شوربة العدس على طريقة فريده - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > Pizza Hut > شؤون المطبخ

شؤون المطبخ أكلات شرقية وغربية ... حلويات ... وجبات سريعة

شؤون المطبخ

شوربة العدس على طريقة فريده

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 16th December 2008, 10:02 AM Farida غير متواجد حالياً
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

افتراضي شوربة العدس على طريقة فريده

أنا : Farida

بما انى النهارده عامله عدس قلت انزل لكم طريقتى فى شوربه العدس المذهله و هى طبعا مأخوذه عن الست الوالده حفظها الله
    المقادير :
    - 2 كوب عدس اصفر (كيس على بعضه 500 جم)
    - ملعقتين سمنه
    - 4 حبات طماطم
    - 2 بصله كبيره
    - 2 حبات جزر
    - بطاطسايه صغيره
    - ملح و فلفل و كمون و بقدونس للتقديم
    الطريقه :
    يغسل العدس و يصفى و يوضع فى ماء يغطيه مع الخضروات كلها مقطعه لحد السوى نختبره لما الخضروات تستوى و تتهرى كمان مع العدس
    - نصفى العدس انا ياخلطهم فى الخلاط و بعدين اصفيهم
    - أقدح السمنه كويس و اصب فوقها العدس و اضيف الملح و الفلفل و الكمون و اضيف ماء حتى اصل للقوام المطلوب -بيبقى تخين شويه -
    - لما يغلى شوبه اضيف البقدونس و اطفى
    الشوربه ممكن اعمل منها اصناف اخرى
    فتة العدس :
    - عدد 2 رغيف محمصين و مقدار من شوربه العدس -بدون بقدونس- اشرب بيهم العيش
    - ثم اعمل صلصله خل و توم (اقدح ملعقه سمنه و اضيف اليها ملعقتين توم مفروم و لما يصفر اضيف نصف كوب خل و ملح و فلفل ) و اضيفها على وش العيش المتشرب بالشوربه

عدس بالشعريه :
    - احمر حفنة شعريه بالبركه كده فى ملعقة سمنه و اضيف لها كوبين شوربه عدس -بدون بقدونس - و انتظر شويه لما الشعريه تستوى و اغرفها فى الأطباق و تتاكل بارده

لا تنسوا البصل الأخضر مع العدس بيدى نتيجه هايله

الموضوع الأصلي : شوربة العدس على طريقة فريده     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Farida

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    بسم الله الرحمن الرحيم : الأجابة ...ابو الفتوح إنتخابات الرئاسة مــــلامــــح 5 1727 22nd May 2012 11:23 PM
    اخص على كده : اسراء عبدالفتاح وشباب الثورة مع... شؤون مصر الداخلية انسان بقلب ملاك 55 5271 22nd March 2012 08:01 AM
    النائب الخبؤ : محمد العمدة عايز يلغى الخلع شؤون مصر الداخلية مصرى فقط 21 4064 22nd March 2012 07:06 AM
    جودة عبد الخالق عايزنا نحشى المحشى لسان عصفور شؤون مصر الداخلية Farida 0 1218 22nd March 2012 06:36 AM
    ترشيحات حزب النور بتقول ان فيه امل شؤون مصر الداخلية AlexG 13 2499 22nd March 2012 06:31 AM

قديم 16th December 2008, 01:02 PM هاني مليجي غير متواجد حالياً
    هاني مليجي
    Silver Member

هاني مليجي has a spectacular aura aboutهاني مليجي has a spectacular aura about

Thumbup

أنا : هاني مليجي

تسلم ايديكي يا د. فريده
    بجد نفسي فيها حالآ

قديم 16th December 2008, 02:12 PM haya غير متواجد حالياً
    haya
    Golden Member

haya will become famous soon enoughhaya will become famous soon enough

haya's Flag is: Kuwait

أنا : haya

د.فريده ..تسلم إيدك بأحب انا شوربه العدس ديه جدا...

بس علشان انا انسانه محبه للمطبخ وباحب الكروته ....قصدي السرعة يعني

فبقشر الطماطم بعد ما احطها في الميه دقيقتين يعني ...وبعد كده ارجعها تاني من الخليط كله

وبعد كده بعد ما الخليط كله يستوي

فاضربه وهو جوه الحله بالمضرب اللي بيبقي موجود مع مفرمه البصل والتوم

بيخلي القوام رائع وبيفرم كل حاجه كويس جدا ومش بيحتاج تصفيه خصوصا بعد ما اكون شيلت قشر الطماطم ....

من باب توفير الوقت والمجهود والمواعين ..

قديم 16th December 2008, 02:15 PM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

toota is on a distinguished road

أنا : toota

شوربة العدس دي عشقي الدائم...لسه عاملاها الاسبوع الي فات...

بس انا بعملها بدون خضار ولا طماطم...بالميه العاديه بس بضربها بالخلاط وبشوح لها بصلة تتحمر بعدها والسر في اضافة الكمون...بيخلي طعمها جنان...وطبعا بعمل منها الفتة العجيبة....اسمنت مسلح....بس ملهاش حل

قديم 17th December 2008, 07:47 AM بندق غير متواجد حالياً
    بندق
    Golden Member

بندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant future

بندق's Flag is: Egypt

أنا : بندق

!For Medical Professionals Only

طريقة توتا هى الأصلية لشوربة العدس .. لكن اضافة الخضار لها يعطيها نكهة وقيمة زائدة ويقلل من ضغطها على الجهاز الهضمى

انا شوفت الموضع ده أمس وحيث انه الجو بارد جدا كنت ناوى اعمل شوربة عدس .. بس نسيت بصراحة .. بس انا بأحط معها كوسة كمان وكرافس .. والباقى أدبل بصلة مكعبات فى قطعة زبدة وأصب عليها الشوربة المضروبة فى الخلاط (بس بدون طماطم) وأغليها ..

أدهن شرائح خبز فرنسى بزيت زيتون وثوم مضروبين فى الخلاط مع بعض وأحمصهم فى الفرن وأقدمه معهم .. بس .. بدل ما أعمل فتة .. ونغمس الشريحة مع الشوربة وعالبركة ..

قديم 17th December 2008, 08:08 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

بس انا فاكرة يا توتا كويس كنتى بتعمليها بشوربه فراخ اومواسير
    طيب حد يعرف العدس الأباظى بمناسبة شوربه العدس ...العزيز فارو فى الواحه كان ذكره سابقا بس مش فاكره فى انهى موضوع

قديم 17th December 2008, 08:10 AM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

toota is on a distinguished road

أنا : toota

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida
    بس انا فاكرة يا توتا كويس كنتى بتعمليها بشوربه فراخ اومواسير
    طيب حد يعرف العدس الأباظى بمناسبة شوربه العدس ...العزيز فارو فى الواحه كان ذكره سابقا بس مش فاكره فى انهى موضوع

فعلا ممكن اعملها بكدة احيانا ,,,,,,ولو اني كتير بفضلها بالميه العادية

خصوصا بعد ما اكتشفت بالصدفة انهم بيبيعوا المواسير لأكل الكلاب

قديم 17th December 2008, 08:15 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toota

خصوصا بعد ما اكتشفت بالصدفة انهم بيبيعوا المواسير لأكل الكلاب

عادى جدا انا باموت فى شوربه المواسير حتى لو القرود بياكلوها ......طيب ما السمك بتاكله القطط عادى يا توتا المهم تسمى و انتى بتاكلى و خلى تكالك على ربنا

قديم 18th December 2008, 12:21 PM بندق غير متواجد حالياً
    بندق
    Golden Member

بندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant future

بندق's Flag is: Egypt

أنا : بندق

أى خدمة .. مشيت من الشغل الساعة 6.30 وقلت هأعمل شوربة عدس يعنى شوربة عدس .. بس اللى حصل انه رحت مشوار على ما وصلت البيت كانت 10.15 قلت برضه مفيش فايدة ..

دخلت المطبخ وأنا لابس بدلتى وكرافتتى .. وما خرجتش منه الا متغدى .. أو متعشى .. ممكن نقول متغشى أحسن لأنه ده كان أول أكل ليا من الصبح .. بس كانت رائعة (بالخضار .. ومضروبة فى حلتها على رأى أخواتنا) ..

العدس اللى عندى مش أحمر زى بتاع مصر .. اللى لقيته عدس أصفر باهت كده ما بياخدش ربع ساعة وبيستوى .. المفروض انى كنت شارى كيس نص كيلو بس طلع 750 جرام .. عملت نصه على أساس يكفى يومين .. طلع يكفى نص شهر لا مؤاخذة

الأكلة الجديدة الل هأعملها فيها شوفان عشان خاطر بدرية

قديم 3rd November 2009, 10:08 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

للرفع بمناسبه انى حأتغدى شوربه عدس فى البرد ده