عشره ايام في كالجاري - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

عشره ايام في كالجاري

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 8th August 2011, 12:56 PM anwar-m غير متواجد حالياً
    Member

anwar-m will become famous soon enough

anwar-m's Flag is: Canada

new عشره ايام في كالجاري

أنا : anwar-m

نبداء نحكي عن المطار , وانا افضل نبدا من اول مكان حنشوف فيه علم كندا , الا وهو بالنسبه لي كان مطار فرانكفورت

وصلنا مطار فرانكفورت الساعه 8 صباحا على ما اذكر , ثم استقبلنا موظف قمه في الذوق والاحترام وقال لنا انتو راحين فين ؟
    قلت كالجري على air canada
    قالى روح على ال terminal 1 قسم B48
    طبعاء العبد لله اول مره يروح مطار محترم فيه بوابات كثيييير
    انا على طول كتبت الكلمتين دول في ورقه ورحت ادور
    طبعاء المسافه بين قاعه الوصول ومكان الاقلاح كبير لدرجه انك تركب قطار داخل المطار علشان توصله
    على العموم , انا تتبعت الارشادات لحد ما وصلت الى بوابه بيفتشوا الى بيدخل منها
    احنا طبعا ما خلوناش ندخل منها علشان معانا عربيه طفل stroller وكان في اخت من مصر الله يكرمها قالتي روح على الجهه الاخري حتلاقي مكان زي ده بيفتشوا فيه الى معاهم عربيات اطفال

تم التفتيش بكل احترام واخلاق معانا , ولم نواجه اي مشكله مع الموظفين
    طبعا زي ما قلت سابقا , الغرب بيجبوا الاطفال جدا جدا جدا
    بنتي ريناد كان عمرها اقل من سنتين , وكانت هي بسبوري لخطف الابتسامات من الموظفين

وصلنا اخيرا ال terminal 1 قسم B48 وكانت الفرحه برؤيه شعار الطيران الكندي امامي

كان في هناك طابور , وانا شفت ان الرحله الى تورونتو , وكان باقي على رحلتنا حوالى 5 ساعات , بس انا استهبلت ووقفت في الطابور علشان اعرف اذا في اي حاجه ممكن اعملها وانا مش عارفها ( اول مره اسافر واول ما فطرت فطرت بجمل )

طبعا قالولي رحلتك بعد الظهر , وتعال هنا علشان البوردنج باس

انا حعمل انتر الان ,, خايف ان اكهرباء تنقطع ويروح كل الى كتبته ,,, وللحديث بقيه انشاء الله [/FONT]

الموضوع الأصلي : عشره ايام في كالجاري     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : anwar-m

التعديل الأخير تم بواسطة Amro Elsayed ; 9th August 2011 الساعة 11:13 AM

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    الاقرار الضريبي لمن هو خارج كندا ؟؟؟ الهجرة إلى كندا soprano 11 3141 9th February 2012 06:13 PM
    عشره ايام في كالجاري الهجرة إلى كندا mohdsayed 118 15753 8th August 2011 12:56 PM
    سؤال لمن ارسل جوازاته من السعوديه الهجرة إلى كندا anwar-m 2 2067 20th March 2011 01:52 PM

قديم 8th August 2011, 01:26 PM anwar-m غير متواجد حالياً
    anwar-m
    Member

نحط شويه صور

في الطياره الى فرانكفورت

العبد لله في مطار فرانكفورت عند ال terminal 1 - B48

قديم 9th August 2011, 08:55 AM anwar-m غير متواجد حالياً
    anwar-m
    Member

وقفت في الطابور علشان اخذ البوردنج باس الساعه وحده ونصف ظهرا
    ولما وصلت للموظفه وشافت الجوازات , قالت لي " مافيش عندنا مقعد لابنك , ولكن لا تقلق , انا حشوف له مكان, استريح شويه وبعدين حندهلك "

طبعا المشكله دي مش من طيران كندا , لكن من الشركه الاصليه التي حجزت منها التذاكر من اليمن

على العموم خلال دقائق نادتني تاني وقالت "انا شفت ليكم 3 مقاعد بس مش جنب بعض " ( بنتي ريناد كانت بدون مقعد لانني قطعت لها تذكره رضيع )
    قلت ليها ماينفعش , احنا 4 ومعانا اطفال وصعب يقعد كل واحد في مكان
    قالت لي طيب انتظر شويه , قعدت تشوف في الكومبيوتر وقالت , طيب ينفع مقعدين جنب بعض والثالت بعيد شويه
    قلت ليها مش مشكله , احسن من الاول

ولكن ما لم اكن اتوقعه هو التالي

ونحن ندخل الطياره , لقيت الموظفه بتجري لعندي وتقول "استنى شويه , انا لقيت ليك 3 مقاعد جنب بعض . وجابتلي البوردنج باس الجديد "

ما اثر بي في هذا التصرف هو المقارنه به , وبالمعامله الظريفه جدا التي تلقيتها في مطار بلدي

ما علينا

طارت الطياره واخذت الرحله حوالي عشر ساعات ونصف , المشكله في الرحله هي الاطفال , صعب عليهم تحمل هذه الفتره الطويله , ولكن ربنا يسر الموضوع ووصلنا بالسلامه الى كالجري

في المطار طبعا كان في استقبال المسافرين سيده مرسوم على وجهها ابتسامه عريضه جدا , وتقوم بتوجيه المسافرين الى الطريق المناسب

المطار كبير نسبيا , ولكن ليس بكبر مطار فرانكفورت

خطوات المطار كانت كالتالي

اولا وقفنا جميعا في طابور وكان في هناك موظف بيشوف الباسبورات

شاف البسبورات بتعتنا , وانا قلت له انني مهاجر جديد
    سئلني عن الورق المكربن , ووجهني الى قسم الهجره
    الحمد لله لم يكن هنالك كثير من المهاجرين في ذلك اليوم , كنا حوالي 5 اسر فقط

في الخطوه الثانيه , سئلني الموظف الثاني عن الجوازات ,والورق المكربن , وعن عنواني في كندا

اخي العزيز ,الدكتور طارق كان عايش في كالجري , واعطاني عنوان سكنه لهذه الخطوه
    طبعا انه يكون معاك عنوان جاهز عند الوصول الى المطار , حيوفر عليك مشور الى اداره الهجره في اليوم الثاني

الموظف اخذ بعض الاوراق من الورق المكربن واعطاني الباقي , وقال لي بالحرف
    احتفظ جيدا بهذه الاوراق , هي اهم ورق لك في كندا حتي تطلع على المعاش

الخطوه الاخيره كانت عند موظفه قمه في الاحترام , سئلتني عن الفلوس الي معايا , ولما كنت عايز اوريها الفلوس , رفضت , وكانك بتعمل حاجه غلط

على العموم , عملت سكان للشنط , ولم تفتح اي شنطه , وطلبت مني الفورم B4 وصورته واعطتني نسخه منه

وبعدين ساعدتني في دفع عربيات الشنط حتي باب المطار ( شفتوا الدلع الي ان فيه )

كان في انتظارنا الدكتور طارق على باب المطار , واخذنا مباشره الى الفندق

طبعا مش حقدر اوصف الصدمه بالجمال الخلاب في الطبيعه والخضره الي شفته في الطريق من المطار الى الفندق

بس شوفوا المقطع البسيط التالي الي صورته وانا جاي من المطار

وللحديث بقيه انشاء الله

التعديل الأخير تم بواسطة anwar-m ; 9th August 2011 الساعة 09:00 AM

قديم 9th August 2011, 09:30 AM great expectations غير متواجد حالياً
    great expectations
    Golden Member

great expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond repute

أنا : great expectations

شكرا د انور

قديم 9th August 2011, 09:33 AM anwar-m غير متواجد حالياً
    anwar-m
    Member

!For Medical Professionals Only

قديم 9th August 2011, 09:37 AM anwar-m غير متواجد حالياً
    anwar-m
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qenawy
    شكرا د انور

العفو د.خالد

قديم 9th August 2011, 10:13 AM great expectations غير متواجد حالياً
    great expectations
    Golden Member

great expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond repute

أنا : great expectations

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anwar-m

ايه الزحمة دي ؟

قديم 9th August 2011, 10:42 AM anwar-m غير متواجد حالياً
    anwar-m
    Member

والفيديو ده في ال downtown

قديم 9th August 2011, 11:09 AM Amro Elsayed غير متواجد حالياً
    Amro Elsayed
    Golden Member

Amro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond repute

Amro Elsayed's Flag is: Saudi Arabia

new عشره ايام في كالجاري

أنا : Amro Elsayed

طبعا دي رحله اللاندج للاستاذ انور ربنا يكتبله السلامه

عشان في بنا ناس كتيره مهتمه بكالجاري هنقدم العشره ايام اللي قضاهم الاستاذ انور هناك

واتمني انه يشاركنا بخواطره وافكاره

قديم 9th August 2011, 11:16 AM salamatarek غير متواجد حالياً
    salamatarek
    Silver Member

salamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond repute

أنا : salamatarek

الف مبروك يا دكتور انور على المغارة الجديدة, ومبروك اللاندنج, ربنا يوفقك ان شاء الله
    مع تحياتى