ينفع السياحة في مصر تبقى من غير خمور؟ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مناقشات وحوارات جادة

مناقشات وحوارات جادة

ينفع السياحة في مصر تبقى من غير خمور؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 8th June 2011, 10:39 AM مصرية غير متواجد حالياً
    Platinum Member

مصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond repute

مصرية's Flag is: Egypt

افتراضي ينفع السياحة في مصر تبقى من غير خمور؟

أنا : مصرية

فيه عندي تساؤلات كتير وتضارب قوي بين أهمية السياحة في مصر بالنسبة للدخل القومي وبين تهيئة فرص عمل للشباب وبين إن يكون معظم الدخل القومي المصري مصدره من الخمور والقمار الموجود في الفنادق والنوادي الليلية سواء في سيناء أو في القاهرة

طبعا ده غير المناظر المؤذية لنساء بملابس السباحة أو الملابس الصيفية الخفيفة اللي بيستخدومها عادي وكإننا مش في دولة عربية إسلامية

طيب هو مينفعش السياحة غير كده؟ يعني مينفعش يبقى فيه قواعد أو قوانين تقول إن ده ينفع وده مينفعش؟

قبل ما السادات يتوفى كان مفيش دخل من السياحة وكنا بنعتمد على التصنيع والتصدير والبترول وأموال العاملين في الخارج ... مش عارفة هل دلوقتي بقى ممكن نرجع تاني ولا السياحة بشكلها الحالي بقت جزء لا نستطيع التخلي عنه من الميزانية في الدولة؟

الموضوع الأصلي : ينفع السياحة في مصر تبقى من غير خمور؟     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : مصرية

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    2013 كل سنة وإنتوا طيبيين ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة ديما 8 2123 31st December 2012 11:56 AM
    رجاء بمناسبة الدعوة لمظاهرات غدا الثلاثاء شؤون مصر الداخلية hanipal 10 2743 26th November 2012 06:56 AM
    في حب الرسول مع الحبيب علي ومعز مسعود شؤون إسلامية مصرية 8 2137 21st September 2012 07:01 PM
    يعني إيه براجماتي وامبريالي؟ مناقشات وحوارات جادة m.sherif 6 4931 10th July 2012 04:42 PM
    للتاريخ: توثيق مراسم تسليم السلطة يومي 29 و30... إنتخابات الرئاسة مصرية 4 1733 2nd July 2012 05:07 PM

قديم 8th June 2011, 10:48 AM Dr.Samo غير متواجد حالياً
    Dr.Samo
    Platinum Member

Dr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond repute

Dr.Samo's Flag is: Egypt

أنا : Dr.Samo

المعلومة دى قديمة ومعرفش مدى صحتها بنسبة 100%
    لكن اللى اعرفة أن الفندق الخمس نجوم لازم يكون فيه صالة قمار وبيقدم خمور
    ودى من إشتراطات الهيئة العالمية للفنادق اللى بتصنفها
    يعنى الفرق ما بين فندق 4 نجوم وخمس نجوم الموضوع دا
    برضه عندنا فطاحل السياحة وأهمهم اكسيلانس يفتينا فى النقطة دى
    بس فيه نقطة مهمه ازودها على تساؤل حضرتك يا د.مصرية
    لو الكلام دا صح ....غزاى الفنادق دى مش بتبيع خمور فى السعودية مثلا ومعروف هناك ان الفنادق مافيهاش خمور أو قمار
    وهل مصر ممكن تبقى زى السعودية فى الموضوع دا

قديم 8th June 2011, 10:57 AM only you غير متواجد حالياً
    only you
    Field Marshal

only you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond repute

only you's Flag is: Egypt

أنا : only you

كان فى موضوع قبل كدا تقريبا للفاضل حشيش وقلت رايى ولا زلت مصره عليه مفروض نصمم على هويتنا الاسلاميه قلبا وقالبا واللى عاجبه يجى بلدنا على كدا اهلا وسهلا واللى مش عاجبه يالا باى اعتقد حتى دا ممكن يكون اكثر تشويقا للاجانب انهم يجو بلد وعارفين انها هتكون مختلفه تماما عن بلدهم وانهم مش هيقدرو يعملو نفس اللى بيعملوه هناك بصراحه العيب فينا احنا بنستهبل بجد عارفين الحرام وبنعمله ورافضين نقتنع ان الفلوس الجايه من وراه حرام واعتقد تجربة السعوديه مثال يا ريت نحتذى بيه

قديم 8th June 2011, 10:57 AM Dr.Samo غير متواجد حالياً
    Dr.Samo
    Platinum Member

Dr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond repute

Dr.Samo's Flag is: Egypt

أنا : Dr.Samo

المعلومة دى قديمة ومعرفش مدى صحتها بنسبة 100%
    لكن اللى اعرفة أن الفندق الخمس نجوم لازم يكون فيه صالة قمار وبيقدم خمور
    ودى من إشتراطات الهيئة العالمية للفنادق اللى بتصنفها
    يعنى الفرق ما بين فندق 4 نجوم وخمس نجوم الموضوع دا
    برضه عندنا فطاحل السياحة وأهمهم اكسيلانس يفتينا فى النقطة دى
    بس فيه نقطة مهمه ازودها على تساؤل حضرتك يا د.مصرية
    لو الكلام دا صح ....غزاى الفنادق دى مش بتبيع خمور فى السعودية مثلا ومعروف هناك ان الفنادق مافيهاش خمور أو قمار
    وهل مصر ممكن تبقى زى السعودية فى الموضوع دا

قديم 8th June 2011, 11:32 AM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

!For Medical Professionals Only

في السبعينات كان فيه جماعات بتحطم محلات نوادي الفيديو و الغريب ان الشرطة كانت احيانا بتقبض على شوية صيع شاربين سبرتو علشان يتشجعوا بهذه الغزوة المباركة

انا رأيي انه تبدأ مشروعات سياحية ليس بها خمور او قمار و المفروض انها تقدم خدمات و تكون مقنعة بحيث تنافس الأخرى و تكون قدوة

اصل انا موش مقتنع ان انا امنع غيري علشان انا مؤمن بكده

انا ابقى قدوة و مثال يحتذى به

فهكذا كان المسلمون الأوائل

قديم 8th June 2011, 11:44 AM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

انا عايش في بلد عايشة اساسا ع السياحة
    وأنا مش ضد السياحة
    لكن أتمنى برضة اللى ييجي مصر ييجي وهوة محترم قوانينها وثقافتها
    وياريت يلغي شرب الخمور والكلام الفارغ ده
    وياريتها على كدة وبس
    مصر من الدول المصنفة بأنها دول يأتي اليها السياح بنوعية السياحة الجنسية
    وعلى فكرة لو عملنا مشروعات محترمة ممكن تغنينا عن الذل ده
    المشكلة فى أهالى هذة المناطق زي اسوان والاقصر وغيرها
    عايزينها سياحة وموسم
    وفلوس ساهلة
    انما لو اتعمل مصانع ومشروعات
    وتجيلهم فلوس قدها ولو أكتر حتى
    هيرفضوا
    للأسف اتطبعوا بالكسل وحب فلوس السياحة والعمل الموسمي
    لو كل مدينة فى مصر يتعمل فيها مصنع جديد ضخم يخدم صناعة معينة
    ربنا هيغنينا عن السياحة وقرفها

قديم 8th June 2011, 12:39 PM Raouf غير متواجد حالياً
    Raouf
    Platinum Member

Raouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond repute

Raouf's Flag is: Canada

أنا : Raouf

طيب معلش
    هو ايه المشكلة اننا نعمل مصانع و يبقى فى سياحة و زيادة الخير خيرين
    و معلش سؤال تانى
    ايه المشكلة لما السياح يشربوا كحوليات طالما مش بيأذونا
    دى اسئلة بجد على فكرة
    انا مش بادافع عن الكحوليات انا بادافع عن حرية فرد عايز يشرب و مش هيأذينى بالعكس هايفيد البلد
    و كمان عن تجربة فى بلد مانعة دخول الكحوليات

قديم 8th June 2011, 01:27 PM جرديز غير متواجد حالياً
    جرديز
    Golden Member

جرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond reputeجرديز has a reputation beyond repute

أنا : جرديز

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Raouf

ايه المشكلة لما السياح يشربوا كحوليات طالما مش بيأذونا
    دى اسئلة بجد على فكرة
    انا مش بادافع عن الكحوليات انا بادافع عن حرية فرد عايز يشرب و مش هيأذينى بالعكس هايفيد البلد

طب ما يروح يشربها في بلدهم يا أستاذ رؤوف !!!
    هو فعلا المشكلة عندنا والا عندهم ؟؟؟!!!
    وبعدين حيفيد البلد ازاي ملعش عشان مش فاهم الجزئية دي كويس !
    طب السجاير حرمتها لا تصل لدرجة حرمة الخمور , ومع ذلك لا انت ولا الاجانب تقدروا تشربوا سجاير indoors
    إذا كان ده لإقرارهم بضررها المتعدي على الغير , فأين ثمن الضرر المادي والمعنوي للخمور ؟!
    كتير بشعر اننا مصرين على امتهان أنفسنا بشتى السبل .
    المشكلة لا تتعلق بحريته هو في معاقرة الخمر , فهذا شيء لا يعنيني ولا يعني أي مسلم ... إنما المشكلة هي في ارتباط السماح بالخمور بضرورة تقديمها بشكل مهني يقوم به عمال يشرف عليهم موظفون يتحكم فيهم مدراء يزودهم بذلك مستوردون .
    وكل هذه الدائرة محرمة في الشريعة الإسلامية بدءا من عملية الاستيراد وانتهاء بالدخل .
    معنى ذلك ان تجبر جميع العاملين في قطاع السياحة على ارتكاب الحرام .

قديم 8th June 2011, 01:38 PM only you غير متواجد حالياً
    only you
    Field Marshal

only you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond repute

only you's Flag is: Egypt

أنا : only you

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جرديز
    طب ما يروح يشربها في بلدهم يا أستاذ رؤوف !!!
    هو فعلا المشكلة عندنا والا عندهم ؟؟؟!!!
    وبعدين حيفيد البلد ازاي ملعش عشان مش فاهم الجزئية دي كويس !
    طب السجاير حرمتها لا تصل لدرجة حرمة الخمور , ومع ذلك لا انت ولا الاجانب تقدروا تشربوا سجاير indoors
    إذا كان ده لإقرارهم بضررها المتعدي على الغير , فأين ثمن الضرر المادي والمعنوي للخمور ؟!
    كتير بشعر اننا مصرين على امتهان أنفسنا بشتى السبل .
    المشكلة لا تتعلق بحريته هو في معاقرة الخمر , فهذا شيء لا يعنيني ولا يعني أي مسلم ... إنما المشكلة هي في ارتباط السماح بالخمور بضرورة تقديمها بشكل مهني يقوم به عمال يشرف عليهم موظفون يتحكم فيهم مدراء يزودهم بذلك مستوردون .
    وكل هذه الدائرة محرمة في الشريعة الإسلامية بدءا من عملية الاستيراد وانتهاء بالدخل .
    معنى ذلك ان تجبر جميع العاملين في قطاع السياحة على ارتكاب الحرام .

قديم 8th June 2011, 04:51 PM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

النقطة اللي لازم نذكرها ان شرب و إدمان الكحوليات في البلاد الغير إسلامية مشكلة حقيقية يعانون منها الأمرين

و نحمد الله الذي عافانا