مداخلات خارجة عن موضوع إختفاء زوجة كاهن - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > منقوووووووووووولات

منقوووووووووووولات خاص بالموضوعات المنقولة فقط

منقوووووووووووولات

مداخلات خارجة عن موضوع إختفاء زوجة كاهن

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 15th August 2010, 09:17 AM اسكندراني غير متواجد حالياً
    اسكندراني
    Member

اسكندراني is on a distinguished road

أنا : اسكندراني

اقتباس
    [SIZE=×4] ممكن حضرتك باعتبارك مهتم بشئون التسليح والتصنيع العسكري تقترح خطة واقعية لتحقيق اكتفاء ذاتي من السلاح يمكننا من الدفاع عن نفسنا في وجة المخاطر التي تحدثت عنها؟ ومافيش مشكلة خذ وقتك كاملا لتقدم لنا إجابة مركزة وواضحة وشاملة.[/SIZE]

بص استاذي وده رأي

اولا يجب ان نعي حجم المشكله مصر تسير في فضاء مظلم
    اولا علينا ان نرجع وعيها من الغيبوبه ووعي الشعب المصري ليعرف من عدوه وما هدفه
    بعد كده لازم مصر تتوحد علي الاقل من منطلق قاعده فكريه واحده وان تقف هذه الحرب الاهليه الفكريه ونوقف الشتات الفكري الحادث في مصر
    اخر شئ يأتي العمل علي تحقيق ما نوينا علي فعله

انت عشان تتسلح محتاج تعرف مين عدوك وايه هدفك
    يعني مثال
    دلوقتي السعوديه في 2010 قالت انها هتعمل مناقصه دوليه قريبا لشراء حامله طائرات
    طبعا هما هيصرفوا مليارات عليها وهيجبوها ليه
    لان هوا عارف هدفه وعارف عدوه
    عارف ان امريكا قاعده جمبه --- وعارف ان الهند هتفترس الخليج هي وايران هوا عايز حاملات طائرات عشان توقفها بلبلدي كده في المحيط الهندي كا اداه ضغط وتهديد تقول للهند انا هنا ايضا الهند اشترت حامله طائرات عشان تكون همزه ربط بينها وبين الخليج العربي

احنا كا مصر مين عدونا؟ محدش فاهم ولا عارف وعي مطموث
    ايه اهدفنا؟ رغيف العيش ابو شلن يبقي بدل منشتري سلاح نشتري قمح الي ممنوعين من زراعته

فا مش هنوصل لحل ...
    طبعا كان في راجل محترم امريكا اعطت قرار وفرمان سلطاني بان يتم اقالته من قياده الجيش المصري

اسمه ابو غزاله
    الراجل ده ليه كتب لم تنشر حضرتك تلاقيها علي النت زي كتاب رائع بمعني الكلمه اسمه ابو غزاله والصحافه كتاب 400 صفحه مش هتمل من قرائتهم وليه كتب زي الحرب الايرانيه العراقيه

طبعا بيشرح في كل ده الوضع الدولي
    وبيشرح فكره الي كان هوا ان مصر لازم تحضر نفسها للسيطره والوجود العسكري وهوا الي دخل كل السلاح الي موجود حاليا مصر وهوا الي كان بيشتغل مع الكورين والصينين عشان يصنع صواريخ باليستيه متوسطه وطويله المدي وكان من اهدافه شراء حامله طائرات تتحط في المحيط الهادي جمب وسط افريقيا الراجل ده قنبله اخر القاده المحترمين فعلا

طبعا امريكا بعتت فرمان باقالته ومبارك سيد من ينفذ طرد مباشره من الوزاره وفضل قيد الاقامه الجبريه وكل تهمته ان كان فاهم ووعيه مش مطموث

قديم 15th August 2010, 09:47 AM أحمد سيف غير متواجد حالياً
    أحمد سيف
    Member

أحمد سيف will become famous soon enoughأحمد سيف will become famous soon enough

أنا : أحمد سيف

الفاضل أسكندراني ... أنا هتكلم عن تجربتي المحدودة بما أني خدمت في الجيش كأي مواطن مصري

قادة الجيش عارفين كويس مين العدو وبيستعدوا لمواجهته ... المناورات اللي بيجريها الجيش المصري تتضمن دائما سيناريوهات حروب مع العدو الصهيوني ... ويمكن ده السبب اللي بيخلي اللوبي اليهودي في أمريكا بيعترض على أي صفقة سلاح لمصر. وزي ما قلت لك أنا كنت بشتغل خلال فترة تجنيدي كمهندس أبحاث وتطوير ... وكان أول شئ يؤخذ في الاعتبار عند تطوير أي سلاح هو أن يكون قادرا على التصدي لنظيره الاسرائيلي (مثال: الدبابة أم 1 ايه 1 مقابل الميركافا 3)

أنا فاكر كويس في دورة التربية العسكرية اللي حضرتها لما كنت طالب جامعي زي حضرتك (معرفش لسه بتنظم ولا لأ) أنا فاكر أحد كبار الظباط اللي كان بيدينا محاضرات (رتبته عميد على ما أفتكر) قال بالحرب الواحد: يقولوا سلام يقولوا زي ما يقولوا احنا دائما مستعدين للدخول في حرب مع اسرائل لو تطلب الأمر ذلك.

والعقيدة العسكرية المصرية تتمحور حول وجود تهديد دائم من الشرق (اسرائيل) ينبغي التصدي له ويتضح ذلك من توزيع القوات وأنواع الأسلحة ونظام التجنيد والتعبئة والتدريبات والمناورات التي يجريها الجيش.

لذلك أنا عايز حضرتك تتطمن من ناحية قدرة قيادتنا العسكرية (والسياسية على ما أعتقد بحكم أنهما متحدتين) على تحديد مكامن الخطر وتعريف من هو العدو. ولدينا خبراء استراتيجيين وعسكريين على مستوى عال يستطيعون تقييم الأمور بشكل احترافي وعلمي أفضل مما نفعل نحن.

أما مسألة التوحد على قاعدة فكرية واحدة فلي عودة لمناقشتها لأننا بالتأكيد سنختلف عليها (انظر التوقيع).

قديم 15th August 2010, 09:58 AM اسكندراني غير متواجد حالياً
    اسكندراني
    Member

اقتباس
    [SIZE=×4]الفاضل أسكندراني ... أنا هتكلم عن تجربتي المحدودة بما أني خدمت في الجيش كأي مواطن مصري

قادة الجيش عارفين كويس مين العدو وبيستعدوا لمواجهته ... المناورات اللي بيجريها الجيش المصري تتضمن دائما سيناريوهات حروب مع العدو الصهيوني ... ويمكن ده السبب اللي بيخلي اللوبي اليهودي في أمريكا بيعترض على أي صفقة سلاح لمصر.

أنا فاكر كويس في دورة التربية العسكرية اللي حضرتها لما كنت طالب جامعي زي حضرتك (معرفش لسه بتنظم ولا لأ) أنا فاكر أحد كبار الظباط اللي كان بيدينا محاضرات (رتبته عميد على ما أفتكر) قال بالحرب الواحد: يقولوا سلام يقولوا زي ما يقولوا احنا دائما مستعدين للدخول في حرب مع اسرائل لو تطلب الأمر ذلك.

والعقيدة العسكرية المصرية تتمحور حول وجود تهديد دائم من الشرق (اسرائيل) ينبغي التصدي له ويتضح ذلك من توزيع القوات وأنواع الأسلحة ونظام التجنيد والتعبئة والتدريبات والمناورات التي يجريها الجيش.

لذلك أنا عايز حضرتك تتطمن من ناحية قدرة قيادتنا العسكرية (والسياسية على ما أعتقد بحكم أنهما متحدتين) على تحديد مكامن الخطر وتعريف من هو العدو. ولدينا خبراء استراتيجيين وعسكريين على مستوى عال يستطيعون تقييم الأمور بشكل احترافي وعلمي أفضل مما نفعل نحن.

أما مسألة التوحد على قاعدة فكرية واحدة فلي عودة لمناقشتها لأننا بالتأكيد سنختلف عليها (انظر التوقيع).
    [/SIZE]

اذيد علي كلامك اكبر مناورات مصر واشدها خطوره علي امن اسرائيل
    مناوره بدر
    والي بشكل واضح جدا بتقوم علي ان هناك قوه الي هيا اسرائيل دخلت سينا وان مطلوب منننا التصدي لها بلقوات الموجوده داخل سيناء وبلقوات التي ستعبر في خلال ساعتين من نطاق الجيش الثالث كا بدايه لتنضم للمفارز في داخل سيناء

اولا لازم يكون امام الجيش كا افراد عدو والا هما موجودين ليه اصلا
    يعني مينفعش تقنع الظباط انهم يحاربوا ويموتوا في سبيل بلدهم وفي نفس الوقت تقلهم انتم مفيش عدوا قدامكم

بل اسرائيل عدو واضح جدا واذيد علي ذلك ان بشكل مباشر في العروض العسكريه الخاصه الي ببتزاع علي برنامج طلائع النصر بتلاقي الجنود المصرين بيهاجموا دبابات المركافا الاسرائيليه

------------ لكن هل ده هو الصحيح

يا اخي انا بقلك افريقيا والخليج واسرائيل وامريكا .......................وما يستجد فوقهم واحنا مش شايفين الا اسرائيل
    وهي اسرائيل هتحارب لوحدها

؟؟؟؟

في فرق شاسع جدا جدا بين ان قدرتنا الحاليه لا تستطيع سوي مواجه اسرائيل وحدها مع ان استحاله ان نحارب اسرائيل وحدها
    وبين ان اقل الاحتملات هي سنحارب اسرائيل وامريكا مع بعض بقوتهم في المنطقه ان حصلت حرب ....

فرق شاسع جدا بين واقع الجيش والتسليح المصري وبين الحد الادني للمتطلبات والتهديدات والتحديات

اقسم برب الكعبه ايمان احاسب عليه في صيامي مع لقائتنا الي حضرنها في منازل قاده جيش سابقين اقسم برب الكعبه بيقولوا بلنص ان مصر وضعها الحالي مشابه لوضع ما قبل النكسه واننا بنقرب علي نكسه

مصر طلبت من امريكا في مناورات النجم الساطع انها تعمل اخماد للرادرات والدفاع الجوي المصري كا تجربه اننا هنفلح ولا هنبقي شبه العراق
    امريكا نجحت في اعماء مصر باكملها وتمت اقاله قائد الدفاع الجوي مع ان ما بيده حيله

اقسم بلله العظيم وانا في احد الجهات الحكوميه الامنيه اتقال لي بلنص والله علي ما اقوله شهيد

انت عايز مصر تبقي شبه العراق !!!!!!!!!! وكئن اجهزتنا الامنيه كل احلمها وكل اقتنعها قائم علي اننا امريكا تقدر ترجعنا 100 عام للخلف في لمح البصر واننا مستسلمين لذلك

ده غير اننا علي المستوي السياسي اصدقاء لاسرائيل وبنساعدها في اشياء كثيره .... ده الشعب الاسرائيلي بقاله سنتين بيبعث برقيات شكر وعرفان للقياده المصريه علي انجازته ووقوفه مع اسرائيل
    وكل ده بسبب امريكا احنا بنرتعد من شئ اسمه امريكا حسني مبارك امريكا هتقله بوس ايد ايران هيبوس بوس ايد اسرائيل هيبوس

فاكر ايام احداث غزه الاخيره .....

امريكا واسرائيل عقدوا اجتماع لم تحضره مصر او يتم دعوتها اليه الاجتماع ده لمناقشه شئ يخص مصر وسياده مصر
    شوف المسخره الي احنا فيها
    الاجتماع خرج بنتيجه وهو انه يتم انشاء منشئات هندسيه علي حدود مصر وغزه علي الاراضي المصريه

طبعا حسني ثار وقعد يقول غير ملزم لينا وانتوا بتقرروا علي ارضنا وكئننا ملناش اي وجود وتحصيل حاصل

وماذا حدث في النهايه
    تم انشاء الانشائات الهندسيه والجدار الي تحت الارض ... وقرار امريكا واسرائيل تم تنفيذه برضي مصر او عدم رضاها احنا بنعتبر نفسنا دول تحصيل حاصل

كسينجر نفسه بيقول في كتاب السياسه وهو مؤلفه بيقول انه انك تكون صديق العرب مش هيجي عليك بفائده لانك لما هتكون عدو ليهم هتحصل علي كل شئ منهم ايضا فا صداقتهم تحصيل حاصل

ملك الاردن في كتابه ناسي اسمه كان بيقول انه لما مؤتمر مدريد للسلام والعرب كانوا رافضين الحضور ليه ... تم ارسال لرؤساء العرب محاضر جلب

فاهمني اخي يعني بعتوا للرائاسه استدعاء تعالوا في مؤتمر كذا كذا والعرب راحوا منساقين

بيريز بيحكي في كتابه علي مفاوضات اوسلو وكامب ديفيد الفلسطينيه بيقول انه لما كان بيقعد مع الفلسطينين المدعومين من مصر كئنه بيكلم نفسه
    اقسم برب الكعبه بلنص بيقول كده
    i talk to my self
    يعني القياده عموما بلا رؤيه وبلا وعي لاي شئ فكل همها ارضاء امريكا والحفاظ علي كرسيها وفقط ويولع الشعب وتولع مصر

قديم 15th August 2010, 10:32 AM أحمد سيف غير متواجد حالياً
    أحمد سيف
    Member

اقتباس
    يا اخي انا بقلك افريقيا والخليج واسرائيل وامريكا .......................وما يستجد فوقهم واحنا مش شايفين الا اسرائيل
    وهي اسرائيل هتحارب لوحدها

؟؟؟؟

في فرق شاسع جدا جدا بين ان قدرتنا الحاليه لا تستطيع سوي مواجه اسرائيل وحدها مع ان استحاله ان نحارب اسرائيل وحدها
    وبين ان اقل الاحتملات هي سنحارب اسرائيل وامريكا مع بعض بقوتهم في المنطقه ان حصلت حرب ....

فرق شاسع جدا بين واقع الجيش والتسليح المصري وبين الحد الادني للمتطلبات والتهديدات والتحديات

طيب وايه الحل ... لازم نكون واقعيين ونعرف حدود قدراتنا ونتصرف على أساسها ... ده لايمنع إننا نسعى لتطويرها ... ولكن التركيز على التطوير العسكري فقط ليس كافيا لأن المواجه مع العدو هي مواجهة حضارية شاملة ... عسكرية اقتصادية علمية سياسية الخ

حضرتك عارف إن ميزانية الدفاع الأمريكية مرة ونص أد الناتج القومي لمصر ... يعني لو وجهت كل الموارد في مصر للتسليح برضه مش هتعرف توصل لمستوى أمريكا ... وطبعا لو عملنا كده مش هيبقى عندنا تعليم ولا صحة ولا صناعة مدنية ولا زراعه ولا خدمات ولا رغيف عيش من أبو شلن والناس هتاكل بعضها.

هل معنى كده إننا نستسلم نهائيا لأمريكا ... طبعا لأ ... كل دول العالم ميزانيات تسلحها وقدرات جيوشها أقل من أمريكا ولكنها تستطيع فرض سيادتها ونفوذها بدرجات متفاوتة بوسائل أخرى

قديم 15th August 2010, 11:19 AM اسكندراني غير متواجد حالياً
    اسكندراني
    Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    طيب وايه الحل ... لازم نكون واقعيين ونعرف حدود قدراتنا ونتصرف على أساسها ... ده لايمنع إننا نسعى لتطويرها ... ولكن التركيز على التطوير العسكري فقط ليس كافيا لأن المواجه مع العدو هي مواجهة حضارية شاملة ... عسكرية اقتصادية علمية سياسية الخ

حضرتك عارف إن ميزانية الدفاع الأمريكية مرة ونص أد الناتج القومي لمصر ... يعني لو وجهت كل الموارد في مصر للتسليح برضه مش هتعرف توصل لمستوى أمريكا ... وطبعا لو عملنا كده مش هيبقى عندنا تعليم ولا صحة ولا صناعة مدنية ولا زراعه ولا خدمات ولا رغيف عيش من أبو شلن والناس هتاكل بعضها.

هل معنى كده إننا نستسلم نهائيا لأمريكا ... طبعا لأ ... كل دول العالم ميزانيات تسلحها وقدرات جيوشها أقل من أمريكا ولكنها تستطيع فرض سيادتها ونفوذها بدرجات متفاوتة بوسائل أخرى

بظبط

انا هعيد مره اخري

اولا يجب ان نرجع الوعي للشعب المصري واننا ننشر الحقائق في كل بر مصر
    ان مصر في مصيبه سوداء

حضرتك اكيد لما درست في الاداره سلسله حل المشاكل
    اول شئ الاعتراف بها

طبعا احنا في مصر مش عارفين مشاكل

ومغيب وعينا تماما عن طريق الحرب الفكريه الداخليه

---- بعد ما نعرف والشعب يرجع من الغيبوبه ويعلم اننا في حال اسود

سيسئل الشعب عن الحل ؟ وسيكرر سؤال حضرتك اذن ما الحل
    لكن ما دام احنا مش عارفين المشاكل الحقيقيه محدش هيسئل ايه الحل -- ومدام عقولنا متركب فيها ان المشاكل هيا التيار العلماني والتيار الاسلامي والتيار اليساري والكرسي بتاع حسني الي مفيش امل ان لا انت ولا انا نستولي عليه لان ببساطه مش هيقعد عليه غير الي هتختاره امريكا

-----------------------
    اما بعد ان الشعب يفوق من ثباته ونرجع له وعيه

الحل يكون مبدئيا في توحيد هذا الشعب علي قاعده فكريه داخليه لننطلق منها ولاهداف نتفق عليها

نيجي للجزء الاول

وهنا اظن هيبتدي اختلاف النظر بيني وبين حضرتك

اولا الاختلاف الفكري والحرب الاهليه الفكريه موجوده في امريكا نفسها ولادراك امريكا علي خطورتها تنشرها في مصر مثلا
    امريكا بها اكثر من 300 ميليشيا مسلحه لها مناطق نفوذ واتباع احيانا بلملاين مثل ميليشيات الادرين وما الي ذلك
    امريكا تحل هذه المشكله بان تصدر مشاكلها الداخليه للخارج
    بمعني ان كل هذه الميليشيات توحدهم علي الشيوعيه ثم توحدهم علي الاسلام ثم ربما غدا توحدهم علي المسيحين الافارقه وهكذا عشان تستمر امريكا ولا ينهار داخلها

هناك عشرات الكتب من اشهر مفكرين امريكا بيشرحوا التفكك الداخلي الامريكي وان لو امريكا لم تستمر في حروب كل 10 اعوام ستنهار امريكا في حروب كثيره اهليه ستدمر امريكا

انا والله اتأسفلك ناسي اسامي الكتب الاجنبيه من امريكان بيتكلموا وشرح للداخل الامريكي وتفاصيل الارهاب والميليشيات المسلحه الداخليه

لو حضرتك احتجت اي من الكتب انا ممكن ادورلك مخصوص وفي كتب عربيه كتير منها كتب الدكتور عبدالله النفيس وده كان محاضر في جامعه كامبردج او كتاب ديموقراطيه الاستبداد للدكتور سعد المولي

مثلا White Patriot Party ميليشيا مسلحه مركزها الاساسي شمال كارولينا وديه تم تفكيكها بسبب انها كانت عددها صغير 3000 فرد تخيل 3000 فرد عددها صغير وبسبب جرائمها وعنصريتها طبعا الاعضاء انضموا لحركات اكبر واكثر قوه وسيطره

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=...FTU6KiOBEibLjw

https://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=eg

في عام 1996 احد الجماعات سيطرت بقوه السلاح علي منطقه في مونتانا واعلنتها جمهوريه مستقله لمده 80 يوم لحد ما استطاعت السلطات شل قدره الانفصالين كان اسم التنظيم علي ما افتكر احرار مونتانا montana freemen
    ومش بس كده تنظيم زي ده فجر مراكز حكوميه واداره كتيره جدا قبل ما يستطيعوا تقويده

اشهر التفجيرات ديه قبل ما امريكا تعلن عدوها الجديد المسلمين تفجير خolahoma city bombing والي اتقتل فيه 170 مواطن امريكي

الشئ الي ممهتمناش بيه هجمات الجمره الخبيثه الي كلنا فاكرنها
    الي شنها والي قتلت 17 امريكي تقريبا و منهم ناس مشهوره الي اطلقها واحد بيشتغل امريكي عنصري في معهد للمستحضرات الكيماويه وانتحر في 2008 بعد ما اكتشفوه

اخر الاحداث الشهيره في 2010 الراجل العجوز العنصري الي اخدت طياره ودخل بيها في مبني حكومي وقتل 1 واصاب مش فاكر قد ايه

ده غير تفجيرات عديده الي طلعت بعد ما اباحوا الاجهاض وتفجير العديد من عيادات الاجهاض

ده تلخيص سريع من ويكي عن الارهاب داخل امريكا وجماعات ارهابيه داخل امريكا
    وخد بالك ان الجماعات القويه او الي لسه ليها سيطره مثل الادرين وجماعه الشاي وما الي ذلك لا يتم كتابتهم خوفا منهم

https://en.wikipedia.org/wiki/Domesti..._organizations

وبنسبه لليبراليه اسمحلي انكشك شويه
    من ضمن المنظمات الارهابيه جماعه ليبراليه
    Black Liberation Army

وللعلم ديه جماعه ماركسيه داخل امريكا عملت تفجيرات كتير :) عرفت ليه انا بعترض علي اغلب المصرين الي بيكرروا اللفظ الاجنبي اليبراليه الذي ليس له معني او واقع منطقي

طبعا انا لو قعدت اتكلم مش هنخلص عن واقع امريكا المفكك وازاي بتهرب من ده بخلق الاعداء والحروب العالميه .............

انا ليه قلت كل ده

لسبب بسيط لايضاح وتأصيل فكره اننا يجب ان نتحد في وعاء فكري كا مصرين كبير والا هيكون مصيرنا زي امريكا ومش هتقوملنا قومه امريكا حظها كويس انها عندها الامكانيات وشعب متطرف كفايه انه كل يوم يعتدي علي دول ... لكن احنا كا مصرين وكا مسلمين لسنا متطرفين وعقولنا شاذه بهذا الشكل

فما رئيك قبل ان نستكمل كلامنا في ان يتحد المصرين في وعاء فكري كبير والا لن تتقدم مصر او تخرج من نفقها بدون الخروج من الحرب الاهليه الفكريه التي صنعتها امريكا داخل مصر

ملحوظه : انا ما اقصد ان يكون المجتمع المصري كا الات يمين يمين شمال شمال
    انا اتكلم بلتحديد عن وعاء فكري كبير يضمنا كلنا يسمح بلاختلاف والتعدد في الاراء داخله

؟؟ انتظر رئيك اخي الكريم

قديم 15th August 2010, 12:02 PM أحمد سيف غير متواجد حالياً
    أحمد سيف
    Member

ملاحظة بسيطة

اقتباس
    Black Liberation Army

معناها جيش التحرير الأسود
    وطبعا ده ليس له علاقة بالليبرالية من قريب أو بعيد
    وعلى فكرة هناك فرق أيضا بين الـ Liberalism بمعنى الليبرالية التي نعرفها وندعو اليها والـ Libertarianism ومعناها الليبراتية وهي حركة فلسفية تقدس الحرية الفردية وتدافع عنها بضراوه ... ممكن حضرتك تطلع على الفروق بين هذه المصطلحات على الويكيبيديا

راجع برد حول ما تفضلت به من نقاط متى اتسع وقتي لذلك

تحياتي

قديم 15th August 2010, 12:38 PM اسكندراني غير متواجد حالياً
    اسكندراني
    Member

اقتباس
    [SIZE=×4]معناها جيش التحرير الأسود
    وطبعا ده ليس له علاقة بالليبرالية من قريب أو بعيد
    وعلى فكرة هناك فرق أيضا بين الـ Liberalism بمعنى الليبرالية التي نعرفها وندعو اليها والـ Libertarianism ومعناها الليبراتية وهي حركة فلسفية تقدس الحرية الفردية وتدافع عنها بضراوه ... ممكن حضرتك تطلع على الفروق بين هذه المصطلحات على الويكيبيديا

راجع برد حول ما تفضلت به من نقاط متى اتسع وقتي لذلك

تحياتي
    [/SIZE]

منتظر حضرتك

انا كان قصدي بس ان كلمه الحريه نفسها كلمه مطاطه ولا يوجد لها تعريف والماركسين يقولون لمبادئهم انها الحريه و الليبرالين بلمسمي الغربي يقولون ان المبادئ الرأس ماليه الغربيهحي الحريه او مفهود اداره الدوله عموما والصينين كذلك وانا كذلك
    انا بس قصدت اقول ان اي حد في مقدوره ان يقول انا مذهبي الفكري هو الحريه بطريقه ما ....

وانا اعتقادي الكامل انه لا يوجد شئ اسمه حريه في العالم كله ولا مساواه في العالم كله بل كل شئ يدور في العالم بما تفرضه الظروف يعني امبارح عطينا حريه للمسلمين في اوربا انهارده بنهدم المساجد والمأذن ونلاحق المنتقبات والمحجبات عشان نحافظ عل هويه فرنسا مثلا

فا العمليه كلها عمليه فرض الواقع والظروف لو الظروف قدت باعطاء مساحه ما من الحريه في مجال ما لكن لو الظروف بعد دقيقه واحده تحولت لتجعل لابد من قمع هذه الحريه السابقه الاعطاء هيتم الغائها مباشره في اي حته في العالم وفي اعتي الدول تظاهرا بلمساواه والحريات

وعندك تاريخ الحديث لفرنسا واوربا واستراليا وامريكا وهم مؤؤسين ما يسمي بليبراليه الرأس ماليه الحديثه تاريخ كله عنصريه وتفرقه وقمع للشعوب ولعب بمقدرات الشعوب وديكتاتوريه فادحه ووو ومع ذلك هم ادعوا والاله الاعلاميه الغربيه صورت لنا كا مصرين ان النومذج الغربي سليم وصحيح واحنا طبعا ..... مشينا ورها وده لانهم عايزين يسيطروا علينا فكريا بمجرد اني يكون مثلي الاعلي او مصدر نظامي الفكري امريكي ده انجاز لهم في حد ذاته

فا اعتقادي انا لا يوجد شئ اسمه حريه ومساواه لكن اذا اردنا تسميتها تسميه واقعيه نقدر نسميها حكم الظروف للواقع واعتقد ان ذلك مذهب الغرب فلا يوجد لا حريه ولا مسواه ولا حكم للقانون في الغرب العمليه كلها قائمه علي حكم الظروف للواقع الغربي

طبعا كل ده ملهوش علاقه بلاسلام انا بتكلم من منظور غربي ومنطلق غربي وتطبيق علي دول غربيه

ومنتظر حضرتك

قديم 15th August 2010, 01:04 PM أحمد سيف غير متواجد حالياً
    أحمد سيف
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسكندراني
    منتظر حضرتك

انا كان قصدي بس ان كلمه الحريه نفسها كلمه مطاطه ولا يوجد لها تعريف والماركسين يقولون لمبادئهم انها الحريه و الليبرالين بلمسمي الغربي يقولون ان المبادئ الرأس ماليه الغربيهحي الحريه او مفهود اداره الدوله عموما والصينين كذلك وانا كذلك
    انا بس قصدت اقول ان اي حد في مقدوره ان يقول انا مذهبي الفكري هو الحريه بطريقه ما ....

وانا اعتقادي الكامل انه لا يوجد شئ اسمه حريه في العالم كله ولا مساواه في العالم كله بل كل شئ يدور في العالم بما تفرضه الظروف يعني امبارح عطينا حريه للمسلمين في اوربا انهارده بنهدم المساجد والمأذن ونلاحق المنتقبات والمحجبات عشان نحافظ عل هويه فرنسا مثلا

فا العمليه كلها عمليه فرض الواقع والظروف لو الظروف قدت باعطاء مساحه ما من الحريه في مجال ما لكن لو الظروف بعد دقيقه واحده تحولت لتجعل لابد من قمع هذه الحريه السابقه الاعطاء هيتم الغائها مباشره في اي حته في العالم وفي اعتي الدول تظاهرا بلمساواه والحريات

وعندك تاريخ الحديث لفرنسا واوربا واستراليا وامريكا وهم مؤؤسين ما يسمي بليبراليه الرأس ماليه الحديثه تاريخ كله عنصريه وتفرقه وقمع للشعوب ولعب بمقدرات الشعوب وديكتاتوريه فادحه ووو ومع ذلك هم ادعوا والاله الاعلاميه الغربيه صورت لنا كا مصرين ان النومذج الغربي سليم وصحيح واحنا طبعا ..... مشينا ورها وده لانهم عايزين يسيطروا علينا فكريا بمجرد اني يكون مثلي الاعلي او مصدر نظامي الفكري امريكي ده انجاز لهم في حد ذاته

فا اعتقادي انا لا يوجد شئ اسمه حريه ومساواه لكن اذا اردنا تسميتها تسميه واقعيه نقدر نسميها حكم الظروف للواقع واعتقد ان ذلك مذهب الغرب فلا يوجد لا حريه ولا مسواه ولا حكم للقانون في الغرب العمليه كلها قائمه علي حكم الظروف للواقع الغربي

طبعا كل ده ملهوش علاقه بلاسلام انا بتكلم من منظور غربي ومنطلق غربي وتطبيق علي دول غربيه

ومنتظر حضرتك

أرجع واسأل حضرتك: احنا بنناقش النظرية ولا التطبيق؟

لو أننا نناقش النظرية يبقى لأ في حاجه اسمها مذهب ليبرالي يدافع عن حرية الفرد وحقوق الإنسان ... وهذا المذهب له منظروه ومؤيدوه ومن يسعون لتطبيقه ... ومبادئه معروفه للجميع وموجوده في أدبيات مفكريه ... وهو ليس ترجمة حرفية للحرية بل هو مصطلح يدل على هذا المذهب الفكري بالتحديد ... لذا لما الماركسي يتكلم عن الحرية فهو بالتأكيد يقصد شيئا آخر غير الليبرالية (ونرجع لنقطة ضبط المصطلحات).

أما لو بتتكلم عن التطبيق فهقولك أيوه ليس هناك تطبيق بنسبة 100% لمبادي الليبرالية في أي دولة زي أي مذهب فكري آخر ... لكن هناك دول تعترف بها وتتبناها صراحة وتسعى لتطبيقها ... وهناك دول أخرى تحاربها وتعتبرها رجس من عمل الشيطان ... ولكن لابد أيضا عندما نحكم على الكيفية التي تطبق بها نظرية معينة أن نقارنها بكيفية تطبيق النظريات الأخرى ... يعني ما ينفعش نقارن تطبيق الليبرالية بالأسس النظرية للفكر الإسلاموي أو الشيوعي مثلا ... ولكن يقارن بالتطبيق العملي لهذه الأفكار والنتائج المترتبة على هذا التطبيق.

ملاحظة على الهامش ... الحقيقة لازم أعترف أن متابعة الحوار مع حضرتك مهمة مرهقة لي لأنني لم أستطع حتى الآن أن أجد خط واضح لهذا النقاش وغاية محددة له ... فضلا عن تنقلك السريع بين مواضيع متعددة وطول المداخلات. فياريت بس نحدد نقطة معينة للنقاش وننتهي منها قبل أن ننتقل الى غيرها ... هل نحن نتحدث عن إصلاح الأحوال في مصر لاسيما فيما يتعلق بالتسليح والجيش أم نجري نقد للفكر الليبرالي أم نتحدث عن أمريكا وجماعات التطرف بها؟

قديم 15th August 2010, 01:20 PM اسكندراني غير متواجد حالياً
    اسكندراني
    Member

اقتباس
    [SIZE=×4] ملاحظة على الهامش ... الحقيقة لازم أعترف أن متابعة الحوار مع حضرتك مهمة مرهقة لي لأنني لم أستطع حتى الآن أن أجد خط واضح لهذا النقاش وغاية محددة له ... فضلا عن تنقلك السريع بين مواضيع متعددة وطول المداخلات. فياريت بس نحدد نقطة معينة للنقاش وننتهي منها قبل أن ننتقل الى غيرها ... هل نحن نتحدث عن إصلاح الأحوال في مصر لاسيما فيما يتعلق بالتسليح والجيش أم نجري نقد للفكر الليبرالي أم نتحدث عن أمريكا وجماعات التطرف بها؟[/SIZE]

هو كل مرتبط ببعضه حضرتك اقري ردودي تاني كلها مسببات ونتائج لنفس الشئ وهي اضعاف مصر لتصبح دوله بلا معني مثلما هي الان

- خلاص مفيش مشكله وفعلاالحوار مشتت وكبير لان الموضوع متعلق بمصر ومصر ليست تسليح فقط او تيارات فكريه او اعداء فقط

انا من رأي نبتدي بما اظن في رأي الشخصي انه بدايه اصلاح مصر وهو ضروره ايقاف الحرب الاهليه الفكريه واحتواء المصرين في فكر له اطار جامع للجميع

ما رئيك ان نناقش مواصفات يجب ان تكون في هذا الفكر او المذهب الفكري وما هيته وما الي ذلك؟ او حضرتك شوف نبتدي منين

قديم 16th August 2010, 11:04 AM اسكندراني غير متواجد حالياً
    اسكندراني
    Member

السلام عليكم

اسمحلي استاذ احمد ان ابدأ في مناقشه الافكار الاجنبيه والانظمه الاجنبيه التي تم اشباع بها العقل المصري المسلم العربي

اولا : التأصيل الشرعي

الي اي مسلم او حتي مؤمن بوجود الخالق فلوجود الخالق من صفاته وجود القانون وكما ان الكون باكمله مسير بقوانين فكذلك الله جعل للانسان القانون الألهي
    الله عز وجل من خلقني كا مسلم وخلق المسيحي واليهودي والبوذي وعابد الشجر والحيونات والملحد , الله اعلم بمخلوقاته وحالها فلن نكون اعلم من الله عز وجل علما بما هو خير لنا وما هو ضرر لنا

ومن اوجه عباده الله عز وجل تنفيذ ما امرنا به

قال الله عز وجل -سوره الاعراف-

1-كِتَابٌ أُنزِلَ إِلَيْكَ فَلاَ يَكُن فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِّنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ
    2-اتَّبِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلاَ تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ

فأساس عبادتنا لله وتوحيدنا للخالق عز وجل كا مسلمين ان نتبع ما امرنا به الله

ومن خالف شرع الله وهو يعلم انه خالف شرع الله واراد ان يحكم في ارض الله بغير شرع الله فهو لا مدخل من مداخل الكفر بلله عز وجل فرفض الحكم بشرع الله لهو انتقاص من توحيدنا وايمانا بلخالق عز وجل

قال الله عز وجل في سوره- المائده-

وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ

اردت ان اكتب ذلك كا بدايه لايضاح ان من توحيد الله عز وجل وعبادته اتباع اوامره وقوانينه لاداره شؤن حياتنا فهو الاعلم بشؤن مخلوقاته ومن رفض اتباع اوامر الله فهو لمدخل من مداخل الكفر بلله -اللهم يجعلني واياكم من اهل الجنه ان شاء الله-

فعلي كل مسلم موحد بلله ان يكون من مناصري اتباع منهج الله وليس محاربته

لكن لابد علي كا مسلم ان اكون فطن وذكي واهتم بلعلم والثقافه ومعرفه رأي القوم ومنهجهم ... فلا حرج ان اعلم واستعلم عن المناهج المضاده لشرع الله عز وجل والتي هي من عمل البشر ومدخل من مداخل الشرك ومصطلحتها - مثل الديموقراطيه واليبراليه والعلمانيه وفصل الدين عن الدول والشيوعيه وما الي ذلك... بغرض معرفه ما عند القوم حتي استطيع مواجهته ومواجهتهم وليس بغرض اخذ منها شئ او اتباعها

ملحوظه لابد منها : هناك اقاويل تم ادخالها للوعي المصري للدفاع عن المناهج الغير اسلاميه وهي ان احكام الدين مطلقه .. بينما الكون يسير بنسبيه .. والامور نسبيه

طبعا هذا كلام منافي للعلم والمنطق و احزن كثيرا عندما اجد مسلم يردد الله امرنا ان نتفكر ونتدبر وان يكون المسلم فطن وذكي ويفسر كل جمله تلقي علي مسامعه ويفهمها ويصدها بلدليل والمنطق

اولا فكره نسبيه المطلق او نسبيه الاحكام ليست فكره وليده اليبراليه ولا الشيوعيه بل هي افكار عقيمه قديمه ظهرت لأول مره علي لسان السوفسطائيون وذكر التاريخ كان اب هذه الفكره بروتاغوراس اليوناني منذ الاف السنين لا اذكر متي بظبط لكن قبل ميلاد المسيح عيسي بن مريم بفتره طويله

وظهرت هذه الافكار ليست للاتباع ولكن للتبرير ما لم يفهمه البشر . . . حيث ان هذه الافكار التي ظهرت واخرجها السوفسطائيون قالوها تبريرا لتعدد الاراء والاديان والافكار في اليونان القديمه فلم يستطيعوا تبرير ذلك سوي بفكره ان كل شئ في تغير مستمر والقول بنسبيه كل شئ . . . كان سبب ذلك بشكل اساسي هو الجهل العلمي في هذا الوقت فلم يكن يعلموا اي شئ في الكون ولا علي الارض سوي قليل القليل لذلك كلما وقف شئ امامهم احالوا العلم جانبا وفسروا او برروه فلسفيا مثلما التفسير الفلسفي الذي انتشر وقتها للجنين وهو الرجل القذم . . . فهي افكار لم تكن باساس علمي ونابعه عن الجهل بلعلم ولكن سعوا لتبرير كل شئ بلفلسفه وعلم الخيالات والسفطسه

المصادر

كتاب بروتاغوراس - عن الحقيقه - لو حضرتك استاذ احمد حبيت تطلع عليه هو تم تدوينه اشياء منه في كتب افلاطون بعد ذلك وستجد هذه القصاصات في كتب افلاطون او القصاصات التي وصلت من بروتاغوراس في الموسوعات زي ويكي العربي او الانجليزي

هناك كتب عربيه لمسلمين . . . ان اردت ان اكتب لحضرتك لكن انا بفضل دائما ذكر المصادر من منبعها فاذا تحدثنا عن الفلسفه والسفطسه سأتي لحضرتك بكلامهم بطريق مباشر وليس منقولا . . . انا تحت امرك لو حبيت اكتبلك العديد من الكتب الرائعه العربيه التي نقلت كلام السفسطائين ومناقشته او حتي كتب الملحدين التي اقتبستها لتأيد رأي الالحاد . . .

طبعا تلقي هذه الافكار اصحاب الفكر البرمجاتي في عصرنا الحالي القائم علي النسبيه كا اساس والمصلحه كا منهج و المطلق كا خطا

طبعا كان لزاما علي هؤلاء ملبسين الحق بلباطل والمزورين للحقائق ان يحتكموا للعلم والواقع لكن ذلك لم يحدث ولن يحدث ونقلت الينا هذه الافكار فهناك من فرح بها وتشبع بها ومن المسلمين من صدها وناقشها وفندها وردها

والله عز وجل امر المسلم ان يكون متدبر ذكي متعلم فطن لكل ما ينقل اليه

المطلق موجود وجود الشمس في السماء والاحكام المطلقه والحقائق المطلقه في كل حياتنا

فوجود الشمس في السماء حكم مطلق

دوران الارض حكم مطلق للوجود والحياه

2+2=4 حكم مطلق

الزاويه مطلقه فأي شعاعين منطلقين من نقطه واحده باي نسبه انحناء فهي زاويه

بل ان العلم اخرج لنا علاقات استحاله التناقض مثل الوجود المادي
    فلا يصلح ان اقول ان القلم في يد احمد سيف وليس في يده ... او ان الكربون اساس تكونه كذا وكذا وكذلك الكربون ممكن ان لا يكون فيه اساس تكونه كذا وكذا

فمقوله بنسبيه الحكم والسياسه ونسبيه وتغير وعدم ثبات كل شئ ما هي الا مقوله جاهليه خرجت من الاف السنين لتبرير اشياء عجز البشر وقتها بسبب جهلهم تفسيرها علميا فأتجهوا للفلسفه السفسطائيه . . . .

اذن الأن

1-لكل مسلم او مؤمن بوجود الخالق حتي يلزم عليه اتباع قانون هذا الخالق واوامره والا انتقصت ايمانه وعبادته لله عز وجل واتيت بلدليل من القرأن الكريم

2-الله اعلم من المخلوقين بشؤنهم فهو عز وجل الذي خلق الكون باكمله وخلق ما نتناقش فيه فهو الاعلم بكيفيه اداره كل شئ

3-احكام الدينيه المطلقه الثابته لا تنافي في نوعها وطبيعتها المنطق والعلم فا المطلق اساس الوجود وهو الله عز وجل

-----------------------------

اتجاوز ذلك لمناقشه الفكر العلماني او اليبرالي او اي كان من الفكر البشري المخالف لاوامر الله والتي تعتبر مدخل من مداخل الكفر بلله عز وجل في عدم اطاعه اوامره والظن مجرد الظن اننا سنكون افضل اداره من الله عز وجل في اداره دنيانا

واتناقش الان من منطلق صد الفكره وليست مناقشتها للاقطناع بها او الاتباع لها كما ذكرت
    فكما امرني الله ان اكون مسلم متعلم مطلع قادر علي معرفه وفهم افكار القوم لردها وصدها ومن منطلق ان معي كا مسلم الحق وليس مع غيري

بدايه اريد الوقوف علي قاعده ننطلق منها استاذي احمد

من نحن؟

مصرين -مسلمين-عرب-اشد الاقوال شذوذا اننا فراعنه

-ما هي اليبراليه ؟

اللفظ نفسه ليس عربي ونحن عرب وهذا ما يسمي بلاحلال والاحتلال الثقافي واللغوي فمنطقيا لاحافظ علي نفسي ارفض المسمي الغربي
    وان تم ترجمتها فممكن ان نسميها الحريه

فلماذا لا يسميها اليبراليون الحريه بللفظ العربي ؟ العمليه برمتها احلال واحتلال فكري وثقافي اليس ذلك

-هل اليبراليه افكارها أتت بجديد علي مستوي الاساس ؟

لا 80% لم تأتي باي جديد فمجرد كلام يتم تكراره من سنين طويله

مثل الحريه المساواه . . . ما الي ذلك
    حتي الان اليبراليه كا لفظ دخيل ارفضه نظرا لكون من انا

-ثانيا مبادئها لم تأتي الي باي جديد علي مستوي مجمل اللفظ او المعني فا الجميع كما ذكرت يردد نفس الاقوال

-هل اليبراليه اتت الي كا مصري مسلم عربي فرعوني بافكار مضاده لثقافتي وديني وفكري وتاريخي؟

بكل تأكيد . . . مصر منذ بدايه ظهور التاريخ فيها وهي دوله دينيه اليبراليه تقول بفصل الدين عن الدوله كا اساس تم - ادخاله لعقول الشباب المصري-
    فبذلك اليبراليه جائت مضاده لتاريخي الفرعوني وحاضري الاسلامي

فارفضها فهي ثقافه احلال واحتلال لتبديل ثقافتي الام والخاصه

اذن حتي الان

ارفض اليبراليه كا مصري او مسلم او عربي او فرعوني

1- اللفظ غربي اجنبي وانا اريد ان انقل ثقافتي للخارج لا ان اكون اسفنجه للعالم امتص اي شئ

2-المبادئ الاساسيه لليبراليه كما يدعي مؤسسنها في الغرب لم تأتي باي شئ جديد
    اذن فلا حاجه لي بها اساسا

3-الافكار الشاذه لليبراليه جائت ضد تاريخي الفرعوني القديم وتاريخي الاسلامي وحاضري العربي الاسلامي

ومن منطلق ان الامم والشعوب المحترمه القويه تنشر وتنقل افكارها وثقافتها للخارج لبسط نفوذ ثقافي وديني وفكري مثلا مصر القديمه كانت افكار بعض عصور الفراعنه رغم من انها غريبه للغايه وشاذه للغايه في بعض الاحيان الا ان انتشرت في الامم المجاوره في اوربا او الشرق الاوسط نظرا لأنني كنت الاقوي وليس بلضروره ان كل ما اقوله صحيح

اما ان يخرج علينا الان مجموعه تنادي بان انقل ثقافه وفكر خارجي غربي لاقوم باحلال الثقافه والفكر الوطني فهذا الاحتلال الثقافي والفكري بلا ادني شك وارفضه تماما

فمن الأولي ان يقوم اليبراليون بنشر الاسلام في اوربا حتي نسيطر ثقافيا ودينيا لا ان يأتونا مشبعين بافكار وثقافات غربيه ليغيروا واقعي وثقافتي الوطنيه التاريخيه

المضحك ان هذه الافكار والاحتلال الثقافي والفكري الواضح أتي به اليبراليون من اشد اعدائنا الا يوجد بسيط من النظر من الاعلي للامر ليروا ان الامر احتلال فكري وثقافي ومن من؟ من اعدائنا بل اكثر الامم عدائا لنا

ومن الاشياء واجبه الذكر ايضا
    ان اليبرالين المصرين جعلوا مصر بها عقم عن الفكر !!
    فقد ازاحوا وازالوا تاريخ مصر وماضيها وحاضرها وكل ذلك
    ليأتوا بفكر جاهز تقفيل شيك وكئن مصر عاجزه بكل ذلك التاريخ والحاضر عن اخراج فكر داخلي يناسبنا
    !! فما هو الا الاحتلال الثقافي والفكري

مصر ليست بمخصيه فكريا او ليست بفارغه من الفكر ولا المذهب فمصر دوله لها هويه
    مصر دوله عربيه مسلمه هذه هي هويتنا

لمصلحه من ان يتم ازالتها وادخال هويه ليست هويتنا ؟ الا وهو الاحتلال الثقافي والفكري
    لماذا الغرب يعمل علي محوا الهويه العربيه والاسلاميه واحلالها وبعض المصرين يشجعون ذلك !!! اتعجب بشكل كبير صراحه

الهويه المصريه العربيه الاسلاميه بلتاريخ القديم

لمصلحه من يتم محو هويتنا محوا واستبدلها؟
    وللعلم فأن هويتنا التاريخيه والحاضر لهي افضل واشرف واكثر اشراقا من الغرب الهمجي فلم يشهد التاريخ القديم او الحديث سوي علي شئ واحد ان الغرب ما هي الا لشعوب همجيه مغلفه بلاموال والاكاذيب

فلننظر كيف ان تم طمث وعي شبابانا لاحتلال مصر واحتلال وعي شبابانا فكريا وثقافيا . . . والفرق بيننا وبين الدول القويه المحترمه

1-ساركوزي قال انه مستعد ان يعلن الحرب ويشن حروب كثيره عسكريه للمحافظه علي الهويه الفرنسيه

2-الصين وما ادراك من الصين التي في اي مجموعه عمل علميه في امريكا 60% منهم يكونوا phd صينين

قالت انها لن تسمح بدخول المواقع الاباحيه حفاظا علي شبابها .. للعلم الصين ليست مسلمه او وهابيه

الصين منعت مرور اي مواقع تضر بلهويه الصينيه والثقافه الصينيه .. ومن ضمنها اشهر المواقع علي الانترنت جوجل ... فهي لا تريد ان تكون دوله محتله فكريا ويطمث وعي شبابها مثل مصر وكثير من الشباب المصري هي تحمي نفسها لما؟ لان امامها مشروع توسعي كبير

3-دول اوربيه وغربيه كثيره قامت بعمليات بتر للعديد من الثقافات والافكار المخالفه للهويه الوطنيه وليس ببعيد منع بناء المأذن فقط للمحافظه علي الهويه الوطنيه وما في ذلك من قمع بشع للحريات الدينيه لم يعي للاسف اليبرالين والمتغربنين المصرين واقع ما يحدث بهم

4-دول اوربا تسعي لمنع النقاب والحجاب هل السبب امني؟ هل السبب غتاته ؟ لا بل السبب لقمع الحريات هو المحافظه علي الهويه الوطنيه الاوربيه

5-امريكا محاولات كثيره ومتكرره لتحريف القرأن واخراج قرأن امريكي ليعدل من هويه المسلمين الامريكان للمحافظه علي هويه المجتمع الامريكي من الاسلام وهذا ما فشل فشل زريعا طبعا هل يأسوا؟ لا توجهوا لبث فتاوي وشيوخ ليست لهم علاقه بلاسلام في بعض مساجد امريكا لتحريف هويه وفكر المسلمين الامريكان لنفس الهدف

6-من محي الهويه الهنديه وقتل الملاين في استراليا وامريكا ؟ اليس هم دعاه الحريه ذو التاريخ الدموي للحفاظ وانشاء هويه مختلفه للواقع في امريكا الشماليه والجنوبيه واستراليا وما كان الثمن قتل ملاين الملاين . . .

7- الامارات تشعر بخوف حقيقي من انخفاض عدد سكنها واحلاله بثقافه وسكان غربين وهنود ماذا تفعل تنشر وتنفق ملاين بل مليارات للمحافظه علي الهويه الوطنيه

لماذا المصرين بسهوله هكذا استسلموا للاحتلال الثقافي والفكري وطمث الهويه واستبدلها ؟
    لماذا لم يعوا ويروا ان الغرب والشرق يحارب ويقتل للمحافظه علي الهويه والثقافه الوطنيه ... للمحافظه علي البلاد من التفكك والاحتلال ؟؟؟

نتحدث احيانا عن حال مصر الاسود من حرب اهليه فكريه وتفكك و طمث للهويه واحتلال فكري وثقافي
    ونريد ان نسيطر علي مثلا حوض النيل لحمايه شريان حياتنا

تخيلوا معي

مصر ليبراليه علمانيه متغربه

تذهب لاثيوبيا ودول افريقيا

مصر :هالوو يا افريقيا ..

افريقيا : هاها ها ايه الي عملاه في نفسك ده يا مصر طيب قولي الانجليزي عدل الاول

مصر : احنا عايزين الووتر لان الشعب عايز امبو

افريقيا : روحي اشربي من البحر يا مصر -قالها مبارك امبارح ان علي المدن الساحليه تدبر حاجتها من البحر -

مصر : طيب انا هضعف افريقيا داخليا واخلي الشعوب الافريقيه تدعمني ومتكونش كرهاني

مصر : يله يا جماعه نعمل ورشه عمل لنشر الثقافه المصريه وان نصبح مثل اعلي للافارقه

افريقيا : هههههههههههههههههههههههههههههههه مين الهبل دول وانتي يا مصر هتكوني ليبراليه مثلا ولا علمانيه اكتر من الدول اليبراليه نفسها اكتر من اوربا مثلا هاهاهاها اما انتي مشكله يا مصر
    وبعدين ايه ده يا مصر اللبس ده وانتي تتخيلي يا مصر اننا هنلبس اللبس الغربي ده عشان نقلدك لا طبعا ده انتي تابعه مجرد توابع مقلده للاساس احنا هنلبس كده تقليدا للغرب الاساس

مصر : يا افريقيا انا عايزاكم تكونوا ليبرالين حريين حلوين وتلبسوا جينز وتلعبوا هوكي وتفصلوا الدين عن الدوله

افريقيا : هو انتي معرفتيش يا مصر ما الغرب وامريكا الاساس مش التقليد عرضوا علينا نفس العروض واحنا رفضنا حمايه لهويتنا وعشان ننشر ثقافتنا داخل مصر نفسها

اخلعي يا مصر العبي بعيد ولا عيطي جمب الحيط

عمركم سمعتم عن دوله تذهب لتحارب وتريد السيطره بكفر ولنشر فكر دول تانيه ولا في الاحلام

بدايه من طمث الهويه والاحتلال الفكري والثقافي هي بدايه النهايه لمصر باكملها وظهور دوله تابعه خاضعه للغرب وان حاولت الخروج لن تستطيع فانت خاضع داخليا لنفس الفكر والمنهجيه فستظهر دائما المصالح الكذابه المتبادله

اخر شئ اريد ذكره
    مره كنت بكلم واحد ليبرالي علماني متعصب للغايه
    فا الحديث اخد بعضه لحد ما ما قلي طيب انت كلامك صح
    لكن انت يرضيك الظلامين الوهابين الي بيلبسوا عبايات بيضا ولبس شكله خليجي

قلتله طبعا يرضيني
    قالي ازاي ......... قلتله
    يا استاذ البدله الي حضرتك بتلبسها ده لبس غربي وهو احد مظاهر طمث الثقافه والهويه
    قالي امال امشي عريان
    قلتله شفت . . . الغرب ضحك عليك خلي قدامك مفيش غير لبس لبسه والتفكير بفكره

قلتله لا البس لبس بلدي جلبيه عبايه ان شاء الله تلبس لبس الظلامين الوهابين هما بيلبسوا كده عشان واخدين سيدنا محمد مثل اعلي فا بيلبسوا لبس مماثل للبسه وقتها

قلتله يا عم البس فرعوني .. هات الللبس الفرعوني والبسه بس متلبسش بدله

وهذا ما يحدث تم اعماء الشباب المصري من اي هويه وفكر وطني او محلي ولم يجد امامه بلتدليس والطمث الثقافي واخفاء الهويه سوي لبس الغرب وانه الحداثه !! وكئن اللبس له علاقه بلعلم والحداثه وفكر ومنهج الغرب الفكري وطريقه حياته وفهمه للامور وووو

ان شاء الله في كلام كثير بلدليل والبرهان
    علي ان في ظل ان الغرب يضحك علينا بافكار مثل اليبراليه والمساواه والعدل والتعدديه وحريه التعبير والرأي ووو وان كل ذلك كذب وان لا يوجد دكتاتور ولا همج مثل الغرب في كل شئ . . . .