حوار مع هندوسي ....بقلم بدرورة آل الضب .!!! - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > أديان وعقائد > أديان وعقائد أخرى

أديان وعقائد أخرى نتعرف على معتقدات الآخرين

أديان وعقائد أخرى

حوار مع هندوسي ....بقلم بدرورة آل الضب .!!!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 22nd March 2009, 06:26 AM Badroora غير متواجد حالياً
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

حوار مع هندوسي ....بقلم بدرورة آل الضب .!!!

أنا : Badroora

بغض النظر عن نوعية الدين الذى يعتنقه الانسان , سواء صحيح من وجهة نظرنا ام لاء.
    المهم اللى توصلت له ان كل شخص بيحاول يدور على طريق هداية يتبعه وشيء روحانى يحثه على معاملة الناس معاملة حسنه او بمعنى اخر تهذيب نفسي.
    بحكم عملى الذى يجمعنى بجنسيات مختلفة واديان مختلفه وفى الحقيقة ويسامحنى الله لو خانى التعبير ارى ان كل دين بيهذب معتنقيه قبل شينكاوى وميزو ميجبولى آيات تكفرهم انا بتكلم عن عن الدين المعاملة لا اقارن الاديان ولا باقول دا احسن من دا ...ماشي .
    بداية
    رأيت موبايل زميل معنا " طبيب" هندى هندوسي عليه صورة طفل جميل اعتقد ان الصورة دي كتير منتشرة حتى زمان فى بيتنا كنت بلاقيها على مفارش التربيزات عندنا .. وتلاقى اهلى مش عارفين ان دا اله الهندوس
    المهم دار حوار بينا طبعا بالانكليزية وانا هاكتبة بالعربي .
    انا: الله صورة مين البيبي الامور دا SO cute
    هو: دا صورة God
    أنا: اى God u mean
    هو: my God
    أنا: مش انتم بتعبدوا البقر؟
    هو: فى كذا اله ودا واحد منهم.
    أنا: طيب فين صورة الاله دا وهو كبير هو مش بيكبر بردوا؟
    هو: لحظة هافتح الاميل واواريكي كل الصور.
    أنا: طبعا وهو بكل فخر وعزة وفرحة على وشة
    هو: جابلى صورة صنم مرصع بالالماظ وعقود من الورد
    أنا: دا Diamonds حقيقي
    هو: ايوة وورانى مكعبات دهب خالص محطوطة تحت رجلين الصنم.( بافكر الاجازة دي اطنش اهلى واعمل زيارة للهند اشوف الدهب دا )
    أنا: قولتله منين كل دا؟
    هو: قال اثناء الصلاة فى المعبد لازم نتبرع بدهب بفلوس عشان تلاقى شغل كويس .. عيالك يبقا اصحاء.. تعيش حياة سعيدة..
    أنا: والحاجات دى بتروح فين؟
    هو: بيبنوا بها مستشفيات ومدارس ودور لرعاية المسنين.
    أنا: طيب معلش احساسك ايه وانت بتعبد صنم من حجارة لا يضر ولا ينفع وانت عارف انك اقوى منه وممكن تكسره وممكن تصنع غيره ودى مش تعتبر صفات اله ابدا.
    هو: ابتسم ابتسامة حسيت منها انه مش عارف يرد واتلجلج مع انه مثقف جدا وذكى لابعد الحدود .
    أنا: لحقته بسؤال تانى عشان اغطى على احراجه من السؤال الاولانى.طيب الاله بتاعك فى المعبد طيب يا ترى فى اله بردوا فى السما زينا.
    طبعا انا سؤال غبي جدا يعنى معرفش ليه عندى اعتقاد ان ربنا موجود فى السماء فقط واجابته هو كانت الرد المناسب اللى المفروض اقوله .
    هو: God موجود فى كل مكان السما الارض كل مكان.
    أنا: طيب كلمنى على تاريخ الديانة بتاعتكم
    هو: الديانة مسمهاش الهندوس
    انا: امال اسمها ايه
    هو : العرب هما اللى طلعوا عليها هذا الاسم من خلال الاختلاط وتبادل الثقافات ومتابعتهم للهندوس فى صلاتهم والمعابد طلعوا عليهم الاسم دا لكن مافيش ديانه اسمها الهندوسية.
    انا:طيب عندم كتب زى المصحف او الانجيل كدا بتقروا منها وتتبعوها
    هو: لا بس عندنا مؤلفات اشخاص هما اللى عملنها عبارة عن قصص للاله والمغامرات بتاعته
    بصراحة عجبنى جدا رده انه مأفتاش وقال اه عندنا كتب ونازلة من السماء .
    أنا: طيب عندكم شيوخ زينا او قساوسة زى المسيحيين
    هو: لا عندنا فيلسوفيين
    انا: طيب قصص الاله دي بتتكلم عن ايه؟
    هو: قصص عادية بس من خلالها بتعملنا السلوك الصحيح وطريقة تعامل كويسة مع الاخرين.
    انا: ازاى يعنى؟
    هو: يعنى لا نسرق .. لا نؤذى مشاعر الاخرين.و نساعد الناس.. كل شخص يعتبر اله.
    انا : يعنى ايه كل شخص اله؟
    هو: يعنى لو شخص طلب منى حاجة لازم البيها لانها هتسعد الاله ولو اغضبت حد كأنى اغضبت الاله.
    انا: انا بصراحة سعيدة جدا بالكلام معك عن الديانة بتاعتك من زمان نفسي كنت اتناقش معاك بس كنت خايفة لا تزعل
    هو: لا ازعل ليه .. هو فى حاجة اخجل منها
    الدكتور دا بقي من الاكثر الشخصيات ذكاء وعلم وادب واخلاق.. وعمر ماحد طلب منه اى طلب ورفض ابدا حتى لو مشغول وهيموت من التعب ولو سألته سؤال فى اى حاجة يشرحها بضمير وفعلا رجل متدين.
    اتعلمت منه او الفائدة اللى طلعت منها بالحوار دا وحبيت انقلها لكم اننا كمسلمين فقط مش كفاية .. يعنى كمسلم واؤذى خلق الله .. وانكد عليهم.. واجرح مشاعرهم مش هاكون ابدا مميز.
    يا ريتنا بجد نتحلى باخلاق الاسلام ونكون صورة كويسة تعبرعن ديينا.. للاسف احنا العرب مقارنة بجميع الاديان اكبر اساءه للدين الاسلام .. ومحدش يستغرب احنا فينا العبر ومحميين تحت راية الاسلام .
    والاسلام بريء من افعالنا....
    اللهم اهدينى واعفو عنى واغفر لى وارحمنى .. وتجاوز عنى.. واهدنى الى الحق .. واخيرا اسأل الله الهداية لى ولكم ...
    بقلم
    بدرورة

الموضوع الأصلي : حوار مع هندوسي ....بقلم بدرورة آل الضب .!!!     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Badroora

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    حدش هنا من دفعة 2008 مطاريد ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة MFaisal 13 3783 31st May 2015 07:14 PM
    احم احم ..ممكن ادخل ؟!! ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة مصرية 92 8378 15th June 2011 11:23 PM
    Merits and demerits of Immigration Do you speak English saynow 12 14160 13th November 2009 11:56 PM
    بـــرنــــجـــان بالمـــكـــســـرات ( مكدوس).!!! شؤون المطبخ ماتريكس دوت نت 16 5480 13th November 2009 10:15 AM
    Happy Birthday dede_alkady ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة poulaemad 47 6958 12th November 2009 11:11 PM

قديم 22nd March 2009, 06:45 AM haya غير متواجد حالياً
    haya
    Golden Member

haya will become famous soon enoughhaya will become famous soon enough

haya's Flag is: Kuwait

أنا : haya

عارفة يا بدورة حديثك مع الدكتور ده حسسني بإن إحنا إللي مفتقدينه هو الانتماء لديننا
    الدكتور ده لو ضغطي عليه شويه مش هايقدر يصد معاكي في حاجه هو مش مقتنع بيها 100% ومع ذلك هو عنده إنتماء شديد جدا للديانه ديه وجزء من هذه الانتماء بسبب إنتماءه لأسرته و بالتالي مش بيحاول انه يشغل مخه بخصوص الجزء ده بالذات و يواجهه نفسه بحقيقه ديانته ..

قديم 22nd March 2009, 06:53 AM رمضان غير متواجد حالياً
    رمضان
    Senior Member

رمضان is on a distinguished road

أنا : رمضان

انا طبعا زي العادة لم أقرا الحوار
    ولكن استنكر ان تتحدثي مع هندوسي
    اكيد رشيتي عليه برفان في الاول
    وثم ده هندي كمان
    يعني هندي وهندوسي

قديم 22nd March 2009, 06:54 AM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haya
    عارفة يا بدورة حديثك مع الدكتور ده حسسني بإن إحنا إللي مفتقدينه هو الانتماء لديننا
    الدكتور ده لو ضغطي عليه شويه مش هايقدر يصد معاكي في حاجه هو مش مقتنع بيها 100% ومع ذلك هو عنده إنتماء شديد جدا للديانه ديه وجزء من هذه الانتماء بسبب إنتماءه لأسرته و بالتالي مش بيحاول انه يشغل مخه بخصوص الجزء ده بالذات و يواجهه نفسه بحقيقه ديانته ..

فعلا يا هايا كلامك صح .. الانتماء وحبنا لدنيا هو اللى يخلينا نغير عليه ونتبع الطرق الصحيحة عشان نكون صورة كويسة تعبر عن ديننا.
    واتفق معك 100% انه مرتاح نفسيا لهذا الدين ومش بيحاول يشغل مخه اذا صح ولا غلط. المهم انه مرتاح وخلاص .. ربنا يهديه يا رب

قديم 22nd March 2009, 06:57 AM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رمضان
    انا طبعا زي العادة لم أقرا الحوار
    ولكن استنكر ان تتحدثي مع هندوسي
    اكيد رشيتي عليه برفان في الاول
    وثم ده هندي كمان
    يعني هندي وهندوسي

اهى طريقتنا دي واسلوبنا فى التفكير اللى جيبانا ورى ..بناخد كل شيء بسطحية ونسخر من خلق الله حتى ولو كانوا افضل مننا علما وخلقا.
    اللهم يهديك يا ابو صيام

قديم 22nd March 2009, 06:59 AM رمضان غير متواجد حالياً
    رمضان
    Senior Member

رمضان is on a distinguished road

أنا : رمضان

ارفض اتهامك لي بالسطحية وسأتقدم بشكوى الى الإدارة

ثانيا احنا افضل بالاسلام

قديم 22nd March 2009, 07:00 AM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

قديم 22nd March 2009, 07:01 AM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رمضان
    ارفض اتهامك لي بالسطحية وسأتقدم بشكوى الى الإدارة

ثانيا احنا افضل بالاسلام

اقرأ الكلام كويس .. قولت بناخد مش بتاخد.. يعنى انت وانا وكلنا.
    وعاوز تشتكي حقك

قديم 22nd March 2009, 07:12 AM moka غير متواجد حالياً
    moka
    Golden Member

moka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond repute

moka's Flag is: Saudi Arabia

أنا : moka

.
    .

اقتباس
    أنا: طيب معلش احساسك ايه وانت بتعبد صنم من حجارة لا يضر ولا ينفع وانت عارف انك اقوى منه وممكن تكسره وممكن تصنع غيره ودى مش تعتبر صفات اله ابدا.

الحمدلله على نعمة الاسلام ..

قديم 22nd March 2009, 11:49 AM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member