Top 8 Reasons NOT to Immigrate to Canada - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

Top 8 Reasons NOT to Immigrate to Canada

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 10th July 2010, 09:58 AM ehabtaher غير متواجد حالياً
    ehabtaher
    Golden Member

ehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to all

أنا : ehabtaher

ماتزعلش يا سيرجيون
    بص انا طالع من مصر على السعوديه ومافيش فى دماغى وانا فى مصر الا الحصيله المتراكمه من احنا الفراعنه مصر ام الدنيا العبقريه المصريه وطبعا فاكر انه ياما هنا ياما هناك ولكن بعد شويه القيلك ان ده الموجود فى كل مكان فى دولنا العربيه السعوديه يقولك ياسعودى انا سعودى وحاجات من هذا القبيل ومصر الاغان الوطنيه والمصريين اهما ملت دماغنا او قول عملت لنا غسيل مخ (عنصريه يعنى)
    ولكن لما تغسل نفسك من كل ده

تجد ان كندا بلد حطت لنفسها مستوى معين فى كل حاجه ترضى انك تعيش على هذا المستوى كان بها
    ماتقدرش هما مش بيمنعوك انك تمشى

الدراسه فى مصر الخاص دلوقت اقل حاجه 30000 لحد 90000 جنيه فى السنه

ولما يطلع دكتور مثلا مش حيلاقى وظيفه الا ب مثلا 1000 جنيه لما يبقى عنده واسطه

طيب اذا كانت شغلانه بسيطه زى المسعف مثلا بتخليك تعيش عيشه كريمه فى كندا زى الدكتور فى مصر
    وانا امكانياتى تسمح باننى اشتغل الشغلانه البسيطه دى بل واكثر
    يبقى ابدأ من هنا وكمل الطريق الى السلمه اللى بعدها

انا افتكر مسلسل اى ار كان فيه واحد فىالطوارئ عنده نزف من الاورطى وحيموت فى الطوارئ قامت اللى اسعفته هى العامله واللى هى اصلا طبيبه اوعيه فى بلدها (الكلام ده عن امريكا) فى مسلسل تلفزيونى وطبعا اكيد الظاهره دى موجوده هناك بكثره والا مكانوش يلاحظوها ويحطوها فى المسلسل

المهم ابدأ ولا تياس وادرس سواء المعادله او ادرس فى الجامعه من تانى

امال لما تشوف واحد بيدرس وعمره 55 سنه او 60 سنه وكل هدفه انه يغير الكارير لانه زهق
    عندك من دلوقت الفرصه تغير الكارير وتاخد الحاجه اللى بتحبها ليه ما تستغلهاش

ابدأ وربنا يعمل اللى فيه الخير

قديم 10th July 2010, 10:29 AM هنداوي غير متواجد حالياً
    هنداوي
    Member

هنداوي is on a distinguished road

أنا : هنداوي

لا مصر مفيش مقارنة اصلا يا جماعة
    والله ما فيه ايجار دلوقتي تحت الـ 1000 جنيه الا اذا كان مأساوي جدا

انا متأكد ان كندا وغيرها فيهم سلبيات لكن المسألة بالناتج الصافي (محاسب بقى)

انا في المقارنات دي بفتكر دايما سمير غانم في مسرحية المتزوجون
    لما لينا بتقوله : مش انت اللي قولتلي نبدأ مع بعض من الصفر
    فقالها : من الصفر يا لينا عندكو , في الفيلا , في بيت باباكي
    هنا تحت الصفر يا ماما

قديم 10th July 2010, 11:12 AM المصرى أفندى غير متواجد حالياً
    المصرى أفندى
    Golden Member

المصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond repute

المصرى أفندى's Flag is: Canada

أنا : المصرى أفندى

استاذ المصرى افندى شكرا على مداخلتك
    بس أنا مش فاهم أنت رأيك ايه مع و لا ضد

أنا مع الهجرة الى كندا مش ضدها
    أنا مع النحت فى الصخر و أكتر من كده و طبعا بالحلال
    أنا مع بذل الجهد و التعب فى سبيل الوصول لحياة كريمة
    و أكيد حضرتك عارف الدوافع اللى دافعتنا للهجرة الى كندا
    و فى الأخر مش عايز أخرج عن الموضوع و ربنا يوفق الجميع

أستاذ رامى آسف انى كتبت أسمك بالغلط كنت قاص بكلامى أستاذ سبيدر لكن على العموم أنا مع الهجرة بنسبة ديشريون سنة ضوئية ودة عشان أنا يا جماعة بعانى فى مصر طبعا الحمد لله فى الأول وفى الآخر بس مش عارف ليه حاسس أنى مش دى بلدى زى ما كان الله يمسيه بالخير د/أشرف حمدى رسم كاريكاتير لمواطن مصرى بيسأل شخص مصرى برده فى الشارع فى مدينة القاهرة(هى السفارة المصرية فين لو سمحت) وعنون الكاريكاتير بأسم الغربة داخل الوطن حاسس أن حقى مهضوم ان فرصة انى أشتغل شغلانة محترمة مع position محترم مش بتيجى الا بالرشوة و الواسطة والمحسوبية (على رأى شريف منير فى فيلم ولاد العم لو حد شافه مع فارق وجود كندا أو أى دولة غربية ماعدا دولة أحفاد القردة) ودة ليه لأن الدول الغربية قائمة بنسبة 85%على النظام والعدل و المساواة ومفيش حد فوق القانون نفسى أتقدر مش لا مؤخذة الاقى الرقاصة و لاعيب الكورة اللى يجرى ورا الكور 90 دقيقة بس ياخد اللى ياخده أستاذ جامعة محترم عايش بالحلال لمدة 140 سنة
    ليييييييييه و عشان أيه حرااااااااااام بجد أتفرج على كليات الطب اللى فى بلدنا ما شاء الله كل استاذ فيها بيعين أبنه و كأنهم من سلالة أباقراط و أبن النفيس دى بقت شبه دكانة الحاج حلمى و ولده اتفرج يا سيدى داخل طب أسكندرية فى منهج التشريح بيحصل أيه عشان متستغربش ليه فيه دكاترة بينسوا مقص و مشرط و فوطة جوة بطن العيان أتفرج على الشباب اللى ياحول الله يارب جاب مافوق 96 % خد الرابط و اتفرج على الفضيحة
    https://www.bbcalex.com/News/News.asp?id=56375
    دة كمان مش عارف حيلاقيها من المية الملوثة ولا الخضار المسرطن ولا اللحوم الفاسدة اللى بتتوزع علينا أقرأ هذا التقرير عن اللحوم فى مصر عشان بس تتحسر على حالك و كأن الناس دى بتعملنا تحديد نسل أجبارى
    https://www.masrawy.com/News/Egypt/Po...rted_beef.aspx

بدعى ربنا فى الأول وفى الآخر انه سترها معانا دنيا و آخرة سواء فى بلدنا أو فى أى بلد آخر الرحمة من عندك يارب

التعديل الأخير تم بواسطة المصرى أفندى ; 10th July 2010 الساعة 01:06 PM

قديم 10th July 2010, 09:28 PM مصطفى العزبى غير متواجد حالياً
    مصطفى العزبى
    Member

مصطفى العزبى is on a distinguished road

أنا : مصطفى العزبى

بسم الله الرحمن الرحيم
    الواحد دماغة هتسيبه وتروح لواحد غيره من كتر التفكير فى اللى بيحصل فى مصر
    بعد اللى قريه على اللى بيحصل فى مصر
    لو فى هجرة لبلاد الواق الواق او حتى الهجرة لموزمبيق عيبها ايه يعنى

حد عارف شروط الهجرة ليها ياريت يقولى
    انا لغيت كندا خالص موزمبيق احسن

قديم 11th July 2010, 02:55 AM نوفا سمايل غير متواجد حالياً
    نوفا سمايل
    Junior Member

نوفا سمايل is on a distinguished road

أنا : نوفا سمايل

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المصرى أفندى

استاذ المصرى افندى شكرا على مداخلتك
    بس أنا مش فاهم أنت رأيك ايه مع و لا ضد

أنا مع الهجرة الى كندا مش ضدها
    أنا مع النحت فى الصخر و أكتر من كده و طبعا بالحلال
    أنا مع بذل الجهد و التعب فى سبيل الوصول لحياة كريمة
    و أكيد حضرتك عارف الدوافع اللى دافعتنا للهجرة الى كندا
    و فى الأخر مش عايز أخرج عن الموضوع و ربنا يوفق الجميع

أستاذ رامى آسف انى كتبت أسمك بالغلط كنت قاص بكلامى أستاذ سبيدر لكن على العموم أنا مع الهجرة بنسبة ديشريون سنة ضوئية ودة عشان أنا يا جماعة بعانى فى مصر طبعا الحمد لله فى الأول وفى الآخر بس مش عارف ليه حاسس أنى مش دى بلدى زى ما كان الله يمسيه بالخير د/أشرف حمدى رسم كاريكاتير لمواطن مصرى بيسأل شخص مصرى برده فى الشارع فى مدينة القاهرة(هى السفارة المصرية فين لو سمحت) وعنون الكاريكاتير بأسم الغربة داخل الوطن حاسس أن حقى مهضوم ان فرصة انى أشتغل شغلانة محترمة مع position محترم مش بتيجى الا بالرشوة و الواسطة والمحسوبية (على رأى شريف منير فى فيلم ولاد العم لو حد شافه مع فارق وجود كندا أو أى دولة غربية ماعدا دولة أحفاد القردة) ودة ليه لأن الدول الغربية قائمة بنسبة 85%على النظام والعدل و المساواة ومفيش حد فوق القانون نفسى أتقدر مش لا مؤخذة الاقى الرقاصة و لاعيب الكورة اللى يجرى ورا الكور 90 دقيقة بس ياخد اللى ياخده أستاذ جامعة محترم عايش بالحلال لمدة 140 سنة
    ليييييييييه و عشان أيه حرااااااااااام بجد أتفرج على كليات الطب اللى فى بلدنا ما شاء الله كل استاذ فيها بيعين أبنه و كأنهم من سلالة أباقراط و أبن النفيس دى بقت شبه دكانة الحاج حلمى و ولده اتفرج يا سيدى داخل طب أسكندرية فى منهج التشريح بيحصل أيه عشان متستغربش ليه فيه دكاترة بينسوا مقص و مشرط و فوطة جوة بطن العيان أتفرج على الشباب اللى ياحول الله يارب جاب مافوق 96 % خد الرابط و اتفرج على الفضيحة
    https://www.bbcalex.com/News/News.asp?id=56375
    دة كمان مش عارف حيلاقيها من المية الملوثة ولا الخضار المسرطن ولا اللحوم الفاسدة اللى بتتوزع علينا أقرأ هذا التقرير عن اللحوم فى مصر عشان بس تتحسر على حالك و كأن الناس دى بتعملنا تحديد نسل أجبارى
    https://www.masrawy.com/News/Egypt/Po...rted_beef.aspx

بدعى ربنا فى الأول وفى الآخر انه سترها معانا دنيا و آخرة سواء فى بلدنا أو فى أى بلد آخر الرحمة من عندك يارب

طبعا يا جماعة الهجرة قرار شخصي يا استاذ مصري افندي انا خريجة طب اسكندريه وكنت بقف كدة علي الكرسي عشان بس المح الجزء اللي الدكتور بيشرح عليه في الجثة وفضلنا كدة سنتين قولت بعد ماتخرج الدنيا هتتحسن اتمرمطت في مكاتب الصحه وحالات الوفاة ولما اخدت نيابه اتبهدلت اكتر ولما قلت خلاص نجرب ارض الخيرات السعوديه لاقيت عقول مش لاقيلها وصف كنت زمان بقول عمري ماهاهاجر ابدا ودلوقتي بقول يارب الورق يخلص واهاجر الصور يا استاذ مصري قلبت عليا المواجع وفكرتني ببهدله 12 سنه فاتوا من اولي طب لحد الان انه دكتور في الدنيا بيحصله كدة زينا نصيحه للي متمسك بمصر او عاشق لاسكندريه زيي يفكر كويس ويحسبها كويس

قديم 11th July 2010, 04:25 AM الأهلاوي الأصيل غير متواجد حالياً
    الأهلاوي الأصيل
    Silver Member

الأهلاوي الأصيل will become famous soon enough

الأهلاوي الأصيل's Flag is: Canada

أنا : الأهلاوي الأصيل

باختصار شديد جداً...
    أنا عشت في الكويت 7 سنوات ، وقبلهم عمر كامل عشته في مصر ، وبقالي 6 شهور بالتمام والكمال في كندا.
    مصر...مفيش فيها حاجة عدلة إلا ذكريات الطفولة والشباب وأهل الواحد وناسه والحاجات اللي بيحبها.
    الخليج: حياة سهلة ومرفهة ووفرة مادية إلى حد ما، لكن مع عنصرية وتمييز وعدم إحساس بالأمان.
    كندا: راحة نفسية وهدوء بال واطمئنان
    ولو رجع بيا الزمان كنت هاجرت كندا أول ما اتخرجت ولا استقريت في مصر ولا رحت الخليج.
    كندا مش بلد سوبر ومش بلد رفاهية ، بس أهم ما يميزها حاجتين...العدل والنظام

قديم 11th July 2010, 04:37 AM 3omda To غير متواجد حالياً
    3omda To
    Banned

3omda To will become famous soon enough

أنا : 3omda To

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأهلاوي الأصيل
    كندا مش بلد سوبر ومش بلد رفاهية ، بس أهم ما يميزها حاجتين...العدل والنظام

يعني ايه رفاهية؟

قديم 11th July 2010, 05:04 AM الأهلاوي الأصيل غير متواجد حالياً
    الأهلاوي الأصيل