تباً لتلك الأصنام: فلنحطم الأهرامات وأبوالهول ! - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > تاريخ مصر والعالم > تاريخ مصر > تاريخ مصر القديم

تاريخ مصر القديم مصر الفرعونية ... مصر القبطية ... الفتح الإسلامى

تاريخ مصر القديم

تباً لتلك الأصنام: فلنحطم الأهرامات وأبوالهول !

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 11th November 2012, 04:04 PM هند عبد المقصود غير متواجد حالياً
    هند عبد المقصود
    Member

هند عبد المقصود has a reputation beyond reputeهند عبد المقصود has a reputation beyond reputeهند عبد المقصود has a reputation beyond reputeهند عبد المقصود has a reputation beyond reputeهند عبد المقصود has a reputation beyond reputeهند عبد المقصود has a reputation beyond reputeهند عبد المقصود has a reputation beyond reputeهند عبد المقصود has a reputation beyond reputeهند عبد المقصود has a reputation beyond reputeهند عبد المقصود has a reputation beyond reputeهند عبد المقصود has a reputation beyond repute

أنا : هند عبد المقصود

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hany Sheta
    اللي أنا مستغربه ، ليه محدش من معارضيهم بيتكلم عن أهمية علم الآثار Archaeology ، وإن المعلومات المستمدة منه هتفيد في إثراء علم الإنسانيات Anthropology وده بدوره هيثري المعرفة الإنسانية في كثير من جوانب الحياة
    وفي القرآن الكريم آية: "واقصص القصص لعلهم يتفكرون" ، وده بيؤكد أهمية دراسة تاريخ الحضارات الغابرة على حاضر الإنسان.
    لذلك أنا أرى إن الحوار سطحي من الجانبين !!

ماهو علشان اللي اتقال هبل وجهل بين مينفعش يتناقش اصلا
    لما تلاقي واحد بيخرف فمش من الحكمة ابدا ترد عليه بالمنطق والعلم لأنك هتكون زي اللي بيحرت في البحر
    يعني معتوه بيقولك متستحماش لتبوش لان ادم خلق من طين
    هترد عليه تقله ايه ده؟
    وبعدين الكلام اللي حضرتك قلته ده واكتر منه بديهي وعارفينه العيال بتوع ابتدائي يعني لو هو مش عارفه يبقي كنا ردينا عليه وفهمناه
    المصيبة انه اكيد عارف بس بما انه حاطط قالب طوب تحت العمة يبقي الاحسن تضحك ع الجهل لو متفاءل وتحزن و تستغرب وتاكل في نفسك لو عصبي زي حالاتي وكل ماتحب تغيظ نفسك تروح تجيب الفيديو وتتفرج عليه

التعديل الأخير تم بواسطة هند عبد المقصود ; 11th November 2012 الساعة 04:12 PM

قديم 11th November 2012, 04:09 PM تووت غير متواجد حالياً
    تووت
    Silver Member

تووت has a reputation beyond reputeتووت has a reputation beyond reputeتووت has a reputation beyond reputeتووت has a reputation beyond reputeتووت has a reputation beyond reputeتووت has a reputation beyond reputeتووت has a reputation beyond reputeتووت has a reputation beyond reputeتووت has a reputation beyond reputeتووت has a reputation beyond reputeتووت has a reputation beyond repute

تووت's Flag is: Canada

أنا : تووت

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mzohairy
    انا شايف ان الهرم فعلا حرام و لازم يتهد
    ده كفايه الكباريهات اللي في شارع الهرم

لأ هم عايزين يهدوا الهرم بس...
    شارع الهرم ممكن يكون فيه نظر...
    يترمم ويتظبط عشان يجيب فلوس كمان

عموما يا جماعة محدش من الناس دي حيقدر يعمل أي حاجة ولا يهد مسلة واحدة حتى ، ولا تمثال ولا أي حاجة تاريخية.

مصر الآن في مرحلة جذب وشد ، وكله بيحاول يقول انا اللي موجود في الشارع.

فعليا الناس العادية اللي في الشارع ، ليسوا بهذا القدر من التشد على الإطلاق...

هو بس بعض الناس اللي فاهمه غلط ، أصبح معاهم مايكروفون وكاميرا فبيستخدموها بشكل مضحك... أعتقد والله أعلم ، عقدة نقص.

حتتظبط ان شاء الله

قديم 11th November 2012, 04:22 PM dana غير متواجد حالياً
    dana
    Golden Member

dana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond repute

أنا : dana

اللى غلط بجد هو وائل الابراشى انه يسمح لواحد سفيه زى دة انه يظهر علينا فى شاشات التليفزيون ويقال اسمه ويعرض رأيه علينا امثال هذا الشئ مكانهم وارائهم فى صندوق القمامة اذا كان صندوق القمامة يسمح بحمل تلك الافكار البذيئة
    انت السبب يا ابراشى

قديم 11th November 2012, 04:27 PM Hany Sheta غير متواجد حالياً
    Hany Sheta
    Member

Hany Sheta has a spectacular aura aboutHany Sheta has a spectacular aura about

أنا : Hany Sheta

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mzohairy
    انا شايف ان الهرم فعلا حرام و لازم يتهد

ده كفايه الكباريهات اللي في شارع الهرم

أفحمتهم يا أ/ زهيري

قديم 11th November 2012, 04:29 PM محمد علي عامر غير متواجد حالياً
    محمد علي عامر
    Brigadier General

محمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond repute

أنا : محمد علي عامر

!For Medical Professionals Only

وائل "الأبغاشي" شغال مية مية و أكيد عمولته بتزيد كل ما يجيب كام مجذوب يخوف الناس بيهم.

قديم 11th November 2012, 04:37 PM Hany Sheta غير متواجد حالياً
    Hany Sheta
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هند عبد المقصود
    ماهو علشان اللي اتقال هبل وجهل بين مينفعش يتناقش اصلا
    لما تلاقي واحد بيخرف فمش من الحكمة ابدا ترد عليه بالمنطق والعلم لأنك هتكون زي اللي بيحرت في البحر
    يعني معتوه بيقولك متستحماش لتبوش لان ادم خلق من طين
    هترد عليه تقله ايه ده؟
    وبعدين الكلام اللي حضرتك قلته ده واكتر منه بديهي وعارفينه العيال بتوع ابتدائي يعني لو هو مش عارفه يبقي كنا ردينا عليه وفهمناه
    المصيبة انه اكيد عارف بس بما انه حاطط قالب طوب تحت العمة يبقي الاحسن تضحك ع الجهل لو متفاءل وتحزن و تستغرب وتاكل في نفسك لو عصبي زي حالاتي وكل ماتحب تغيظ نفسك تروح تجيب الفيديو وتتفرج عليه

كلام حضرتك مظبوط يا أ/ هند
    وللعرب قول مأثور: "توضيح الواضحات من أشكل المشكلات" ... لكن ده لا يفسر كيف يقبل المحاور أو المحاضر مواجهة هذا الكائن ، فأنا شخصيًا لا أقبل ذلك ، ولكن لو قبلت وأصبحت في مواجهته ، فلابد من إفهامه حتى لو بدا الحوار بأنني أقوم طفلاً صغيرًا أو معتوهًا.
    وكما ذكرت dana في مشاركة لاحقة ، بأن الغلط على وائل الإبراشي لاستضافته لهذه الأشكال وإبرازها.

قديم 11th November 2012, 05:06 PM Hany Sheta غير متواجد حالياً
    Hany Sheta
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد علي عامر
    وائل "الأبغاشي" شغال مية مية و أكيد عمولته بتزيد كل ما يجيب كام مجذوب يخوف الناس بيهم.

أحب أقول حاجة بعد إذنك ...
    أنا أعرف شخص بيشتغل أستاذ جامعي كان بيدافع باستماتة عن تدمير طالبان لتمثال بوذا المضطجع لأنه صنم!! .... وبالمناسبة هذا التمثال "كان" أكبر تمثال معروف صنعه إنسان!!
    https://en.wikipedia.org/wiki/Buddhas_of_Bamiyan

وأنا كنت بأدرس في جامعة كاليفورنيا عندما تم هذا التدمير ، وأذكر قيام مجلة Science المشهورة بتقرير عن ما حدث .... والمشكلة أن كل واحد كان بيسألني ليه تم التدمير ماكنتش بعرف أرد ، وكنت بأشعر شعور مرير بالعار عما وصلنا أليه

قديم 11th November 2012, 05:13 PM Hany Sheta غير متواجد حالياً
    Hany Sheta
    Member

والشاهد ، أن الموضوع ليس موضوع "مجاذيب" .... بل أن هناك العديد والعديد ممن هم محسوبون على المتعلمين والمثقفين وصفوة المجتمع "الفكرية" ممن يدافعون عن هذه الأفكار الظلامية والجهل المطبق
    ولا حول ولا قوة إلا بالله
    بالمناسبة .... عارفين إمتى بأحس بالمصيبة الحقيقية؟ .... كل ما أشوف أو أسمع على إنجاز علمي وفني وثقافي في الغرب وأفتكر إحنا لسه بنتكلم في أيه!!!!

قديم 11th November 2012, 08:11 PM chemia غير متواجد حالياً
    chemia
    Member

chemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to behold

chemia's Flag is: Egypt

أنا : chemia

على فكرة اللى فاكر ان الابراشى غلطان باستضافته الناس دى يبقى مش بيفكر فعلا فى الوصول فعلا لاهمية الكلام اللى المتطرفين مقتنعين بيه .... بجد انا خايف جدا على البلد دى ....تخيلوا 40 مليون على الاقل مابين جاهل و عاطل وبلطجى و على الاقل 20 مليون انصاف متعلمين بسهولة يمكن التشويش و اقناعهم بحقائق مزيفة اوغير حقيقية .... تخيلوا فعلا لو الاغلبية اصبحت تطالب بهذا المطلب .....بجد مش هزار الموضوع كبير والافكار اصبحت متبلورة فقط التنفيذ و الموضوع واضح انه اكبير بكثير مما نتوقع خاصة بعد ضياع سيناء

قديم 11th November 2012, 10:53 PM دكتور مهندس جمال الشربيني غير متواجد حالياً
    دكتور مهندس جمال الشربيني
    إستشارى الحلول الجذرية

دكتور مهندس جمال الشربيني has a reputation beyond reputeدكتور مهندس جمال الشربيني has a reputation beyond reputeدكتور مهندس جمال الشربيني has a reputation beyond reputeدكتور مهندس جمال الشربيني has a reputation beyond reputeدكتور مهندس جمال الشربيني has a reputation beyond reputeدكتور مهندس جمال الشربيني has a reputation beyond reputeدكتور مهندس جمال الشربيني has a reputation beyond reputeدكتور مهندس جمال الشربيني has a reputation beyond reputeدكتور مهندس جمال الشربيني has a reputation beyond reputeدكتور مهندس جمال الشربيني has a reputation beyond reputeدكتور مهندس جمال الشربيني has a reputation beyond repute

دكتور مهندس جمال الشربيني's Flag is: Egypt

urgent

أنا : دكتور مهندس جمال الشربيني

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hopsan
    حتى فى المقاله التى كتبتها يوم 22/1/2011 أى قبل الثوره ب 3 أيام كنت أنوه عن الغوغاء الذين سيندمجون فى التظاهره و يخربون فى المنشآت و ذكرت المتحف المصرى تحديدا بأن تشدد عليه الحراسه عند إندلاع المظاهرات و كأنى كنت أتوقع نهايه المسيرات بميدان التحرير

بليز ممكن اللينك بتاع المقالة ديت