في بيتنا سودانية ..... ابقوا اطمنوا عليا - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    الماسونية - نشأتها وخفاياها
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : Veronaoqr)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > منقوووووووووووولات

منقوووووووووووولات خاص بالموضوعات المنقولة فقط

منقوووووووووووولات

في بيتنا سودانية ..... ابقوا اطمنوا عليا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 11th June 2017, 11:30 AM mahir baik غير متواجد حالياً
    Senior Member

mahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond reputemahir baik has a reputation beyond repute

mahir baik's Flag is: Sudan

افتراضي في بيتنا سودانية ..... ابقوا اطمنوا عليا

أنا : mahir baik

يتعجب بعض من يسمون انفسهم أو يسمونهم إعلاميين من النبرة الحادة التي يتعامل بها بعض الإعلام السوداني و اغلبية السودانيين على وسائل التواصل الإجتماعي مع القضايا المصرية أو التي لمصر ضلع فيها.
    المقال ادناه جزء من ما يكتبه هؤلاء المحسوبين على الإعلاميين .... غير ما تفوه به الكثيرين على شاشات التلفزيون الحكومية و الخاصة بداية من أحمد موسى وصولا الى أعقل ما في هذا القطيع .... و إن كنت موقنا بأن هذا القطيع ليس فيه عاقل واحد.

https://www.masress.com/rosasabah/1013898

فى بيتنا سودانية.. ابقوا اطمنوا عليا
    لميس سامى
    نشر في صباح الخير يوم 06 - 06 - 2017
    بقينا نص رمضان ومشاكلى مع الشغالات لا تنتهى، يارب هو كتير عليا أن يبقى عندى شغالة يوم واحد فى الأسبوع وماخدش بعدها دواء الضغط.. ده أنا بقيت بتمنى آلاقى مصباح علاء الدين مش عشان أطلب منه أسكن فى التجمع ولا حتى عشان أطلب منه أكل فى رمضان ومطخنش لا عشان أطلب منه شغالة عدلة اليومين دول.. أما أشوف آخرتها معاهم إيه النهارده إسراء هتشرف البيت..
    إسراء دى شغالة سودانية جارتى جبتهالى بعد أما لميت الجيران عليا لمادفعت دم قلبى فى شابوميا الفلبينية وصوت بالحيانى.. صعبت عليها وقالتلى أجرب «إسراء» وكنت أول مرة أعرف أن فيه شغالات سودانيات.. اسمع عن شغالة سيرلانكية، هندية بس سودانية دى جديدة.. وماله جديدة جديدة هو أنا هجوزها جوزى.. أنا ليا شغلها إن شا الله تكون برازيلية!! يا حلاوة يا ولاد لو برازيلية جوزى هيتبسط أوى وأنا كمان والله غالبا مش هنصوم يومها..
    أهى الهانم لسه كل ده مشرفتش بعد ساعة تأخير معلش يالميس أصبرى ما أنتى ياما بتتأخرى على الشغل وبتعذبى أستاذة جيهان وبيبقى ردك الطريق زحمة حتى لو هتبعتى الشغل بالإيميل!!
    أهى يارتنى جبت فى سيرة 10 آلاف جنيه أجيب بيهم بقية الياميش!!
    أنا: صباح الخير يا إسراء سريعا كده هشرحلك تبدئى بإيه وآخر حاجة إيه وأفرجك على الشقة.
    إسراء: صباح الخير يا ستو هانم بشويش بالهداوة.
    (لقتنى بقول فى نفسى ستو هانم إيه الفيلم الأبيض وأسود ده)
    أنا: طيب يا إسراء تعالى ابدئى بأوضة الولاد الأول.
    إسراء: الزول نايم؟!
    أنا: مين؟ زول إيه
    لقيت إسراء بتضحك ضحكة كأنها عربية شرقانة بنزين وبتقول : الزول يا ستو الهانم يعنى الرجال
    انا : ااااااه ... لا الزول بتاعى فى الشغل والولاد لسه زولين صغيرين
    إسراء : طيب يا ستو هانم .. عايزة جلباب واسع من عندك لانى نسيت جلبابى
    انا : عينى يا إسراء .
    إسراء : ايه ده يا ستو الهانم ....
    طبعا شكلها يفطس من الضحك الجلابية جيالها على الركبة فكرتنى بسعيد صالح الله يرحمه فى مشهد جاموسة راحت تقابل جاموسة وهو لابس جلابية مينى ...
    انا : معلش يا إسراء اى جلبية هجيبها هتكون كده انتى شايفة يا ماما انا قزمة
    إسراء : أنا هبدا الحين يا ستو هانم .
    فاتت ساعة ونص ومفيش صوت ولا حتى نفس يكون فريد ابنى فطسها ؟؟!
    أنا : يانهارى يا إسراء انا سيباكى بقالى ساعة ونص كل ده فى اوضة الولاد ؟ دى انظف اوضة يا ماما كده مش هتقعدى معايا للسحور هنقعد لليلة العيد !!
    وده أول اكتشاف فى إسراء ... السلحفاة اسرع منها ..
    أنا: إنجزى يا إسراء شكلك هتفطرى معانا النهاردة
    إسراء : أيوه أنا عملت حسابى وخبرت الزول إنى هفطر عندك
    أنا: لا والله كنتى تجيبى الزول بالمرة.
    اتبقى على الفطار نص ساعة والحمد لله إسراء خلصت أوضة الولاد وخلصت نص أوضتى يعنى كده عقبال ما تخلص الريسبشن وبقية الشقة هتروح على الفجر!
    إسراء: يا ستو هانم خلصت غرفتك نفطر واكمل
    إسراء مكدبتش خبر خلصت وفضلت قاعدة هانم لحد ما السفرة جهزت وأول ما قعدت محدش فينا اتهنى على لقمة قاعدين جنب مكنسة كهربائية شفطت الأكل، دى بتبلع ما بتمضغش.. يهدك يا بعيدة كان نفسى أدوق حاجة من الأكل ... شفاط مروحة بقوة 2000 فولت.
    أنا: ألف هنا يا إسراء أدخلى بقى على أوضة المعيشة وسيبى التليفون أنا هرد.
    أنا: ألو أيو يا ربُا.. الحمد لله.. أنتى كويسة.. آه لسه عندى كنت فاكراها هتخلص بدرى.
    كنت هجيب النجار يصلح المكتب وينقله من مكانه.. لا مينفعش يتنقل لازم يتصلح الأول، لأ مش خارجة، تتعوض يوم تانى إن شاء الله سلام بقى.
    فجأة بعد ما قفلت التليفون بدأت اسمع صوت خبط ودق، أروح أشوف إسراء آلاقيها بتصلح المكتب أتاريها سمعتنى.
    أنا: شاطرة يا سوسو
    إسراء: أنا ياستو هانم سبع صنايع والبخت ضايع.
    وقامت فجأة شالت المكتب شيل ونقلته فى ثوانى وغالبا لقتنى عاملة زحمة فى المكان فراحت شيلانى من قدامها نزلتنى بره الأوضة وأنا كل اللى طالع عليا أقولها: تصدقى شكل الأوضة حلو من فوق، بس برضو سأظل أوفياء للقصيرين.
    بعد ما إسراء خلصت الشقة واتبقالها المطبخ اكتشفت أن مشكلة إسراء مش فى بطئها ولا طولها المرعب ولا حتى إنها عفية وصحتها مسعداها، لا إسراء خلتلى ريحة البيت كأنه البيت النوبى، ريحة دلكة وصندل وأخشاب وأشياء أخرى مجهولة المصدر.. ما علينا.
    بعد ساعتين الحمد لله
    إسراء: خلصت يا ستو هانم
    أنا: طيب أستنى اتسحرى معانا حتى النور يطلع وتمشى فى النور
    إسراء: لا ياستو هانم كده أنا عايزة منك 300 جنيه ومش هحاسبك على أجرة النجارة والنقل
    أنا: طيب يا إسراء أهى الفلوس بس متجيش تانى لأنى مسافرة بعثة فى فرنسا!
    إسراء: إنتى بتتكلمى فرنسى يا هانم
    أنا: أنا مبتكلمش إلا فرنسى آمال أنا بكلمك إيه دلوقتى.. ومفيش وقت للاستغراب مع ألف سلامة.•

الموضوع الأصلي : في بيتنا سودانية ..... ابقوا اطمنوا عليا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : mahir baik

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    خالص التهنئة لشعبنا الإسرائيلى Facebook mahir baik 0 2422 15th June 2017 01:12 PM
    في بيتنا سودانية ..... ابقوا اطمنوا عليا منقوووووووووووولات try_me 2 3668 11th June 2017 11:30 AM
    زراعة الجهل منقوووووووووووولات mahir baik 0 489 12th February 2015 04:03 AM
    التعايش بين الأديان شؤون إسلامية imatinib 97 5149 1st October 2014 05:26 AM
    لماذا يكره العبيد المقاومة؟! منقوووووووووووولات ysma 1 1017 7th August 2014 09:52 AM

قديم 11th June 2017, 02:29 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

المصريون على ما يبدو لم يدركوا بعد أن جذورهم الإفريقية أهم بالنسبة لهم من جذورهم العربية وبدلاً من أن يقوموا بإصلاح ما تقطع بينهم وبين جيرانهم وأهلهم فى السودان على يد العسكر بدءً من خمسينيات القرن الماضى لا يزالون يقطعون ما تبقى من صلات بين الشعبين!

قديم 26th February 2020, 08:11 PM try_me غير متواجد حالياً
    try_me
    Junior Member

try_me is on a distinguished road

try_me's Flag is: Egypt

أنا : try_me

موضوع شيق