الهجرة إلى نيوزيلاندا - الصفحة 76 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد

الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد

الهجرة إلى نيوزيلاندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 13th April 2013, 08:05 AM نيلها هو دمى غير متواجد حالياً
    نيلها هو دمى
    Member

نيلها هو دمى is on a distinguished road

نيلها هو دمى's Flag is: Egypt

أنا : نيلها هو دمى

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aelmanadili
    طب ما تردي عليها و تقوليلها إنك عاوزة تضمي ال PAR ده ل EOI رقم كذا .. محاولة اخيرة و شوفي هاتقولك ايه

ماهو دا الرد على السؤال دة
    انا بعت قولتلها ان التقرير وصل وانى عايزة اضيفة
    ردت هية الرد دة
    اظاهر بقى مافيش نصيب فى المرة دة انشاء اللة المرة الجاية يكون خير

قديم 13th April 2013, 08:08 AM نيلها هو دمى غير متواجد حالياً
    نيلها هو دمى
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf sharaf
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا جتلي النهاردة ميل اوتوماتيك من الويب سايت ،ان فيه ابديت على ملفي
    دخلت لقيت مكتوب full medical report received
    بتاريخ اليوم مع اني باعته من شهرين في نفس ظرف الملف
    مش عارف ده معناه ايه بالضبط
    هل هي خطوة في الكريق واللا الملف كان متاخر واللا ايه لحكاية

طيب ماتبعت تسأل يا باشمهندس
    غريبة ان الميل يتكلم عن المديكال من غير بقية الورق او يمكن المديكال بيتسلم فى مكان تانى متخصص مثلا يكون فى دكاترة يعرفو فية ويمكن انا بفتى الاحسن تسألهم

قديم 13th April 2013, 08:32 AM نيلها هو دمى غير متواجد حالياً
    نيلها هو دمى
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايجبتاوى
    ياجماعة هو فى شهادات الخبرة بتكتب المهام الوظيفية ولا مش لازم

على فكرة انا قريت كمان على موقع الهجرة انهم بيعترفو بخطابات التوصية الى بتبقى من مديرك بس بشرط تكون مكتوبة على ورق الشركة لان انا كان عندى مشكلة مع شركة من الشركات الى اشتغلت فيها اول ما اتخرجت امنو علية بعد سنتين وانا قعت فيها 8 سنين لما طلبت منهم شهادة خبرة عملوهالى ب6 سنين بس علشان مااروحش ارفع عليهم قضية ان انا كنت شغالة عندهم ومأمنوش علية تخلف طبعا وعلى فكرة دى اكبر شركة فى مصرية للالبان والعصائر انا بقى عندى جوبات توصية من المديرين بتوعى وكمان كانو اجانب ودا ممكن يكون حل على فكرة

قديم 13th April 2013, 11:28 AM blade غير متواجد حالياً
    blade
    Junior Member

blade is on a distinguished road

blade's Flag is: Egypt

افتراضي ارجو المساعدة لاخوكوا عن كل الورق المطلوب لل PAR و EOI

أنا : blade

انا بجد يا جماعة مبسوط اوى اوى من الموقع دة ومن مدى تقبلة لمساعدة الناس بس انا عندى اكتر من سؤال اولا انا Network and System Engineer فى هيئة حكومية كبيرة ومعايا بكالوريوس هندسة الكترونيات واتصالات 2008 جامعة المنصورة بتقدير مقبول 64.35% انى واى انا معايا CCNA ,CCNP , MCSA , MCSE and MCITP وطبعا كل دول ب CERTIFICATES و ب International Numbers ومعايا خبرة تقريبا 4 سنين ونصف ومتأمن عليا فيهم وعندى 26 سنة و الكارير بتاعى Network and System Engineer رقمة 263111 ومشترط خبرة 3 سنين ويكون معايا بكالوريوس الكترونيات وبس وطبعا دة معايا طبعا بقة غير حوار استرالايا اللى بنعادلها عن طريق مايمسى ب ACS ودى كانت عاوزة منى IELTS 7 وفى كل باند فى كل Division كمان غير خمس سنين خبرة ودة اللى كان خلانى استنة غير انها طبعا غالية شوية ب حوالى 3200 دولار استرالي انى واى كمان مراتى صديلانية 25 سنة Hospital Pharmacist والوظيفتين بتعاتى وبتاعة مراتى موجودين فى Long Term Shortage List انا بقة عاوز اعرف لما اجى اقدم ال PAR هاقدم ورق اية وهايبقة مطلوب منى اية والاحسن اقدم لمراتى كمان ولا كفاية انا بس وخاصة انا فى الانجلش احسن شوية بس هيا كويسة بردة وتانى حاجة ال EOI المفروض بردة ورق اية وصيغة Letters اللى بتتبعت اية اخيرا بقة هى تقريبا بتاخد وقت اد اية الحوار كلة من اول تقديم ال PAR لغاية استلام الفيزا دة فى حالة ان ربنا وفق وكان معانا يعنى انا بتكلم على وقت تقريبى تقريبا كام لو الامور كانت ماشية كويس اهم حاجة فيديونى بجد اية الورق المطلوب لل PAR ولل EOI

قديم 13th April 2013, 02:17 PM ashraf sharaf غير متواجد حالياً
    ashraf sharaf
    Senior Member

ashraf sharaf is on a distinguished road

ashraf sharaf's Flag is: Kuwait

أنا : ashraf sharaf

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نيلها هو دمى
    طيب ماتبعت تسأل يا باشمهندس
    غريبة ان الميل يتكلم عن المديكال من غير بقية الورق او يمكن المديكال بيتسلم فى مكان تانى متخصص مثلا يكون فى دكاترة يعرفو فية ويمكن انا بفتى الاحسن تسألهم

انا مابعتش علشان الميل قالوا فيه ان فيه ميل هيجيلي بالتفصيل
    بس انا برضه افتكرت ان ممكن الملف الطبي بيكون بيتراجع لوحده من دكاتره على جنب كده لحد ما الملف يتعمل له allocation
    لو ما بعتوش حاجة الاسبوع ده هاعمل بنصيحتك وابعت أسأل ، هم بصراحة بيردوا بسرعة

قديم 13th April 2013, 02:19 PM ashraf sharaf غير متواجد حالياً
    ashraf sharaf
    Senior Member

ashraf sharaf is on a distinguished road

ashraf sharaf's Flag is: Kuwait

أنا : ashraf sharaf

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blade
    انا بجد يا جماعة مبسوط اوى اوى من الموقع دة ومن مدى تقبلة لمساعدة الناس بس انا عندى اكتر من سؤال اولا انا Network and System Engineer فى هيئة حكومية كبيرة ومعايا بكالوريوس هندسة الكترونيات واتصالات 2008 جامعة المنصورة بتقدير مقبول 64.35% انى واى انا معايا CCNA ,CCNP , MCSA , MCSE and MCITP وطبعا كل دول ب CERTIFICATES و ب International Numbers ومعايا خبرة تقريبا 4 سنين ونصف ومتأمن عليا فيهم وعندى 26 سنة و الكارير بتاعى Network and System Engineer رقمة 263111 ومشترط خبرة 3 سنين ويكون معايا بكالوريوس الكترونيات وبس وطبعا دة معايا طبعا بقة غير حوار استرالايا اللى بنعادلها عن طريق مايمسى ب ACS ودى كانت عاوزة منى IELTS 7 وفى كل باند فى كل Division كمان غير خمس سنين خبرة ودة اللى كان خلانى استنة غير انها طبعا غالية شوية ب حوالى 3200 دولار استرالي انى واى كمان مراتى صديلانية 25 سنة Hospital Pharmacist والوظيفتين بتعاتى وبتاعة مراتى موجودين فى Long Term Shortage List انا بقة عاوز اعرف لما اجى اقدم ال PAR هاقدم ورق اية وهايبقة مطلوب منى اية والاحسن اقدم لمراتى كمان ولا كفاية انا بس وخاصة انا فى الانجلش احسن شوية بس هيا كويسة بردة وتانى حاجة ال EOI المفروض بردة ورق اية وصيغة Letters اللى بتتبعت اية اخيرا بقة هى تقريبا بتاخد وقت اد اية الحوار كلة من اول تقديم ال PAR لغاية استلام الفيزا دة فى حالة ان ربنا وفق وكان معانا يعنى انا بتكلم على وقت تقريبى تقريبا كام لو الامور كانت ماشية كويس اهم حاجة فيديونى بجد اية الورق المطلوب لل PAR ولل EOI

اولا الوقت في حدود سنة
    بالنسبة لل PAR مش محتاج اي ورق
    ده بيتعمل اونلاين وبتدفع بالفيزا وبيردوا في خلال 3 اسابيع

قديم 13th April 2013, 02:37 PM blade غير متواجد حالياً
    blade
    Junior Member

blade is on a distinguished road

blade's Flag is: Egypt

أنا : blade

طب فى رايك هل فرصتى كويسة يعنى اتكل على الله عشان اقدم وكدة ولما اعمل ال PAR اعملة ليا ولمراتى عشان اخد نقط اكتر ولجيب كمان شهادة من شئون خريجين تفيد بدراستها الانجلش طول الكلية وان كل دراستها بالانجلش كمان ولا ليا بس كفاية تانى حاجة لما اعمل ال PAR هاعملة بال cv بتاعى كفاية ولما ابعت ال cv بتاعى ابعتة زى ماانا كاتبة ولا محتاج طريقة كتابة معينة بطريقتهم هما يعنى ولا اكتب فية اية يعنى ال PAR بيبقة عبارة عن اية بكتب فية اية ؟

قديم 13th April 2013, 03:04 PM نيلها هو دمى غير متواجد حالياً
    نيلها هو دمى
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blade
    طب فى رايك هل فرصتى كويسة يعنى اتكل على الله عشان اقدم وكدة ولما اعمل ال PAR اعملة ليا ولمراتى عشان اخد نقط اكتر ولجيب كمان شهادة من شئون خريجين تفيد بدراستها الانجلش طول الكلية وان كل دراستها بالانجلش كمان ولا ليا بس كفاية تانى حاجة لما اعمل ال PAR هاعملة بال cv بتاعى كفاية ولما ابعت ال cv بتاعى ابعتة زى ماانا كاتبة ولا محتاج طريقة كتابة معينة بطريقتهم هما يعنى ولا اكتب فية اية يعنى ال PAR بيبقة عبارة عن اية بكتب فية اية ؟

اولا اهلا بيك يا باشمهندس
    بص PAR دا بيبقى اونلاين من غير اى ورق مجرد بتملا استمارة كدة اونلاين وتدفع بالفيزا138 دولار نيوزيلندى
    لكل شهادة يعنى واحدة لحضرتك وواحدة للمدام على الموقع دة
    https://www.nzqa.govt.nz/qualificatio...qualifications

بعد حوالى اسبوع الى 10 ايام هايجيلك تقرير فى رقم برضة واحد لحضرتك وواحد للمدام
    هتاخد بقى الارقام دى وتدخل على الموقع دة وتعمل اكونت علشان تقدر تعمل EOI
    https://www.immigration.govt.nz
    الEOI برضة موش بتحتاج اى ورق وبرضة اونلاين فيها بقى اسئلة كتيييييييييييييييير بعد ما تنتهى من الاجابة على الاسئلة هاتتحسبلك نقطك وطبعا كدة المدام كمان ليها نقط
    كل سؤال بقى هايتسئل فى EOI لازم يبقى فى دليل على الاجابة دى وهو دا بقى الورق اللى هايبقى مطلوب لو انشاء اللة EOI بتاعتك اختاروها وبعتولك Invitation to Apply ساعتها بقى يجى دور الورق قبل كدة موش مطلوب منك ولا من المدام ورق
    وربنا يوفقك للخير ان شاء اللة

قديم 14th April 2013, 06:27 AM ايجبتاوى غير متواجد حالياً
    ايجبتاوى
    Senior Member

ايجبتاوى has a brilliant futureايجبتاوى has a brilliant futureايجبتاوى has a brilliant futureايجبتاوى has a brilliant futureايجبتاوى has a brilliant futureايجبتاوى has a brilliant futureايجبتاوى has a brilliant futureايجبتاوى has a brilliant futureايجبتاوى has a brilliant futureايجبتاوى has a brilliant futureايجبتاوى has a brilliant future

أنا : ايجبتاوى

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نيلها هو دمى
    اولا اهلا بيك يا باشمهندس
    بص PAR دا بيبقى اونلاين من غير اى ورق مجرد بتملا استمارة كدة اونلاين وتدفع بالفيزا138 دولار نيوزيلندى
    لكل شهادة يعنى واحدة لحضرتك وواحدة للمدام على الموقع دة
    https://www.nzqa.govt.nz/qualificatio...qualifications

بعد حوالى اسبوع الى 10 ايام هايجيلك تقرير فى رقم برضة واحد لحضرتك وواحد للمدام
    هتاخد بقى الارقام دى وتدخل على الموقع دة وتعمل اكونت علشان تقدر تعمل EOI
    https://www.immigration.govt.nz
    الEOI برضة موش بتحتاج اى ورق وبرضة اونلاين فيها بقى اسئلة كتيييييييييييييييير بعد ما تنتهى من الاجابة على الاسئلة هاتتحسبلك نقطك وطبعا كدة المدام كمان ليها نقط
    كل سؤال بقى هايتسئل فى EOI لازم يبقى فى دليل على الاجابة دى وهو دا بقى الورق اللى هايبقى مطلوب لو انشاء اللة EOI بتاعتك اختاروها وبعتولك Invitation to Apply ساعتها بقى يجى دور الورق قبل كدة موش مطلوب منك ولا من المدام ورق
    وربنا يوفقك للخير ان شاء اللة

طيب يافندم شهادات الخبرة والتخرج لازم تبقى Certified copy ولو اه ياترى هاعملها فين وبكام

قديم 14th April 2013, 06:56 AM نيلها هو دمى غير متواجد حالياً
    نيلها هو دمى
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايجبتاوى
    طيب يافندم شهادات الخبرة والتخرج لازم تبقى Certified copy ولو اه ياترى هاعملها فين وبكام

شهادات الخبرة تبقى اصلية مختومة من الشركة الى كنت بتشتغل فيها وعلى ورق الشركة بس وتتبعت الاول ل NZQA علشان المعادلة النهائية وبترجعلك تانى وطبعا شهادة التخرج نفس الكلام بعد كدة لما بيجيلك تقرير NZQA هو اللى بيبقى معترف بية فى مكتب الهجرة بلندن على اساس ان فى جهة نيوزيلندية راجعت شهادات خبرتك وشهادات تخرجك واعترفت بيها وربنا يوفقك للخير ان شاء اللة