مهندس طبيه ولا مهندس كمبيوتر - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

مهندس طبيه ولا مهندس كمبيوتر

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 1st November 2010, 11:02 AM Eng Hesham غير متواجد حالياً
    Brigadier General

Eng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond repute

Eng Hesham's Flag is: Egypt

افتراضي مهندس طبيه ولا مهندس كمبيوتر

أنا : Eng Hesham

زى ما حضراتكوا عارفين انا مهندس اجهزه طبيه خريج 2010
    و اخدت شويه كورسات برمجه على شبكات على شويه حاجات كده
    و قابلتنى مشكله ان مجال الهندسه الطبيه فى مصر قليل اوى لما تشتغل كمهندس
    غالبا بتشتغل كمندوب مبيعات للاجهزه او لصيانه الاجهزه

حاليا بفكر انى اتعلم لغه برمجه جديده و يكون ليها مستقبل كويس
    محتار بين اكتر من لغه و بين انى استنى كمبيعات اجهزه طبيه
    فى انتظار ارائكوا لانى كويس فى المجالين و شغال زى الفل فيهم بشهاده زمايلى

بفكر ابتدى جافا او PHP

ياريت اللى عنده اى اقتراحات فى الموضوع دا يقولى لانى فى مفترق طرق دلوقتى و محتاج مساعدتكوا

الموضوع الأصلي : مهندس طبيه ولا مهندس كمبيوتر     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Eng Hesham

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    «رصد» تدشِّن حملة السيسى الرئاسية! شؤون مصر الداخلية يسر 8 2270 8th October 2013 06:24 PM
    سماوى غصبا عنك شؤون مصر الداخلية دكتور مهندس جمال الشربيني 1 995 8th October 2013 11:36 AM
    هو فيه ايه يا اداره إقتراحات ... مشاكل تقنية only you 7 2918 5th May 2013 04:39 AM
    مشاركات خارج سياق موضوع أخبار إيجابية فقط عن مصر توعية جماهيرية Eng Hesham 3 946 27th April 2013 05:25 PM
    الحرب العالميه الثالثه شؤون عربية ودولية المصرى أفندى 73 5772 29th March 2013 06:44 PM

قديم 1st November 2010, 11:29 AM فوده غير متواجد حالياً
    فوده
    Member

فوده is on a distinguished road

أنا : فوده

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مهندس هشام الله يوفقك للى فيه الخير والصلاح لك

كنت فى نقاش مع اخ فاضل بخصوص اللغات المطلوبة والامر محير قليلاً

ولكن أخبرك برأيي الشخصي

بالنسبة للـ **** مجال العمل فيها محدود وقلة من يعتمدون عليها كلغة اساسية وحتى عند التميز يبقى الامر الصعب للوصول الى من يحترم الـ **** كلغة وحيدة معك للعمل بها .

بالنسبة لـ PHP مجال العمل فيها ما هو واضح على الانترنت واسع جداً وكثر من يعملون بها والعمل بها فى مصر او خارجها متاح وسهل وسريع ولكن للكسب منها يجب ان تكون متميز فيها والامر يحتاج مثله كمثل اى امر فى الدنيا يحتاج لجهد .

هذا رأيي فى اللغتين حسب خبرتي البسيطة

ولك منى ارق التحايا

قديم 1st November 2010, 11:43 AM styx غير متواجد حالياً
    styx
    Senior Member

styx is on a distinguished road

styx's Flag is: Egypt

أنا : styx

هو انا معرفش اي حاجه عن الهندسه الطبيه فـا حـ pass it

مبدأيا حدد الأول انت عاوز تعمل ايه ! يعني جافا General Purpose Programming Language

PHP نظريا جنيرال لكن عمليا ملهاش استخدام غير في الويب ديفولوبمنت !

جافا مستقبلها مش واضح في الفتره دي , كنت مخطط لـ SCJP بس مستني للصيف الجاي اشوف ايه الاوضاع !

المشكله في الموضوع ان مفيش طريقه 1 2 3 حد يقول امشي عليها , بس اعمل اللي انت بتحبه اكتر او شايف انك تقدر تشتغل فيه اكتر !

و نصيحه , لو عاوز تبقي Guru خدها كعلم مش كـ تكنولوجي اتعلم دي ولا دي :)

قديم 1st November 2010, 03:41 PM Eng A7m3d غير متواجد حالياً
    Eng A7m3d
    Silver Member

Eng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond reputeEng A7m3d has a reputation beyond repute

Eng A7m3d's Flag is: Egypt

أنا : Eng A7m3d

سافر يا بشمهندس هشام
    أسمع كلام واحد عارف يعني أيه الوجه الأسود لمصر
    سافر حتى لو أضطريت تشحت الفيزا وسيب الباقي على ربنا لأن في مصر كل وظيفة عايزين فيها 10 سنين خبرة أو أكتر وأنت مجالك ممتااااااااز والمصحف وهتكسب بس سيبك من الوكسة التقيلة اللي أسمها بلدنا دي
    (بس أوعى تروح السعودية خليك في الإمارات أو قطر)

قديم 1st November 2010, 03:45 PM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    مطرودالجبل
    Banned

مطرودالجبل is on a distinguished road

أنا : مطرودالجبل

!For Medical Professionals Only

انا ويب ديفيلوبر.. شغال بالphp & mysql
    طبعا معاهم شوية حاجات تانية.. زى الجافا سكربت.. و الاجاكس..

البى اتش بى هى البداية الصح لو عايز تدخل فى مجال البرمجة.. و هى شبيهة جدا بلغات البرمجة الاخرى.. ولا تختلف عنها تقريبا.. يعنى نفس الstructure

بالمناسبة.. مجال تطوير المواقع مجال كبير جدا.. و مفتوح قدامك و مكاسبه فلكية..
    بالتوفيق باذن الله.

قديم 1st November 2010, 04:06 PM Eng Hesham غير متواجد حالياً
    Eng Hesham
    Brigadier General

Eng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond repute

مش لاقى فيزا يا احمد للسفر خالص
    كلهم عايزين مدنى او كهربا او ميكانيكا حتى اتصالات مش عايزين

للعلم
    انا اشتغلت vb.net و oracle و SQL server قبل كده كتير
    بس بقالى فتره مشتغلتش بيهم يعنى حوالى 15 شهر كده
    طبعا نسيت كل حاجه و انتوا عارفين اللى مبنشتغلش بيه بننساه
    و برضه معايا CCNA بس برضه مش فاكر منها حاجه
    لانى مشتغلتهاش من حوالى 10 شهور تقريبا

منه لله مشروع التخرج اللى نسانى الدنيا دا

ياريت اللى عنده اقتراحات تانيه علشان انا ناوى اسيب الشغل يوم 10 و لازم استعد للى هاعمله ب 5 ايام
    يعنى قدامى 5 ايام بس افكر هاختار ايه علشان اجرب نفسى فيه فى ال 5 ايام قبل ما اسيب الشغل
    لو لقيت انى هابقى بضيع وقتى هاستمر فى الشغلانه دى الى ان ربنا يكرم بحاجه احسن
    لو لقيت نفسى ابتديت فى الشغل و هاتجيب معايا هسيب الشغل و اركز فى الحاجات دى

ياريت لو مفيهاش رخامه ---> ايميلك يا مطرود على الخاص

....

قديم 1st November 2010, 07:19 PM Night Angel غير متواجد حالياً
    Night Angel
    Member

Night Angel is on a distinguished road

أنا : Night Angel

شوف يا هشام انا مهندس نظم وصلت دلوقتى لمدير نظم بخبره حوالى 12 سنه وابتديت ذيك برضو شاب لسه متخرج وكنت متوهم ان السوق بيقول اعرف حاجات علشان تبقى فرصك كبيرة على فكرة انا CCNA-CCNP-ITIL-PMP-MCSA
    غير شهاداة تانيه فى الادارة والجوده وامن المعلومات والاوراكل - المهم الخلاصه مقدرش انكر ان الخبرة دى اديتنى مساحه وحرية كبيرة - بس فى نفس الوقت كانت عائق كبير لما كنت بسيب الشغل وادور على واحد تانى - مكنتش بلاقى بسهوله كل اللى بيبص يقولك ده اوفر كولفيد وهيطلب راتب كبير - اجيب بيهم اتنني هنود ولا باكستانيين وفعلا - عدد المرات اللى كنت بلاقى شركات تقدر وهى الكبيرة قليل - معظمها فى الخليج وخصوصا فى السعوديه شركات عائلات

انا وجهت نظرى الشخصية من واقع معايشتى للحديث وكمان لوضع شغل البرمجه او الشبكات - اى مجال فيهم اذا كملت بالفعل فيه وركزت ووصلت للقمه هيبقى مجزى جدا - لكن السؤال بعد اد ايه من الوقت - شوف البرمجه مشوارها طويل ولازم طالما مفيش خبرة تبتدى من الاول السلم Junior programmer نصيحتى لو حابب برمجه مفيش غير واحد من الاتيني oracle- SAP ومتدرسش oracle programming ولا administration
    ادرس ERP واتخصص Techno-Functioning consultation هتقولى بس دول مش بيخدو مبتدئين فعلا بس فيه فى اوراكل كورسات ليهم روح وادرسها وتبقى تمام لو مسكت فى مشروع صغير مع شركة حتى outsourcing نفس الحكاية بالنسبة SAP
    سيبك من برمجة ابو قرش وقرشين فى مصر مجالهم قليل والحريفه فيهم تلات اربع شركات ومستكفيه من staff اللى عندها ومعندهاش الكم من المشاريع قوى
    واللى فى الخليج الهنود محتلينها "انا بتكلم عن البرمجه باللغات اللى كنتم بتتكلم عليها" ومع احترامى لكل المهندسين حبايبنا متذعلوش يمكنى كلامى قاسى شويه - بس ياريت كن حد قلى وانا فى سنكم - ذى مقولت ركز البرمجه شوطها طويل ومردودها عايز وقت ومش قليل على الاقل 3- 4 سنوات ده اذا ركزت على نفسك ومش سيبت نفسك لكام عقد بره لشركات تحت بير السلم تسحب منك عمرك من غير متحس بيه

لو هتدرس شبكات وتشد فيها اول فيها ومتسبهاش لغاية متاخد CCIE ودى على فكرة ممكن تاخدها فى سنتين بحد اقصلا ومردودها المالى رائع - وراتبك هيبتدى بى 5000 دولار شهريا

نصيحة كمان ابتدى ادرس من بدرى ادارة مشاريع PMP هتدفعك كتير سواء برمجه او شبكات - الشركات هنا دلوقتى بقت تعشق تشغل الناس اللى معاهم الشهاده دى

نسيت قولك تحت اى ظرف متسبش شغلك الحالى الا اذا كان معاك fund بيكفيك لدراسة الحاجات اللى قولتهالك - وبعدين نصيحه الافض انك اخد الحجات اللى قولت عليها وانت فى الشغل - ليه هقولك انت فى شغلك بتروح شركات ضخمه ومتقوليش مفيهاش IT معظو الشركات دلوقتى والمستشفيات لا تخلو من ERP والشبكات - لما تبقى دارس اللى قولت عليه وتعرض شغلك حتى لو Part-time عليهم هتبقى سهل يقبلوك لانهم محتكين معاك وعرفينك
    وشغل IT عايز شبكة علاقات كبيرة علشان تعرف تتعلم والتخصصات اللى قولتلك عليها مش متوفره غير فى شركات الكبيرة اللى محتاجه حضرت تبقى على راس العمل فيها - فهمت قصدى؟
    THINK SMART AND MOVE FAST

ده راى وبالتوفيق ليكم كلكم

قديم 3rd November 2010, 08:39 AM Eng Hesham غير متواجد حالياً
    Eng Hesham
    Brigadier General

كلامك جميل اوى يا سبايدر
    بس فيه مشكله صغيره
    انا فى مجال عملى كله مرتبط بالعيادات نظرا لظروف اقامتى خارج القاهره و اسكندريه
    و دول مهما كانوا اكيد معندهومش IT حتى لو كانت مستشفى تخصصى
    يعنى بالنسبه للمجال دا مقفول شويه
    انا اخدت CCNA
    ناوى اكملها CCNA SECURITY
    بس و بعدين ابتدى اشتغل بيهم لحد ما اخد CCNP براحتى
    برضه ERP مش بيحتاجوا شاب صغير عايزين واحد بخبره 3 ولا 5 سنين على الاقل
    يعنى الموضوع مش سهل ابدا
    حتى لو الموضوع ورقيات برضو بيطلبوا الناس الخبره و نادرا لما بياخدوا شباب
    انا زى ما قولتلك اشتغلت على oracle database & SQL database قبل كده
    بس موضوع داتا بيز الاوراكل مش سهل نهائى و الغلطه بتطير شغل ايام و ليالى عكس SQL
    ياترى عند حضرتك سكك تانيه فى موضوع الشبكات
    لانها مهما كبرت و اتعقدت فهى محدوده برضه

قديم 3rd November 2010, 10:33 AM يوماكس غير متواجد حالياً
    يوماكس
    Member

يوماكس is on a distinguished road

أنا : يوماكس

انت اجلت موضوع الدراسة في كندا يا هشام وللا ايه
    ربنا يكتب لك الخير حيث كان ويرضيك به

قديم 3rd November 2010, 12:21 PM Eng Hesham غير متواجد حالياً
    Eng Hesham
    Brigadier General

والله يا احمد هيه اتأجلت لوحدها
    ظروف حصلت مره واحده و مش عارف احلها
    يمكن تأجل الموضوع كام سنه كمان مش قريب