عندي مشكلة ومش عارف ليها حل - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

عندي مشكلة ومش عارف ليها حل

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 21st January 2011, 07:22 PM Tornado غير متواجد حالياً
    Golden Member

Tornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond repute

Tornado's Flag is: Egypt

افتراضي عندي مشكلة ومش عارف ليها حل

أنا : Tornado

السلام عليكم

انا عندي مشكلة ومضايقاني ومكتشفتش كده الا مؤخرا اني عندي حساسية زيادة عن اللزوم لما اتعامل مع الاشخاص بمعنى اني مبقتش اعرف افرق بين امتى الشخص اللي قدامي بيتنطط عليا او اخد كلامه او حركته اهانة وامتى اعدي وماخدش موقف بجد تعبت كتير لحد اني حسيت اني مريض نفسي

انا زمان كنت طيب اوي وبعامل الناس بحسن نية بس من البلاوي اللي شوفتها وخصوصا لما اتغربت علشان الجامعة واختلطت بكل انواع الناس اتغيرت وبقيت العكس خالص وبقيت بشك ان الشخص اللي قدامي تعدى حدوده معايا ولازم اوقفه عند حده حتى لو اقرب حد ليا وباخد موقف دفاعي وممكن يتطور لو الشخص ده زودها (من وجهة نظري)

بجد تعبت ومعتش عارف ايه الحدود اللي المفروض اوقف الناس ساعتها عن حدها لما تتعداها مع اني عارف حدودي كويس في التعامل مع الناس وبحاول اتفادى اي شيء ممكن يخلي اللي قدامي يتضايق مني حتى لو مش غلط لاني مش بحب اضايق حد بس بمشكلتي دي ممكن اضايق اقرب الناس ليا

انا بجد تعبت ومش عارف هل انا بقيت معقد ولا مريض نفسي ولا طبيعي وتعبت بجد ومش عارف حل

انا ترددت كتير اكتب عن مشكلتي بس انا تعبت ولازم الاقي حل لاني مش عاوز ازعل حد ملوش ذنب مني

وانا اسف لو كنت زعلت حد قبل كده او ضايقت حد هنا بسبب المشكلة دي
    انا اسف اني طولت عليكم بس انا كلي عشم انكم هتفيدوني

ارجوكم عاوز حل

الموضوع الأصلي : عندي مشكلة ومش عارف ليها حل     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Tornado

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    اه يا مجلس يا ابن الحرام ثورة مصر ... 25 يناير 2011 Tornado 0 1079 4th April 2012 03:40 PM
    انتهازية الاخوان وعدم تأييدهم لثورة 1952 والتاريخ... ثورة مصر ... 25 يناير 2011 محمد علي عامر 5 1608 25th March 2012 09:14 PM
    خالد عبد الله يسب محبي البرادعي وشباب الفيس بوك شؤون مصر الداخلية savary 17 2322 17th January 2012 02:44 PM
    فعلا اللي استحوا ماتوا !!!! شؤون مصر الداخلية Tornado 16 1869 8th January 2012 07:29 PM
    وما زال الاخوان على نفاقهم وغبائهم السياسي يستمرون ثورة مصر ... 25 يناير 2011 Tornado 9 2203 7th January 2012 02:16 PM

قديم 21st January 2011, 07:26 PM sincere غير متواجد حالياً
    sincere
    Silver Member

sincere will become famous soon enoughsincere will become famous soon enough

أنا : sincere

اظن ده رد فعل طبيعي لخسائر الثقة عمياء
    شك مستمر
    بس الفترة الجاية أكيد هيكون التوازن و النضج مع الخبرة و الاحتكاك بالحلو و الوحش
    ربنا يوفقك

قديم 21st January 2011, 07:36 PM Doudy غير متواجد حالياً
    Doudy
    Golden Member

Doudy is on a distinguished road

أنا : Doudy

تورنادو زميلنا الفاضل
    انت مش مريض ولا حاجة
    دة بس احساسك من تجاربك مع ناس مش كويسة او ناس ليها مواقف وحشة معاك
    بس اعتقد ان الحل انك :
    اولا تبعد فكرة انك مريض او بقيت حساس زيادة عن تفكيرك خالص
    ثانيا لما تشعر ان فيه حد بيتعامل معاك مش كويس اختبره فى موقفين تلاتة لو ثبت لحضرتك انه سيىء خلاص يبقى تتصرف معاه
    و تاخد موقف منه و تبين له انك فهمته و متضايق منه
    ما ينفعش تاخد موقف من حد من موقف واحد بس
    يا رب اكون افادت حضرتك

قديم 21st January 2011, 08:50 PM فرح فرحنا غير متواجد حالياً
    فرح فرحنا
    Member

فرح فرحنا will become famous soon enough

فرح فرحنا's Flag is: Egypt

أنا : فرح فرحنا

سلامات

خير يا تورنادو روق روق ,,

اعتقد ان الى مضايقك هو عدم وضوح الحد اللى يوضح لك الموقف بحيث تبني ردة فعلك عليه

و أكيد دا له أسبابه .. يمكن انتو الشباب الأمور عندكم متداخله جد على هزار - شخصي على عام - يعنى انا احيانا بشعر بدا ...

برأيي افضل شيء إنك تقعد مع نفسك

* وتضع حدود التعامل اللى تريحك بينك وبين من حولك ودي تقدر تجيبها من الدين - الاخلاق -العرف -التربيه

* تحدد نوعية المتعاملين معك وتضع تدريجاتهم .. فمثلا المعرفه غير الصداقه غير القرابه وهكذا

لما تحدد علاقاتك ودرجاتهم وحدودك مع نفسك لازم تكون واضح ايضا مع من حولك وتفهمهم طبعك
    يعنى مثلا .. أنا انسانه مرحه وبحب الهزار .. لكن في حدود من يتعداها يكون تصرف غير مقبول
    فعلشان ما حدش يخسرني .. لا يتعدى الحدود وهكذا

بالتدريج وبالممارسه صدقني حتخف حدتك وستجد نفسك أكثر راحه وانسيابيه في التعامل مع الآخرين

وبعدين اخي الكريم في حاجه اسمها عبادة التغافل .. يعنى انك تتغاضى شويه عن أخطاء من حولك وما تقعدش لهم على الواحده خاصة الناس العشِره واللى بتقدر تعرف انهم ذوي نوايا طيبه .. لكن لا يخلو أحدنا من عيب علشان الدنيا ما يتعكرش صفوها كل شويه وإلا الناس كلها حتلاقي نفسها علاقاتها مقطوعه

حياك الله ,,

قديم 21st January 2011, 08:58 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

!For Medical Professionals Only
    دعوه لموضوعي

واد يا تورنادو .. خليك باااااااااااااااااااااااااااااااااااارد

وطنش تعش تنتعش .. الى أن يثبت لك ان اللي أدامك تعدى حدوده .. ساعتها اديله ما ترحمهوش وبالأدب علشان ما يمسكش عليك غلطة

قديم 21st January 2011, 09:13 PM Remooo غير متواجد حالياً
    Remooo
    Colonel

Remooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond repute

Remooo's Flag is: Egypt

أنا : Remooo

تورنادو يابنى انا عايزة اقولك الحقيقة المرة
    وهى ان 90% من كل اللى حوالينا...لا لمؤاخذة مش كل اللى حوالينا
    90% من اللى بنثق فيهم وبنحبهم وقريبين مننا ولا ليهم اى لازمة

صدقنى بس بتبقى مسالة وقت عقبال ما تكتشف ده
    وانت دلوقتى على التراك وهاتوصل قريب للمرحلة اللى من نفسك ولا ها يفرق معاك كل اللى انت بتقولة
    ها تلاقى ردود فعلك تلقائيا متكافئة تماما مع اللى انت بتلاقيه من معاملة
    وبالتالى مش هاتزعل من حد لانك ها تعرف تعامله زى ما بيعاملك
    وقلبك ها يجمد وكل اللى بتقوله ده مش ها يبقاله وجود
    بالمناسبة انت مقدم هجرة؟
    لو لا فكر فيها ويبقى ادعيلى

قديم 21st January 2011, 09:42 PM VERDI غير متواجد حالياً
    VERDI
    Platinum Member

VERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond repute

أنا : VERDI

عايز اقول وجهة نظري

اولا عايز اسئل سؤال استنكاري
    ليه مهتم بالناس وعايز تعرف ضروري اذا كان بيتطنط عليك ولا بيتعامل عادي!!
    دي في حد ذاتها المشكلة, وده ناتج مش عن عدم الثقة في الناس, لا , ناتج عن عدم الثقة في النفس لو تسمحلي
    لما تكون الثقة في النفس كبيرة ومش هامك رأي حد مش هيأثر فيك اي اسلوب تعامل
    الحل, هو ان الشخص يحاول يكتشف نفسه ومميزاته وعيوبه,لما تتعرف على مميزاتك وعيوبك بالتحديد مش هايفرق معاك ان حد يلمح على عيب ما فيك.
    التعرف على النفس اصعب بكتير من التعرف على الاخرين, ركز في تصرفاتك وشخصيتك وتعرف على نفسك لكن بدون نقد ذاتك, فقط تعرف على نفسك, حدد اين المميزات والعيوب, وازاي تدعم المميزات وتعالج العيوب
    من المهم ان الشخص يعرف انه عادي جدا انه يكون به عيوب مهما بلغت, طالما بيعمل على اصلاحها فالعيوب دي مش عيب, ولو حد لمح على عيب موجود مهما كان العيب لابد من التعامل مع الموضوع ببساطة حتى ولو وصل الامر للاعتراف بالعيب, وبكده حتى ولو كان الشخص بيتطنط مش هايكون له مجال للتنطيط, وبكده بتفسد رغبته في مضايقتك
    اما لو لمح على عيب غير موجود, خد الموضوع ببساطة برده وابتسم, لانك اولا عارف نفسك,
    ثانيا لو كان الشخص يقصد الاهانة, هتبتسم وتعرف ان الشخص ده غير جدير بمعرفتك له وبالتالي مش هتشغل نفسك بيه,
    وان يقصد النقد, انت محتاج تثبت ادام نفسك على الاقل انك مش كده, لو انت كده فعلا, يبقى الشخص ده خدمك انك تعرفت على نفسك اكتر.
    الخلاصة:
    تعرف على نفسك, مميزاتك وعيوبك, مش المفروض نزعل نهائي من النقد مهما كان قاسيا, اللي نزعل منه هو النقد بغرض الاهانة, والنوعيات دي من المفروض اننا نبتعد عنهم
    مجرد وجهة نظر
    تحياتي

قديم 21st January 2011, 09:47 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

أنا : بنت شعنونة

والله يا تورنادو
    انا شايفة انه عامل تُعامل

يعني ايه
    اللي قدامي بيعاملني كويس اشيله على راسي

بيتنطط عليا
    يبقى حاجا من اتنين
    يا اما هوا مش فارق معايا ف يبقى مسكين واتجاهله
    يا اما الموقف او الشخص يستعدي الرد عليه وبالتالي لازم ترد على قدر الموقف

انما في العموم
    انا من انصار مقولة
    سوء الظن من حسن الفطن

قديم 22nd January 2011, 06:40 AM Tornado غير متواجد حالياً
    Tornado
    Golden Member

Tornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sincere
    اظن ده رد فعل طبيعي لخسائر الثقة عمياء
    شك مستمر
    بس الفترة الجاية أكيد هيكون التوازن و النضج مع الخبرة و الاحتكاك بالحلو و الوحش
    ربنا يوفقك

عندك حق فعلا هو بسبب لخسائر اللي شوفتها من اقرب الناس ليا

يا رب كل حاجة تتعدل
    شكرا ليكي على شعورك الجميل

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Doudy
    تورنادو زميلنا الفاضل
    انت مش مريض ولا حاجة
    دة بس احساسك من تجاربك مع ناس مش كويسة او ناس ليها مواقف وحشة معاك
    بس اعتقد ان الحل انك :
    اولا تبعد فكرة انك مريض او بقيت حساس زيادة عن تفكيرك خالص
    ثانيا لما تشعر ان فيه حد بيتعامل معاك مش كويس اختبره فى موقفين تلاتة لو ثبت لحضرتك انه سيىء خلاص يبقى تتصرف معاه
    و تاخد موقف منه و تبين له انك فهمته و متضايق منه
    ما ينفعش تاخد موقف من حد من موقف واحد بس
    يا رب اكون افادت حضرتك

كلامك مظبوط وانا بدأت فعلا اعمل كده بس المشكلة ان في ناس قربة جدا منك وواثقة في حسن نيتها بس اسلوبها بيضايق شوية
    ربنا يصلح الاحوال وشكرا على نصيحتك واهتمامك

قديم 22nd January 2011, 06:45 AM Tornado غير متواجد حالياً
    Tornado
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرح فرحنا
    سلامات

خير يا تورنادو روق روق ,,

اعتقد ان الى مضايقك هو عدم وضوح الحد اللى يوضح لك الموقف بحيث تبني ردة فعلك عليه

و أكيد دا له أسبابه .. يمكن انتو الشباب الأمور عندكم متداخله جد على هزار - شخصي على عام - يعنى انا احيانا بشعر بدا ...

برأيي افضل شيء إنك تقعد مع نفسك

* وتضع حدود التعامل اللى تريحك بينك وبين من حولك ودي تقدر تجيبها من الدين - الاخلاق -العرف -التربيه

* تحدد نوعية المتعاملين معك وتضع تدريجاتهم .. فمثلا المعرفه غير الصداقه غير القرابه وهكذا

لما تحدد علاقاتك ودرجاتهم وحدودك مع نفسك لازم تكون واضح ايضا مع من حولك وتفهمهم طبعك
    يعنى مثلا .. أنا انسانه مرحه وبحب الهزار .. لكن في حدود من يتعداها يكون تصرف غير مقبول
    فعلشان ما حدش يخسرني .. لا يتعدى الحدود وهكذا

بالتدريج وبالممارسه صدقني حتخف حدتك وستجد نفسك أكثر راحه وانسيابيه في التعامل مع الآخرين

وبعدين اخي الكريم في حاجه اسمها عبادة التغافل .. يعنى انك تتغاضى شويه عن أخطاء من حولك وما تقعدش لهم على الواحده خاصة الناس العشِره واللى بتقدر تعرف انهم ذوي نوايا طيبه .. لكن لا يخلو أحدنا من عيب علشان الدنيا ما يتعكرش صفوها كل شويه وإلا الناس كلها حتلاقي نفسها علاقاتها مقطوعه

حياك الله ,,

فعلا احنا الشباب بيكون عندنا خلط في حاجات كتير وده ناتج عن نقص الخبرة واللي بتزيد مع الوقت وبنفهم الدنيا

هو فعلا لازم ابدأ احط درجات وحدود للتعامل مع الناس وكمان نظرية التغاضي دي مفيدة وبحاول اعملها وربنا يوفقني واعرف اظبط الموضوع
    حياكي الله وشكرا ليكي على نصائحك الغالية

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    واد يا تورنادو .. خليك باااااااااااااااااااااااااااااااااااارد

وطنش تعش تنتعش .. الى أن يثبت لك ان اللي أدامك تعدى حدوده .. ساعتها اديله ما ترحمهوش وبالأدب علشان ما يمسكش عليك غلطة

احلى حاجة فيك يا تامر انك بتجيب من الاخر
    بس حلو اسلوب الصياعة ده والصياعة ادب مش هز اكتاف الليمبي يا اخواتي
    تسلم على النصيحة دي
    خد دي