مرسي عمره ما اشتغل في ناسا.. مش عيب؟ - الصفحة 4 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > المفسدون فى الأرض

المفسدون فى الأرض

مرسي عمره ما اشتغل في ناسا.. مش عيب؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 9th January 2013, 08:04 PM أحمد فاروق غير متواجد حالياً
    أحمد فاروق
    Golden Member

أحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond repute

أنا : أحمد فاروق

آهو موضوع النزاهة ده فكرني بمشاركتي دي، في موضوع الكوبايه دي فيها ايه يا مرسي !!، اللي كان بيتكلم عن خطاب مرسي لبيريز مع سفيرنا الجديد في إسرائيل.

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق
    الموضوع ده فيه جانب متعلق بما يسمى Integrity، هو شوية أخلاقي، لو جاز لنا التطرق لأخلاق الرئيس، ولا علاقة له بالسياسة بالمرة، حتى لو بدا خلطًا بين السياسة والأخلاق. الجانب ده قائم، ولا يجُبّه أي مبرر من قبيل الصيغة الثابتة أو الوضع الراهن (زي ما اتكلم عنه فهمي هويدي) وغيره. أنا شخصيًا كمواطن، الجانب ده لازم لازم هيخطر على بالي وأنا بقرا الخبر، حتى لو لم أفصح عنه على اعتبار عدم جواز التطرق لأخلاق الرئيس.

الرئيس لما يتعرض عليه الخطاب ده، فأتوقع إنه هيكلم نفسه ويقول مثلاً: "حتى لو لم تكن فكرة المصريين عني وعن حزبي عداوتنا للكيان الصهيوني، وحتى لو لم يكن موقفي من إسرائيل أحد الأسس اللي المصريين انتخبوني على أساسها، أنا فعلاً أمقت هذا الكيان الصهيوني وأتمنى زواله من الوجود، وشايف إن ده رأي الغالبية الطاغية من المصريين. لكن ازاي أبقى أنا كده فعلاً، وأرسل هذا الخطاب؟ استحالة تنفع الصيغة دي مع إسرائيل. حتى لو محدش هيعرف حاجة عن الجواب ده، حتى لو هيكون الجواب سري بيني وبين رئيس إسرائيل، أنا نظرتي لنفسي هتكون ايه؟ لما أبص في المراية، مش هشوف رئيس بيمثل الثورة. فين نزاهتي واستقامتي وتوافق ظاهري مع باطني؟ فين توافق ما أؤمن به مع ما أفعله؟ هي دي السياسة؟ هي دي السياسة في مصر بعد الثورة؟ أنا يستحيل أسمح لنفسي أعمل كده. لا يمكن أوقع الخطاب ده، لازم يتغير. أنا استحالة أخسر نفسي ومبادئي وأخون شعبي مهما كان التمن السياسي أو غير السياسي."

لكن لا يبدو أن الرئيس حدث نفسه بما سبق.

المشاركة دي طلعت رومانسية وحالمة جدًا

قديم 9th January 2013, 08:23 PM arwa ahmed غير متواجد حالياً
    arwa ahmed
    Field Marshal

arwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond repute

أنا : arwa ahmed

ياجماعة في فرق بين انك تشتغل directly في nasa
    او انك تشتغل مع nasa contractors
    الاولانية لازم يبقى معاك جنسية امريكية
    التانية لا طبعا
    زي ماقال استاذنا بيوباشا
    وبنفس المفهوم على العموم فالهند تدعى مثلا ان 38 % من علماء ناسا هنود
    في حين الحقيقة لا اقل من1% اصلهم هندي هما اللي بيشتغلوا مباشرة مع ناسا ك working power
    وعموما الراجل كان عاوز يفتخر بنفسه وكان صادق بس كان بيشتغل مع nasa contractors
    بس خلاويص
    لكن المهم
    اعتقد انها فرصة للتكلم عن مفخرة مصر في nasa الدكتورة تهاني عامر
    وهي طبعا غير المخترعين اياهم بتوع اعلام الفلول اللي بيجبولنا ناس زي واحد اخترع عربية تمشى تحت السرير
    هه ماعلينا
    اسيبكوا تستمتعوا مع تهاني عامر
    قصة كفاح
    خارج اطار مثلث الكوسة المصري الفرعوني القميء
    هنيئا للفلول مصر وهنيئا لناسا تهاني ويالها من تهاني

https://women.nasa.gov/tahani-amer/

التعديل الأخير تم بواسطة arwa ahmed ; 9th January 2013 الساعة 08:29 PM

قديم 9th January 2013, 08:37 PM إكرام يوسف غير متواجد حالياً
    إكرام يوسف
    Golden Member

إكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond repute

إكرام يوسف's Flag is: Egypt

أنا : إكرام يوسف

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Open Mind
    وكما هو معتاد في المواضيع اللي زي كده أول دفاع عن الكذبة بيكون بالإنكار .. تكذيب الخبر أو التشكيك في ناقله أو تخوينه أو تكفيره اللي فيه النصيب .. بعد كده لو ثبتت التهمة ومابقاش فيه مفر من الإقرار بالكذبة يتنقلوا إلى خط الدفاع التاني اللي هو التبرير .. إما إنه ماكانشي يقصد أو يقوموا بتأويل الكلام لمعنى آخر مقبول أو حتى لعكسه مش مشكلة .. لو مانفعشي الإنكار ولا التبرير يروحوا لآخر وسيلة وهي الهجوم المضاد .. وهي المعارضة ليه بتتصيد الأخطاء للرئيس ؟ هم ماعندهمش شغلانة غير النقد وخلاص ؟ ده بدل مايشوفوا شغلهم و يساعدوا في نهضة البلد ؟ إلى أن نصل في النهاية إن المعارضة خاينة وعميلة وسبب خراب البلد .. مع شوية دعوات وابتهالات إن ربنا ياخدهم كلهم في يوم واحد .. بس كده وإلى اللقاء في كذبة أخرى !

جبت م الآخر زي ما بيقولوا

قديم 9th January 2013, 08:41 PM أحمد فاروق غير متواجد حالياً
    أحمد فاروق
    Golden Member

أحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة arwa ahmed
    ... وعموما الراجل كان عاوز يفتخر بنفسه وكان صادق بس كان بيشتغل مع nasa contractors

كان صادق في ايه؟ إنه كان مستشار لناسا؟ واللا إنه لم يعمل في ناسا؟
    ولو كان فعلاً اشتغل مع NASA Contractors، فده بيناقض الفيديو الأول اللي هو نفسه بيقول فيه إنه عمل مستشارًا لناسا. غير كده، لو كان فعلاً اشتغل مع NASA Contractors، فكان الأولى في استدراكه إنه يقول كده. لكنه ما قالش كده. ده قال - في محاولة منه لإزالة ما أسماه "لغطًا" - إنه ما اشتغلش في ناسا، واللي حصل إنه عمل أبحاث ليها علاقة باللي بتعمله ناسا. فلو كان اشتغل مع NASA Contractors، فده أقرب لما أسماه "لغطًا"، غير إنه بيخدمه إنه "يفتحر بنفسه"، وبالتالي كان أولى بإدراجه في الاستدراك، مش يقول إنه ما اشتغلش في ناسا، اللي هو أبعد عما أسماه "لغطًا"، ولا يخدم افتخاره بنفسه.

التعديل الأخير تم بواسطة أحمد فاروق ; 9th January 2013 الساعة 08:50 PM

قديم 9th January 2013, 08:58 PM إكرام يوسف غير متواجد حالياً
    إكرام يوسف
    Golden Member

إكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond repute

إكرام يوسف's Flag is: Egypt

أنا : إكرام يوسف

!For Medical Professionals Only

يا دكتورة أروى.. مرسي قال بالحرف "كنت أعمل مستشارا لأبحاث الفضاء في وكالة ناسا" وفي الفيديو الثاني اللي اوردته أونلي يو .. يؤكد أنه لم يكن يعمل.. وفي الفيديو الثالث اللي أورده توت يقول أنه كان يعمل في الجامع ويعد أبحاثا للدكتوراه والماجستير.. وكانت وكالة ناسا تبحث عن أبحاث (ولم يقل انها استعانت بأبحاثه).. وبهذا لا يكون صادقا.. فهو أصلا في الفيديو الثاني والثالث..ينكر تماما انه عمل لناسا أو معها

لكن طبعا كل التحية والاحترام للدكتورة تهاني عامر التي تعمل في ناسا..وواضح انها حصلت على الجنسية الأمريكية، فها التحية لكن لا نستطيع أن نتمحك فيها ونقول انها لا تمثلنا وانما هي تمثل بلدها وجنسيتها..كما هو الدكتور زويل..أو كل من يحمل الجنسية الأمريكية وأقسم قسم الولاء لها.

أكا

قديم 9th January 2013, 09:13 PM arwa ahmed غير متواجد حالياً
    arwa ahmed
    Field Marshal

arwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond reputearwa ahmed has a reputation beyond repute

اقتباس
    كان صادق في ايه؟ إنه كان مستشار لناسا؟ واللا إنه لم يعمل في ناسا؟
    ولو كان فعلاً اشتغل مع NASA Contractors، فده بيناقض الفيديو الأول اللي هو نفسه بيقول فيه إنه عمل مستشارًا لناسا. غير كده، لو كان فعلاً اشتغل مع NASA Contractors، فكان الأولى في استدراكه إنه يقول كده. لكنه ما قالش كده. ده قال - في محاولة منه لإزالة ما أسماه "لغطًا" - إنه ما اشتغلش في ناسا، واللي حصل إنه عمل أبحاث ليها علاقة باللي بتعمله ناسا. فلو كان اشتغل مع NASA Contractors، فده أقرب لما أسماه "لغطًا"، غير إنه بيخدمه إنه "يفتحر بنفسه"، وبالتالي كان أولى بإدراجه في الاستدراك، مش يقول إنه ما اشتغلش في ناسا، اللي هو أبعد عما أسماه "لغطًا"، ولا يخدم افتخاره بنفسه.

يااستاذ احمد
    انت راجل محترم
    سيبك من فلان قال وفلانة عادت
    لو انت كلفت نفسك ودخلت على موقع ناسا وفتحت تايتل doing business with us
    هايديلك list of contractors
    https://www.nasa.gov/centers/johnson/...actorlist.html
    ودي مجموعة من شركات عالية المستوى تقنيا بتمد ناسا وغيرها بما فيها الجيش الامريكي بماتحتاجه من معدات لازمة لمشاريعها
    ومن الوارد جدا ان يعمل شخص مثل مرسي في احداها
    وطبعا اذا ثبت هذا
    فسيمنح هذا فرصة لاتهامه بالعمالة لامريكا
    ماعلينا

التعديل الأخير تم بواسطة arwa ahmed ; 9th January 2013 الساعة 09:24 PM

قديم 9th January 2013, 09:23 PM arwa ahmed غير متواجد حالياً
    arwa ahmed
    Field Marshal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إكرام يوسف
    يا دكتورة أروى.. مرسي قال بالحرف "كنت أعمل مستشارا لأبحاث الفضاء في وكالة ناسا" وفي الفيديو الثاني اللي اوردته أونلي يو .. يؤكد أنه لم يكن يعمل.. وفي الفيديو الثالث اللي أورده توت يقول أنه كان يعمل في الجامع ويعد أبحاثا للدكتوراه والماجستير.. وكانت وكالة ناسا تبحث عن أبحاث (ولم يقل انها استعانت بأبحاثه).. وبهذا لا يكون صادقا.. فهو أصلا في الفيديو الثاني والثالث..ينكر تماما انه عمل لناسا أو معها

لكن طبعا كل التحية والاحترام للدكتورة تهاني عامر التي تعمل في ناسا..وواضح انها حصلت على الجنسية الأمريكية، فها التحية لكن لا نستطيع أن نتمحك فيها ونقول انها لا تمثلنا وانما هي تمثل بلدها وجنسيتها..كما هو الدكتور زويل..أو كل من يحمل الجنسية الأمريكية وأقسم قسم الولاء لها.

أكا

تحياتي استاذة اكرام
    ايا كان الامر
    فان وجود رجل لديه شهادة دكتوراة ويعمل بالجامعة

لهوا افضل من رجل مثل فاروق تركزت ملكاته في الخمر او القمار
    وهو افضل بالطبع من من كان صاغا بالجيش فانزل بالبلد الهزائم من كل مكان
    وهو افضل ممن احضر مدرسه بالابتدائي ليقول للناس انه اخترع نظرية في الحساب- ربما طبقها ليلة الثورة عندما قطع تذكرتي السينما الشهيرتين
    وهو افضل بالطبع من هذا الاخير
    الذي يبدوكما لو انه قد فاته الكثير من دروس محو الامية للاستاذ قمحاوي
    ولاعزاء للمصريين

قديم 9th January 2013, 09:50 PM أحمد فاروق غير متواجد حالياً
    أحمد فاروق
    Golden Member

اقتباس
    يااستاذ احمد
    انت راجل محترم

يا فندم ربنا يحفظ حضرتك، بعض ما عندكم والله

اقتباس
    سيبك من فلان قال وفلانة عادت

ماهو مفيش فلانة عادت، هو فلان بس، اللي هو مرسي. احنا قدام كلام مرسي في مقابل كلام مرسي برضه.

اقتباس
    لو انت كلفت نفسك ودخلت على موقع ناسا وفتحت تايتل doing business with us
    هايديلك list of contractors
    https://www.nasa.gov/centers/johnson/about/people/contractorlist.html
    ودي مجموعة من شركات عالية المستوى تقنيا بتمد ناسا وغيرها بما فيها الجيش الامريكي بماتحتاجه من معدات لازمة لمشاريعها
    ومن الوارد جدا ان يعمل شخص مثل مرسي في احداها

حضرتك بتتكلمي عن احتمالات ورود كذا وكذا. وأنا أتكلم عن كذب مرسي، يعني حاجة حصلت فعلاً، مفيهاش احتمالات. أنا أمام كلام قاله مرسي بنفسه، هذا الكلام، اللي هو واقع حدث فعلاً، - في رأيي - أولى بالحديث من الاحتمالات المختلفة.
    ومازال الكلام اللي قلته قائمًا برضه، اللي هو: لو كان فعلاً اشتغل مع NASA Contractors، فده بيناقض الفيديو الأول اللي هو نفسه بيقول فيه إنه عمل مستشارًا لناسا. غير كده، لو كان فعلاً اشتغل مع NASA Contractors، فكان الأولى في استدراكه إنه يقول كده. لكنه ما قالش كده. ده قال - في محاولة منه لإزالة ما أسماه "لغطًا" - إنه ما اشتغلش في ناسا، واللي حصل إنه عمل أبحاث ليها علاقة باللي بتعمله ناسا. فلو كان اشتغل مع NASA Contractors، فده أقرب لما أسماه "لغطًا"، غير إنه بيخدمه إنه "يفتحر بنفسه"، وبالتالي كان أولى بإدراجه في الاستدراك، مش يقول إنه ما اشتغلش في ناسا، اللي هو أبعد عما أسماه "لغطًا"، ولا يخدم افتخاره بنفسه.

وفي كل الأحوال، ستبدي لك الأيام ما كنت جاهلاً ... ويأتيك بالأخبار من لم تُزَوِّدِ

ولحضرتك بالغ التحية والاحترام.

قديم 9th January 2013, 09:55 PM arwa ahmed غير متواجد حالياً
    arwa ahmed
    Field Marshal

اقتباس
    يا فندم ربنا يحفظ حضرتك، بعض ما عندكم والله

ماهو مفيش فلانة عادت، هو فلان بس، اللي هو مرسي. احنا قدام كلام مرسي في مقابل كلام مرسي برضه.

حضرتك بتتكلمي عن احتمالات ورود كذا وكذا. وأنا أتكلم عن كذب مرسي، يعني حاجة حصلت فعلاً، مفيهاش احتمالات. أنا أمام كلام قاله مرسي بنفسه، هذا الكلام، اللي هو واقع حدث فعلاً، - في رأيي - أولى بالحديث من الاحتمالات المختلفة.
    ومازال الكلام اللي قلته قائمًا برضه، اللي هو: لو كان فعلاً اشتغل مع NASA Contractors، فده بيناقض الفيديو الأول اللي هو نفسه بيقول فيه إنه عمل مستشارًا لناسا. غير كده، لو كان فعلاً اشتغل مع NASA Contractors، فكان الأولى في استدراكه إنه يقول كده. لكنه ما قالش كده. ده قال - في محاولة منه لإزالة ما أسماه "لغطًا" - إنه ما اشتغلش في ناسا، واللي حصل إنه عمل أبحاث ليها علاقة باللي بتعمله ناسا. فلو كان اشتغل مع NASA Contractors، فده أقرب لما أسماه "لغطًا"، غير إنه بيخدمه إنه "يفتحر بنفسه"، وبالتالي كان أولى بإدراجه في الاستدراك، مش يقول إنه ما اشتغلش في ناسا، اللي هو أبعد عما أسماه "لغطًا"، ولا يخدم افتخاره بنفسه.

وفي كل الأحوال، ستبدي لك الأيام ما كنت جاهلاً ... ويأتيك بالأخبار من لم تُزَوِّدِ

ولحضرتك بالغ التحية والاحترام.

يا استاذ فاروق
    هيه كلها 3 سنين ونصف
    لو ماعاجبش الناس ينتخبوا غيره
    مافيش مشاكل

قديم 10th January 2013, 04:59 AM tafshan غير متواجد حالياً
    tafshan
    Golden Member

tafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond repute

أنا : tafshan

اقتباس
    ياجماعة في فرق بين انك تشتغل directly في nasa
    او انك تشتغل مع nasa contractors
    الاولانية لازم يبقى معاك جنسية امريكية
    التانية لا طبعا
    زي ماقال استاذنا بيوباشا
    وبنفس المفهوم على العموم فالهند تدعى مثلا ان 38 % من علماء ناسا هنود
    في حين الحقيقة لا اقل من1% اصلهم هندي هما اللي بيشتغلوا مباشرة مع ناسا ك working power
    وعموما الراجل كان عاوز يفتخر بنفسه وكان صادق بس كان بيشتغل مع nasa contractors
    بس خلاويص
    لكن المهم
    اعتقد انها فرصة للتكلم عن مفخرة مصر في nasa الدكتورة تهاني عامر
    وهي طبعا غير المخترعين اياهم بتوع اعلام الفلول اللي بيجبولنا ناس زي واحد اخترع عربية تمشى تحت السرير
    هه ماعلينا
    اسيبكوا تستمتعوا مع تهاني عامر
    قصة كفاح
    خارج اطار مثلث الكوسة المصري الفرعوني القميء
    هنيئا للفلول مصر وهنيئا لناسا تهاني ويالها من تهاني

https://women.nasa.gov/tahani-amer/

ده كان قصدى من المداخله بتاعتى اللى فاتت ..