جريمة قتل في بيت الجيران - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

جريمة قتل في بيت الجيران

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 13th September 2011, 09:28 PM مودة غير متواجد حالياً
    مودة
    Colonel

مودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond repute

مودة's Flag is: Egypt

أنا : مودة

دعوه لموضوعي

ماتريكس انا بقول ان اسلوبك ماشاء الله رائع بيفكرني بالقصص دي
    مش بشكك في مصداقيتك ليه فهمت كلامي كده;-(

قديم 13th September 2011, 09:30 PM Matrix غير متواجد حالياً
    Matrix
    Golden Member

Matrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond repute

أنا : Matrix

دعوه لموضوعي

طبعاً بدون المرور بتفاصيل قلقي على أسرتي وخوفي أن الاطفال الصغيرين يحسوا بأي خوف او ان فيه حاجة مش مظبوطة وخاصة اني مش موجود.

المهم حاولت أخلص شغلي بأسرع وقت ورجعت بدري شوية وبقيت محتار جدا ومش عارف أعمل أيه.
    جمعت أصحابي علشان أخد رأيهم ومشورتهم ..اللي قاللي كبر دماغك مالكش دعوة بوجع الدماغ ده...الراجل بريطاني ولا حد هيقدر يقربله.....ومنهم اللي خوفني ان رجلي ممكن تيجي في الموضوع....واللي نصحني أشوف حد معرفه في الشرطة وأخده أروح معاه لبتوع البحث الجنائي أشرحلهم اللي أعرفه.

ما بين التردد يمين وشمال والحيرة والخوف من وجود رقم تليفون مراتي متسجل في موبايلها مر حوالي أسبوع وبدأ الموضع يهدا شوية وبدأنا نعرف معلومات من السكان التانيين إنها كان عندها صرع وانها وقعت بطريقة غلط على الأرض وقعة موتتها - علشان كده كان فيه أنابيب أوكسجين قدام البيت- مع اني ما اعرفش أيه علاقة الصرح بانابيب الأكسجين بس ده كان كلام واحدة من الجيران.

المهم الجيران فيه بينهم همس أن جوزها قتلها وناس تانية تقول انها وقعت وماتت.

المهم الزوج لا راح السجن ولا راح أي حته ...كلها يومين ورجع بيته تاني....قعد كم شهر ...خلص إيجاره ونقل خالص من الكمبوند.

بصراحة أنا ماعملتش أي حاجة ولا تحركت ولا بلغت ولا قلت على موضوع الموسيقى اللي مراتي قالتلي عليه ...لأني محدش كان هيسمع كلامي لأني كنت خارج المملكة وقتها وهيكون كلام مراتي هو الأهم لأنها هي اللي قابلتها وهي اللي سمعت الموسيقى بالليل....وطبعا أنا ما احبش مراتي تروح ويستجوبوها.

انا فضلت تعبان جدا نفسيا وكنت بابكي كل ما أفتكر الموضوع وحاسس ان فيه أنسانه ربما تكون ماتت في الغربة بعيداً عن أهلها وبهذة الطريقة القذرة وإنه كان فيه فرصة أنقذها لو كان عندي شوية مخ وجرأة وإهتمام بالأخرين........مرت فترة صعبة جداً ومازال يؤرقني جداً هذا الموضوع ويؤرق زوجتي.

السؤال: هل قصرنا ونتحمل جزء من المسئولية.....وماذا تفعل لو كنت مكاني في هذا الموقف.
    هذا الموقف شخصي وحقيقي ولا توجد تفصيلة واحدة فيما ذكرت مختلفة عما حدث فعلاً.

قديم 13th September 2011, 09:33 PM Matrix غير متواجد حالياً
    Matrix
    Golden Member

Matrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond reputeMatrix has a reputation beyond repute

دعوه لموضوعي

خلاص خلصت الحكاية.
    اوعي حد يمشي قبل ما يقولي ,,لو كان في الموقف ده كان المفروض يعمل أيه؟
    وهل انا اتحمل جزء من المسئولية؟

ولا هي حكاية سمعناها وخلاص...

قديم 13th September 2011, 09:36 PM Matrix غير متواجد حالياً
    Matrix
    Golden Member

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مودة
    ماتريكس انا بقول ان اسلوبك ماشاء الله رائع بيفكرني بالقصص دي
    مش بشكك في مصداقيتك ليه فهمت كلامي كده;-(

لأ ,,,,أصل انا كتبتها دلوقت حالا بتلقائية مباشرة ,,شوية عامية على شوية فصحي وكنت خايف أصلا محدش يفهم من سرعة الكتابة.

بس إتفاجأت انك بتقولي أجاثا كريستي,,,,,فبصراحة شكيت في نفسي.

قديم 13th September 2011, 09:37 PM مودة غير متواجد حالياً
    مودة
    Colonel

مودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond repute

مودة's Flag is: Egypt

أنا : مودة

!For Medical Professionals Only
    دعوه لموضوعي

هون على نفسك ماتريكس
    كل اعتقادك مجرد ظنون ليس لها اثبات او دليل يقيني
    واكيد لو في شبهة قتل كان ظهر ده في التحقيقات

قديم 13th September 2011, 09:41 PM Eng Hesham غير متواجد حالياً
    Eng Hesham
    Brigadier General

Eng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond repute

Eng Hesham's Flag is: Egypt

أنا : Eng Hesham

وانا مع موده
    لو الموضوع جنائى كان ظهر فى التحقيقات
    بس موضوع انابيب الاكسوجين دى ممكن تكون مرض بس مش صرع .. على ما اعتقد يعنى

قديم 13th September 2011, 09:43 PM Matrix غير متواجد حالياً
    Matrix
    Golden Member

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nash
    طريقه سرد محترفين ماشااااااااء الله

لأ ,,ما ينفعش نقرأ الحكاية لمجرد المتعه ونمشي.
    مطلوب رأيك وتحليلك وتصرفك لو كنتِ في نفس الموقف.
    انا بجد محتاج أعرف أنا قصرت ولا أي حد كان هيتصرف كده.

قديم 13th September 2011, 09:46 PM Matrix غير متواجد حالياً
    Matrix
    Golden Member

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مودة
    هون على نفسك ماتريكس
    كل اعتقادك مجرد ظنون ليس لها اثبات او دليل يقيني
    واكيد لو في شبهة قتل كان ظهر ده في التحقيقات

طيب والضرب اللي في وشها وحالة البؤس اللي كانت فيها والعياط والموسيقى العالية ليلة موتها,,,مش كل دي مؤشرات أن فيه حاجة غلط كانت بتحصل..وكان المفروض تدخل في الوقت المناسب ....ولا أي حد كان هيتصرف ذيي ولا أيه.

قديم 13th September 2011, 09:51 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

أنا : nash

شخصيا وبحق وحقيقي ومن غير كذب ومن غير إدعاء وبكل صدق .... ماكنتش هاعمل اكتر من اللي أنت عملته ... وخصوصا ان البحث الجنائي في الوطن العربي مشهور بذكاءة الخارق وتلبيس القضيه ( لو فيه شبهه جنائيه ) في اقرب واحد علي الأيد الشمال وأنت داخل مكتب سعاده الباشا

قديم 13th September 2011, 09:52 PM إكرام يوسف غير متواجد حالياً
    إكرام يوسف
    Golden Member

إكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond repute

إكرام يوسف's Flag is: Egypt

أنا : إكرام يوسف

بص يا ماتريكس.. أوعى تكون من النوع اللي بيقول ياترى أنا غلطت واللا لأ ولو حد قال له آه يزعل.
    على العموم حاقول لك رأيي وأمري إلى الله.. لو أنا مكانك كنت حاقول كل اللي أعرفه للشرطة.. وحتى لو حيستجوبوا مراتك ما انت حتكون معاها.. لازم أحط نفسي مكان المسكينة دي.. أو أعتبرها واحدة قريبتي أو تهمني.. ومادام عندي أي شك أبلغ وابقى عملت اللي عليا وخلصت ذمتي.. مش يمكن يكون الشخص ده مجرم مثلا.. ويمارس إجرامه على حد تاني بعد كده.
    أنا قلت اللي يخلص ذمتي من ربنا.. أوعى تزعل.. وانت على فكرة جواك حاجة حاسة بالذنب بس عايزنا نهديهالك.