عايز اتعلم البرمجة او اى حاجة محترمة - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > كمبيوتر وانترنت واتصالات > الكمبيوتر والإنترنت

الكمبيوتر والإنترنت

عايز اتعلم البرمجة او اى حاجة محترمة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 28th April 2009, 07:18 AM dede_alkady غير متواجد حالياً
    dede_alkady
    Silver Member

dede_alkady is on a distinguished road

أنا : dede_alkady

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoppa
    الكتاب مضغوط يا ديدى لو عندك برنامج winrar او winzip لفتحه و فك الضغط هتلاقى مجلدين مجلد للكتاب و هو من نوع pdf و مجلد للامثلة و الأكواد المرفقة معاه

قبل الضغط لما بفتح الكتاب بطلع امر خطأ فى الضغط
    ولما بفك الضغط مش بلاقى الكتاب اصلا
    المشكله ان الكتاب ده كان عندى وبعد كده عملت فورمات الهارد واتمسح

قديم 28th April 2009, 07:41 AM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

و لا يهمك انا رفعت لك الكتاب و هو مش مضغوط

ده الكتاب التانى لكن هو بيشرح VB.NET و طبعا يفترض ان القارئ ملم بالفيجوال بيزك الاصدارات السابقة اللى ممكن ناخد فكرة عنها من الكتاب الأول..و ايضا الكتاب عربى و معاه بعض الامثلة

اضغط هنا للتحميل

قديم 28th April 2009, 10:33 AM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

MFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond repute

MFaisal's Flag is: Zaire

أنا : MFaisal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Youssef
    الأخ ضبش انا بقى مش هانصحك تدى حقن
    أنا هانصحك بجد بحاجات أعتقد أنها مفيدة
    بص يا سيدى لو انت عايز تبتدى تدخل المجال وانت معاندكش حتى فكرة مسبقة يعنى أعتقد الموضوع ده ممكن يكون صعب شوية بس أكيد هو مش مستحيل وأنا شخصياً ممكن أدعمك فيه باللى انت تحتاجه .

بص يا سيدى بما انك محاسب فأنا هانصحك فى شوية حاجات ليها ثقلها وفى نفس الوقت ممكن بعد كده تطور من حالك لغاية أما تكون مبرمج "ولو انى باقول اللى بيشتغل بالحاجات دى مش محتاج انه يكون مبرمج لأى حاجة تانية بعد كده" وممكن تغير رأيك وتفضل فيها لأنها من الحاجات القوية جداً فى مجالها وعلى فكرة فيها برضه شوية برمجة

أنا بانصحك تشتغل ما يسمى بـ ERP Enterprise Resources Planning ودى أنظمة ممكن نقول عليها شبه جاهزة لإدارة الموارد الخاصة بأى مؤسسة أو شركة وده طبعاً من وجهة النظر المالية
    وفيه باكيجز جاهزة وقوية جداً بس يمكن التريننج بتاعها مكلف شوية بس على فكرة كل اللى بيشتغل بالباكيجز دى بيطلب فى الشغل سواء فى مصر أو خارج مصر

ومنها Oracle E-Bussines Suite
    https://en.wikipedia.org/wiki/Oracle_E-Business_Suite

JDEdwards
    https://en.wikipedia.org/wiki/J.D._Edwards

SAP
    https://en.wikipedia.org/wiki/SAP_AG

MS Great Plains
    https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Plains_(accounting)

لف لفة على اللينكات اللى فاتت وقولى أيه رأيك ولو كتبت اسمائهم فى جوجل هاتلاقى حاجات كتير بتتكلم عن الباكيجز دى

دومت بخير

أولا : شكرا على الأهتمام يا أبو يوسف

ثانيا : ممكن تشرحلى فكرة البرامج دى واستخدامها ؟؟ ( بس بلغة بسيطة ) لأنى مش قادر أفهم بالظبط برضه الغرض منها .. وهل تستخدم فى جمي الشركات ولا فى الشركات كبيرة الحجم بس ؟

ثالثا : أى واحد من البرامج دى أكثر شهرة وأكثر طلب عليه ؟؟ ودراسة البرنامج ده ممكن تتكلف كام ؟؟

رابعا : هل مطلوب انى أدرس أى حاجة تانية قبل ما أبدأ فى البرامج دى ؟؟

خامسا والأهم : هل مستخدمين البرامج دى مطلوبين بكثرة ؟؟ وعموما مرتباتهم بتبقى كويسة ؟؟

آسف على التطويل بس أنا بجد عايز أفهم بدل ما أحاول أدرس فى مجال معين وبعد ما أبذل وقت ومجهود أكتشف ان كان ممكن فى مجال تانى أفضل

قديم 28th April 2009, 11:39 AM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ضبش
    انا معاك يا معلم حشيش .. السكة منين ؟

تقصد تصميم وبناء مواقع الكترونية ؟

يعنى يا عم حسام التخصص ده حلو ومطلوب وبيأكل عيش ؟؟

انت عارف الفلوس اهم حاجة ..

الاقبال متزايد جدا على بناء مواقع على النت
    ولو اتعلمت
    هتقبض بالدولار
    أظن مافيش دافع أكتر من كدة بقى

قديم 28th April 2009, 01:02 PM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

MFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond repute

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام
    الاقبال متزايد جدا على بناء مواقع على النت
    ولو اتعلمت
    هتقبض بالدولار
    أظن مافيش دافع أكتر من كدة بقى

اللى انا خايف منه ان موضوع بناء مواقع الأنترنت ده بقى منتشر أوى يا حسام .. وبقى فيه برامج بتساعد وفرم جاهزة وشوية شوية هتلاقى كل واحد بيعمل موقع بنفسه

قديم 28th April 2009, 01:25 PM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

مش للدرجة دي
    هوة سهل اه
    بس مش لدرجة دي
    شوف مستعملى النت فى مصر فى ازدياد قد ايه
    وشوف زيادة الاقبال على النت فى العالم كله بقت قد ايه
    لو انت غاوى
    وهتقدر دوس فى القصة دي
    وربنا هيكرمك
    اخوك حسام

قديم 28th April 2009, 05:36 PM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A

اقتباس
    أولا : شكرا على الأهتمام يا أبو يوسف

ثانيا : ممكن تشرحلى فكرة البرامج دى واستخدامها ؟؟ ( بس بلغة بسيطة ) لأنى مش قادر أفهم بالظبط برضه الغرض منها .. وهل تستخدم فى جمي الشركات ولا فى الشركات كبيرة الحجم بس ؟

ثالثا : أى واحد من البرامج دى أكثر شهرة وأكثر طلب عليه ؟؟ ودراسة البرنامج ده ممكن تتكلف كام ؟؟

رابعا : هل مطلوب انى أدرس أى حاجة تانية قبل ما أبدأ فى البرامج دى ؟؟

خامسا والأهم : هل مستخدمين البرامج دى مطلوبين بكثرة ؟؟ وعموما مرتباتهم بتبقى كويسة ؟؟

آسف على التطويل بس أنا بجد عايز أفهم بدل ما أحاول أدرس فى مجال معين وبعد ما أبذل وقت ومجهود أكتشف ان كان ممكن فى مجال تانى أفضل

اخى العزيز ضبش

فكرة البرامج دى بمنتهى البساطة هيا برامج بيزنس يعنى برامج ممكن نقول عليها برامج ماليه من أول تصميم ما يسمى ب Organization Charts والعملاء والموردين والقيود المحاسبية وكل اللى انتا عارفه فى علم المحاسبة وكمان تصميم التقارير من خلال هذ الأنظمة وممكن من خلالها أنها تبتدى عالم البرمجة من خلال تصميم بعض الشاشات المساعدة أو التقارير

وكلها بصراحة قوية بس يمكن الفترة اللى فاتت زاد موضوع الجريت بلينز بتاع ميكروسوفت لدرجة انه بقى ليه منتديات ادخل المنتدى ده وقولى شوفت ايه

https://www.gp4arab.com/forum/

العاملين على البرامج دول رواتبهم من أعلى الرواتب ومش هابالغ لو قولتلك ان رواتبهم تفوق رواتب المبرمجين على الأقل فى الخليج
    وهاحاول اشوفلك مين اللى بيديها وبتتكلف كام لأنى للأسف مش قاعد فى مصر
    وانا طبعاً باشجعك انك تجمع اكبر قدر من المعلومات قبل ما تقرر هاتعمل ايه
    وليك منى خالص التحية والتمنيات بالتوفيق

قديم 28th April 2009, 09:44 PM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Youssef
    اخى العزيز ضبش

فكرة البرامج دى بمنتهى البساطة هيا برامج بيزنس يعنى برامج ممكن نقول عليها برامج ماليه من أول تصميم ما يسمى ب Organization Charts والعملاء والموردين والقيود المحاسبية وكل اللى انتا عارفه فى علم المحاسبة وكمان تصميم التقارير من خلال هذ الأنظمة وممكن من خلالها أنها تبتدى عالم البرمجة من خلال تصميم بعض الشاشات المساعدة أو التقارير

وكلها بصراحة قوية بس يمكن الفترة اللى فاتت زاد موضوع الجريت بلينز بتاع ميكروسوفت لدرجة انه بقى ليه منتديات ادخل المنتدى ده وقولى شوفت ايه

https://www.gp4arab.com/forum/

العاملين على البرامج دول رواتبهم من أعلى الرواتب ومش هابالغ لو قولتلك ان رواتبهم تفوق رواتب المبرمجين على الأقل فى الخليج
    وهاحاول اشوفلك مين اللى بيديها وبتتكلف كام لأنى للأسف مش قاعد فى مصر
    وانا طبعاً باشجعك انك تجمع اكبر قدر من المعلومات قبل ما تقرر هاتعمل ايه
    وليك منى خالص التحية والتمنيات بالتوفيق

ربنا يخليك يابو يوسف ويجازيك خير

بجد انت شخص محترم والله ..

بس فى عندى سؤال .. انت بتقول ان البرامج دى مالية للقيود والتقارير والعملاء والموردين وغيره ...

طيب البرامج دى تفرق ايه عن ال peatchtree وال quickbooks مع العلم انى أخدت دورة فى البرنامجين الأتنين وتقريبا فيهم نفس المميزات دى ؟؟؟

ثانيا .. عايزك ترشحلى اسم برنامج واحد الأشهر من دول بحيث أركز عليه وأبدا أحاول انزله واذاكره self study فى البداية ..

ثالثا : ده سؤال شخصى لو حضرتك ما تمانعش .. انت مجال شغلك فى ايه بالظبط ؟؟ أصلى حاسس ان ليك علاقة بالمحاسبة ؟؟

* على فكرة .. أنا لسة فى الكلية

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام
    مش للدرجة دي
    هوة سهل اه
    بس مش لدرجة دي
    شوف مستعملى النت فى مصر فى ازدياد قد ايه
    وشوف زيادة الاقبال على النت فى العالم كله بقت قد ايه
    لو انت غاوى
    وهتقدر دوس فى القصة دي
    وربنا هيكرمك
    اخوك حسام

الف شكر يا عم حسام ... بس اسمع انت كلام أبو يوسف اللى فوق ده بيقولك الموضوع ده فلوسه احسن من المبرمجين شكلك كده انت اللى ممكن تغير الصنعة

قديم 28th April 2009, 11:43 PM حسن غير متواجد حالياً
    حسن
    Member

حسن is on a distinguished road

أنا : حسن

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    شوف يا ضبش
    اذا كنت عاوز تكون مخطط برامج وتستفيد من دراستك المحاسبية مفيش قدامك غير الأوراكل يعني بالعربي انسى اي برامج تانية وخصوصا برامج ميكروسوفت
    وعلشان تتعلم الاوراكل قدامك طريقين
    الاول قاله لك اخونا ابويوسف وهو انك تتعلم على باكج جاهز من الاوراكل واسمه Oracle E-Bussines Suite
    ومهتمه انه بيعمل كل حاجة للمؤسسات والشركات من طق طق لحد الميزانية العامة

اما الطريق التاني فهو انك تتعلم اوراكل برضه بس تتعلم عن طريق قواعد بيانات وديفيلوبر وريبورت يعني انت تصمم كل حاجة بنفسك وحسب احتياجاتك
    حقولك على مواقع تقدر تستفيد منها
    اول موقع
    www.oracle.com ودا الموقع الرئيسي وتقدر تسجل فيه وتنزل منه oracle db 10g + oracle developer 10g + reports
    او انك تقدر تشتريهم او تنسخهم من اي حد تعرفه
    والمواقع الجاية دي حتتعلم فيها ازاي تسطب الاوراكل وتبدأ الشغل عليه
    https://www.araboug.org/ib/index.php?act=idx

https://arabopn.com/vb/

واذا احتجت اي خدمة اخوك حسن موجود

تحياتي

قديم 29th April 2009, 04:17 AM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A

اقتباس
    ربنا يخليك يابو يوسف ويجازيك خير

بجد انت شخص محترم والله ..

بس فى عندى سؤال .. انت بتقول ان البرامج دى مالية للقيود والتقارير والعملاء والموردين وغيره ...

طيب البرامج دى تفرق ايه عن ال peatchtree وال quickbooks مع العلم انى أخدت دورة فى البرنامجين الأتنين وتقريبا فيهم نفس المميزات دى ؟؟؟

ثانيا .. عايزك ترشحلى اسم برنامج واحد الأشهر من دول بحيث أركز عليه وأبدا أحاول انزله واذاكره self study فى البداية ..

ثالثا : ده سؤال شخصى لو حضرتك ما تمانعش .. انت مجال شغلك فى ايه بالظبط ؟؟ أصلى حاسس ان ليك علاقة بالمحاسبة ؟؟

* على فكرة .. أنا لسة فى الكلية

الف شكر يا عم حسام ... بس اسمع انت كلام أبو يوسف اللى فوق ده بيقولك الموضوع ده فلوسه احسن من المبرمجين شكلك كده انت اللى ممكن تغير الصنعة

اخى العزيز ضبش بص يا سيدى
    الأول الفرق بين اللى قولت عليهم دول وبرامج زى البيتش ترى وما شابه أن الباكيجز اللى بقولك عليهم دول "واطلع منها انت يا حوسحوس" هيا ممكن نقول عليها برامج شبه جاهزة بس فيها برمجة غير البيتش ترى يعنى بيزنس سويت بتاع أوراكل فيه برمجة بالأوراكل وفيه كمان بالجافا والساب كمان... يعنى بتستخدم أداة تساعدك على الإنتاجية بكفاءة وبتساعدك على التطوير والبرمجة
    وفرقهم طبعاً عن البرامج اللى انت قولت عليهم غير كده قوتهم الشديدة يعنى المنشآت الكبيرة لو معندهاش شغل إن هاوس يعنى هيا اللى عملاه بيكون البديل القوى بالنسبة ليها أحد الباكيجز دى لكن البيتش ترى وما شابه مش للمؤسسات اللى بالحجم الكبير
    وأنا يا سيدى مجال شغلى مدير مشروعات برمجية وباشتغل فى المجال بتاع الIT ده بقالى دلوقت داخل على 19 سنة وأنا حالياً رئيس وحدة تطوير النظم بوزارة الأوقاف القطرية - وباشتغل تحديداً فى برامج ال ERP بس احنا اللى بنعملها مش بنعتمد على البرامج الجاهزة وأنا فى الأصل ياسيدى مهندس وكنت محاضر فى جامعة القاهرة
    وعلى فكرة انا فى بدايتى فى العمل اشتغلت فى برامج المالتى ميديا بس البرامج اللى من النوع ده ممكن تلاقى شغل فيها بسهولة بس مش هاتحصل فيه راتب كبير
    وعلاقتى بالمحاسبة وموضوع البيزنس بالخبرة الطويلة فى المجال يعنى أنا كان ليا شغل كتير فى مصر مع مكاتب محاسبة كبيرة وعملت فى فترة عز أرثر أندرسون نظام خاص بيهم من خلال شركة فى مصر

وعلى فكرة انا شخصياً اشتغلت كتير مع ال جى دي أدواردز والبيزنس سويت وطورت فيهم كمان والميزة على فكرة فى البرامج دى بالنسبة لينا هو الأفكار مش الباكيج نفسها

دومت بخير يا ضبش وربنا يوفقك