فهرس الموضوعات واعلانات ادارية هامة - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > أرشيف الباب

أرشيف الباب

فهرس الموضوعات واعلانات ادارية هامة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

موضوع مغلق

قديم 6th March 2010, 03:22 PM ايجيكويب غير متواجد حالياً
    ايجيكويب
    Senior Member

ايجيكويب is on a distinguished road

أنا : ايجيكويب

انا واحد من المطاريد ومليش دعوه بالمنتديات التانية مع اني اعرف ناس كانوا عليها بس ياريت فعلا متتنقلش المشاكل معاهم وهما جايين وكمان احنا كلنا هنا شلة واحدة بساعد بعض كلنا وبنحاول نفيد بعض مش عاوزين نحس ان فى ناس جاية شلة بتطرد ال مطاريد من مكانهم وخلاص عشان يكونوا هما أسياد المكان
    مغارة المطاريد لكل ال عاوز يستفيد ويفيد غيره ويكون مطرود نافع - انا حاسيت من بعض المداخلات ان الفخايده هجموا على مغارتنا - وياريت تكون المداخلات مفيده بقدر الامكان عشان الواحد ميقعدش يقلب الصفحات وكأنها مجلة ميكى أو مجلة حوه - تشكرات وانت فين وحيكى وميكى والفيل صديقى وحاجات من لزوم احنا شلة وحبايب والغريب يخبط دماغة فى الحيط لاننا منعرفهوش من المنتدى السابق انا مش زنبي اني معرفش المنتدى السابق
    وشكراً

قديم 6th March 2010, 03:53 PM Moderator04 غير متواجد حالياً
    Moderator04
    Super Moderator

Moderator04 has much to be proud ofModerator04 has much to be proud ofModerator04 has much to be proud ofModerator04 has much to be proud ofModerator04 has much to be proud ofModerator04 has much to be proud ofModerator04 has much to be proud ofModerator04 has much to be proud of

أنا : Moderator04

الزملاء الكرام

تحية طيبة وبعد

نرجو أن يكون الجميع قد قرأ مداخلة الزميل الفاضل gadolly واستوعبها وهى بصفة عامة متفقة تماماً مع التوجه العام لإدارة منتدى المطاريد التى لن يسعدها توجيه أى إهانات لمنتدى المحاورات أو القائمين عليه أو إلى غيره من المنتديات ... نرجو من الجميع التركيز على إثراء باب الهجرة إلى كندا بما يعود بالنفع على جميع المشاركين به وعلى زوار المنتدى ... نشكر لكم حسن تعاونكم معنا

قديم 6th March 2010, 04:59 PM Moderator01 غير متواجد حالياً
    Moderator01
    Super Moderator

Moderator01 is a glorious beacon of lightModerator01 is a glorious beacon of lightModerator01 is a glorious beacon of lightModerator01 is a glorious beacon of lightModerator01 is a glorious beacon of light

أنا : Moderator01

تم حذف جميع المشاركات الخارجة عن مضمون الموضوع بعد التشاور وتهيب الإدارة بالجميع عدم تعمد تحويل مسار الموضوع عن الغرض الذى طرح من أجله طبقاً لما تنص عليه المادة الثالثة من قواعد المشاركة

قديم 6th March 2010, 07:54 PM yassir غير متواجد حالياً
    yassir
    Member

yassir is on a distinguished road

أنا : yassir

يصعب علي المرور على مثل هذا الكلام الطيب من الاخ العزيز جادولى و لا أخرج عن صمتى مؤيدا سائلا الله تعالى ان يقرب بين قلوب المصريين فأنه وحده أهل لذلك و القادر عليه .....لم يعد هناك امل فى التقارب و التواد بين أهل الأرض الطيبه المشتتين فى بقاع الارض من أدناها الى أقصاها الا ان ينزع الله ما فى قلوبهم من ضيق فيصبحوا بعونه أخوانا .....
    تحيه تقدير لاخى الفاضل حشيش لموقفه الطيب للمره الثانيه فى الترحيب بالباحثين عن الحريه دون تردد ....

قديم 6th March 2010, 10:16 PM ehabtaher غير متواجد حالياً
    ehabtaher
    Golden Member

ehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to all

أنا : ehabtaher

!For Medical Professionals Only

بس ليا تعليق صغير

على اللى عنده احساس ان الفخايده جايين ياخده مكانه فى المنتدى

انا اللى شفته ان القادمين الجدد يا دوبك دخلوا وانا منهم على التوبيكس الجديده واللى اتعملت باعضاء جدد برضه ومعروفين سابقا منهم
    ولم يحاول احد مزاحمه احد من الموجودين فى اى كهف او مغاره
    اعتقد بس حاول يشرب قهوه او شاى كضيف وخرج على طول علشان المثل بيقول ( يا بخت من زار وخفف) واعتقد ان ده اللى بنحاول نعمله اننا نزور ونخفف و اللى بنتقل عليهم بس الناس اللى بيننا وبينهم عشم شويه ولما بنضغط عليهم بالكلام زياده هما عارفين ان احنا بنهزر معاهم فاللى خايف من الزوار الجداد

يفكر فى شعور الكنديين الاصليين ايه فى وصول مهاجرين جدد وكيفيه التعامل معاهم

وفى النهايه

كلنا مهاجرين سواء من سنه او سنتين او 5 سنوات
    فلسه جدد

قديم 6th March 2010, 10:26 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yassir
    يصعب علي المرور على مثل هذا الكلام الطيب من الاخ العزيز جادولى و لا أخرج عن صمتى مؤيدا سائلا الله تعالى ان يقرب بين قلوب المصريين فأنه وحده أهل لذلك و القادر عليه .....لم يعد هناك امل فى التقارب و التواد بين أهل الأرض الطيبه المشتتين فى بقاع الارض من أدناها الى أقصاها الا ان ينزع الله ما فى قلوبهم من ضيق فيصبحوا بعونه أخوانا .....
    تحيه تقدير لاخى الفاضل حشيش لموقفه الطيب للمره الثانيه فى الترحيب بالباحثين عن الحريه دون تردد ....

حمد الله عالسلامة يا باشمهندس ياسر ... مفتقدينك وياريت تبقى تطل علينا كلما سمح لك وقتك بذلك ... ياسر من الشخصيات التى نحسبها ولا نزكيها على الله على خلق ودين ولم يبخل منذ أن عرفناه أبداً عن مد يد العون لكل من يستشيره فى مسألة وله بصمة واضحة على باب الهجرة إلى كندا بالمنتدى منذ بداياته الأولى وعندما تناوب فى الإشراف عليه مع الأعزاء باتمان وحمودى

قديم 21st July 2010, 07:07 PM Admin غير متواجد حالياً
    Admin
    Admin

Admin has a reputation beyond reputeAdmin has a reputation beyond reputeAdmin has a reputation beyond reputeAdmin has a reputation beyond reputeAdmin has a reputation beyond reputeAdmin has a reputation beyond reputeAdmin has a reputation beyond reputeAdmin has a reputation beyond reputeAdmin has a reputation beyond reputeAdmin has a reputation beyond reputeAdmin has a reputation beyond repute

:Canada: إعلانات إدارية هامة بخصوص باب الهجرة لكندا

أنا : Admin

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة والأخوات أعضاء المنتدى الكرام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لوحظ فى الآونة الأخيرة إزدياد وتيرة الخروج عن قواعد المشاركة المنظمة للكتابة فى باب الهجرة إلى كندا والذى تنطبق عليه نفس القواعد التى تنطبق على بقية الأبواب ... مثال على ذلك كثرة التعدى باللفظ على المحاور ونقد الأشخاص وليس الأفكار وتعمد تحويل سير المواضيع عن الغرض الذى أنشأت من أجله مما أصبح يشكل عبئاً على الطاقم الإدارى لحذف المخالفات والمشاركات الخارجة عن سياق المواضيع تباعاً ... وإن إدارة المنتدى إذ تحرص من جانبها على إتاحة أكبر قدر من حرية الرأى والتعبير دون تدخل منها إلا فى أضيق الحدود تنتظر من السادة الأعضاء من جانبهم أن يساهموا معها فى الإبقاء على الجو الودى الذى يسود المنتدى منذ بداياته الأولى ... تجدر الإشارة فى هذا السياق إلى أنه فى حال إستمرار المشاركات التى تفتقر إلى إحترام شخص المحاور سنجد أنفسنا مضطرين لحذفها تباعاً وكذلك إغلاق أو حذف الموضوعات التى تُنشأ بغرض بث أجواء التوتر والمشاحنة بين مرتادى أبواب الهجرة التى أُنشأت بغرض تقديم المعلومة والتجربة الشخصية المفيدة لأعضاء وزوار تلك الأبواب وليس بغرض شخصنة الحوار والإساءة للآخر وكذلك إتخاذ ما تنص عليه قواعد المشاركة فى حق المخالف ... نشكر للجميع حسن تعاونهم معنا ... مع تحيات إدارة المنتدى

قديم 21st July 2010, 07:35 PM نهر النيل غير متواجد حالياً
    نهر النيل
    Golden Member

نهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of light

نهر النيل's Flag is: Egypt

أنا : نهر النيل

ليه طيب اغلقت الموضوع بدون ما يبدأ
    مش يمكن عمدة تو عنده شئ يفيد بيه الاعضاء فعلا
    اذا الاعتراض على شئ معين كان ممكن التنبيه على كل الاعضاء وصاحب الموضوع بإلتزام اداب الحوار في الموضوع مش بإغلاقه قبل مايبدأ

اسفه على اعتراضي لكن انا عارفه ان الادارة هنا محترمة وده الل شجعني اني استفسر منكم

ولكم جزيل الشكر

قديم 21st July 2010, 07:41 PM ramyfathalla غير متواجد حالياً
    ramyfathalla
    Golden Member

ramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond repute

ramyfathalla's Flag is: Egypt

أنا : ramyfathalla

أولا أشكرك يا أدمين على كلامك الحلو و على احتواء المواضيع بشكل لطيف و جميل من قبل الادارة

ثانيا أنا محتار بين الأعضاء و فعلا بدأت أفقد الاحساس بالصدق تجاه بعض من الأعضاء الجدد هل هذا العضو الناصح من الوقوع فى أرض الضياع و الهلاك كندا صادق و لا لأ

طيب الناس اللى ناجحة و بنسمع عنهم فى المنتدى و غير المنتدى كذابين و بيضحكوا علينا علشان نروحوا كندا و نغرقوا زى ما هم غرقوا و لا ايه

والله يا أدمين تحس انك تهت من قبل ما تروح كندا و تخاف و تفرح و تحلم و تترعب و تتردد فى الهجرة مجموعة من الاحاسيس المتناقضة و بصراحة مش عارف ايه الصح و ايه الغلط

أنا مش ضد الانتقاد و كشف سلبيات كندا و لكن أنا ضد الالتفاف و تعليق كل فشل و كل ما هو غلط على قرار الهجرة الى كندا

كندا مش جنة و كمان مصر مش جنة و ما فيش بلد على الأرض جنة
    المشاكل فى كل حتة على وجهه الأرض سنة الحياة لازم كل واحد يبقى عارف الكلام ده
    نحن نجتهد فى الحياه و لا بد من التعب و المشقة
    و كل واحد بيفكر فى الهجرة من منظوره الشخصى
    من أجل مثلا
    حياة كريمة
    الحفاظ على الأموال أو الاستثمار
    جنسية محترمة
    التمتع بالحياة الغربية
    و غيره من الأفكار المختلفة لكل واحد

أنا أسف على الاطالة يا أدمين بس حسيت انى عايز أتكلم و أقول رأيى و ده باختصار علشان لو حنقعد نتكلم عن الوحش و الحلو و عيوب مصر و حلاوة كندا و العكس مش حنخلص
    و شكرا

و أخيرا يا رب يوفق كل واحد للهجرة الى كندا أو أى بلد لو كان فى مصلحته و خير له و لأولاده

قديم 21st July 2010, 08:07 PM 3omda To غير متواجد حالياً
    3omda To
    Banned

3omda To will become famous soon enough

أنا : 3omda To

انتم حرين
    انا كان غرضي احذر الناس اللي عايزا تضيع نفسها في كندا

موضوع مغلق