هل يقبل الثوار بهذه الصفقة ..حتى حين؟؟!!!! - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > ثورة مصر ... 25 يناير 2011 > ميدان التحرير

ميدان التحرير

هل يقبل الثوار بهذه الصفقة ..حتى حين؟؟!!!!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 13th February 2012, 02:52 PM HanyMan غير متواجد حالياً
    HanyMan
    Golden Member

HanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond repute

أنا : HanyMan

والله يا سندباد باشا انت عبرت عن كل اللى حاسة وفهمة من الصفقات
    فعلا هناك من باع وقبض
    وهناك من أستنسخ على انهم ثوار
    والدليل على ذلك 2 من أعضاء مجلس الشعب المعينين من المجلس كل ما بسمع كلام منهم بحس انى عايز أرجع(يع)
    وأكتر حاجة بتغيظنى ببقى عايز افرتك التلفزيون لما اسمع جملة (الثوار الحقيقيون) يا راجل دة فى يوم واحد سمعتها بتاع 18 مرة منهم 12 مرة فى مجلس الشعب واللى كان بيقولها اعضاء التيار الاسلامى
    تحس ان فى حد بيلقن الناس دى وكأنهم على خشبة مسرح

قديم 14th February 2012, 02:45 PM SindBad غير متواجد حالياً
    SindBad
    Golden Member

SindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond repute

SindBad's Flag is: Egypt

أنا : SindBad

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HanyMan
    والله يا سندباد باشا انت عبرت عن كل اللى حاسة وفهمة من الصفقات
    فعلا هناك من باع وقبض
    وهناك من أستنسخ على انهم ثوار
    والدليل على ذلك 2 من أعضاء مجلس الشعب المعينين من المجلس كل ما بسمع كلام منهم بحس انى عايز أرجع(يع)
    وأكتر حاجة بتغيظنى ببقى عايز افرتك التلفزيون لما اسمع جملة (الثوار الحقيقيون) يا راجل دة فى يوم واحد سمعتها بتاع 18 مرة منهم 12 مرة فى مجلس الشعب واللى كان بيقولها اعضاء التيار الاسلامى
    تحس ان فى حد بيلقن الناس دى وكأنهم على خشبة مسرح

صدقت يا هاني باشا والله
    بس مش اتنين دول اكتر من اتنين

العجيب واللي يثبت تورط المجلس العسكري وباقي المجالس
    تقبلهم لهؤلاء رغم يقينهم انهم كاذبون
    فيه ناس كتير ماتت كمداً بسبب "الثوار الحقيقيون"

انت تعرف انا اقترحت زمان في 14/02/2011 لما بدأت معمعة الثورة تنفض
    قلت المفروض المجلس العسكري يرسل نواب من عنده ويسجلوا الثوار الحقيقيون
    عشان المندسون والهليبة ما يستغلوش الثورة ويسترزقوا من وراها
    الفكرة كانت تبدو صعبة التنفيذ، لكنها سهلة وبسيطة في نفس الوقت
    كان ممكن يدخلوا على الفايس بوك وتويتر ويسجلوا اسماء النشطاء
    وكانوا وقتها واضحين وظاهرين، وعلى فكرة الحل ده ما زال قائم وممكن تنفيذه
    المشاركات والحسابات على تويتر والفايس موجودة ولا يمكن فبركتها اللهم الا قليلاً
    ممن تم اختراق حساباتهم، ودول مشهورين ومعروفين
    بس المجالس مجتمعة مش عايز تعترف بان فيه ثوار حقيقيون فعلاً
    اكتفوا بصناعة ثوار من عندياتهم مثلما كان يفعل النظام السابق، من تصنيع للمعارضة

قديم 14th February 2012, 06:35 PM Virus غير متواجد حالياً
    Virus
    Golden Member

Virus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond repute

أنا : Virus

المجلس ياسندو عارف كويس قوي جدا مين الثوار اللي بجد ومين اللي ليهم تأثير..ولعلمك كلهم قعد معاهم في الشهور الأولى من الثورة وثبتهم بأحلى كلام قبل ما يحط إيده في إيد الاسلاميين اللي قالوله احنا هنكفيك شرهم وقبل ما يحس إن الخونة والعملاء من الاعلاميين كتييييير جدا في البلد دي وممكن يظبطوه آخر حاجة من غير ما يتعب نفسه..

ومن ساعتها ركز إنه يقبض على الناس دي..يضربهم..يشنع عليهم أي حاجة من كده..

قديم 15th February 2012, 06:54 AM SindBad غير متواجد حالياً
    SindBad
    Golden Member

SindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Virus
    المجلس ياسندو عارف كويس قوي جدا مين الثوار اللي بجد ومين اللي ليهم تأثير..ولعلمك كلهم قعد معاهم في الشهور الأولى من الثورة وثبتهم بأحلى كلام قبل ما يحط إيده في إيد الاسلاميين اللي قالوله احنا هنكفيك شرهم وقبل ما يحس إن الخونة والعملاء من الاعلاميين كتييييير جدا في البلد دي وممكن يظبطوه آخر حاجة من غير ما يتعب نفسه..

ومن ساعتها ركز إنه يقبض على الناس دي..يضربهم..يشنع عليهم أي حاجة من كده..

طبعاً يا فيرس، كلامك صحيح
    كل المجالس مش المجلس العسكري بس
    عارفين الثوار الحقيقيين بالواحد
    وده من أكبر دليل على صحة الصفقات التي تمت والتي تُعرض حالياً

طب ايه رأيك يا فيرس لو الثوار قبلوا الصفقة الاخيرة
    اللي هي يرضوا بالأمر الواقع وياخدوا استراحة محارب لمدة 4 شهور
    حتى 30 ستة، ويبدأوا في الفترة دي يحسنوا صورتهم
    عند العامة والاغلبية اللي هما الــ72%، ويوهموهم أنهم خلاص
    مش هينكدوا عليهم وانهم رجعوا لحظيرة الشعب
    ويشتغلوا من تحت لتحت، زي ما المجالس شغال،
    بالشكل ده ممكن ينجحوا تاني على 25 يناير الجاي
    بتكلم بجد
    يعني يثبتوا المجالس، فيحلوا عنهم ويبدأوا يعترفوا بيهم
    في الاثناء دي الثوار يرتبوا اوراقهم وينقوا صفوفهم من الاختراقات
    ويحشدوا على صح، وياريت يبدأوا حتى في عمل جمعية أهلية
    تضم غالبية الثوار، وتقدم خدمات اجتماعية للمناطق العشوائية
    اعتقد نسبة الجوع اللي ف البلد، هتخلي اقل مجهود يظهر
    بشرط يمتنعوا عن الذهاب للتحرير حتى 30 يونيو
    وبعدها يروحوا كل جمعة بس لعرض لوحات بمطالب خفيفة
    لطيفة وعمل حفلة لإحياء ذكرى الشهداء فنية وكده
    زي كرنفال اسبوعي، هيجتمع الناس حواليهم شوية شوية
    الاول عشان يشمتوا فيهم وبعدين للفرجة عليهم
    وف الاخر هتلاقي التضامن بدأ يزيد معاهم
    ويضرب المجالس المتربعة في مقتل

قديم 15th February 2012, 06:41 PM Virus غير متواجد حالياً
    Virus
    Golden Member

Virus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond repute

أنا : Virus

!For Medical Professionals Only

والله أنا ياسندو كنت بقول زيك كده من بعد المسخرة بتاعة العباية والكباسين والمهزلة دي..وبعدين حوار الشرعية باللبن والشرعية بجوز الهند..

قلت وعلى إيه اناس تبهدل نفسها كده...ماكل واحد يقعد في بيته ويتفرجوا على العمة وهي بتتقلوظ تمام التمام وبعدها يبقى الناس يعرفوا قيمة الكلام اللي كان بيتقال..

حاجة كده زي اللي البرادعي عملها..بدل ما البشر بستغله لتشويه الثورة سابهم مع نفسهم يحاربوا طواحين الهواء وتسقط ورقات التوت عنهم..

اللي غير رأيي تماما هو الطاقة المهولة والاعداد الخرافية اللي شفتها في 27 يناير..حاجة فعلا تخليك تؤمن جدا أننا منتصرون لا محالة...ساعتها عذرت رموز الثورة من الشباب اللي محاطين بالجو المشحون ده طول الوقت ومديلهم أمل للكفاخ والاصرار للنهاية..

على أي حال..احنا كده كده وصلنا خلاص للمنعطف الأخير..الترشيح فتح والانتخابات آخر مايو..

مظنش هيكون في خطوات تصعيدية أخرى الا لو حصلت مجازر أخرى..

بالعكس في إيمان شديد إن عسكر كاذبون والسلاسل حققت نجاح أكبر بكتير جدا من العصيان مثلا..وكان في كلام عن التحرك للمحافظات..

لكن غالبا هيكون في شوية أفلام وحيشتكانات على الدستور اللي المفروض كده هيتسلف في شهر ولا حاجة..وده غالبا هيستدعي شوية مظاهرات ويمكن أكتر..هنشوف..

هذا والله أعلم..

قديم 15th September 2012, 11:32 AM mohamed elhakim غير متواجد حالياً
    mohamed elhakim
    Junior Member

mohamed elhakim is on a distinguished road

mohamed elhakim's Flag is: Egypt

أنا : mohamed elhakim

إن السياسة مليئة بالصفقات ونعوذ بالله من الذين يريدون الاضرار بمصلحة الوطن

قديم 9th March 2013, 11:14 AM SindBad غير متواجد حالياً
    SindBad
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed elhakim
    إن السياسة مليئة بالصفقات ونعوذ بالله من الذين يريدون الاضرار بمصلحة الوطن

الصفقات تظهر وتتجلى الان وبوضوح شديد

ويستفيد من له باع طويل في النشاط الصفقي

شكراً لمرورك الكريم