أوراق اللاندنج - هام جدا" - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

أوراق اللاندنج - هام جدا"

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 17th April 2011, 11:15 AM bongeorge غير متواجد حالياً
    Senior Member

bongeorge تم تعطيل التقييم

bongeorge's Flag is: Canada

:Canada: أوراق اللاندنج - هام جدا"

أنا : bongeorge

الأوراق المطلوبة أثناء اللاندنج :

1- الباسبور و عليه الفيزا ( طبعا )

2- الورقة المكربنة
    COPR = confirmation of permanent residence

3- صور 3.5x4.5 أحتياطى لزوم كارت البى ار ( أذا تم رفض الصور القديمة المرسلة)

4- Application of PR Card
    https://www.cic.gc.ca/english/pdf/kit...s/IMM5444E.pdf
    مش لازم تملاه من هنا بس هيهسل عليك الوقت فى المطار ( و انت مش ناقص انتظار بعد 8 ساعات طيران و لو فى ترانزيت )

5- لستة البضائع
    https://www.cbsa.gc.ca/publications/f...res/b4-eng.pdf

و الملحق الخاص بها
    https://www.cbsa-asfc.gc.ca/publicati...laires/b4a.pdf

برجاء من مطاريد الجبل و كبارات البلد يعلمونا أزاى نملا الورق رقم 4 و 5 علشان نفيد كل الناس اللى خلاص رايحة المطار و مسافرة علشان تعمل لاندنج بسرعة لأنه مش سهل خالص

ورق اللاندنج لم يعطى أى أهتمام هنا ... لذلك قررت أن أقوم بالمشاركة حتى تعم الفائدة

الموضوع الأصلي : أوراق اللاندنج - هام جدا"     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : bongeorge

التعديل الأخير تم بواسطة bongeorge ; 17th April 2011 الساعة 11:21 AM سبب آخر: مطلوب من الجهابذة من المطاريد أعطاء معلومات أكثر عن كيفية ملأ هذه الاوراق الجديدة

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    ازدواج الجنسية و الرجوع الى مطار القاهرة الهجرة إلى كندا AhmedMaged 23 21676 18th June 2016 01:58 PM
    تطبيق أوبر بديل للتاكسى موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات bongeorge 7 2289 19th April 2016 12:03 PM
    كيف تشاهد قنوات الستالايت على التليفزيون أو... الكمبيوتر والإنترنت Mr.Techno 2 3733 4th April 2015 10:19 PM
    كيفية مشاهدة جميع قنوات الستالايت مجانا" عن طريق... الهجرة إلى كندا ysma 3 1439 4th April 2015 10:08 PM
    التقديم على الجنسية الكندية الهجرة إلى كندا Dr amr 15 8434 22nd October 2014 06:45 AM

قديم 17th April 2011, 01:44 PM kodo غير متواجد حالياً
    kodo
    Golden Member

kodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond repute

kodo's Flag is: Canada

أنا : kodo

دعوه لموضوعي

فعلا موضوع مهم وجديد
    ربنا يجعله في ميزان حسناتك

ان شاء الله الاخوة الافاضل اللي وصلوا بالسلامة مش هيقصر

قديم 17th April 2011, 05:26 PM Kingstone غير متواجد حالياً
    Kingstone
    Member

Kingstone is on a distinguished road

Kingstone's Flag is: Kuwait

أنا : Kingstone

نمرة 4 دى جديدة يا جماعة ؟؟؟ - ماحدش قال انه عبى أى ابليكاشنز فى المطار !!!!!

قديم 17th April 2011, 07:34 PM Kingstone غير متواجد حالياً
    Kingstone
    Member

مش لازم تملاه من هنا بس هيهسل عليك الوقت فى المطار ( و انت مش ناقص انتظار بعد 8 ساعات طيران و لو فى ترانزيت )

لا تتخيل الموضوع دة أكل دماغى ازاى وذلك لعلمى المسبق ان ما فيش اى ابليكاشنز بتتعبى للحصول على الـ PR زى ما قلت قبل كدة ولكن كلامك شككنى فبدأت رحلة بحث اسفرت عن التالى:
    If you are a current permanent resident, you will only receive a new card when your existing card expires. If you are a new permanent resident, you will automatically receive your new card as part of the immigration process.

ودة الرابط اللى فيه الكلام دة واللى معناه ان الناس اللى مسافرة جديد مش مطلوب منها تملى الابليكشن دى خالص ولا ترفق مستندات ولا صور ولا تدفع رسوم
    https://www.cic.gc.ca/english/informa...card/index.asp

اقروا كدة ياجماعة احسن اكون انا اللى فاهم غلط

قديم 18th April 2011, 11:05 AM Eng. Amal غير متواجد حالياً
    Eng. Amal
    Junior Member

Eng. Amal is on a distinguished road

أنا : Eng. Amal

!For Medical Professionals Only

كلامك صح بالنسبة
    انا ملئتها من البيت وكتبت فيها كل ما ممكن تتخيله من غرف نوم ، سفرة ملابس وذهب ولم اصور الذهب وكتب وكمبيوتر وخلافه مع وضع قيمة بالدولار لكل شيئ ثم اجمالي حتى مليت ورقتين واعلى الصفحة صفحة 1 من 2 او 2 من 2 ، وعلمت على البوكس انها سوف تتبعني وعملت 3 نسخ واخذتهم معي (الكتابة باللغة الانجليزية) وفي المطار ختمت واحتفظت بنسخة واعطت لي النسخة المختومة وقالت الضابطة احتفظي بها لانه ان احضرت شيئ فيما بعد سوف يعفى من الضرائب بناء على هذه الورقة.

قديم 18th April 2011, 11:12 AM Eng. Amal غير متواجد حالياً
    Eng. Amal
    Junior Member

Eng. Amal is on a distinguished road

أنا : Eng. Amal

اسفة طبعا نسيت اني ملئت الفومتين وعلمت في اخر الفورم ده

ان معي الفورم الاخرى مرة على انها اشياء فلو مي
    والاخرى لم اعلم واعتبرتها اشياء معي وكانت حصر على جميع ما معي و الجمارك قالت لي رائع وطبعا ختمتهم ورجعت لي الفورم التي ستتبعني اما الاخرى اخذتها . لكن عفتني من التفتيش او فتح الشنط وحسيت انهم مبسوطين جدا من الموضوع ده.

قديم 18th April 2011, 11:10 PM medopharm غير متواجد حالياً
    medopharm
    Senior Member

medopharm is a splendid one to beholdmedopharm is a splendid one to beholdmedopharm is a splendid one to beholdmedopharm is a splendid one to beholdmedopharm is a splendid one to beholdmedopharm is a splendid one to beholdmedopharm is a splendid one to behold

medopharm's Flag is: Egypt

:Canada:

أنا : medopharm

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bongeorge
    الأوراق المطلوبة أثناء اللاندنج :

1- الباسبور و عليه الفيزا ( طبعا )

2- الورقة المكربنة
    COPR = confirmation of permanent residence

3- صور 3.5x4.5 أحتياطى لزوم كارت البى ار ( أذا تم رفض الصور القديمة المرسلة)

5- لستة البضائع

و الملحق الخاص بها

برجاء من مطاريد الجبل و كبارات البلد يعلمونا أزاى نملا الورق رقم 4 و 5 علشان نفيد كل الناس اللى خلاص رايحة المطار و مسافرة علشان تعمل لاندنج بسرعة لأنه مش سهل خالص

ورق اللاندنج لم يعطى أى أهتمام هنا ... لذلك قررت أن أقوم بالمشاركة حتى تعم الفائدة

انا عن نفسى ماشوفتش لا 4 ولا 5 ولا الملحق كمان
    ثم ايه الابليكايشن ده
    ماحدش طلب مننا حاجه ولا ادونا حاجه من دى
    هو يادوب دخلت على الاوفيشر قعد يعبى فى ورق ويختم ومضانا على الاوراق وااخدنا النسخه المكربنه والسلام
    يمكن كل مطار وله طقوسه
    !!!

قديم 19th April 2011, 08:41 AM phrma غير متواجد حالياً
    phrma
    Senior Member

phrma is on a distinguished road

أنا : phrma

ايه دا ياجماعه ؟؟؟؟

كل واحد يقولنا هو نزل فى مطار ايه يمكن فعلا بتفرق فى المطار

نورونا يا مطاريد

قديم 19th April 2011, 09:03 AM Kingstone غير متواجد حالياً
    Kingstone
    Member

يا جماعة ما تلخبطوش الناس كل المطارات حاجة واحدة - ما فيش ابليكيشن للــ PR والكلام دة مكتوب على الــ CIC بالنص كالتالى :
    If you are a new permanent resident, you will automatically receive your new card as part of the immigration process
    ودة الرابط اللى عليها الكلام دة:
    https://www.cic.gc.ca/english/informa...card/index.asp

لكن الابليكشن دى خاصة بالمقيمين الدائمين اللى بالفعل جوة كندا وما طلعوش PR card قبل كدة لأن نظام الكارت بدأ تطبيقه سنة 2003 أو 2004 على ما أذكر ولا زال فيه ناس لم تحصل عليه لأنها شايفة انها مش بحاجة له نظراً لعدم مغادرتها كندا أو بمعنى أصح مش محتاجة الكارت لأن الهدف الأساسى للكارت هو استخدامه للسماح لدخول كندا أو الناس اللى كروتها انتهت وعايزة تجددها أو اللى كروتها اتسرقت أو ضاعت أو تلفت

النقطة الثانية ما يتعلق بموضوع الجمارك - أنت معاك ايه ؟ - انت ناوى تشحن ايه؟
    الخلاصة مليت الابليكشنز الخاصة بالكلام دة كان به - لم تملئها برده عادى
    فيه ناس كتبت الكلام دة على ورق ابيض عادى طلعته من شنطتها واتسلت فيه اثناء الرحلة
    واتختم لهم على الورق عادى جدا جدا
    الموضوع تنظيمى لكن خلاصته همة عايزين يعرفوا معاك حاجة تدفع عليها جمارك ولا لاء
    او بمعنى آخر هل انت فى نطاق المسموح نقله بدون جمارك - يعنى مثلاً مسموح لك بعدد 200 سيجارة
    لو معاك اكتر مطلوب تدفع
    اضافة الى ذلك هل معاك مواد ممنوع دخولها ؟ زى منتجات الالبان واللحوم والبذور
    الكلام دة كله مكتوب على موقع الجمارك
    ربنا يوفق الجميع

التعديل الأخير تم بواسطة Kingstone ; 19th April 2011 الساعة 09:10 AM

قديم 19th April 2011, 09:43 AM اسكندرانية كنداوية غير متواجد حالياً
    اسكندرانية كنداوية
    Senior Member

اسكندرانية كنداوية is on a distinguished road

اسكندرانية كنداوية's Flag is: Saudi Arabia

أنا : اسكندرانية كنداوية

أنا و أسرتى عملنا لاندينج فى يوليو 2010 من مطار تورونتو طبعا الباسبور والفيزا رقم واحد و معاهم الورق المكربنودول اللى حيسال عنهم الأوفيسر بتاع الهجرة أما بالنسبة للصور مش مطلوبة إلا إذا كنت شاكك فى مقاسات الصورة اللى حتستخدم فى البى أر أنا مثلا طلبت تغيير صورة بنتى لإنى كنت شاكة إن حجم الوجة أكبر من المطلوب فالأوفيسر أخد منى الصورة الجديدة وكتب أبليكيشن وطلب من اوقع علية وهى دى الصورة اللى إستخدموها فى البى ار
    أما بالنسبة لرقم 4 فلأخ كينج ستون على حق تماما غير مطلوبة للمهاجرين الجدد
    أما الليسته رقم 5 اللى هى البى فور فدول ليستتين واحد للعفش اللى بتفكر تدخله كندا لأن من حق كل مهاجر إن يدخل بما يحتاج من عفش بيته ومتعلقاتة بدون جمارك ودى مش لازم تتكتب على ورقة الأبليكيشن أنا عن نفسى كتبتها على الأكسيل دوكيمنت عامود فية وصف الأغراض وعمود فيه السعر التقريبى بالدولار الكندى و النهاية حسبت المجموع الكلى أنا كتبت فيها فيها كل عفش البيت والمتعلقات من الأبرة للصاروخ حتى الحاجات اللى مش ناوية اخدها أنا مش خسرانة حاجة غير شوية حبر
    أما الليسته التانية لمحتويات شنطة السفر وبرضة كتبتها على إكسيل دوكيومنت وممكن على وورد دوكيومنت وكل واحد مننا كان معاة الشنطة والليسته بتاعته وكل اللى كتبته عبارة عن عناوين يعنى ملابسو السطر اللى بعدة أحذية وهكذا
    على فكرة هما مش بيسألول على الليستة أنا اللى قلت للأوفيسر عليها لإن فى حاجات أنا ناوية أدخلها كندا مستقبلا فلما يسألونى عنها حاقول إنها فى الليستة وبالتالى معفية من الجمارك لو ماعملتش الليستة مش غلط بس لو حبيت تدخل حاجة فى المستقبل ممكن تتجمرك عليها أعتقد لو قيمتها أكتر من 700 دولار أنا مش متأكدة أوى من المبلغ