حقيقة الفايل نمبر والريفرنس نمبر - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

حقيقة الفايل نمبر والريفرنس نمبر

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 18th September 2011, 07:10 PM engabdo غير متواجد حالياً
    Silver Member

engabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud of

engabdo's Flag is: Egypt

افتراضي حقيقة الفايل نمبر والريفرنس نمبر

أنا : engabdo

السلام عليكم ورحمة الله

الحقيقة انا كنت هاكتب الموضوع ده في توبيك "اللي مقدمين كيبك بداية من يناير 2010" فلاقيت انه هايتوه بعد كده للي عاوز يعرف معناهم وخصوصاً انه موضوع مثار في كل توبيك وحتى المنتديات الأجنبية - فقولت افتح موضوع جديد بعد إذن المشرفين عشان اوضح الفرق مابين ال Numéro de dossier و Numéro de référence individuel

من فترة قررت اني عاوز اعرف التعريف الخاص بالرقمين دول - يعني بيمثلوا ايه بالنسبة للناس بتوع الهجرة بالذات - وعشان الناس ده محترمة فأكيد هما عاملين حاجة بتشرح الكلام ده عبارة عن إيه للي عاوز يعرف.

وبعد عملية بحث ليست بالطويلة توصلت الى (ملف1) صفحة 5 (باللغة الفرنسية) في موقع كيبك بيوضح التعريفين دول - وبيوضح كمان ان ال ورقة CSQ التي يتم اصدارها بتشمل 23 title مرقمة - من ضمنهم الرقمين بتوعنا المطلوبين:

2.2 Numéro de dossier
    Le numéro du CSQ reprend le numéro de dossier administratif généré par le système informatique SEPTE ou INTIMM
    .

يعني: رقم ال CSQ يحتوي على رقم ملف إداري يتم إصداره عن طريق نظام حاسوبي يعرف عندهم باسم SEPT أو
    INTIMM

ومن (ملف 2 باللغة الفرنسية) بيشرحه بالتفصيل شوية:
    Un numéro est attribué automatiquement par le système. Le numéro est composé de deux lettres suivies de 9 chiffres. La première lettre identifie l’unité administrative qui traite le dossier et la seconde identifie le lieu d’ouverture du dossier. Les premières lettres sont :
    A = pour le BIQ Buenos Aires
    P = pour le BIQ Paris
    V = pour le BIQ Vienne
    H = pour le BIQ Hong Kong
    M = pour le BIQ Mexico
    N = pour l’unité au Québec responsable du traitement des demandes d’immigration pour l’Amérique du Nord
    D = pour le BIQ Damas
    Q = pour l’unité au Québec responsable du traitement des demandes d’immigration pour la Tunisie, l’Algérie et le Maroc.
    Les secondes lettres sont :
    A = pour les dossiers créés sur place au Québec
    B à Z = pour les dossiers créés lors d’une mission de sélection (ces lettres sont générées automatiquement par le système SEPTE)

يعني: ان الرقم بيصدر بشكل تلقائي عن طريق النظام، وهو مكون من من حرفين و 9 أرقام تالية
    الحرف الأول : أفرع مكتب كيبك في بعض البلاد - مثال D دمشق وهكذا
    الحرف الثاني: مكان اصدار الملفات - مثال A اصدرت في كيبيك

2.3 Numéro de référence individuel
    Des numéros de référence individuels seront attribués dès l’ouverture du dossier au requérant principal et à chacun des membres de la famille projetant de l’accompagner au Québec. Ces numéros sont reproduits automatiquement sur chacun des CSQ.

يعني : سيتم منح أرقام مرجعية فردية في فتح الملف لمقدم الطلب الرئيسي وكل فرد من أفراد الأسرة ممن يخططون لمرافقته الى كيبيك. يتم نسخ هذه الأرقام تلقائيا على كل CSQ.

معنى الكلام ده ومن خلال (الملف 2) من الواضح ان الرقم الأساسي للملف هو ال Reference - وان ال No. Dossier بيصدر بشكل اوتوماتيكي - صفحة 14 موضح ان الملف له اولية في المعالجة عليه مستطيل أحمر.

بدليل ان الناس اللي بيجيلها الرقمين بتلاقي ان الرقم الأول هو ال Reference والتاني ال file - يعني رقم خاص بيك انت ورقم خاص بالملف ككل يصدر بشكل تلقائي بناءاً على ال Ref.

بالمناسبة الملف 2 - فيه صور (print screens) لشاشات برنامج SEPT شارح فيه البرنامج وكانك هاتشتغل موظف هجرة هناك - ناس ماتلعبش
    بالاضافة ان بيوضح شوية معلومات مثل حالات القبول والرفض ...

رابط ملف 1 - بتاريخ ابريل 2011 :

https://www2.publicationsduquebec.gou...le=GPI-5-7.pdf

رابط ملف 2 - بتاريخ سبتمبر 2011 :

https://www2.publicationsduquebec.gou...e=GPI-5-10.pdf

الموضوع الأصلي : حقيقة الفايل نمبر والريفرنس نمبر     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : engabdo

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    حقيقة الفايل نمبر والريفرنس نمبر الهجرة إلى كندا pipo 57 11978 18th September 2011 07:10 PM

قديم 18th September 2011, 07:17 PM ياسر جعفر غير متواجد حالياً
    ياسر جعفر
    Senior Member

ياسر جعفر has a spectacular aura aboutياسر جعفر has a spectacular aura about

ياسر جعفر's Flag is: Canada

أنا : ياسر جعفر

باشا
    يا ريت لو تقول لنا ما هو النظام المتبع فى فحص ملفات FSW فى سفارة القاهرة و لك جزيل الشكر

قديم 18th September 2011, 07:39 PM engabdo غير متواجد حالياً
    engabdo
    Silver Member

engabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud ofengabdo has much to be proud of

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر جعفر
    باشا
    يا ريت لو تقول لنا ما هو النظام المتبع فى فحص ملفات FSW فى سفارة القاهرة و لك جزيل الشكر

بصراحة انا ماقريتش خالص في نظام Federal Skilled Workers لاني مقدم كيبك

ممكن الناس الخبيرة في هذا الموضوع يفيدوك أحسن مني

وشكراً

قديم 18th September 2011, 08:32 PM المتنبي غير متواجد حالياً
    المتنبي
    Golden Member

المتنبي is a splendid one to beholdالمتنبي is a splendid one to beholdالمتنبي is a splendid one to beholdالمتنبي is a splendid one to beholdالمتنبي is a splendid one to beholdالمتنبي is a splendid one to beholdالمتنبي is a splendid one to beholdالمتنبي is a splendid one to behold

أنا : المتنبي

أشكرك يا باشا
    معلومات قيمة جدا

قديم 18th September 2011, 09:48 PM pexy غير متواجد حالياً
    pexy
    Member

pexy is on a distinguished road

pexy's Flag is: Egypt

egypt

أنا : pexy

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engabdo
    السلام عليكم ورحمة الله

الحقيقة انا كنت هاكتب الموضوع ده في توبيك "اللي مقدمين كيبك بداية من يناير 2010" فلاقيت انه هايتوه بعد كده للي عاوز يعرف معناهم وخصوصاً انه موضوع مثار في كل توبيك وحتى المنتديات الأجنبية - فقولت افتح موضوع جديد بعد إذن المشرفين عشان اوضح الفرق مابين ال Numéro de dossier و Numéro de référence individuel

من فترة قررت اني عاوز اعرف التعريف الخاص بالرقمين دول - يعني بيمثلوا ايه بالنسبة للناس بتوع الهجرة بالذات - وعشان الناس ده محترمة فأكيد هما عاملين حاجة بتشرح الكلام ده عبارة عن إيه للي عاوز يعرف.

وبعد عملية بحث ليست بالطويلة توصلت الى (ملف1) صفحة 5 (باللغة الفرنسية) في موقع كيبك بيوضح التعريفين دول - وبيوضح كمان ان ال ورقة CSQ التي يتم اصدارها بتشمل 23 title مرقمة - من ضمنهم الرقمين بتوعنا المطلوبين:

2.2 Numéro de dossier
    Le numéro du CSQ reprend le numéro de dossier administratif généré par le système informatique SEPTE ou INTIMM
    .

يعني: رقم ال CSQ يحتوي على رقم ملف إداري يتم إصداره عن طريق نظام حاسوبي يعرف عندهم باسم SEPT أو
    INTIMM

ومن (ملف 2 باللغة الفرنسية) بيشرحه بالتفصيل شوية:
    Un numéro est attribué automatiquement par le système. Le numéro est composé de deux lettres suivies de 9 chiffres. La première lettre identifie l’unité administrative qui traite le dossier et la seconde identifie le lieu d’ouverture du dossier. Les premières lettres sont :
    A = pour le BIQ Buenos Aires
    P = pour le BIQ Paris
    V = pour le BIQ Vienne
    H = pour le BIQ Hong Kong
    M = pour le BIQ Mexico
    N = pour l’unité au Québec responsable du traitement des demandes d’immigration pour l’Amérique du Nord
    D = pour le BIQ Damas
    Q = pour l’unité au Québec responsable du traitement des demandes d’immigration pour la Tunisie, l’Algérie et le Maroc.
    Les secondes lettres sont :
    A = pour les dossiers créés sur place au Québec
    B à Z = pour les dossiers créés lors d’une mission de sélection (ces lettres sont générées automatiquement par le système SEPTE)

يعني: ان الرقم بيصدر بشكل تلقائي عن طريق النظام، وهو مكون من من حرفين و 9 أرقام تالية
    الحرف الأول : أفرع مكتب كيبك في بعض البلاد - مثال D دمشق وهكذا
    الحرف الثاني: مكان اصدار الملفات - مثال A اصدرت في كيبيك

2.3 Numéro de référence individuel
    Des numéros de référence individuels seront attribués dès l’ouverture du dossier au requérant principal et à chacun des membres de la famille projetant de l’accompagner au Québec. Ces numéros sont reproduits automatiquement sur chacun des CSQ.

يعني : سيتم منح أرقام مرجعية فردية في فتح الملف لمقدم الطلب الرئيسي وكل فرد من أفراد الأسرة ممن يخططون لمرافقته الى كيبيك. يتم نسخ هذه الأرقام تلقائيا على كل CSQ.

معنى الكلام ده ومن خلال (الملف 2) من الواضح ان الرقم الأساسي للملف هو ال Reference - وان ال No. Dossier بيصدر بشكل اوتوماتيكي - صفحة 14 موضح ان الملف له اولية في المعالجة عليه مستطيل أحمر.

بدليل ان الناس اللي بيجيلها الرقمين بتلاقي ان الرقم الأول هو ال Reference والتاني ال file - يعني رقم خاص بيك انت ورقم خاص بالملف ككل يصدر بشكل تلقائي بناءاً على ال Ref.

بالمناسبة الملف 2 - فيه صور (print screens) لشاشات برنامج SEPT شارح فيه البرنامج وكانك هاتشتغل موظف هجرة هناك - ناس ماتلعبش
    بالاضافة ان بيوضح شوية معلومات مثل حالات القبول والرفض ...

رابط ملف 1 - بتاريخ ابريل 2011 :

https://www2.publicationsduquebec.gou...le=GPI-5-7.pdf

رابط ملف 2 - بتاريخ سبتمبر 2011 :

https://www2.publicationsduquebec.gou...e=GPI-5-10.pdf

بجد كتر خيرك انت جاوبت على اسائلة كتيرة كانت فبالى من وقت ما جالى الريفرنس نمبر
    بس معلش هو سؤال صغير كدة
    هو بعد قد اية من الريفرنس نمبر بيجى الفيل نمبر يعنى حوالى قد اية
    انا قدمت 12/7/2011
    جالى نمبر عالميل 8/9/2011
    الفيل نمبر فالسكة ولا ممكن بعد الريفرنس نمبر يجى رفض
    شكــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــرا

قديم 18th September 2011, 10:09 PM engabdo غير متواجد حالياً
    engabdo
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pexy
    بجد كتر خيرك انت جاوبت على اسائلة كتيرة كانت فبالى من وقت ما جالى الريفرنس نمبر
    بس معلش هو سؤال صغير كدة
    هو بعد قد اية من الريفرنس نمبر بيجى الفيل نمبر يعنى حوالى قد اية
    انا قدمت 12/7/2011
    جالى نمبر عالميل 8/9/2011
    الفيل نمبر فالسكة ولا ممكن بعد الريفرنس نمبر يجى رفض
    شكــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــرا

مش شرط يجي الفايل نمبر - طالما فيه ريفرنس نمبر لان الاتنين بيفيدوا ان الملف اتفتح - وممكن يجي بعد الريفرنس بس بيتبعت بريد عادي على عنوانك فيه الرقمين مع بعض ممكن في غضون 20 يوم زي الأخ MIKI

في خلال الفترة من بعد الريفرنس نمبر او الفايل نمبر بتستلم جواب وايتينج بيسموه

PERM:124: Interview in waiting. a date will be communicated later
    ده في حالة ان الملف مستوفي كل الشروط ومش ناقص اي حاجة

ممكن في خلال ماقبل الويتينج على حسب بعض المواقع والملفات كيبك - بيجي ايميلات على حسب كل حالة - يعني ممكن واحد نسي يمضي ورقة يبعتوله مايفيد انه المفروض يمضي الورقة - بيسموه:

PERM 401: letter showing intention to refuse file as a result of applicants not complying with regulatory reqirements.e.g failure to dign-off on declarations/common values of Quebec

ولو مرديتش عليهم في خلال 60 يوم يبعتولك :

PERM 401a: Refusal letter usually issued if applicant fails to comply within 60days the provisions stated in PERM401

أو لو ورقك ناقص حاجة يبعتولك :

PERM 115: A letter indicating list of missing documents in applicants package

وهكذا ...

سؤال : هل انت دافع بالكريديت ولا شيك ؟

قديم 18th September 2011, 10:23 PM pexy غير متواجد حالياً
    pexy
    Member

egypt

اقتباس
    مش شرط يجي الفايل نمبر - طالما فيه ريفرنس نمبر لان الاتنين بيفيدوا ان الملف اتفتح - وممكن يجي بعد الريفرنس بس بيتبعت بريد عادي على عنوانك فيه الرقمين مع بعض ممكن في غضون 20 يوم زي الأخ MIKI

ممكن في خلال ماقبل الويتينج على حسب بعض المواقع والملفات كيبك - بيجي ايميلات على حسب كل حالة - يعني ممكن واحد نسي يمضي ورقة يبعتوله مايفيد انه المفروض يمضي الورقة - بيسموه:

PERM 401: letter showing intention to refuse file as a result of applicants not complying with regulatory reqirements.e.g failure to dign-off on declarations/common values of Quebec

PERM 401a: Refusal letter usually issued if applicant fails to comply within 60days the provisions stated in PERM401

وهكذا ...

شكر تانى على تعبك ورضك
    انا باعت شيك مصرفى
    cib bank
    يعنى انت رايك انى انا كدة خلاص كانى جالى فايل نمبر ابدء فرنش هيكون فى مقابلة بعد سنة صح كدة

قديم 18th September 2011, 10:45 PM engabdo غير متواجد حالياً
    engabdo
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pexy
    شكر تانى على تعبك ورضك
    انا باعت شيك مصرفى
    cib bank
    يعنى انت رايك انى انا كدة خلاص كانى جالى فايل نمبر ابدء فرنش هيكون فى مقابلة بعد سنة صح كدة

أيوة انت حالياً متسجل عندهم - ان ملفك مفتوح تحت مسمى Statut:O O : pour un dossier ouvert - ابدأ الفرنساوي بغض النظر عن ان المقابلة امتى - وهي زي أغلب الناس ان شاء الله سنة ممكن تزيد شوية او تقل لو التخصص مطلوب

بالتوفيق ان شاء الله

قديم 18th September 2011, 11:02 PM pexy غير متواجد حالياً
    pexy
    Member

egypt

اقتباس
    أيوة انت حالياً متسجل عندهم - ان ملفك مفتوح تحت مسمى Statut:O O : pour un dossier ouvert - ابدأ الفرنساوي بغض النظر عن ان المقابلة امتى - وهي زي أغلب الناس ان شاء الله سنة ممكن تزيد شوية او تقل لو التخصص مطلوب

بالتوفيق ان شاء الله

اوكى تمام
    ربنا يطمنك
    فاقرب وقت انشاء اللة

قديم 4th October 2011, 12:18 AM رامى صلاح غير متواجد حالياً
    رامى صلاح
    Junior Member

رامى صلاح is on a distinguished road

رامى صلاح's Flag is: Egypt

:quebec:

أنا : رامى صلاح

اقتباس

وهكذا ...

شكرا للتوضيح بس سؤال ؟؟
    هو يفرق شيك او بالكريديت فى وقت ارسال الفيل نمبر
    انا بعت الملف لكندا فى 30-6-2011
    وبعتولى ايميل بالريفرنس نمبر يوم 31-8-2011
    ولسه لغاية يومنا هذا 4-9-2011 لم يصلنى جواب البريد
    فكدا طبيعى ولا مش وهل اكلمهم ولا مش مشكله ولا استنا شويه ولا اعمل اه ؟؟؟
    انا عاوز اطمن عشان اذاكر الفرنش بنفس
    جاوبنى لو سمحت اعمل ايه ؟؟؟