يعني أيه الإحساس بالأمان؟ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

يعني أيه الإحساس بالأمان؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 7th April 2009, 07:20 PM nash غير متواجد حالياً
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

افتراضي يعني أيه الإحساس بالأمان؟

أنا : nash

أسمع كتير عبارات من نوعيه ...

أنا مش حاسس|ة بالأمان

هي الدنيا لسه فيها أمان

الله الإحساس بالأمان شيء جميل ..خيال فوق الوصف

الإحساس بالأمان سهل جدا بس اللي يفهم

ضربت في دماغي بجد ..وبقالي فترة طويله جدا ..بحاول افهم يعني ايه الإحساس بالامان ...

هل الأموال الطائله سبب للإحساس بالامان؟

هل العدد الكبير للاسرة الواحده ممكن تسبب إحساس بالأمان؟

هل نوعيه التعليم والترقي في الوظيفه سبب للإحساس بالامان ؟

طبعا أنا مش بتكلم عن الإحساس الروحي بالأمان عندما نكون في معيه الله ورحابه...فياريت ماندخلش موضوع الدين في المناقشه..لإن إن شاء الله كلنا بنصلي وبنقرأ القرآن ....

حد عارف يعني ايه الإحساس بالأمان؟

الموضوع الأصلي : يعني أيه الإحساس بالأمان؟     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : nash

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    طائرة حربيه عاجله لبور سعيد شؤون مصر الداخلية ابو السام المصرى 4 1635 10th February 2012 04:45 PM
    محاوله إغتيال أبو حامد شؤون مصر الداخلية سهران لوحدى 13 2236 10th February 2012 03:07 PM
    هو فيه ايه في الشارع؟ شؤون مصر الداخلية aymanology 41 3418 8th February 2012 12:22 PM
    عااجل هشام طلعت مصطفي الحكم نهائي المفسدون فى الأرض AzzA 10 2800 6th February 2012 05:28 PM
    هاتنتخبوا مين وليه؟ إنتخابات الرئاسة dr-amira 56 3519 6th February 2012 04:13 PM

قديم 7th April 2009, 08:05 PM ابتسامــة غير متواجد حالياً
    ابتسامــة
    Platinum Member

ابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond repute

أنا : ابتسامــة

أعتقد يا ناش أنه لا يستطيع تعريف الإحساس بالأمان بدقة
    إلا من فقده أو أوشك على فقده ...

يعني ... لما أقعد أتسمع لأحاديث الشغالات وهما في المطبخ مثلا
    لا أستطيع إلا الإقرار بأني أفاجأ بأشياء زي واحدة صاحية الصبح
    ومش عارفة هتفطر اولادها إيه ومنين ؟! هو ده الإحساس بعدم الأمان
    بالنسبة لي مثلا أنا بصحى وأفكر هشرب أي نوع من النيسكافيه
    فيعني لو ملقتش نيسكافيه في البيت أصلا مش هحس بعدم الأمان !

مثل آخر .... عائلة مستورة وتقع العمارة اللي ساكنين فيها
    ومش ممكن بإمكانيتهم إللي كانت ستراهم ويحسبهم الآخرون أغنياء من التعفف
    هذه الإمكانيات لا تسمح لهم بتأجير غرفة أو عشة حتى يبقى حتى لو لم يقع منزلهم
    وكانت به شروخ مثلا إحساسهم طول الوقت بعدم الأمان يصبح مسيطر عليهم

لكن اللي عنده شقة حديثة ومدخراته لا تسمح له بتملك شاليه في الساحل الشمالي
    مش ممكن يحس بعدم الأمان لمجرد انه مش قادر يجيب شاليه في المصيف ..

اللي عايش في دولة بوليسية وليس له سند أو يأوي إلى ركن شديد
    ولا يملك إلا وظيفته ليربي منها أبنائه ويسد حاجاتهم الضرورية جدا فقط
    حين يعبس في وجهه مديره يشعر بعدم الأمان ...

وقيسي على الأمثلة السابقة فتستطيعي أن تصلي لمشاعر فقدان الأمان
    لتكتشفي أننا يجب أن نشكر الله كثيرا على إحساسنا الفعلي بالأمان ..

قديم 7th April 2009, 08:12 PM مصري جدا غير متواجد حالياً
    مصري جدا
    Silver Member

مصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant future

أنا : مصري جدا

الأخت العزيزه ناش
    أخيرا قدرتي بموضوعك تشديني للرد
    بس أنا مش معاكي بأننا نبعد الشعور الروحاني عن الموضوع ...لسبب بسيط أنه هو أساس الموضوع ....فلا فلوس ولا وظيفه ولا أولاد ممكن يحسسوا الواحد بالأمان .....
    الأحساس بالأمان ما يجيش الا لما يكون الواحد مسنود وحاسس أن وراه دعم قوي ...وده مفيش حد ممكن يحققه الا بالقرب من الله
    صحيح كلنا بنصلي وأنا واحد منكم ...بس مش معني كده أننا قريبين من الله ...وانا حتكلم عن نفسي
    هما مرتين علي طول حياتي حسيت فيهم بالأحساس ده ..الأطمئنان والأمان ....رغم عدم أنقطاعي عن الصلاة أي فتره والحمد لله الا أنني في هذه الفترة كنت أحس بشعور مختلف أتمني أن أرجع له ...
    خلاصة القول أن الأحساس بالأمان هو أن نكون في معيه الله سبحانه وتعالي ..ده رأي
    وأسف لو كنت خرجت عما كنت تريديه من عدم الدخول الي المنطقة الروحانيه

قديم 7th April 2009, 08:17 PM FINETOUCH غير متواجد حالياً
    FINETOUCH
    Golden Member

FINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond repute

أنا : FINETOUCH

والله انا حسيت بالامان عندما ارسل لى ربنا اولاد الحلال فى احداث كثيره عاصفه مرت بى
    ومعظمها كانت مع اشخاص ليس عنهم اى ذره من الاخلاق او الضمير وكنت اقول لنفسى الحمد لله على نعمته التى لايعرفها هؤلاء الاشخاص ولا يجدون من حولهم ربع واحد من اولاد الحلال دولهمن
    حب الناس للانسان نعمه لايعرفها الكثيروده طبعا من عند ربنا
    كتير لما الواحد يكون متأزم من شخص اقعد اقول الحمد لله انى مش هوه ومش انا اللى عملت كده يقوم ايه بقى الواحد يحس براحه مش عارف هوة دة الاحساس بالامان ولا ايه وكدهوت

قديم 7th April 2009, 08:19 PM مصرية غير متواجد حالياً
    مصرية
    Platinum Member

مصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond repute

مصرية's Flag is: Egypt

أنا : مصرية

!For Medical Professionals Only

ناش موضوعك حلو أوي أوي بس أظن الشعور بالأمان مش معنى مطلق يعني بتختلف من شخص لشخص وبيختلف من رجل لأمرأة.

يعني ممكن واحد يحس بالأمان لما يبقى معاه فلوس كتير وممكن تقلب معا بداء البخل.
    وممكن واحد ميكونش معاه ولا مليم بس حاسس بالأمان لإن عنده أسرة بتحبه وبتخاف عليه.

بالنسبة لي الشعور بالأمان هي إني أحس إني اقدر أعتمد على حد لو ضاقت بيا الدنيا. طبعا أقصد حد بعد ربنا وعلشان كده لو الحد ده مكانش على مستوى المسئولية اللي متوقعاها منه بيكون موقفي سئ جدا على قدر ثقتي فيه/فيها على قدر صدمتي وانهيار الشعور بالأمان من وجود هذه الشخصية.

قديم 7th April 2009, 09:26 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

والله يا إبتسامتي ...اللي فهمته أنها مسئله ممكن تكون ماديه وممكن اي حاجه تانيه...

أنا قست علي نفسي ...موضوع الغربه مثلا موضوع مرعب ...خصوصا المواقف الصعبه من مرض أو حوادث او اي كارثه .. علي فكرة حتي لو شيء صغير بيظهر وكأنه كارثه...والإحساس بالامان النفسي مفقود تماما ..

موضوع قله الماده في الظروف الطارئه كمان إحساس مرعب ...وبحس أني في رفاهيه بشكر رب العالمين عليها ...

الموضوع عندي نفسي بالدرجه الأولي ..

شخصيا مش قادرة أوصل لتوصيف دقيق لموضوع الإحساس بالامان

مع أني بحاول والله

قديم 7th April 2009, 09:35 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FINETOUCH
    والله انا حسيت بالامان عندما ارسل لى ربنا اولاد الحلال فى احداث كثيره عاصفه مرت بى
    ومعظمها كانت مع اشخاص ليس عنهم اى ذره من الاخلاق او الضمير وكنت اقول لنفسى الحمد لله على نعمته التى لايعرفها هؤلاء الاشخاص ولا يجدون من حولهم ربع واحد من اولاد الحلال دولهمن
    حب الناس للانسان نعمه لايعرفها الكثيروده طبعا من عند ربنا
    كتير لما الواحد يكون متأزم من شخص اقعد اقول الحمد لله انى مش هوه ومش انا اللى عملت كده يقوم ايه بقى الواحد يحس براحه مش عارف هوة دة الاحساس بالامان ولا ايه وكدهوت

أستاذي فاين تاتش

منورني والله ...

يعني افهم من مداخله حضرتك ان حب الناس ممكن يعطي إحساس بالامان؟

ولا الإحساس بالراحه هو مصدر الإحساس بالأمان؟

الغريب أننا إذا أردنا وضع تعريف للحزن او السعاده أو الغضب نستطيع بسهوله ...إشمعني تعريف الإحساس بالأمان مزرجن ؟

قديم 7th April 2009, 09:50 PM Sonesta غير متواجد حالياً
    Sonesta
    Field Marshal

Sonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond repute

أنا : Sonesta

دعوه لموضوعي

حرام عليكى يا نااااااااااااش

أهو الموضوع ده بقا اللى حيجيبلى الخنقة بتاعة الموضوع اللى قبله

ليه بس كدا؟

ده موضوع تكتبى عنه؟

طيب اللى مفتقد الأمان فى كل محتويات الحياه يشارك هنا ويكتب إيه؟

قررت الإنتحار؟؟

قديم 7th April 2009, 10:21 PM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

تشدو ام كلثوم بقصيدة للشاعر محمد إقبال تقول

إذا الإيمان ضاع فلا أمـــــــــان ولا دنيــا لمــن لــم يحــي دينــا

و من رضي الحياة بغير ديــــــــن فقد جعــل الفنــاء لهــا قرينـــــا

الأمان يحسه الإنسان عندما يجد من يسانده .... و ليس هناك غير الله نتوكل عليه

فلا شئ مضمون في هذه الدنيا .... المال و العزوة و السلطة كلها زائلة و الأيام دول

قديم 7th April 2009, 10:44 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

أنا : Badroora

الاحساس بالامان بقي صعب فى زمن اتفقد فيه الامان.
    الامان بالنسبة لى يعنى الاطمئنان
    يعنى الارتياح
    يعنى الثقة
    يعنى عارفه كل خطوة اخطوها هتوصلنى لفين
    لكن هذه الايام لا اشعر بالامان اطلاقا