زياره الرئيس السادات للقدس - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > تاريخ مصر والعالم > تاريخ مصر

تاريخ مصر

زياره الرئيس السادات للقدس

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 19th April 2009, 09:54 AM HAMOUDI غير متواجد حالياً
    HAMOUDI
    Golden Member

HAMOUDI is on a distinguished road

أنا : HAMOUDI

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام

السادات دة حبيبى
    حبيبى
    حبيى
    وكل اللى عملة صح ومية مية وكفاءة
    حسبى الله ونعم الوكيل في أول من فتح باب التنازلات

اه منكم ياناصريين انتم
    ماهو لولا العبقرية بتاعة اللافندي بتاعكم وزعامتة وفى نفس الوقت معادته للكل ماكنش هايبقى فيه تنازلات

قديم 19th April 2009, 10:33 AM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

دي برضة نقطة عاجبانى مووووووووووت
    فى اللى بينتقدوا عبد الناصر
    مش كلهم طبعا
    انما كتير منهم
    لو حد بعده عمل تصرف حد شايفه خطأ
    يتحمل الخطأ عبد الناصر
    أنا أفهمك اننا ننتقد ناصر بموضوعية وبمنطق عن تصرفاته
    انما عن أخطاء غيره؟
    ده بقى لا منطق ولا موضوعية

قديم 19th April 2009, 12:45 PM HAMOUDI غير متواجد حالياً
    HAMOUDI
    Golden Member

اقتباس
    دي برضة نقطة عاجبانى مووووووووووت
    فى اللى بينتقدوا عبد الناصر
    مش كلهم طبعا
    انما كتير منهم
    لو حد بعده عمل تصرف حد شايفه خطأ
    يتحمل الخطأ عبد الناصر
    أنا أفهمك اننا ننتقد ناصر بموضوعية وبمنطق عن تصرفاته
    انما عن أخطاء غيره؟
    ده بقى لا منطق ولا موضوعية

اخي العزيز حسام بردة بعزك حتى ولو عينوك عمدة الناصريين فى كيبك
    المهم سيدي الفاضل واخي الحبيب لتصل لحل اى مشكلة بشكل موضوعي انظر لاساسها يعني يلاش نحل يطريقة الحكومة لمصرية مثلا عمالين يعملوا مستشفيات للسرطان وهما سايبين المنبع من مياة مليانه بلاوي وملوثات وخضروات مرشوشة بمبيدات مسرطنة طيب ماتحلوا من المنبع وانتم اصلا مش هاتحتاج تعملوا مستشفى سرطان
    اخي العزيز الحكاية حكاية شاب مغامر وشعب طيب مشى وراه والدنيا خربت قام الى بعدة( بردة علشان ماحدش يظن انى عايش فى الماضي انا مش مؤمن بسياستة بنسبة 100% ولكنى اراها مرحلة واهو الراجل حاول فيها وفقا للمتغيرات الى كانت موجودة معاه)
    لكن لولا لعب اخينا اياه القمار بمقدرات الشعب لما صار هذا حال الشعب دائما عندما يتكلم الناصريون يقعدوا يقولوا السد ومش عارف ايه
    والله ياجماعه انا اكتر منكم باعترف بوجود انجازاته اصل مش معقول واحد يحكم بلد 16 سنة من غير مايتحك حؤكة للامام ولكن فى نفس الوقت خربها
    انا دائما قبل اى نقاش اقول ناصر عمل كذا وكذا وباعترف بيه علشان اريح دماغي من سجل الانجازات الى لسه هايترص بس ياجماعه عبد الناصر خرب البلد فى النهايه يعنى محصلى خكمة خرااااااااااااااااااااااااب لازلنا نعانى منه حتى الان انا كما اعترفت بانجازاته وذلك لان هذا حق لماذا دائما يتناسى الناصريون 1967 وحرب اليمن وحرب 1956 الى هو بكذبه حولها نصر
    اهى العزيز حسام لقد رايت لك فى احدى مداخلاتك ونقضك للاخوان المسلمين ان من اسبابك الرئيسية للتغاضي عن فكرهم موضوع حادث المنشية وانهم اعترفوا اخيرا انهم دبروه وبالتالي فهم فاقدين المصداقية لديك.ااى من كذباتة لم تراها ليفقد مصداقيته لديك
    هل حرب 1967 والذي ظل يكذب فى اينها الاولى مبدلا هزيمته المذله الى نصر
    ام حرب 1956 والىت ابدلها نصرا
    امر حرب اليمن التى اندثرت من اساسه من كتب التاريخ وكأن اطرافها اشخاص اخرون ام السجون التى تعذب فيها مصريون من اكث اهل البلد ثقافة ام بلد دستور ال99% والتى لازلنا نعاني منه حتى الان
    اخي العزيز صدقني انا لااحب نبش الماضي ولكن مايضايقني هو ان البعض لازال يمجد ويقيم التماثيل لهذا الانسان والذي تسبب فى خراب لازلنا نعاني منه حتى الان

قديم 19th April 2009, 01:22 PM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

egypt

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HAMOUDI
    اخي العزيز حسام بردة بعزك حتى ولو عينوك عمدة الناصريين فى كيبك
    المهم سيدي الفاضل واخي الحبيب لتصل لحل اى مشكلة بشكل موضوعي انظر لاساسها يعني يلاش نحل يطريقة الحكومة لمصرية مثلا عمالين يعملوا مستشفيات للسرطان وهما سايبين المنبع من مياة مليانه بلاوي وملوثات وخضروات مرشوشة بمبيدات مسرطنة طيب ماتحلوا من المنبع وانتم اصلا مش هاتحتاج تعملوا مستشفى سرطان
    اخي العزيز الحكاية حكاية شاب مغامر وشعب طيب مشى وراه والدنيا خربت قام الى بعدة( بردة علشان ماحدش يظن انى عايش فى الماضي انا مش مؤمن بسياستة بنسبة 100% ولكنى اراها مرحلة واهو الراجل حاول فيها وفقا للمتغيرات الى كانت موجودة معاه)
    لكن لولا لعب اخينا اياه القمار بمقدرات الشعب لما صار هذا حال الشعب دائما عندما يتكلم الناصريون يقعدوا يقولوا السد ومش عارف ايه
    والله ياجماعه انا اكتر منكم باعترف بوجود انجازاته اصل مش معقول واحد يحكم بلد 16 سنة من غير مايتحك حؤكة للامام ولكن فى نفس الوقت خربها
    انا دائما قبل اى نقاش اقول ناصر عمل كذا وكذا وباعترف بيه علشان اريح دماغي من سجل الانجازات الى لسه هايترص بس ياجماعه عبد الناصر خرب البلد فى النهايه يعنى محصلى خكمة خرااااااااااااااااااااااااب لازلنا نعانى منه حتى الان انا كما اعترفت بانجازاته وذلك لان هذا حق لماذا دائما يتناسى الناصريون 1967 وحرب اليمن وحرب 1956 الى هو بكذبه حولها نصر
    اهى العزيز حسام لقد رايت لك فى احدى مداخلاتك ونقضك للاخوان المسلمين ان من اسبابك الرئيسية للتغاضي عن فكرهم موضوع حادث المنشية وانهم اعترفوا اخيرا انهم دبروه وبالتالي فهم فاقدين المصداقية لديك.ااى من كذباتة لم تراها ليفقد مصداقيته لديك
    هل حرب 1967 والذي ظل يكذب فى اينها الاولى مبدلا هزيمته المذله الى نصر
    ام حرب 1956 والىت ابدلها نصرا
    امر حرب اليمن التى اندثرت من اساسه من كتب التاريخ وكأن اطرافها اشخاص اخرون ام السجون التى تعذب فيها مصريون من اكث اهل البلد ثقافة ام بلد دستور ال99% والتى لازلنا نعاني منه حتى الان
    اخي العزيز صدقني انا لااحب نبش الماضي ولكن مايضايقني هو ان البعض لازال يمجد ويقيم التماثيل لهذا الانسان والذي تسبب فى خراب لازلنا نعاني منه حتى الان

وانا كمان بعزك جدا يا عم حمودي
    وبخصوص ناصر
    انا لا أراه بلا أخطاء
    يمكن كنت كدة والواحد لسه صغير
    لكن كبرنا
    وعقلنا
    وعرفنا ان مافيش ملايكة
    وان الموضوعية فوق الكل
    معاك ان 67 من اهم سلبيات حكم ناصر
    ومعاك ان اليمن كانت خطأ مش مقبول وسبب من أسباب 67
    انما ان 56هزيمة
    مش معاك فيها
    مش مطلوب منك تهزم انجلترا وفرنسا واسرائيل مع بعض
    انما ان هدف التأميم اللى سبب الحرب نجح
    وانسحبوا ومشيوا من غير ما يحتلوا مصر
    أو يغيروا نظام حكمها
    أوم يعتقلوا أو يعدموا رئيسها
    أو حتى رجعوا القناة ليهم مرة تانية
    يبقى نصر طبعا
    وماتزعلش منى
    الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية
    انما ان نحمل أخطاء غير ناصر فوق ناصر
    انا مش معاك فيها خالص
    ومش معاك ان عشان 67 يبقى ناصر السبب
    ومش معاك ان ناصر مغامر
    ومش معاك انه خرب مصر
    برغم كل الأخطاء
    ناصر واحد من أكتر الزعماء اللى افادوا بلدهم فى العصر الحديث
    وللحديث بقية

قديم 19th April 2009, 05:41 PM HAMOUDI غير متواجد حالياً
    HAMOUDI
    Golden Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    وانا كمان بعزك جدا يا عم حمودي
    وبخصوص ناصر
    انا لا أراه بلا أخطاء
    يمكن كنت كدة والواحد لسه صغير
    لكن كبرنا
    وعقلنا
    وعرفنا ان مافيش ملايكة
    وان الموضوعية فوق الكل
    معاك ان 67 من اهم سلبيات حكم ناصر
    ومعاك ان اليمن كانت خطأ مش مقبول وسبب من أسباب 67
    انما ان 56هزيمة
    مش معاك فيها
    مش مطلوب منك تهزم انجلترا وفرنسا واسرائيل مع بعض
    انما ان هدف التأميم اللى سبب الحرب نجح
    وانسحبوا ومشيوا من غير ما يحتلوا مصر
    أو يغيروا نظام حكمها
    أوم يعتقلوا أو يعدموا رئيسها
    أو حتى رجعوا القناة ليهم مرة تانية
    يبقى نصر طبعا
    وماتزعلش منى
    الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية
    انما ان نحمل أخطاء غير ناصر فوق ناصر
    انا مش معاك فيها خالص
    ومش معاك ان عشان 67 يبقى ناصر السبب
    ومش معاك ان ناصر مغامر
    ومش معاك انه خرب مصر
    برغم كل الأخطاء
    ناصر واحد من أكتر الزعماء اللى افادوا بلدهم فى العصر الحديث
    وللحديث بقية

طيب لو اشتغلنا بميزان السيئات والحسنات (البشري طبعا) ووزنا انجازات وسيئات هل ياترى كفة الانجازات هي الى هاتميل؟؟
    طيب بص حط انجازاته المزعومة كلها فى كفه وحرب اليمن فى كفه ياترى اى كفة هاتميل
    اخى العزيز حسام فى اى حوار عن هذا الزعيم المزعوم ابداء دائما بقول الانجازات بتاعته يعني انا معترف بما يسميه الناس انجازات له ولاانفيها وكمان كثير مااضيف للاخوة الناصريين بعض انجازات من انجازاته المزعومة لامانة الحوار ومش محتاج انى اعرفها ولكن يجب على الاخوة الناصريين تقييم الخطاياوالاعتراف بها ثم وضع الميزات فى كفة ومساوئه فى كفه
    ونشوف
    بس استحلفك بالله ان يكون ميزانك عادلا ومني سأنفي ان عبد الناصر خرب البلد وعمل دستور تفصيل وانه ابدع فى سياسة الاستفتاء والى فضلت شغاله في كل انتخاب رئاسي تالي ياستثناء المرة الاخيرة وكمان هانفى انه له عقلية بوليسية ابدعت فى اختراع جهاز امن الدولة لتأمين حكمة وهانفي ياسيدي ان فى ناس كتيير دخلوا المعتقلات واتسحلوا واتهانوا واتذلوا ذل الك.....ب فى عهده بص وهاروح بعيد وهاقول زي مالناصريين بيقولوا احنا صحيح انهزمنا فى 1956 ولكن انتصرنا سياسيا
    وهاروح ابعد من كدة وهانفي حدوث 1967 وموت 15000 مصري فى ستة ايام موتة بشعة وضياع 70% من العتاد الخاص بالجيش واصبح ملكا لدولة اسرائيل

نرجع بقى وناخد بقى الانجازات العظيمة دي كلها ونحطها فى كفة وحرب اليمن بكل حاجة فيها والى هانعتبرها السيئة الوحيدة لرئيسنا الهمام فى كفة ياترى اى كفة هاتطب!!!!!!! للتذكره فى حرب اليمن تم قتل 15200 جندي مصري ميات مابين عادية وبشعة وغاية فى البشاعة والتعذيب حتى الموت وكانت التكلفة اليومية لقواتنا 500000 دولار (فى تقديرات اعلى بس دي التقديرات الرسمية) وعداوات مع السعودية ودول اخرى غربية وعداوات مع اليمنيين انفسهم وكان فى اثار لهذه الحرب ظلت سنوات فى علاقتنا مع الدول

قديم 19th April 2009, 10:34 PM savary غير متواجد حالياً
    savary
    Brigadier General

savary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond repute

أنا : savary

يعنى انا هحاول الخص كلامى
    هبدأ بعبد الناصر واخطائه المميته
    1- حرب اليمن و هتحط فى نفس الكفه دعم المقاومه الجزائريه ودا سبب رئيسى لعدوان 1956
    والوحده مع سوريا
    وكل ما يراه اعداء الرجل كوارث ,,, ببساطه الرجل كان صاحب مشروع للقوميه العربيه
    وكان بيدعم كل حركات التحرر ووقع اتفاقيه استقلال السودان

المشروع دا كلف مصر الكثير والكثير ,, حتى 1967 كانت بدايتها ما قيل عن حشود اسرائيليه على الحدود السوريه

المشروع فشل فعلا ولكن هل دا ذنب جمال عبد الناصر ؟؟؟؟؟؟؟
    لا اعتقد
    لن اخطىء من حلم ومن أمن ومن وضع نظامه فى خطر لايمانه بالقوميه العربيه
    الخطىء على من دفن الحلم بالخيانه والعماله والخوف على العروش والاقطاعيات من كاريزما وشعبيه عبد الناصر ومن تحقق مشروع الققوميه

العرب من خذلوا ناصر وها هم يتلقون جزاء فعلهم
    ها هم كالكره ( الشراب ) بين قدم امريكيه واسرائيليه وقدم ايرانيه .

هذا عن السياسه الخارجيه ,,
    اما عن الداخل فالرجل صاحب كوارث
    والحقيقه ان قارنت جمال عبد الناصر بباقى حكام الارض فالرجل كارثه بكل ما تعنيه الكلمه من معانى

اما لو وضعت فى اعتبارك وانت تقيم التجربه ان هذا حاكم عربى ويحكم شعب عربى
    ان قارنته بالسادات او حافظ الاسد او صدام حسين ,,,,,, فجمال عبد الناصر اخر الرجال المحترمين

1- كان ديكاتاتورا صريحا ,, اما السادات فهو صاحب مدرسه الكوميديا السياسيه
    الديمقراطيه بالانياب و الديمقراطيه بالارانب
    يفاخر بأن دستوره ديمقراطى ثم يعدل التاء المربوطه الى دال ليجلش على العرش حتى الموت !!
    يعمل احزاب واول ما يبقى فى تحرك فى الشارع يسميها انتفاضه الحراميه !!!
    يقفل المعتقلات وبعدين يعتقل صخفيين وادباء وشعراء وكل من قد يفكر فى معارضته !!

2- حتى فى 67 لم يخرج المصريين جياعا كما حدث فى 77 !

3- يدهشنى تهديد ليبرمان بضرب السد العالى ,, اجلس فأفكر
    متى بنى السد العالى ؟؟ و نحن الان فى سنه كم ؟؟
    وحقيقه لو فكرت فى شىء فى مصر يستحق ان العدو يهدد بضربه لا تجد سوى السد العالى

ببساطه
    لم يبن شىء فى مصر بعد عبد الناصر !!!!!!!!!!!

4- حرب 56
    اعتقد ان هذا صك وطنيه جمال عبد الناصر ,, لا يوجد حاكم عربى قد يتخذ اجراء يهدد نظامه بالكامل للخطر
    لا يوجد نظام عربى قد يجازف بتحدى قوى عظمى الا لو غرر به كما فعل صدام بغزو الكويت

امم عبد الناصر القناه وهو يعى انه بهذا يضع نظامه فى خطر ويتحدى قوى عظمى ومع ذلك يتخذ قراره ويؤمم القناه
    يقولون ان القناه كانت ستعود لمصر بعد سنوات قليله
    وهو قول مردود عليه ,, فان كانت بريطانيا وفرنسا ناويتان على عوده القناه للمصر لما خاضوا حرب 56 !!!

باختصار شديد لو لم يؤمم عبد الناصر القناه لما اممت حتى الان
    لو لم يبن عبد الناصر السد العالى لما بنى حتى الان

اخيرا عن زياره القدس والسلام مع اسرائيل
    اعتقد الايام اثبتت خطأ تاريخى ,, خطأ لا يغتفر ,, خطأ يفوق 67 وحرب اليمن وكل اخطاء عبد الناصر

ببساطه مصر بعد النكسه افضل وبمراحل من مصر بعد السلام
    على الاقل كان هناك حلم وكان هناك دوله وكان هناك انتماء

لم يركب المصريون مراكب الصيد فى رحله انتحار الى شواطء ايطاليا وفرنسا
    لم يكتب المصريون على جدران مدارسهم
    مصر مش هى امى ,, مصر مرات ابويا !!!

اعتقد ان المقارنه ظالمه
    لا تقارنوا جمال عبد الناصر بأحد
    ان كان ديكتاتورا فكلهم كذلك ,,, ان كان يعذب ويعتقل قكلهم كذلك
    لكنه لم يكن لصا وكلهم كذلك !!
    لم يكن ليبيع وطنه للامريكان وكلهم كذلك
    امم القناه وبنى السد العالى وجهز الجيش للعبور و بنى حائط الصواريخ وهو ما يمثل 30 % من خطه العبور
    اعطى الفلاح والعامل ,, قبله كان المصريون كائن وحيد الخليه لا حق له فى التعليم او العمل او اى شىء

اعتقد الحمد لله ان انا عشنا ما بعد ناصر
    لنعى الفرق !!
    رغما عنا نجدنا نشتاق لعبد الناصر ,,,وهذا ليس لان ايامه مليئه بالحريه او الديقمراطيه
    او لان مصر وقتها كانت تشبه دول العالم المتحضره
    ولكن لاننا بكل اسف عشنا وشوفنا اللى بعد عبدالناصر

قديم 19th April 2009, 11:03 PM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

أعتقد ان العبد لله أخطأ فى الخروج من سياق الموضوع
    انا شايف اننا ممكن نعمل موضوع خاص
    ونتكلم بكل صراحة دون تأليه أو تجاوز عن عبد الناصر

قديم 20th April 2009, 12:30 AM savary غير متواجد حالياً
    savary
    Brigadier General

savary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond repute

أنا : savary

لا اعتقد يا دك حسام

لا يمكن الحديث عن زياره السادات للقدس دون الحديث عما قبلها ( الحقبه الناصريه )
    وعما بعدها وهو ما نعيشه الان

اذ لا يمكن فصل الحدث عن مقدماته وعن نتائجه
    المقدمات التى سيقت هى اخطاء المغامر وويلات الحروب وما جناه على مصر والكارثه التى اوصل مصر لها عبد الناصر
    والنتائج التى سيقت انه عصر السلام وسنبنى مصر الحديثه الديمقراطيه وسنوفر على شبابنا واقتصادنا ويلات الحروب
    والرخاء فى ظل الحمايه الامريكيه و تنفيذ سياسات الصندوق الدولى والبنك الدولى والانفتاح ثم الخصخصه

واضح طبعا ان كارثه السادات فوق كل الكوارث التى عرفتها مصر
    اقول لحضرتك على حاجه
    السادات اساسا مشكوك فى وطنيته وانتمائه !!!
    ولست اتحدث من وجه نظر دينيه ,,, باعتباره هادن اليهود

ولا من وجه نظر قوميه عربيه ,, فالعرب لا يعنونى فى شىء

بل اتحدث من وجه نظر مصريه وطنيه خالصه !!!
    الى اين ذهبت بنا اجحمك الله !!

قديم 20th April 2009, 09:36 AM HAMOUDI غير متواجد حالياً
    HAMOUDI
    Golden Member

جميل جدا تحويل الكوارث الى انتصارات وتحويل الذل والمهانة الى رمز للقوميه وكل كارثة او مصيبة حصلت اصل هو كان يقصد مش عارف ايه ولكنه ماحصلش ايه
    طيب ياجماعه بصوا لمحصلة عصر
    عموما
    (((اراكم الله الحق حقا ورزقكم اتباعه واراكم الباطل باطل ورزقكم اجتنابه))))

قديم 20th April 2009, 03:48 PM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

quest

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HAMOUDI
    جميل جدا تحويل الكوارث الى انتصارات وتحويل الذل والمهانة الى رمز للقوميه وكل كارثة او مصيبة حصلت اصل هو كان يقصد مش عارف ايه ولكنه ماحصلش ايه
    طيب ياجماعه بصوا لمحصلة عصر
    عموما
    (((اراكم الله الحق حقا ورزقكم اتباعه واراكم الباطل باطل ورزقكم اجتنابه))))

أخى الفاضل حمودى
    برغم أنى مختلف معاك تماما
    بس أنت عارف انا بحترمك قد ايه
    وده رأيك
    ووجهة نظرك
    بس تفتكر مفيش احتمال انك تبقى متحامل على ناصر؟