اقصر طريق للعمل كمحاسب فى كندا - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

اقصر طريق للعمل كمحاسب فى كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 4th April 2012, 12:46 PM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

alaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud of

alaashabana's Flag is: Canada

أنا : alaashabana

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gabrial
    متشكر جدا جدا.

هي دي بتحتاج معادلة؟
    الكتب نجيبها منين؟
    كمان عايزيين نعرف التكلفة كلها في حدود كام؟

وشكراااااااااااااااااااااااااا

بصراحة معلومة انها هتحتاج لمعادلة ولا لأ ف انا متاكد بنسبة 80% انها مش هتحتاج ان شاء الله معادلة والدليل حاجة بسيطة
    اولا:
    فى السايت بتاع الشهادة هتلاقى فروع لها فى كل انحاء كندا حتى فى كيبيك لكن بيدرسوها فرنساوى
    ثانيا
    السايت بتاع الشهادة فرع كندا مش ذاكرين انك بعد ما هتاخد الشهادة هتحتاج تعادلها ولا لأ يعنى الواضح انك لما هتاخد الشهادة هتبقى مدقق معتمد الا فى حالة لو ذكروا غير ذلك
    ثالثا
    هتلاقى بعض الوظائف اللى موجودة على السايت وهتلاقى من ضمن الشروط علشان تقدر تقدم على الوظيفة هى يكون حاملى شهادة ال CIA وكذا سنة خبرة وبيعمل كذا وكذا وكذا وانه لو معاه CMA OR CGA OR CA تقدر بردو تقدم على الوظيفة
    يعنى المعنى واضح ان الشهادات كلها زى بعض والا كان ذكروا غير ذلك

وبردو ادينى بس كام يوم لما يردوا على الايميل بتاعى علشان نقطع الشك باليقين ان شاء الله

الكتب متوفرة على السايت الرسمى بتاعهم او فى اى فرع فى العالم
    https://www.theiia.org/bookstore/ لكن لو انت عاوز الكتب بالعربى يبقى تشوف الدول اللى متاحة بالعربى زى الامارات مثلا https://www.iiadubai.org/
    مصر https://www.theiia.org/chapters/index...selected=Egypt
    لكن للاسف اللينك بتاع مصر مش متفعل يعنى ممكن لسة مفيش ليهم فرع فى مصر

لو انت هتشترى الكتب من عندهم فى السايت ممكن مش تلاقى العربى يبقى لو انت عاوز تخلى حد يبعتهوملك من الامارات او السعودية
    بالنسبة لاماكن الامتحان فى مصر فية كذا فرع
    فرع المعادى
    https://www2.pearsonvue.com/Dispatche...&v=W2L&cid=435

ودة فرع تانى اضغط على اللينك واتصل بيهم بردة واسال على الكتب يمكن تلاقيهم بيبعيوا الكتب بردو

التكلفة كلها هتتقسم كالاتى

اولا هذكر التكلفة لو انت هتذاكر لوحدك وهذكر التكلفة بالدولار وانت حولها لاى عملة انت عاوزها

التسجيل فى المعهد بفلوريدا هتسجل اما اونلاين او تبع المكتب التابع له فى كل دولة
    85 $ تقريبا ودة بيبقى من 1 يونيو لغاية 1 31 مايو السنة اللى بعدها وبتجدد الاشتراك سنوى

بعد الحصل على العضوية هشترى الكتب
    الكتاب الواحد ب 118$
    التسجيل للامتحان
    اولا التسجيل بيدفع لمرة واحدة فقط ولجميع الامتحانات زى رقم الجلوس كدة ودة غير التسجيل فى العضوية 75 $
    رسوم عن كل امتحان 150 $ للامتحان الواحد

يبقى التكلفة الاجمالية للشهادة ككل تكون
    85 $ مرة واحدة
    118$ * اربع مواد = 472 $
    75$ رقم الجلوس
    150$ *4=600 $

الاجمالى 1235 $

فى حالة ان شاء الله الحصول على الشهادة لازم تخلى بالك من النقطة دى
    لو خلصت اخر امتحان بتاع المادة الرابعه فى يناير او فبراير او مارس هيكون اخر موعد ليك انك لو عاوز تعدل بياناتك زى الاسم اللى انت عاوزة يظهر فى الشهادة فى موعد اقصاة 10 ابريل بعد كدة الشهادة هتوصلك فى شهر مايو ان شاء الله عن طريق الفرع اللى فى دولتك
    فى حالة حبيت تغير اى بيانات بعد 10 ابريل هتدفع رسوم 50 دولار لاعادة طباعه الشهادة

وبردو بالنسبة لبتوع ابريل ومايو ويونيو يبقى اخر موعد للتغير 10 يوليو وهتستلم الشهادة فى اغسطس
    وهكذا

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

قديم 4th April 2012, 02:08 PM Gabrial غير متواجد حالياً
    Gabrial
    Junior Member

Gabrial is on a distinguished road

أنا : Gabrial

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaashabana
    بصراحة معلومة انها هتحتاج لمعادلة ولا لأ ف انا متاكد بنسبة 80% انها مش هتحتاج ان شاء الله معادلة والدليل حاجة بسيطة
    اولا:
    فى السايت بتاع الشهادة هتلاقى فروع لها فى كل انحاء كندا حتى فى كيبيك لكن بيدرسوها فرنساوى
    ثانيا
    السايت بتاع الشهادة فرع كندا مش ذاكرين انك بعد ما هتاخد الشهادة هتحتاج تعادلها ولا لأ يعنى الواضح انك لما هتاخد الشهادة هتبقى مدقق معتمد الا فى حالة لو ذكروا غير ذلك
    ثالثا
    هتلاقى بعض الوظائف اللى موجودة على السايت وهتلاقى من ضمن الشروط علشان تقدر تقدم على الوظيفة هى يكون حاملى شهادة ال CIA وكذا سنة خبرة وبيعمل كذا وكذا وكذا وانه لو معاه CMA OR CGA OR CA تقدر بردو تقدم على الوظيفة
    يعنى المعنى واضح ان الشهادات كلها زى بعض والا كان ذكروا غير ذلك

وبردو ادينى بس كام يوم لما يردوا على الايميل بتاعى علشان نقطع الشك باليقين ان شاء الله

الكتب متوفرة على السايت الرسمى بتاعهم او فى اى فرع فى العالم
    https://www.theiia.org/bookstore/ لكن لو انت عاوز الكتب بالعربى يبقى تشوف الدول اللى متاحة بالعربى زى الامارات مثلا https://www.iiadubai.org/
    مصر https://www.theiia.org/chapters/index...selected=Egypt
    لكن للاسف اللينك بتاع مصر مش متفعل يعنى ممكن لسة مفيش ليهم فرع فى مصر

لو انت هتشترى الكتب من عندهم فى السايت ممكن مش تلاقى العربى يبقى لو انت عاوز تخلى حد يبعتهوملك من الامارات او السعودية
    بالنسبة لاماكن الامتحان فى مصر فية كذا فرع
    فرع المعادى

ودة فرع تانى اضغط على اللينك واتصل بيهم بردة واسال على الكتب يمكن تلاقيهم بيبعيوا الكتب بردو

التكلفة كلها هتتقسم كالاتى

اولا هذكر التكلفة لو انت هتذاكر لوحدك وهذكر التكلفة بالدولار وانت حولها لاى عملة انت عاوزها

التسجيل فى المعهد بفلوريدا هتسجل اما اونلاين او تبع المكتب التابع له فى كل دولة
    85 $ تقريبا ودة بيبقى من 1 يونيو لغاية 1 31 مايو السنة اللى بعدها وبتجدد الاشتراك سنوى

بعد الحصل على العضوية هشترى الكتب
    الكتاب الواحد ب 118$
    التسجيل للامتحان
    اولا التسجيل بيدفع لمرة واحدة فقط ولجميع الامتحانات زى رقم الجلوس كدة ودة غير التسجيل فى العضوية 75 $
    رسوم عن كل امتحان 150 $ للامتحان الواحد

يبقى التكلفة الاجمالية للشهادة ككل تكون
    85 $ مرة واحدة
    118$ * اربع مواد = 472 $
    75$ رقم الجلوس
    150$ *4=600 $

الاجمالى 1235 $

فى حالة ان شاء الله الحصول على الشهادة لازم تخلى بالك من النقطة دى
    لو خلصت اخر امتحان بتاع المادة الرابعه فى يناير او فبراير او مارس هيكون اخر موعد ليك انك لو عاوز تعدل بياناتك زى الاسم اللى انت عاوزة يظهر فى الشهادة فى موعد اقصاة 10 ابريل بعد كدة الشهادة هتوصلك فى شهر مايو ان شاء الله عن طريق الفرع اللى فى دولتك
    فى حالة حبيت تغير اى بيانات بعد 10 ابريل هتدفع رسوم 50 دولار لاعادة طباعه الشهادة

وبردو بالنسبة لبتوع ابريل ومايو ويونيو يبقى اخر موعد للتغير 10 يوليو وهتستلم الشهادة فى اغسطس
    وهكذا

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

مش عارف اشكر حضرتك اذاي دي فعلا معلومات هايلة ..
    شوف لو واحد معندوش خبرة خالص في مجال المحاسبة و كمان متخرج من13 سنة يقدر يخلصها في وقت قد اية؟

وربنا يوفقك...مع الشكر

قديم 4th April 2012, 02:39 PM Mzohairy غير متواجد حالياً
    Mzohairy
    Golden Member

Mzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond repute

أنا : Mzohairy

ياريت يا علاء تعرفلنا حاجه مهمه

هل الدراسة اونلاين فقط....ولا فيه معاهد او مراكز بتديلك كورسات و شرح لايف ..بتكلم على كندا طبعا؟

و في حالة وجود مراكز تدريس او معاهد ..هل ممكن تعرفلنا اذا كانت القروض الدراسية بتغطيه في كندا ولا لأ ؟

كتر خيرك مقدما

قديم 4th April 2012, 05:36 PM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

alaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud of

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gabrial
    مش عارف اشكر حضرتك اذاي دي فعلا معلومات هايلة ..
    شوف لو واحد معندوش خبرة خالص في مجال المحاسبة و كمان متخرج من13 سنة يقدر يخلصها في وقت قد اية؟

وربنا يوفقك...مع الشكر

والله انا شايف ان حتى الخبرة فى الحسابات مش هتفيد اوى فى دراسة الشهادة لان لو اخت بالك فى المواد هتلاقيها جزء منها بتتكلم عن التقارير وجزء تانى عن المراجعع واكتشاف الاخطاء وطرق حلولها والازمات وحاجات من دى

انما من ناحية ممكن الشهادة تخلص فى قداية فدة حسب قدراتك يعنى انا متهيالى انها ممكن متاخدش اكتر من سنة ونص بالكتير حتى هما بردو قايلين ان اقى مدى تخلص فيها الشهادة 4 سنوات ف متهيالى لو انت اخدت كل سنة مادة باقصى حد هتخلصها بردو يعنى معنى كدة انها مش هتبقى بنفس صعوبة ال cpa or cma or acca

بالتوفيق
    البشمراجع علاء

قديم 4th April 2012, 06:02 PM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mzohairy
    ياريت يا علاء تعرفلنا حاجه مهمه

هل الدراسة اونلاين فقط....ولا فيه معاهد او مراكز بتديلك كورسات و شرح لايف ..بتكلم على كندا طبعا؟

هى الدراسة مش اونلاين .. انا بس حطيت ااسعار لو انت هتذاكر مع نفسك يعنى هتشوف الكتب وتذاكرها مع شوية المصادر المتاحة على النت لما بتسجل وبكدة تقدر تذاكرها مع نفسك
    انما انت ممكن تدرسها كل مادة فى كورس .. وبالمناسبة انا لما سألت هنا قالولى ان تثريبا المادة بتاخد 4 اسابيع شرح فى السنتر يعنى شهر او شهر واسبوع معنى كدة انها مش محتاجة يعنى 8 محاضرات وتخلص المادة .. يا سلام يا سلام والله جميل اوى
    علشان كدة انا ناوى اذاكرها مع نفسى بصراحة
    الكورس هنابيتكلف فى المادة الواحدة 2500 درهم
    لكن بالنسبة لو فية شرح لايف بصراحة مش دورت على الموضوع دة

بالنسبة لكنداانت حضرتك ممكن تذاكرها مع نفسك بردو او انك تدرسها فى كلية زى
    https://www.niu.edu/non-credit/financ..._online2.shtml
    ودة فية اونلاين
    وبردو شوف السايت دة هتلاقى فية كذا جامعه ومعهد
    https://www.learncia.com/classes-offered

و في حالة وجود مراكز تدريس او معاهد ..هل ممكن تعرفلنا اذا كانت القروض الدراسية بتغطيه في كندا ولا لأ ؟

كتر خيرك مقدما

حاولت اشوف الاوساب بيغطى دراسة الشهادة دى ولا ل بس موصلتش لمعلومة بس خلينى ابعتلهم ايميل ان شاء الله ونشوف
    هما انهاردو ردو علية على الايميل بتاعى بيقولولى هتنزل كندا فى اى مقاطعه واى مدينة
    ولسة مستنى الرد ان شاء الله

CGAs can obtain a course exemption to Part IV of the four-part exam of the CIA program. The CGA designation is *****alent to the CIA admission requirement of a Bachelor’s degree. Please note: Membership in the Institute of Internal Auditors is open to all CGAs even if you do not hold the CIA designation.

Designation
    The Institute of Internal Auditors (IIA) grants the Certified Internal Auditor (CIA) designation. The CIA designation represents competence in the principles and practices of internal auditing and is the only internationally accepted designation for internal auditors. The Institute of Internal Auditors was established in 1941. It serves more than 80,000 members from over 100 countries in the areas of internal auditing, governance and internal control, IT audit, education, and security.
    Requirements
    Successful completion of the CIA exams and two years approved practical experience are required. CIA candidates must hold a bachelor's degree or its *****alent from an accredited institution. Work experience does not substitute for an appropriate degree.
    Further information and a registration package can be obtained at The Institute of Internal Auditors (IIA)

الكلام دة من السايت بتاع السى جى اية لكن انا لسة مستنى الرد على الايميل بتاعى بردو

قديم 4th April 2012, 07:31 PM ramz غير متواجد حالياً
    ramz
    Member

ramz will become famous soon enough

ramz's Flag is: Egypt

أنا : ramz

موضوع مهم جدا اللة يباركك

قديم 4th April 2012, 09:33 PM halazona غير متواجد حالياً
    halazona
    Junior Member

halazona is on a distinguished road

halazona's Flag is: Egypt

أنا : halazona

https://ca.answers.yahoo.com/question...4215415AAfOCO1

رد مهم جداااا من مراجع داخلي في كندا

قديم 5th April 2012, 05:06 AM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة halazona
    https://ca.answers.yahoo.com/question...4215415AAfOCO1

رد مهم جداااا من مراجع داخلي في كندا

فعلا انا كنت لاقيت ردود كتير بنفس المعنى وهو دة اللى خلانى اشوف تفاصيل وادق التفاصيل للشهادة وحسيت ان دة اقرب واقصر طريق للعمل هناك بدون معادلات وكمان يكون ليك اولوية

كمان فى نفس الوقت لو حبيت تدرس هناك حاجة تانية تدرسها براحتك بجانب الشغل ان شاء الله
    ومن ضمن الردود فى المنتديات المحاسبية فى كندا لاقيت بردو واحد كاتب ان مش كل محاسب مراجع لكن ممكن يكون كل مراجع محاسب

اتمنى ان شاء الله تكون الشهادة دى نقطة نور وتحول فى حياتنا وتقصر علينا طريق المعادلة والمعاناه الكندية

شكرا جدا halazona

بالتوفيق

قديم 5th April 2012, 05:26 AM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

وجاء الخبر اليقيين .. محدش يدرس اى شهاد تانية ويدبس نفسة فى سنين دراسة وبعدها معادلة .. نصيحة لوجهه الله ان شاء الله شهادة ال cia هتبقى كافية انك تشتغل هناك فى وظيفة مراجع او مدقق داخلى معتمد من الحكومة الكندية ان شاء الله بدون اى معادلات

دة رد الايميل اللى وصلنى انهاردة الصبح ..
    Hello Alaa, congratulations on studying to get your CIA certification! The certification you receive in Dubai is the same as the certification you would receive in Canada, so it will be recognized and accepted.

Just in case you are a member of the IIA in UAE, I'll let you know that membership is not transferable. In other words, you'll need to take out a new membership when you arrive in Canada and let the UAE membership expire. Hopefully though, you will join a company with a group membership.

Anyway, if you have any other questions, please let me know. Best wishes!

Joan Weir, BA FLMI
    Communications Manager/Gestionnaire des communications
    The Institute of Internal Auditors Canada/L'institut des vérificateurs internes du Canada
    ph/tél: 1-888-671-2228 or 416-208-7165
    fax: 1-888-609-8724
    [email protected]

الحمد لله لحقت نفسى بدل ماكنت هدرس ال acca واقعد ثلاث ولا اربع سنين ادرس فيها علشان تتعادل تانى فى كندا

يارب اكون طمنتكم شوية ويكون الموضوع دة حافز كبير لاى حد عاوز يتشغل فى مجال المراجعه والتدقيق الداخلى وان شاء الله اى خطوة تحص الموضوع دة هكتبها بالتفصيل علشان الفائدة تعم على الناس كلها

بالتوفيق لكل الناس اللى فى كندا وخارج كندا ونفسها تسافر كندا وتشتغل كمان فى كندا

قديم 5th April 2012, 08:37 AM Gabrial غير متواجد حالياً
    Gabrial
    Junior Member

Gabrial is on a distinguished road

أنا : Gabrial

Just in case you are a member of the IIA in UAE, I'll let you know that membership is not transferable. In other words, you'll need to take out a new membership when you arrive in Canada and let the UAE membership expire. Hopefully though, you will join a company with a group membership.

الاستاذ علاء باشا.
    أنا كنت فقدت الامل في فكرة المحاسبة كلها.لكن انت رجعتلي الامل. الف شكر لحضرتك وربنا يوفقك

بصراحة ان مش فاهم الجملة اللي فوق دي.
    كمان انا في مصر والمفروض اني هروح قبل شهر اكتوبر. ينفع ابتدي من هنا وبعدين اكمل هناك؟ولا اعمل اية؟
    وكمان انا مش فاهم هي الدراسة online ؟
    وعايزين حضرتك تقول لنا الخطوات . يعني دلوقتي قررت ابتدي اعمل اية؟

ولك كل الشكر و التقدير