الهايدرو سييدينج و الصعيدي في فانكوفر - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

الهايدرو سييدينج و الصعيدي في فانكوفر

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 2nd September 2011, 02:06 PM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

Hydroseeding is really a pretty simple process. Water, seed, fertilizer and and a protective mulch is mixed in a tank and sprayed onto the ground.

المزيد:
    https://www.hydroseedingexperts.com/Care.htm

قديم 2nd September 2011, 02:17 PM Mzohairy غير متواجد حالياً
    Mzohairy
    Golden Member

Mzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond repute

أنا : Mzohairy

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ehab Salem
    ﻳﺎ ﺟﺪﻉ ﻃﺐ ﻋﺸﺎﻥ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﻛﻨﺖ ﺻﻮﺭ ﺻﻮﺭﻩ ﻭﻧﺰﻟﻬﺎ
    ﺍﻟﺼﻮﺭﻩ ﺗﻐﻨﻲ ﻋﻦ ﺍﻟﻒ ﻛﻠﻤﻪ ﻳﺎ ﺭﻳﺲ
    ﺩﻩ ﺍﻧﺖ ﺭﺍﺟﻞ ﻓﻨﺎﻥ
    ﻭﺍﻻ ﺍﻻﻳﻔﻮﻭﻝ ﻣﻔﻴﻬﻮﺵ ﻛﺎﻣﻴﺮﺍ
    Posted via Mobile Device

مانا يا ايهاب ماعنديش موهبة التصوير
    يعني الايفول اللي بتتريق عليه ده فيه كاميرا بتاع 8 ميجابيكسل باين
    بس اللي يلقط الصوره بقى
    و بعدين انت كنت عايزني اصور الارض قبل و بعد
    ولا و اثناء الراجل و هو بيرش ابتاع الاخضر؟
    في الحالتين ماينفعش
    لأني في الحاله الاولى ماكنتش عارف انها هتخضر تاني يوم
    و في الحاله التانيه انا كنت نايم و هو بيخضر
    ده اللي بيقولوا عليه علم الانستازيا (علم التخضير)

قديم 2nd September 2011, 02:21 PM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

حدش عايز يستثمر أمواله في الهيدروسيدينج في مصر؟
    أنا خلاص قريت السايت وأخدت خبرات كافية، عايزين بس 50 الف حنيه.

قديم 2nd September 2011, 02:30 PM Mzohairy غير متواجد حالياً
    Mzohairy
    Golden Member

Mzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond repute

أنا : Mzohairy

بس هل ينفع في الاجواء الحاره؟
    و هل تضمن مفيش عيال صغيره تدخل على المكان بعد الرش يلغوصوا فيه و يبوظوه؟
    و هل تضمن رد فعل الناس اللي حتتفاجئ بمكان اخضر في ربع ساعه و ماشافوش الراجل اللي بيرش؟
    ده ممكن يعملوه مقام

قديم 2nd September 2011, 02:55 PM سعد الفخم غير متواجد حالياً
    سعد الفخم
    Silver Member

سعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond reputeسعد الفخم has a reputation beyond repute

أنا : سعد الفخم

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    استخدمت هذه الطريقة على نطاق تجاري لأول مرة بالولايات المتحدة الامريكية سنة 1950 م واستخدمت لأول مرة في بريطانيا سنة 1960 م .
    تعتمد هذه الطريقة على خلط بذور المسطحات الخضراء مع كمية من الالياف (مالش ) وكمية من السماد داخل خزان به ماء ويتم تحريك المخلوط داخل الخزان بصورة دائمة ثم يخرج هذا المخلوط من خلال طلمبة ضخ مثبت بها خرطوم ينتهي بفوهة يمكن التحكم بها لرش هذا المخلوط على التربة المعدة للزراعة وتستخدم هذه الطريقة للزراعة على جوانب الطرق السريعة أو ملاعب الجولف أو أي مساحة كبيرة . ووجد أن هذه الطريقة أرخص من استخدام الشرائح الجاهزة (sod ) .
    وفي حالة استخدام الريزومات بدلاً من البذور تسمى sprigging أو hydro- spriggn
    هذا الرابط لفيديوهات تبين كيفية العمل .

https://www.youtube.com/results?searc...roseeding&aq=f

تحياتي

قديم 2nd September 2011, 04:31 PM OmarDent غير متواجد حالياً
    OmarDent
    Senior Member

OmarDent will become famous soon enoughOmarDent will become famous soon enough

أنا : OmarDent

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mzohairy
    و هل تضمن رد فعل الناس اللي حتتفاجئ بمكان اخضر في ربع ساعه و ماشافوش الراجل اللي بيرش؟
    ده ممكن يعملوه مقام

هههههه تصدق فعلا ممكن يحصل كدة
    بس برضو في احتمال تاني انهم يولعوا فيه علي أساس انه حاجة شيطانية أو مسرطنة أو من أفعال اسرائيل أو يرجموا اللي بيقوم بالمهمة دي زي ما بيعملوا مع المهندسين اللي بيركبوا أبراج المحمول

قديم 2nd September 2011, 05:18 PM Dr-Alrefa3y غير متواجد حالياً
    Dr-Alrefa3y
    Silver Member

Dr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond repute

Dr-Alrefa3y's Flag is: Canada

أنا : Dr-Alrefa3y

فانكوفر المطر فيها يومى او يوم ويوم لذا النجيلة بتنموا بسرعة ومابتموت

بينما فى مصر المطر قليل والجو حار لابد من دراسة المناخ وطبيعة التربة اولا

قديم 2nd September 2011, 06:09 PM doctor farouk غير متواجد حالياً
    doctor farouk
    Silver Member

doctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant future

doctor farouk's Flag is: Egypt

أنا : doctor farouk

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mzohairy
    ده ممكن يعملوه مقام

ملعوبه

قديم 3rd September 2011, 06:53 PM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

MFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond repute

MFaisal's Flag is: Zaire

أنا : MFaisal

واحد متخصص قالى ان نوع النجيلة المستخدم فى ال hydroseeding لا يصلح الا فى الاجواء الباردة فقط .

قديم 3rd September 2011, 07:37 PM samaa raof غير متواجد حالياً
    samaa raof
    Member

samaa raof is on a distinguished road

أنا : samaa raof

عمار يا كندا