بتقولوا مين يا ولاد؟ مصر ؟؟ ثورة!!! لا حول ولا قوة الا بالله!!! - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مناقشات وحوارات جادة

مناقشات وحوارات جادة

بتقولوا مين يا ولاد؟ مصر ؟؟ ثورة!!! لا حول ولا قوة الا بالله!!!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 15th January 2011, 03:39 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

افتراضي بتقولوا مين يا ولاد؟ مصر ؟؟ ثورة!!! لا حول ولا قوة الا بالله!!!

أنا : بنت شعنونة

انتوا متفائلين ليه؟؟

معلش انا مش عاوزة ابوظ توبيك تونس بس ها اتشل يعني!

اصل انا شايفة نغمة تفاؤل غريبة جدا ويارب مصر يارب مصر!
    ومش عارفا انا لوحدي اللي لابسة نضارة سودا والا انتوا اللي لابسين نضارات بمبة مسخسخ!

يا جدعان
    يا جدعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان

صحيح انا مش ملمة ب احداث تونس ما قبل الثورة او كانوا عايشين ازاي
    ولكن
    واحد حرق نفسه راح قاموا " القشة التى قصمت ظهر البعير"
    واهم حاجا في القشة انها تكون غير مرتببببببببببببببببببة و غير متفق عليها عشان تنجح

عندنا بقى
    اتحرق قطر الصعيد بحاله
    فاكرين الصور والا افكركم؟

وفي نفس التوقيت تقريبا كان حريق المسرح الثقافي مش عارفا محافظة ايه..!

و كان حادثة غرقى العبارة

وكان الشاب االي شنق نفسه من فوق الكوبري عشان ما معهوش فلوس يتجوز

وبعدهم في الشيخ زايد الشاب اللي انتحر عشان البطالة..

و خالد سعيد..وسيد بلال..

انا مش مصدقاكم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

كل دا حصلنا وبيحصلنا اكتر منه واكتر ها يحصل

وجايين دلوقتي تقولولي لمحة الامل وعدوى الثورة!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

انتوا اكيد اكيد ضاربين بانجو!

وعلى راي ناش
    رايي المتواضع او المتشائم ولا الزم به احدا
    بس انا فعلا مش عارفا اشوف اللي انتوا شايفينه خالص

خالص

خالص!

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    حازم صلاح ابو اسماعيل..عيب على شيبتك! شؤون مصر الداخلية د. يحي الشاعر 409 32018 3rd April 2012 09:34 PM
    حشيش..مش نافع كدا على فكرة وانا ابتديت اتنرفز..!! إقتراحات ... مشاكل تقنية Rapt 27 3918 31st March 2012 04:25 AM
    "حظ سعيد" خدت قفا على سهوة..! صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح بنت شعنونة 0 1516 29th March 2012 09:05 PM
    اضحك..كركر..او..الطم مع مرشحين الرئاسة!! موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات rgydaa 83 14182 10th March 2012 07:21 PM
    عايزة مساعدة عااااجلة :)) موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات بنت شعنونة 8 5545 2nd March 2012 01:13 PM

قديم 15th January 2011, 04:06 PM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A

عملتيها يا شانااااااااااااااا ؟؟؟

قديم 15th January 2011, 04:11 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

عملتها وماحدش عبرني

شفتني وانا مخلوعة

قديم 15th January 2011, 04:11 PM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

كده عرفنا أول اسم هايتحط في معتقلات النظام الجديد.

قديم 15th January 2011, 04:13 PM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

!For Medical Professionals Only

ياا عينى يا بنتى

تحبى أروح اجيب المرثية من هناك ولا نعملك واحدة تانية ؟؟؟

قديم 15th January 2011, 04:22 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

انا فداااااااااااااااااااكم يا رجالة

النبي اتلهوا

رامي
    مين قال اننا طيبين!
    لا
    احنا حمولين بغباوة
    لا برضه مش دي!

احنا ملهيين على عينا.. ايوا هيا دي الحقيقة المجردة و العريانه كمان بقى
    انا ملهية على عيني ب المم و بلقمة عيشي و اكلي وشربي و هم بنتي
    وانت كدا
    وانتوا كدا
    يستجري حد فيكوا يغامر بولاده؟ يستجري يغامر ب "لقمة" ولاده بس حتى؟

اتحداكم
    اللي يستجري يوريني نفسه كدا
    ولا حد فينا

فاكرين نظرية القرد؟؟ والا افكركم؟

بروف
    نظام جديد؟

هأااو أأأو أأأأأأأأأأأأأأأأوووووووووو
    وادي قعدة... وانا ماورياش اييييييييييييييييييييي حاجا من هنا ل قرنين قدام..

سنبسري
    يارب اكون غلط
    ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب اكون متشائمة
    يارب
    بس انا بقيس على نفسي
    انا شخصيا.. مستحيل ها اطلع في ثورة الا اذا وصلت 20 الف مثلا عشان اعرف اننا كلنا سوا مش اني ها اروح اونطة

قديم 15th January 2011, 04:36 PM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

لأ بوصى يا شانا نتكلم جد بقى ...

هل يمكن أن تكون هناك شرارة حرية تندلع فى مصر مساوية لما حدث فى تونس ؟

أنا رأيي أنه طبعاً ممكن ولكن لابد من توفر عدة مقومات لحدوث الأمر ..

أولها أن يعرف بداية الشعب ماذا ينتظره إذا ما حدثت فعلاً ثورة ...

أن يعرف ويتعلم أنه له حقوق لا يعلمها لأنه كما قولتى مهتم فقط بلقمة العيش فلابد له من أن يتعلم ويعرف

ممكن تقولى وإحنا لسه هانتستنى لما الشعب يتعلم ... لأ

الشعب بيتعلم بالتعلم من الآخر يعنى أنا كنت مهتم جداً بموضوع تحرر تونس من زين العابدين بن على لسبب هام جداً هو أن يتعلم الشعب المصرى من مشاهدة الموقف وهو أعتقد كافى إلى حد إحداث تغيير

وان يعلم أنه من الممكن أن يحدث تغيير ومن الممكن أن يكون للبلد صورة أخرى غير ما نراها

زمان كان إبراهيم عيسى قال أن الشعب المصرى شعب متركب على سوست "يعنى بيتحمل الضغط" وللأسف المقولة دى فعلاً حقيقة ولكن يمكن لأن الشعب لم يرى فى حياته ثورة تحدث تغيير كما حدث من الثورة التونسية
    يمكن أن ده يحدث تغيير ..

قديم 15th January 2011, 04:36 PM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

اقتباس
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت شعنونة;432775[COLOR=Black
    [/COLOR]
    بس انا بقيس على نفسي
    انا شخصيا.. مستحيل ها اطلع في ثورة الا اذا وصلت 20 الف مثلا عشان اعرف اننا كلنا سوا مش اني ها اروح اونطة

اعتقد بتقيسي غلط.. وأعتقد خمسميت بني آدم معديين من تحت بلكونتكوا كفاية أوي عشان تنزلي.. بلاها خمسمية قولي الف.

عيني ف عينك كده؟
    ها تنزلي والا لأ..!

قديم 15th January 2011, 04:42 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

بروف
    لأ مش ها انزل على الف

ابويوسف
    اعترض
    واقولك ليه..

تخيل بقى 90% من الناس اللي اتقابلت معاهم شايفين الانقلاب بالمقلوب
    يعني..
    يالهوي
    ايه اللي ها يحصل في البلد دلوقتي والسلب و النهب و هايكلوا منين ويشربوا منين دا احنا لو حصلنا كدا ها نتسرق كلنا من "العامية" او مجازا الغوغاء اللي هما سكان العشوائيات اللي لا اتعلموا ولا بياكلو ولا بيشربوا
    وبالتالي
    ها تبقى ثورة الجياع زي ما كان عمرو اديب بيقول عليها وها يهجموا على اللي زيهم من الناس
    مش ها نهجم على الحكومة للاسف

حد فاهمني؟

قديم 15th January 2011, 04:47 PM brain غير متواجد حالياً
    brain
    Brigadier General

brain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond repute

أنا : brain

التاريخ مش معاكي يا شانا
    الشعب التونسي ثار سنه 84
    تحديدا في 27 ديسمبر 1983
    و انتهت 6 يناير 1984
    ثوره الخبز
    و كانت اقوى تهديد للحبيب بورقيبه
    و قتل فيها الكثير من التوانسه
    و فشلت
    لكن هل هذا يعني هزيمة الشعب ؟
    بلاش تونس
    الاتحاد السوفيتي
    تعرض ملايين السوفيت لعمليات قتل و تعذيب في العهد الستاليني
    و لم يفعل الشعب اي شئ
    قتل و عذب و خطف الملايين
    و لم يحرك الشعب ساكنا
    لكن في عام 90
    عندما حاول الجيش السوفيتي الانقلاب على جورباتشوف
    خرج الشعب ووقف امام الدبابات السوفيتيه بجسده
    بلاش دول علشان هتقولي دول شعوب متعلمه
    الشعب الغاني
    وقف ضد الحام الظالمين بعد سنوات من القتل و التعذيب و اختفاء عشرات الالاف على يد الامن
    و لكن عندما جاء الوقت
    خرج الشعب الغاني و اطاح بالحكومه الفاسده و اصبح نموذج للحكم الرشيد في افريقيا كما قال اوباما
    الشعب السوفيتي كما قلت انتظر 37 عاما حتى ثار
    الشعب التونسي خسر المعركه الاولى من 26 عاما في عام 84
    لكنه انتصر في الحرب عام 2011
    طيب خلينا نسأل سؤال
    المفروض ايه الحل من وجهه نظرك ؟
    الناس ترضى بالظلم ولا تعتاد عليه ؟