سبحان الله - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > أديان وعقائد > شؤون إسلامية

شؤون إسلامية
    TvQuran

شؤون إسلامية

سبحان الله

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 19th May 2012, 05:12 PM waleedelrefiey غير متواجد حالياً
    waleedelrefiey
    Golden Member

waleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond repute

أنا : waleedelrefiey

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة موحد

عشان كده ضمنت الجنه وحطيتها في جيبي.. وحادخل معايا عبد الوهاب وعبد الحليم ونجاة الصغير وفيروز وبرضه حادخل نانسي عجرم مافيش مشكله وهدخل معايا سامية جمال ونجوى فؤاد والدكتورة الرائعة دينا رضي الله علنها

تصدق بالله يا موحد .... أنت بتفكرني برحمة الله عليه د مصطفي محمود ....... أيام الروقاااااان بتاعه
    تحياتي يا ريس

قديم 19th May 2012, 05:24 PM موحد غير متواجد حالياً
    موحد
    Member

موحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud of

أنا : موحد

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleedelrefiey
    شوفي يا فندم
    موحد .... حج يبق مسلم
    و في نفس الوقت شكك في حديث الرسول صلي الله عليه و سلم وتفترق أمتي على ثلاث وسبعين فرقة، كلهم في النار إلا واحدة)). قالوا: من هي يا رسول الله؟ قال: ((ما أنا عليه وأصحابي)).
    و خلها 120 شعبة (معرفش جبهم منين) نرجوا منه التوضيح ؟

و في نفس الوقت بيقول أن هناك مائة ضعف من المسلمين الي بيغيروا للبوذية و الهندوسية
    علي عكس أحصائيات أنتشار نسبة المسلمين دخولا في الدين أو ولادة

و في نفس بيحمد ربنا علي ألحاد الدول الإسكندافية و راحتهم بإلحادهم

و في نفس الوقت بيحمد ربنا علي تخلف الدول الإسلامية

و في نفس الوقت بردك مأمن نفسه بزيارة حائط المبكي لو طلع اليهود علي صح

موضوع الصلاة بقي مش فاهمه

ولييييييييييييييد روح قلبي يا غالي أحلى وليد في الدنيا .. شفتك والله
    بالنسبة للفرقة الناجية أنا ما شككتش فيه والله عشان أنا عارف صدقني أن الله يضه قدمه في النار فتقول قط قط قط.. في الحديث الصحيح عشان وقودها النار والحجارة والحمد لله......يعني مافيش حاد حايخش الجنه يادوبك النص بالمية دول بالعافية..
    وبعدين 122 فرقة حسب التصنيفات العالمية للدين الإسلامي.. وإنت عارف آخرها كان القرآنيين .. واللي كفروهم الوهابيين كما كفروا الأشاعرة بتوع الأزهر والعياذ بالله عشان كده أبو الفتوح حايقفل الأزهر ويحوله إلى مقر رئيسي لحزب الأخوان المنتفعون والله
    لأن الأخوان لوحدهم (فرقه) وعلى رأيهم هم في الجنة والسلفيين الوهابيين في النار.. المهم هناك المعتزلة وهناك أتباع موحدي الدروز وهناك الشيعة وهناك أتباع بهاء الدين .. وهناك الصوفيين ... والقدرية والصفاتية والخوارج والماندئيين وكتار كتار أوي بصراحة مرة تناقشنا في الموضوع ده في إحدى حوارات الأديان.. وطالما عندي الزهايمر يبقى صعب أسترجع كل حاجة.
    صدقني أنا بقولها بكل صراحة.. أنا ولاد خالي دانيماركيين .. وكلهم والحمد لله ما عدى واحد (أنا خليته مسلم) والباقي ملاحدة سابوا الإسلام من زماااااااااااان وغيرهم كتار أوي أوي.. ولو دخلت إلى منتديات الكفر والعياذ بالله ستجد دخول ميت مسلم للإلحاد يوميا.. وحتى غير الإلحاد.. لأنه بصراحة الأديان كلها متشابهة والحمد لله يعني مجنون اللي بيترك الإسلام وبيروح المسيحية والعكس .. لأن الاتنين تقريبا نفس الحاجة ونفس القصص بالحرف الواحد من يونان اللي هوه أنيس يونس صلعم وللي نام في بطن الحوت 3 أيام زي ما بيقول شوية من المسيحيين و 3 أشهر زي ما بيقول اليهود وتقريبا المحمديين والحمد لله .. يعني نفس القصه ونفس قصه حبيب قلبي آدم صلعم.. اللي كان عايش مع مراته ما يعرفش حاجة عنها وقيل في الأقدمين أنهم كانوا مبسوطين في الجنه (بيلعبوا صلَّح) لغاية ما أغراهم الحيوان ابليس وكلوا من الشجرة.. وبانت لهما سوأتهما والعياذ بالله
    والشيطان الحقير حايحطه ربنا في النار قاتله الله .. ولولاه ما كناش إحنا جينا أساسا .. عشان سوأه آ
    فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ

أحمدك يا رب إنه آدم وحواء نزلا على الأرض وإلا ما كناش جينا أساسا
    وبعدين أكيد حاحمد ربنا على نعمه التخلف.. أحسن من التقدم وإلا لكنا كفار والعياذ بالله
    حبيبي وليد ميت ورده

قديم 19th May 2012, 05:48 PM موحد غير متواجد حالياً
    موحد
    Member

موحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud of

أنا : موحد

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleedelrefiey
    تصدق بالله يا موحد .... أنت بتفكرني برحمة الله عليه د مصطفي محمود ....... أيام الروقاااااان بتاعه
    تحياتي يا ريس

أنا زمان يا غالي يا حبيب قلبي يا وليد ما سبتش حلقة من بتوع مصطفى محمود ما حضرتهاش.. ولما وحدت الله عرفت إنه البلكيمي الله يحسن إليه مان تلميذاً نجيبا من تلامذته
    فعلا شيء في منتهى السذاجة.. بيقول كان ملحد.. وبعدين آآآآآآآآآآآآآآآآآمن والحمد لله
    يعني واحد بقه ملحد..............والمسلم أساسا ما يعرفش حتى إيه يعني ملحد إلا أنه كافر بالله والعياذ بالله مصيره جهنم والعياذ بالله والتانانين والعقارب تنهشه إلى يوم القيامة والنفس اللوامه..........وبس من دون فاتن حمامه
    لكن ليه ............وليه ألحد........وإيه يعني إلحاد..........والله ما حدش يعرف حاجة في أي حاجة..
    الله يرحمه جاي يقول لي إنه كااااااااااااااااااااااان ملحد
    طب هوه أساسا كان إيه............مسلم
    إيه اللي خلاه يلحد؟
    ما حدش عارف بصراحة.......(أنا اللي عارف بس)
    فبعد أن يرى حقيقة معينة.. يعووووووووووود بحمد الله إلى الإسلاام الله أكبر
    زيه زي الله سيرحمه ..(عمونا بهلول النخار) رضي الله عنه
    قاعدين بيدحكوا علينا في كلام ناسا واتشق القمر وبتوع علم الأجنه من خلال آية .. النطفة .......,الحمد لله......والزات في استخلاص المعجزات والحمد لله.. ونحن نقول آآآآآآآآآآآمين
    معلش يا وليد ياخويا .. الميتين لا تجوز عليهم إلا اللحمه (الرحمه قصدي .. خطأ مطبعي) والحمد لله

التعديل الأخير تم بواسطة موحد ; 19th May 2012 الساعة 05:59 PM

قديم 19th May 2012, 08:23 PM abo_hammad غير متواجد حالياً
    abo_hammad
    Platinum Member

abo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond repute

abo_hammad's Flag is: Egypt

أنا : abo_hammad

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة موحد
    ههههههههه صدقيني يا سونيستا الغالية أنا موحد .. وبالنسبة للدين أو تسميته صدقيني برضه مش مهمه .. لكن لو سميتيه الإسلام صح.. فلو سألتك الإسلام دين مين ؟؟

شوف يا استاذ , برنا بيقول فى سورة ال عمران ( ان الدين عند الله الاسلام ) و بيقول ( هو سماكم مسلمين ) يبقى مش سونيستا ولا و ليد ولا انا سميناه , ربنا هو من سماه , يقى دين الله هو الاسلام ( و من يبتغى غير الاسلام دين فلن يقبل منه و هو فى الاخرة من الخاسرين ) , ايه رأيك .
    على طول حاينقض علي الشيوخ ويقولوا الإسلام دين محمد

طبعا كلامك غلط , لان بما ان دين الله هو الاسلام يبقى الدين بتاع الله مش النبى محمد ( ص ) , ثم ان النبى قال ( الانبياء اخوة من علات , دينهم واحد وامهاتهم شتى ) , انما اختلافهم كان فى اسم الكتب والتشريعات ومش هضرب امثلة عشان مطولش عليك .
    بقول لهم عظيم
    والله إله مين؟؟ هايهجموا كالتتر ويقولولي أساسة كله الله هي الوحيد اللي نزلت في القرآن فالنصاااااااااااااااااااااارى بيسموه الرب
    يا ريس يجب عليك ان تتعلم قبل ان تتكلم , الله اله المسلمين بس , طب ازاى :
    شوف يا ريس , التوحديد ثلاثة اقسام :
    1- توحيد ربوبية , وهو ( إفراد الله تعالى بالخلق والملك والتدبير ) يعنى عشان تفهم , من اللى خلق كل الناس والكون ؟ الاجابة : الله , وهذا ما اجمعت عليه البشرية حتى الحضارات الوثنية مثل حضارة الاغريق التى صنعت كرسي فارغ وكانوا يسمونه مقام اله الالهة واله السماء , وهذا النوع من التوحيد لا يغنى عن صاحبه شىء , ولم ينكر احد هذا النوع من التوحيد الا امثال حضرتك من الملحدين .

2- توحيد الوهية : وهو إفراد الله تعالى بالعبودية , وهو النوع المفرق بين المسلم وغيره , يعنى مش بنعبد السيد المسيح ولا بوذا ولا غيره , يبقى الله اله المسلمين بس .
    3- توحيد الاسماء والصفات , مفيش داعى لشرحه.
    بقول لهم صح نزلت في القرآن..
    لكن لا الإسلام دين محمد صلعم ولا دين المسيح صلعم ولا دين موس صلعم ولا دين سعد الدين صلعم ولا دين بوذا صلعم ولا دين كريشنا وشيفا صلعم صلعم..
    نعم.. هو دين الجميع لأن أبو الأنبياء براهيم صلعم قال القرآن
    وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلاَّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ

حلو قوى سمك لبن تمر هنجى اللى انت عامله ده , اقرأ اللى فات وانت تفهم انك بتعك .
    طبعا وما كان ابراهيم إلا مسلما حنيفا .. والحمد لله
    دلوقت الله ...........كان قبل محمد صلعم
    الدليل.. محمد صلعم اسمه إيه؟

شوف بقى ربنا بيقول ( يا اهل الكتاب لم تحاجون فى ابراهييم و ما انزلت التوراة والانجيل الا من بعده افلا تعقلون ) و بيقول فى نفس السياق ( ما كان ابراهيم يهوديا ولا نصرانيا ولكن كان حنيفا مسلما و ما كان من المشركين ) يعنى ابراهيم لم يكن يدعوا الناس الى عبودية السيد المسيح ولا احد اخر لان المسيح و موسي من بعده ,اذا ماذا كان يدعوا اليه ابراهيم الا الاسلام .
    محمد بن .. مين ...؟
    عبد الله .
    عبد الله .. عبد مين . الله.. هل كان عبد الله مسلما وهو الذي مات قبل ولادة محبد بأربعة سنوات كما قال المفتي والحمد لله ؟

شوف بقى يا هذا , انت فكرتنى ايام لما كنت مدير غرفة فى البالتوك لمناقشة اصدقائنا النصارى , بس هرد عليك لله , كان النبى ينسب نفسه الى عدنان ثم يقف , و النسب مش هكتبه عشان الطول بس ممكن تشوفه فى الرحيق المختوم , ومن يششك فى نسب رسول الله ما هو الا كافر مرتد نغسل ايدينا منه , و هات الدليل على ما تقول يا هذا .
    إذا الله هو من عهد أخناتون والحمد لله

الله قبل كل شىء وبعد كل شىء
    هل هناك مسيحية .. لا.
    يهودية
    برضه لا
    بوذية .. لااااااااااا وألف لا
    كلهم (بالتسميه إسلام :وما يزعلوش مني المسيحية لأن هذه حقيقة قالها المسيح نفسه) أنه وحتى أن تزول السماوات والأرض لن يزول حرف واحد أو نقطة واحدة من الشريعة حتى يتم كل شيء.. والحمد لله
    عشان كده التسميه ما بتفرقش.
    التسمية تفرق طبعا بس انا اعذرك لجهلك ليس الا , لان المسيحية تعنى الايمان بالفداء والصلب والقيام وغيره , اما اليهودية تعنى ان الله يستشير الحاخامات و بيتعب وغيره , والاسلام تعنى ( لا اله الا الله محمد رسول الله و عيسى رسول الله ) فيه فرق و لا لا ؟
    المسيح لم يأت لينقض أو يلغي. محمد صلعم قال جئت لأتمم .. وقال اليوم أكملت.. يعني الكل يعترف بنفس المصدر.. فليه الكل بيحارب الكل مش عارف أنا.

تانى اعذرك لجهلك , ( المسيح قال ما جأت لانقض انما جأت لاتمم ) يقصد شريعة موسي عليه و الناموس لان المسيح لم يأت بشريعة جديدة , اما محمد فقال ( انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق ) و جاء بشريعة جديدة نسخت كل ما كان قبلها , يبقى لو كل الاديان دي مصدرها السماء يبقى السماء متناقضة يا هذا ,فهل المسيح ابن الله ( وفيها تفاصيل داخلية تتعلق بطبيعة الاله التىفرقت الطوائف المسيحية )
    ام هو اله واحد لم يلد ولم يولد ولم كمن له كفوا احد , ايه رأيك ؟؟
    أنا في سينت بيويس شيكاجو قلت للمجمع المسيحي هناك .. ليه ما أمنتوش بمحمد صلعم......قالوا لي المسيح قال يأتي بعدي أنبياء كذبه.. قلت لهم.. طيب هل عمّم أن كل من يأتي بعده هم أنبياء كذبه والعياذ بالله .. قالوا لأه.. قلت لهم يعني لو قلنا إنه محمد نبي (طبعا صلعم عشان ما أنطرد من المطاريد)
    حاتخسروا إيه....قالولي اقنعنا ومن الممكن نضمه للمجموعة .. لكن بصراحة كانوا كتار أوي وأنا وحيد بدافع عن محمد صلعم.. قدرت أوصل لنص الطريق ولو كان معاي ناس تانيين كان كل القديسين آمنوا والحمد لله ....ووحدوا الله
    ولما رحت عند الشيخ الكبير (القرضاوي) قلت له أنا موحد وشرحت له .. قال لي أول لك يابني إنت صح.. لكني مش حاقدر أوافقك لأني متربي ضمن أصول محددة لكن إنت صح.

يا ريت تقول لنا انت قلت له ايه بالضبط وهو قال لك عليه صح , وانا اؤكد للاخوة انك غير صادق لان زى ما قلت انت بتفكرنى بالاعيب البالتوك.
    والقرآن بيقول
    كل من آمن بالله واليوم الآخر فلا خوف عليهم ولا هم يحزنون.. وطالما أنت مؤمن بالاتنين ما تقلقش يا بني
    عشان كده ضمنت الجنه وحطيتها في جيبي.. وحادخل معايا عبد الوهاب وعبد الحليم ونجاة الصغير وفيروز وبرضه حادخل نانسي عجرم مافيش مشكله وهدخل معايا سامية جمال ونجوى فؤاد والدكتورة الرائعة دينا رضي الله علنها

احان اتكلمنا فى الكلام ده قبل كده بس للايضاح ان الاسلام ليس كلمة و انما عقيدة و شريعة اللى يقول على حاجة منهم لا يبقى مش مننا , ومن غير سلام

يا ريت ترد بس بطريقة علمية منطقية

قديم 19th May 2012, 10:13 PM Sonesta غير متواجد حالياً
    Sonesta
    Field Marshal

Sonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond repute

أنا : Sonesta

!For Medical Professionals Only
    دعوه لموضوعي

أستأذن الإدارة بحذف الموضوع نهائى

لا إله إلا الله...محمد رسول الله