك علينا... طيب مهو كل واحد يعمل اللى عليه و يتعب و يشوف و يدور بنفسه و الناس كتر خيرها بتدلك على طريق و انت عاوز تمشى تمشى بنفسك ... ثانيا محدش عاوز يعمل مشروع و عاوز ينجح بيرمى فلوسه لحد حتى لو كان اخوه متعرفش او مش ناوى تعمل مشروع بلاش تروح و شوف بلد تشتغل فيها موظف و ربنا يوفق الجميع

قديم 23rd May 2017, 07:14 AM crczaher غير متواجد حالياً
    crczaher
    Junior Member

crczaher is on a distinguished road

crczaher's Flag is: Qatar

أنا : crczaher

السلام عليكم ياشباب
    انا امبارح سمعت استاذ ريمون سليمان وهو بيتكلم في البث المباشر الى على الفيس والصراحه الراجل ده ربنا يجزيه خير وييسرلوا حالوا ويوفقوا في المقابله إن شاء الله والصراحه شجعني على موضوع الاستثمار في سيلوفاكيا
    وكنت عايز من حضراتكم رقم محامي او شركة بتعمل الموضوع ده وتكون متجربه

وشكرا لكم جميع وبالتوفيق

قديم 16th July 2017, 01:36 PM abdobody غير متواجد حالياً
    abdobody
    Junior Member

abdobody is on a distinguished road

abdobody's Flag is: Egypt

أنا : abdobody

ممكن تفاصيل اكتر عن محامي او شركة مضمونة

قديم 30th July 2017, 01:10 PM asubhy غير متواجد حالياً
    asubhy
    Junior Member

asubhy is on a distinguished road

asubhy's Flag is: Egypt

أنا : asubhy

- اولاً كثر خير كل من شارك بمعلومة ولو بسيطة ممكن تساعد شخص مننا من انه يهاجر هو واسرته لحياة افضل
    - ثانياً ياريت تكون في وسيلة نعرف بيها تفاصيل تقديمك يا استاذ ريمون بغض النظر عن النتيجة اللي حضرتك متوقعها في شهر 8
    - ثالثاً ياريت الشباب اللي مهتم نلاقي طريقة نتواصل مع بعض لتبادل الافكار والاستفسارات ومين عارف ممكن توطيد العلاقات بيننا يؤدي لانشاء شركة مشتركة في سلوفاكيا
    للمرة الثانية بشكر أ. خالد وأ. ريمون في التوبك ده وبشكر باقي ادارة الجروب علي مجهودكم اللي اقل ما يوصف بالرائع لخدمة الناس