الكوباية دي فيها إيه ؟ يا بردعي - الصفحة 19 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > شؤون مصر الداخلية

شؤون مصر الداخلية

الكوباية دي فيها إيه ؟ يا بردعي

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 16th June 2011, 09:07 PM احمد طه غير متواجد حالياً
    احمد طه
    Banned

احمد طه is on a distinguished road

أنا : احمد طه

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Virus
    بجد وحقيق..الموضوع ده كوميدي آخر 14 حاجة..

وبالذات بالذات مشاركات أليكس وأهرامات...بجد تحفة تحفة..ضحكتوني لحد السنة الجاية...متحرمش منكوا يارجالة والله...

وبجد برضو اللي هيخش يدافع عن البرادعي في مستنقع الأفكار اللي هنا ده يبقى بيهرج..

عندي بس تعليق صغنن..أنا بشوف صوتي في الانتخابات ده كأنه شهادة..إما أن أن تكون شهادة حق تحسب لي أو تكون شهادة زور تكتب إثما علي وأحاسب عليها.. لو اهدرت صوتي في انتخاب واحد دمه خفيف على قلبي أو لأن مراته محجبة ولم أفكر في صالح عموم المسلمين سيكون علي أن أقف أمام الله يوم القيامة وأتحمل وزر كل من أساء إليهم ضعف وقلة حيلة وسوء إدارة من اخترته فقط لأنه يقيم العبادات (أو هكذا نظن).

انا بقى بضحك على ضحكك

:h ysterical:

قديم 16th June 2011, 09:09 PM تكسير غير متواجد حالياً
    تكسير
    Platinum Member

تكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond repute

تكسير's Flag is: Syria

أنا : تكسير

طيب يا رجالة السائل الأصفر إحتار فيه المُفسرون تأويلا وتفسيرا فمنهم من قال عصير بصل
    أو تفاح ومنهم من مال للإثم والظن والشك

وفي النهاية لم يُستدل علي ماهية المشروب
    ولهذا أحضرت سؤال أسهل حيث تنتشر الكؤوس يمين وشمال
    ولكن العصير هذة المرة أحمر
    فما هو يا تري
    إلي في الكوباية ده إيه ؟؟؟؟؟ يابرادعي

مع نفس الإبتسامة إبسامة أبريق الشاي

قديم 16th June 2011, 09:12 PM احمد طه غير متواجد حالياً
    احمد طه
    Banned

احمد طه is on a distinguished road

أنا : احمد طه

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تكسير
    طيب يا رجالة السائل الأصفر إحتار فيه المُفسرون تأويلا وتفسيرا فمنهم من قال عصير بصل
    أو تفاح ومنهم من مال للإثم والظن والشك

وفي النهاية لم يُستدل علي ماهية المشروب
    ولهذا أحضرت سؤال أسهل حيث تنتشر الكؤوس يمين وشمال
    ولكن العصير هذة المرة أحمر
    فما هو يا تري
    إلي في الكوباية ده إيه ؟؟؟؟؟ يابرادعي

مع نفس الإبتسامة إبسامة أبريق الشاي

ممكن يا تكسير عصير فراولة

او شربات بنكهة الكريز

اوتحليل دم

قديم 16th June 2011, 09:52 PM haya غير متواجد حالياً
    haya
    Golden Member

haya will become famous soon enoughhaya will become famous soon enough

haya's Flag is: Kuwait

أنا : haya

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة O.S.A.M.A
    الحقيقة انا مش فاهم هيا فين المشكلة ؟
    الناس هنا افترضت فرضية ان الكاس مليان بالخمر واتنصب للراجل المشانق من كل حدب وصوب

طيب انا هاتجاوز وأقول ان الراجل بيشرب أو خلينا علشان نكون منصفين نقول أن الرئيس المرشح بيشرب خمر طبعاً الناس هاتقطع رقبينا لو قولنا طب وأيه المشكلة ...

لأ انا مش هاقول كده أنا هاقول حاجة تانية خالص أنا هاتخيل أن مثلاً السيد بيل كلينتون بثقله وبنجاحاته خلال فترة حكمه "طبعاً أقصد نجاحاته على المستوى الداخلى" انه كان أحد المرشحين للرئاسة فى مصر هانقبله ولا نرفضه ؟ واهو يعنى مش بيشرب بس لأ وكمان بتاع ستات يعنى الدنيا ضاربة عنده من كل حتة
    يبقى مقبول ولا مرفوض ؟ هل مرفوض لعدم إلتزامه ؟ وهل مرفوض على الرغم من إمكانية وصوله بمصر لمصاف البلاد الكبرى ؟

أعتقد أن الجماعة القائلين بأن الرئيس لازم يكون بدقن ويكون التزامه الظاهرى واضح أعتقد أنهم فعلاً أثبتوا أنهم مراهقين سياسياً ومش فاهمين يعنى أيه دولة

أنا مش قادر اقتنع الحقيقة بوجود وجه تعارض بين الدولة العلمانية المدنية والدولة الإسلامية
    ومين قال أن الدولة فى عهد الرسول عليه الصلاة والسلام كانت دولة دينية بالمعنى المراد الوصول لتحقيقه حالياً ؟
    الدولة العلمانية بمعناها الحرفى هى الدولة التى يكون الفرد فيه حر فى كل شئ بدءاً من معتقده وإنتهاءاً بحياته الشخصية وبدون التعدى على حريات الآخرين

أعتقد أننا نتحدث فى هذه المواضيع وكأننا نبحر فى بحار الديمقراطية من سنوات ومش واخدين بالنا من حاجة فى غاية الأهمية أن الفرصة لا تأتى مرتين وهي المرة الأولى للشعب أن يدير دفته إما بنجاح وإما يبحر بها فى غياهب الضياع

الدين والدولة ليسا طرفان فى صراع نختار بينهم ... الدين ممكن نقول عليه أنه يصلح كمبادئ لإدارة الدولة وأى آلية نختارها لإدارة الدولة بصورة مدنية كنظام سياسي مثال جمهورية برلمانية أو غيرها هيا نظم معمول بها فى العالم وأثبتت نجاح كبير وكل المطلوب مننا أننا نضع الدين متداخل لإدارة الدولة
    وخلينا نكون واضحين أكتر للناس اللى بتطالب أن الدولة تكون دولة إسلامية بالمعنى الدينى الواضح وأن تطبق الشريعة الإسلامية فيها
    نقولهم يوجد من الدول المدنية النماذج الناجحة الكثير ولكن أئتونا بنموذج واحد ناجح للدولة الدينية التى ترغبون !!!

أعتقد مش هاتلاقوا لأن الواقع والتاريخ بيقول غير كده

اللى حاصل حالياً من الناس فى الدفاع عن هذا أو ذاك وفى نعت هذا أو ذاك هو مجرد أهواء بدون أساس واضح بيرتكنوا ليه غير بعض الشبهات ... البرادعى قال ... البرادعى عمل البرادعى قدامه كاس ....!!!!
    أعتقد أن كل الكلام ده كلام مش منطقى أبداً لإقامة طابونة ناهينا عن دولة

الجملة دي مربط الفرس ..تحياتي يا اوساماااا
    صعب أوي انك تقنع العقول المتحجرة على المفهوم ده ان مش هيا دي القضية

قديم 16th June 2011, 11:35 PM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد طه
    xxxx

يا أخى أنت كلامك كله غلط وتجاوز
    حاول ماتتكلمشي معايا لو سمحت
    انا ثقافتي عادل امام ومسلسلات رمضان
    وفوق بتقول لحشيش كلام فى الهوا
    وقبل كدة المهاجرين مسافرين عشان يأنتخوا
    يا أخى حاول تتخلق بأخلاق الاسلام فى الحوار اللى علمنا ان الحوار والجدال بالتي هي أحسن
    اعوذ بالله من طريقة كلامك دي

التعديل الأخير تم بواسطة Moderator02 ; 17th June 2011 الساعة 09:47 AM سبب آخر: حذف أصل الاقتباس

قديم 16th June 2011, 11:41 PM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد طه

xxxx

الزميل حشيش يعرف يدافع عن نفسه وعن 10 معاه
    بس نفس الطريقة
    كلام من حشيش رديت عليه من غير ما تناقشه أو تتكلم فى صلب الموضوع
    ووصفت كلام زميل لمجرد انه بيخالفك فى الرأى انه أى كلام فى الهوا
    بالذمة دي اخلاق الاسلام وأدب الحوار؟

التعديل الأخير تم بواسطة Moderator02 ; 17th June 2011 الساعة 09:49 AM سبب آخر: حذف أصل الاقتباس

قديم 16th June 2011, 11:45 PM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

الاخوة الاسلاميين اللى بيحرموا عمال على بطال الحقيقة كتير بلاقي نموذج الواحد اللى بيتكلم عن الاسلام والتيارات الاسلامية بحماس شديد جدا وهو يفتقد فى حواره لأبسط قواعد أدب الحوار والأخلاق الاسلامية
    طيب هوة الاسلام عبادات وصلاة ولبس ودقن ومظاهر ومشايخ من اياهم بس؟
    مش الرسول صلي الله عليه وسلم علمنا ان الدين المعاملة؟
    ازاى هتقنع اى حد عنده حد ادني من التمييز بآرائك وأنت تفتقد للحد الادنى من احترام الاخرين؟
    واختيار الكلمات ومراعاة الناس؟
    الظريف برضة ماحدش لحد دلوقتي من الملقبين بالاسلاميين رد على استفسار العضو ايمنولوجي ليه نظرهم مابيجيبشي اسرة ال سعود؟

قديم 16th June 2011, 11:51 PM black knight غير متواجد حالياً
    black knight
    Silver Member

black knight has a reputation beyond reputeblack knight has a reputation beyond reputeblack knight has a reputation beyond reputeblack knight has a reputation beyond reputeblack knight has a reputation beyond reputeblack knight has a reputation beyond reputeblack knight has a reputation beyond reputeblack knight has a reputation beyond reputeblack knight has a reputation beyond reputeblack knight has a reputation beyond reputeblack knight has a reputation beyond repute

أنا : black knight

شيء مقزز ومثير للغثيان أن يدعي متأسلمون متحجري الفكر لا يعلمون من الدين إلا لحية وجلبابا وأدمنوا الإدعاء على كل من يعارضهم بالكفر والمعصية والضلال

يا من تدعي التدين . أمن الدين أن تتهم رجلا في عرضه ودينه دونما قرينة ؟

أمن الدين أن تتخذ من طريقة نطق إنسان أقر بأنه مسلم عيبا تعيبه عليه

وأنت يا من تصرخ وتزعجنا بضجيجك مدعي تأسلما . هل فيما تجمعه من أفلام مصطنعة من لقطات متفرقة دليلا وقرينة ؟

من منكم على إستعداد أن يقسم على كتاب الله أن إسلامه أفضل من الرجل الذي تهاجمونه ؟

من منكم يقسم أمامنا أن الرجل فاسد وزنديق

لا ثم لا ثم لا إسلامكم ليس كإسلامنا . فتتبع عورات المسلمين ليس من الإسلام .

إتقوا الله ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

قديم 17th June 2011, 12:34 AM تكسير غير متواجد حالياً
    تكسير
    Platinum Member

تكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond repute

تكسير's Flag is: Syria

أنا : تكسير

إبليس اللعين
    هههههههههههه

قديم 17th June 2011, 12:43 AM !! Lidooooo !! غير متواجد حالياً
    !! Lidooooo !!
    Platinum Member

!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute

!! Lidooooo !!'s Flag is: Egypt

أنا : !! Lidooooo !!

اقتباس
    روق يا فارس

اقتباس

حنرد عليك ما تخفش
    بس روق كدة

وأتفرج علي الأوبريت ده
    ياللى نصحت الناس بشرب النبيذ

اختصمك يا تكسير .. فقد أوردت فيديو يحوي فتاة عارية الصدر وأخرى عارية الأكتاف .. حسبي الله ونعم الوكيل فيك