الخليج vs كندا .. لماذا يترك الكثيرون العمل بالخليج و يغامرون بالهجرة الى كندا - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

الخليج vs كندا .. لماذا يترك الكثيرون العمل بالخليج و يغامرون بالهجرة الى كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 26th September 2010, 04:35 AM nour alhudah غير متواجد حالياً
    nour alhudah
    Senior Member

nour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud of

nour alhudah's Flag is: Syria

أنا : nour alhudah

ماشاء الله الاخوة هنا كفو ووفو
    لكن بما اني عشت فترة كبيرة من عمري في السعودية
    لازم اقول رأيي

مثل ماقالوا الاخوة هنا في الخليج لاتشعر انك اخد حقوقك متساوية مثلك مثل ابن الوطن
    مثال عندنا هنا في السعودية

الجامعات الحكومية للسعودي فقط ومستحيل اي حد عربي يخشها الا بواسطة كبيرة جدا
    هنا تضطر العائلة للتشتت عشان يقدروا يحلوا المشكلة دي
    الاولاد ينزلو بلدهم عشان يقدروا يخشو الجامعة وغالبا الام ايضا بتنزل معاهم والاب يقعد لوحده يحوش ويبعت لهم

دا بالاضافة الى انو التعليم مستواه في النازل خصوصا بعد ماسعودوه (شالو كل المدرسين العرب واستبدلهم بالسعوديين)

........
    المرأة هنا لما تكون جاية مع زوجها مش من حقها تعمل لانو غير مصرح لها بالعمل صحيح في كتير بيشتغلو لكن بمخالفة القانون
    كمان المرأة مش من حقها تقود سيارة
    .........
    العنصرية وعنصرية السعودية دي مالهاش مثيل
    حتى الاطفال الصغار في المدرسة بيعانو منها
    اقل كلمة ممكن يسمعوها من الاطفال السعوديين : يالمصريين او يالسوريين اوالهندي.. على حسب جنسية الولد ودي عشان يحسسوهم انهم مش اصحاب البلد وكأنهم يعني مجرد شحاتين جايين عندهم

>>>
    عدم الاحساس بالامان في انهم ممكن في اي لحظة يقولولك مع السلامة
    وغير كدا حتى بتخاف تشوف عمل غيرهم لانو بيكون لك كفيل وهو بس الي لازم تشتغل عنه ولو اشتغلت عند غيره تحصل مصيبة وممكن يرجعوك لبلدك
    ....
    كمان هنا في تضييق على الشباب ممنوع يدخلو اي مول لوحدهم لازم يكون مع اسرته
    وحتى الحدايق بيمنعوهم يدخلوها وخصوصا بقى لما يكونو شلة اصحاب مع بعض
    بالمقابل مافيش اماكن مخصصة لهم طيب يروحو فين يعني؟ دا حتى لو قضوها تمشية عالطرقات ممكن تطب عليهم الهيئة وتفرقهم
    ودا الموضوع اولادي بيعانو منه مع انهم مش كبار اوي 16 ,15 سنة
    >......

واخيرا الحياة في السعودية حياة بلا طعم ولا لون ....... دي بقى مش عارفة اشرحها ازاي
    يمكن غيري يشوفها جميلة لكن بوجهة نظري حياة كئيبة مملة روتينية رغم اني امضيت عمر طويل فيها منذ ان كنت في السادسة من عمري

بالاختصار كدا نفتقد الامان والعدالة والحرية
    لذا نبحث عنها في اي مكان آخر
    لان الحياة ليست فقط مال وماديات بل بالعكس
    الاهم ان تشعر انك انسان قبل كل شيء

قديم 26th September 2010, 04:55 AM ehabtaher غير متواجد حالياً
    ehabtaher
    Golden Member

ehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to all

أنا : ehabtaher

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed rabee
    الى بيهاجر ميعرفش ان الخليج افضل..ماديا

مين اللى قال كده
    يعنى انا فى السعوديه ومرتبى 5 اضعاف ما سوف احصل عليه فى كندا اذا هاجرت وزوجتى مرتبها 3 اضعاف
    ومع ذلك مصر على فكره الهجره .. مجنون بقى

قديم 26th September 2010, 05:29 AM Ahmed Osman غير متواجد حالياً
    Ahmed Osman
    Member

Ahmed Osman is on a distinguished road

أنا : Ahmed Osman

إخواني المطاريد ..... تحياتي
    أنا عايش في أبوظبي من 13 سنة
    بس لو قارنا الوضع vs كندا من ثلاث أماكن : السعودية - الإمارات - مصر
    نلاقي إن أكثر واحد من الناحية النفسية و الأمان عايز يهاجر :
    1- السعودية
    2- الإمارات
    3- مصر
    الخوف على الاولاد و مستقبلهم :
    1- مصر
    2- السعودية
    3- الإمارات
    من الناحية المادية : د. إيهاب قال مايكفي

قديم 26th September 2010, 05:32 AM ehabtaher غير متواجد حالياً
    ehabtaher
    Golden Member

ehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to all

أنا : ehabtaher

نسيت اقول ان كندا فيها عنصريه.. برضه
    لما تروح هناك سواء مقيم او كندى بتدرس فى كل مدارس كندا بلا استثناء حسب قدراتك انت الشخصيه والتى تؤهلك للدراسه فى الجامعه دى او الجامعه دى
    ولو عايز تدرس بيعطوك قرض علشان تدرس (قرض حسن)
    وتسدده بعد ما تتخرج وتشتغل
    نسيت اقول ان عنصريه كندا تسمح لك بالدراسه لو مقيم او كندى بمصاريف دراسيه اقل من القادم للدراسه من الخارج بحوالى الثلثين

طيب لو عندك اولاد .. بتاخد اعانه على تربيتهم

والمستشفيات ليك وليهم تامين صحى مجانا .. بنشوف وزراء مصر بيعملو قرارات العلاج علشان يروحوا يتعالجوا بره فى المستشفيات الحكوميه بس فيه فرق ... المقيم بيتعالج مجانا لان ده حقه اللى كفلته له البلد
    والوزير بيتعالج ويدفع من دم الشعب وده مش من حقه
    ومش عايزنى اهج ,.,, دانا مش اهاجر بس اهج واهج كمان.. ومش راجع الا لما الوزراء المصريين يتعالجو فى التامين الصحى المصرى زيهم زى غيرهم

يا سيدى الفاضل
    لو رجعت مصر من السعوديه واكيد حارجع فى اى وقت .. مرتبى فى الحكومه 500 جنيه ويمكن 1500 بعد الحوافز والذى منه
    وطالما الحكومه المصريه مصره على عدم زيادته ..يبقى هى مش محتاجه لينا .. يبقى لازمتها ايه نقعد نشحت من الحكومه المصريه.. نروح لحد تانى يستفيد مننا .. حتى لو فى الاعمال الكاجوال... على فكره بتجيب اكتر من مرتبك فى مصر بمراحل

قديم 26th September 2010, 05:32 AM حرم ولاء غير متواجد حالياً
    حرم ولاء
    Member

حرم ولاء is just really niceحرم ولاء is just really niceحرم ولاء is just really niceحرم ولاء is just really niceحرم ولاء is just really nice

أنا : حرم ولاء

!For Medical Professionals Only

على فكرة الناس اللى كل همها كنز الدهب و الفضة دول احسن ياخلوهم فى الخليج لكن انا عن نفسى عايزة اربى اولادى كويس يعنى لما اقولهم الكدب حرام يصدقوا مش يروحوا المدرسة يلاقوا المدرس بيكدب و الناظر بيكدب و لما اقولهم من غشنا فليس منا ما يلاقوش مدير المدرسة داخل يغشش ابن اللواء
    عايزة اللى ازرعه فى البيت ما يتغيرش بره وعلى فكرة هما اه مش مسلمين لكن بيتحلوا باخلاق اسلامية انقرضت عندنا من سنين
    مع تحياتى لبلاد الاسلام اللى بيدوا الكفار اربعة اضعاف العرب المسلمين حتى لو ماشتغلوش نصفهم

قديم 26th September 2010, 05:45 AM Amro Elsayed غير متواجد حالياً
    Amro Elsayed
    Golden Member

Amro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond repute

Amro Elsayed's Flag is: Saudi Arabia

أنا : Amro Elsayed

اتفق مع الكل فى كل شئ ماعدا حاجه واحده بس

انتوا لسه شايفين ان السعوديه لسه فيها فلوس
    لو عايز تعيش عيشه كويسه معتقدش انك هتوفر المبلغ اللي يخليك متهاجرش ....

انا مثلا لسه صغير مش كبير و اسرتي صغيرة الحمد لله قررت اني اهاجر و انا ابني لسه عمرة اقل من سنه عشان يطلع و يتربي فى بيئه انضف بيئه مش المقياس فيها الفلوس انما المقياس فيها الاخلاق و الاحترام
    يا جماعه الخليج مبقاش زي زمان دلوقتي فعلا الفلوس اقل بكتير طيب ليه البهدله بقي طيب منعيش بكرامتنا طالما احنا كده كده مش عارفين نحوش ....

عمرو

قديم 26th September 2010, 06:22 AM محمد زقوت غير متواجد حالياً
    محمد زقوت
    Senior Member

محمد زقوت is on a distinguished road

أنا : محمد زقوت

كلامكم كثير جميل
    وخاصه اخ عمرو والجميع

انا كنت اقول زمان انه احنا هون في الكويت ما رح انسافر لانه بنحوش لانه ابوي كان يقدر يحزش بس انا شايف العكس انه احنا بنشتغل والراتب ما بيكفي لنص الشهر

انا فلسطيني عايش في الكويت

انا صراحه من ناحيه الماديه مو قادر علي مصاريف الاولاد والحياه نار ةمدارس من ناحيه والاهم انك بتحس انك مش بامان ابدا والحكومه ضعيفه مو هارفه شو تعمل وكلهم حراميه

انا مواليد الكويت ومعاي وثيقه سفر مصريه
    اتمني للجميع التوفيق

قديم 26th September 2010, 06:28 AM شهاب غير متواجد حالياً
    شهاب
    Member

شهاب is on a distinguished road

أنا : شهاب

فعلا
    مايدفع الناس اكثر واكثر الان هو قله العائد المادي في الخليج حاليا بمقارنته بمصر
    انا كل سنه لما بنزل مصر باندهش من كم سيارات اقاربي الحديثه والتي لا اركبها في الخليج
    !!!!
    وكل هذا حدث في الخمس سنوات الاخيره فقط وبالتحديد من بعد 2007

لا اجد تفسير لهذا الموضوع

قديم 26th September 2010, 06:46 AM HanyMan غير متواجد حالياً
    HanyMan
    Golden Member

HanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond repute

أنا : HanyMan

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شهاب
    فعلا
    مايدفع الناس اكثر واكثر الان هو قله العائد المادي في الخليج حاليا بمقارنته بمصر
    انا كل سنه لما بنزل مصر باندهش من كم سيارات اقاربي الحديثه والتي لا اركبها في الخليج
    !!!!
    وكل هذا حدث في الخمس سنوات الاخيره فقط وبالتحديد من بعد 2007

لا اجد تفسير لهذا الموضوع

انا عايش فى الكويت وفعلا الناس بقىمعاها سيارات وفعلا بدأت أصدق كلام الحكومة عن التنمية واقول ما هى الناس تمام أهى امال الناس بتشتكى الفقر لية والحكومة بتتقطع كل يوم فى برامج التك شو بالليل.............. ما حسنى شغال أهو امال فى اية

قديم 26th September 2010, 07:45 AM راحله الى المجهول غير متواجد حالياً
    راحله الى المجهول
    Member

راحله الى المجهول is on a distinguished road

أنا : راحله الى المجهول

تخيلوا ان فيه مواطنيين خليجيين وعلى درجه عاليه من المهنيه والمستوى الاجتماعى هما نفسهم بيتمنوا يبقى عندهم الجنسيه الكنديه ... !!