الوجة الأخر للمـــــــــوت !! - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مناقشات وحوارات جادة

مناقشات وحوارات جادة

الوجة الأخر للمـــــــــوت !!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 18th December 2010, 07:56 PM abysaleh غير متواجد حالياً
    abysaleh
    Platinum Member

abysaleh تم تعطيل التقييم

أنا : abysaleh

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Morial

تعزي الحاجات دي انتي اوي يا بيرو

ايوة يا موري باحبها جدااااا

باحب الميتافيزيقا والروحانيات وعلم النفس والتحليل والابراج وكل الخرافات اللي هي اصلا مش خرافات لكن بيدخل فيها كتير خزعبلات

حد فهم حاجة

قديم 18th December 2010, 11:43 PM mohsen غير متواجد حالياً
    mohsen
    Silver Member

mohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant future

mohsen's Flag is: Canada

أنا : mohsen

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abysaleh

ايوة يا موري باحبها جدااااا

باحب الميتافيزيقا والروحانيات وعلم النفس والتحليل والابراج وكل الخرافات اللي هي اصلا مش خرافات لكن بيدخل فيها كتير خزعبلات

حد فهم حاجة

مش عارف لو حضرتك حتصدقينى

بس أنا فاهم حاجة

قديم 18th December 2010, 11:51 PM abysaleh غير متواجد حالياً
    abysaleh
    Platinum Member

abysaleh تم تعطيل التقييم

أنا : abysaleh

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maksoof

مش عارف لو حضرتك حتصدقينى

بس أنا فاهم حاجة

يااااااااه
    أحمدك ياااااارب
    أخيييرا لقيت حد فاهمني

شكرا كثيرا جزيلا وبعنف يا استاذ مكسوف

قديم 19th December 2010, 09:05 AM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

ماهية الروح ؟؟؟

سؤال شغل العالم قديما و حديثا

من فترة انتجت هوليوود فيلما بعنوان " 21 جرام "

و الفكرة تدور على وزن الروح في جسم الإنسان

فقد سبق لطبيب امريكي اسمه دونكان مكدوجال عاش في اواخر القرن 19 و توفى عام 1920

بتجارب لوزن الميت قبل و بعد الوفاة و كانت في عام 1907 و قال ان وزن الروح يتراوح بين 10 الى 42 جرام

و في عام 1998 نشر دونالد جلبرت كاربنتر كتابا بعنوان وزن الروح و قال انها تمثل نسبة 1 : 140 من وزن الجسد

و من 700 سنة شغل هذا الموضوع القيصر الألماني فردريك الثاني حفيد برباروسا فقام بحبس المساجين في زنازين ضيقة مغلقة و يتركهم ليموتون داخلها ثم يقومون بفتح طاقة صغيرة ليروا خروج الروح منها

و وصل الأمر لإنشاء فروع في الجامعات لدراسة ظواهر الميتافيزيقا و كانت اول جامعة تقوم بذلك هي جامعة كامبريدج عام 1940 ثم تلتها اكسفورد عام 1943

لكن الحقيقة انه لا توجد معلومات موثقة او مؤكدة على اي فرضية تم تقديمها

و تبقى الحقيقة الوحيدة المتاحة هي ويسألونك عن الروح قل الروح من أمر ربي

قديم 19th December 2010, 09:40 AM Morial غير متواجد حالياً
    Morial
    Banned

Morial is on a distinguished road

أنا : Morial

!For Medical Professionals Only

علي ذكر الدراسات التي اجريت علي الروح يا احمد باشا فهناك تجارب قد اجريت لتصوير الروح بالاشعة فوق البنفسجية والتي اظهرت ما يُطلق عليه ( السيال ) الاخضر اللون الذي يخرج من الجسد لحظة الوفاة
    كنت سمعت ان في فيديو لهذا السيال
    ثواني ادور عليه واجي

التعديل الأخير تم بواسطة Morial ; 20th December 2010 الساعة 03:46 AM

قديم 19th December 2010, 09:44 AM Morial غير متواجد حالياً
    Morial
    Banned

Morial is on a distinguished road

أنا : Morial

حاجة زي كدة

قديم 19th December 2010, 03:15 PM mohsen غير متواجد حالياً
    mohsen
    Silver Member

mohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant future

mohsen's Flag is: Canada

أنا : mohsen

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Morial

حاجة زي كدة

ماعتقدش إن ده له علاقة بالروح. يبدو إنه مجرد إنخفاض درجة حرارة الجسم نتيجة لتوقف الدورة الدموية.

دى قصة الشيخ الشعراوى رحمه الله عن "بصرك اليوم حديد":

التعديل الأخير تم بواسطة mohsen ; 20th December 2010 الساعة 12:23 AM

قديم 19th December 2010, 03:44 PM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

أنا مرة مريت بتجربة أعتقد حكيت عنها قبل كده.. حادثة كده ووقعت على دماغي وحصل حاجة من المذكور أعلاه... فشفت نفسي من فوق وانا واقع عالأرض وكان معايا ورق وشفته متبعثر على الأرض حواليا.. شفت نفسي بإدراك غير البصر.. يعني بمعنى أصح "أدركت" مش شفت.
    وكنت شايف الناس بتتكلم و"مدرك" بيقولوا إيه وإيه اللي بيحصل... برضه "مدرك" مش سامع.

فالروح مش بتشوف ولا بتسمع بالمعنى الاصطلاحي المعروف لأن ما لهاش عين ولا أذن لكن بتدرك.. ومن هنا لو انتقلنا لمسألة زي حالة الإنسان في القبر.. أياً كان بأة موقفنا وفهمنا لهذا.. فلابد أن نعرف أن ما يحدث في القبر هو إدراك من نوعية أخرى.. أغلب الظن إنه على مستوى الروح وليس الجسد.. يعني الحديث مثلاً عن نعيم القبر أو عذابه و غير ذلك سيكون له تصور مختلف غير التصور الشائع.. ده بشكل عام ومجرد عشان ما يجرناش هذا لتفصيلات خلافية.