عايز اتعلم البرمجة او اى حاجة محترمة - الصفحة 7 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > كمبيوتر وانترنت واتصالات > الكمبيوتر والإنترنت

الكمبيوتر والإنترنت

عايز اتعلم البرمجة او اى حاجة محترمة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 9th September 2009, 12:28 AM KANE غير متواجد حالياً
    KANE
    Brigadier General

KANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond repute

KANE's Flag is: Egypt

أنا : KANE

اقتباس
    بس الفيجوال بيزيك 6 كانت ضمن باكيج الفيجوال ستوديو 6 و معاها السى بلاس
    هيكلة اللغة واحدة يا استاذ ........و الا اثبتلى العكس

اقتباس
    يا ضبش يا ابنى حبة حبة انت لازم تبدأ بالفى بى 6 قبل الدوت نت لانها غويطة و كبيرة لأ و بتنزل الفيجوال ستوديو 2008 كمان كدة هتتعب و الله ابدأ بنسخة 2005 و الفريم وورك 2 و بعدين خش على الصعب كدة اسهل التدرج حلو برضه

أولاً يا هبة علاقة VB6 ب ++VC إيه ؟؟؟

ولا حاجة ، مش شرط إنهم كانوا موجودين في نسخة فجوال ستديو 6 إن فيه علاقة بين الاثنين

بصي لغات البرمجة عموما مكونة من جزئين
    1- اللغة (اللي هي الكلمات الأساسية زي for, if إلخ)
    2- Framework وهي مجمل الدوال التي تجعل اللغة قادرة على التعامل مع الملفات قواعد البيانات الحسابات الرياضية -الإضافية- إلخ والتعامل مع نظام التشغيل (لينكس ويندوز ابل إلخ)

يبقى انا ممكن ابتكر Framework + اي لغة برمجة علشان اعرف ابرمج
    https://en.wikipedia.org/wiki/Application_framework

مثلا مايكروسوفت سي++ كانت بتستخدم MFC
    وبورلند أو إنبريس كانت بتستخدم مكتبة اسمها OWL

بيقى ادي 2 لغة سي ++ بس الفريم وورك مختلف

اللغة واساسيتها في يومين أو اسبوع بالكتير اقدر اتعلمها

بس الفريموورك محتاج سنين لأنه بيكون معقد جداً

طيب علاقة الكلام ده إيه

أولاً VB6 كان عباره عن لغة برمجة عملية بدون اسس -نظريه- ، يعني بالمختصر المفيد ماكنش بيدعم تكنولوجيا زي OOP البرمجة بالكائنات إلخ

ودي اللي كانت بتخلي تعلمها سهل جدا، يعني مش لازم اعرف قواعد برمجة بجد علشان اكتب برنامج ب vb6

لما مايكروسوفت حبت تعمل ال Framework الجديد بتاع .net القصة كلها كان لا بد من بناء لغات البرمجة بشكل صحيح وعلمي 100% علشان اقدر استفيد واتعامل نعم مميزات دوت نت

ومن هنا تم تعديل لغة البسيك وإضافة التعامل مع الأشياء الجديدة (oop ) واتسمت vb.net

بس العلاقة مابينهم مش علاقة قوية

يعني بالمختصر المفيد

مش لازم اتعلم vb6 علشان اعرف اتعلم vb.net وبالعكس انا شايف إن دي مضيعة للوقت أولا وثانياً هتلخبط المتعلم لإن زي ماقلت vb6 ليس لها اصول علمية حقيقية

ارجوا إنك تكوني استفدتي ياهبة ، ولا تجادلي احسن

قديم 11th September 2009, 05:17 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

ماشى يا كين انت الادرى انا اصلا مش بعرف فى بى 6 ولا دوت نت الا طشاش انا ليا فى عائلة السى و بس

بس هل معنى كلامك ان الـ Syntax بتاع اللغتين مختلف؟!

قديم 28th November 2010, 07:14 PM akrmeid غير متواجد حالياً
    akrmeid
    Member

akrmeid will become famous soon enough

akrmeid's Flag is: Egypt

أنا : akrmeid

معلش انا هقول كلمة واحدة المحاسبة ارحم بكتير

قديم 29th November 2010, 12:54 AM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

طب بعد مرور هذه الأيام والليالي.. ضبش وصلت لحد فين؟

قديم 29th November 2010, 03:45 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

!For Medical Professionals Only
    دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Prof

وصل لحد بركة السبع وراجع

قديم 29th November 2010, 10:43 AM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

MFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond repute

MFaisal's Flag is: Zaire

أنا : MFaisal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Prof

بروف باشا

ضبوش من النوع اللى بيحب التخطيط الأستراتيجى شويتين يعنى بحاول أرسم خطوط عريضة للى هعمله بعد كده

أنا باختصار بعد البحث والتقصى قدامى سكتين قريبين من مجالى

الأولى : انى ادرس اوراكل financial وهبقى دخلت أكتر فى مجال it وعلاقتى بالمحاسبة هتبقى بسيطة جدا

الثانية : انى ادرس شهادة مهنية بعد التخرج زى cma , acca مثلا وابقى تعمقت جدا فى موضوع المحاسبة على تقيل

الصراحة انا بحاول أفاضل بين الأتنين من حيث الشغل واللذى منه والرواتب والمستقبل فى المهنة طبعا ..
    كنت مركز الفترة اللى فاتت على انى ادور على حد اشتغل بالأتنين أو له معرفه بالمجالين مع بعض بحيث انه هيبقى ادرى أنهى أحسن .
    والصراحة الوحيد اللى لقيته لغاية دلوقتى هو شخص خريج تجارة وشغال باوراكل فاينانشال فى الكويت حاليا ولما سألته الأوراكل أفضل ولا أركز فى انى آخد شهادة مهنية فى المحاسبة

الصراحة هو قاللى الشهادات المهنية فى المحاسبة أفضل كتير من حيث الشغل وحتى الفلوس عن الأوراكل .

عموما أنا برضه بحاول أشوف حد تانى له معرفة بالمجالين مع بعض بحيث انى أسأله تانى

بس عموما لغاية دلوقتى اللى أنا مستقر عليه هو انى آخد شهادة مهنية فى المحاسبة ACCA البريطانية لأن الشهادة دى بالذات أفضل شهادة لشخص عاوز يهاجر لأن الحاصل عليها مش بيحتاج يعمل معادلة فى كندا واستراليا ونيوزيلاندا ومعظم دول العالم وبرضه هى شهادة تقيلة ومطلوبه فى الوطن العربى ( خاصة فى الشركات الأنجليزية )

وفى واحد معرفة من اسبوع بيقولى روح خد دورات غطس فى الأكاديمية البحرية ودورات لحام مش فاكرفين كده وتشتغل لحام تحت المياه ( فى البترول ) وبيقولى مرتباتهم لوز وزى الفل جدا ومطلوبين جدا ده حتى الهجرة .. الموضوع شكله حلو بس الصراحة مش داخل دماغى موضوع انى اشتغل فنى لحام دى خالص .. الكل هيبصلى على انى صنايعى رغم انى ممكن أستفيد بدورات الغطس دى برضه فى الشغل فى شرم الشيخ والغردقة مثلا

أنا بأذن الله هخلص كلية السنة دى وهو عموما الموضوع محتاج صلاة استخارة بأذن الله والطريق اللى هستريحله ساعتها هتوكل على الله وامشى فيه

كان معكم
    فلاديمير ضبوش
    من أمام كلية تجارة

قديم 29th November 2010, 10:51 AM savary غير متواجد حالياً
    savary
    Brigadier General

savary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond repute

أنا : savary

الحقيقه انا بيعجبنى ضبش فى الموضوع دا
    انه مستناش لما يتخرج من الجامعه و يبدأ يدور ويقرا

بيكون معلومات من دلوقتى عن مجالات العمل و الهجره و افتكر انه كان بيذاكر معانا فرنساوى

انا اول مره ادخل التوبك و الحقيقه كنت فاكر ان الدكتور حسام هو اللى كتبه
    لانه كان بيقول فى مره انه عاوز يغير مجال الصيدله او عاوز يتعلم حاجه جديده ممكن مجالها يشده اكتر

انا اتكررت الخاطره دى فى ذهنى لو لا قدر الله مشوار الهجره ضرب ضرب

انا برده هعوز اغير المجال

قديم 29th November 2010, 01:50 PM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

عزيزي ضبش
    عزيزي سفاري

كل ده كلام جميل وربنا يوفق الجميع لتحقيق كافة الآمال والأمنيات.
    أنا بس عندي تحفظ صغنون، أو طريقة يعني في الاختيار، مش تحفظ أوي يعني.. أعتقد مفروض الواحد يشوف هو ممكن قدراته وإمكاناته ذهنية وبدنية ونفسية متوافقة أكتر مع أي واحد في التخصصات المتاحة ويتجه له... طبعًا مع مراعاة البعد المادي وما يتعلق بالدخل.. بس يكون ده في المستوى التاني من التفكير.

يعني الواحد يشوف إيه أكتر حاجة هو يقدر ينتج فيها كتير ويعمل اللي ماحدش غيره يقدر يعمله فيه.. ويتجه إليه.
    ده الميزان اللي مفروض الشخص يوزن بيه.

فإنت عندك هنا مثلاً بتتكلم على حاجتين -وحسب معلوماتي- بعاد خالص عن بعض.. المحاسبة حاجة والبرمجة حاجة تانية.. صحيح مش كل البرمجة زي بعضها والتفريعات اللي ممكن تتفرع لها كتير.. وكذلك المحاسبة بس لو بنتكلم كفرعين رئيسيين.. وصحيح فيه مهام متشابهة ومشتركة.. ولكن..
    المحاسبة شغل يتعلق بالإنتاج وفيه مهام كتير عبارة عن روتينات متكررة.. (أنا فاشل في الحسابات فماحدش يلومني لو كان تصوري ده مش مضبوط)..
    البرمجة شغل عبارة عن عملية خلق من لاشيء، مجازًا طبعًا، شغل خياااااااااااااااااال، والمهام الرئيسية فيها غير مرتبطة بتنفيذ مهام متكررة شبه بعضها.. ده برضه إذا كانت معلوماتي دقيقة ومع مراعاة إني باتكلم بنوع من التعميم.

يعني الشخص المناسب لهذه المهام غالبًا ما يكون حاجة تانية عن الشخص المناسب للمهام الأخرى.. فالقصة هي أنت مين في دول؟

قديم 29th November 2010, 02:31 PM savary غير متواجد حالياً
    savary
    Brigadier General

savary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond repute

أنا : savary

هو كلام حضرتك الاكتر للعزيز ضبش

انا كتبت مداخلتى اعجابا بطريقه التفكير

انه مش مستنى يصطدم بالواقع فيبدأ يرتجل حلول

انا مشكلتى اصعب شويه
    انا مركز على الهجره , بس اتعلمت انى اغير طريقه تفكيرى شويه
    وابدأ افكر من دلوقتى لو المشوار لا قدر الله ممشيش هيبقى ايه العمل ؟

المشكله انى متعود اشتغل عند حد
    يعنى انا مش بتاع مشاريع و بيزنس خاص والكلام دا
    ولا حتى صيدليه خاصه

مش متقبل الفكره اساسا يعنى
    انا اعرف اعمل شغل بعدد ساعات معين واتحصل من وراه على راتب معين
    وكل ما تزيد انتاجيتى يزيد دخلى

انما انى العب بفلوسى
    فلاء مش لاعب

ودا اللى بيجبلى الخاطر الكئيب بتاع ( لو مشوار الهجره طلع فشنك )
    هرجع مصر امتى
    وهرجع اعمل ايه

بس بطريقه التفكير اللى اتبعها ضبش
    ممكن الواحد يهىء نفسه انه يتعلم حاجه جديده ويشتغل بيها

مش لازم البرجمه او مجال معين

انما الفكره نفسها
    ودا اللى فكرنى بكلام الدكتور حسام

مش لازم نستنى لما نتحط فى الامر الواقع
    على الاقل نكون مستعدين ولو نفسيا و لو بشويه معلومات

تحياتى مستر برووف

قديم 22nd October 2016, 02:35 AM spring غير متواجد حالياً
    spring