ماذا لو القعدة فى مصر طولت حبتين؟ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مناقشات وحوارات جادة

مناقشات وحوارات جادة

ماذا لو القعدة فى مصر طولت حبتين؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 20th December 2010, 02:12 PM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    Banned

مطرودالجبل is on a distinguished road

افتراضي ماذا لو القعدة فى مصر طولت حبتين؟

أنا : مطرودالجبل

السلام عليكم..

للاسف هناك احتمالية ان قعدتى فى مصر تطول سنتين زيادة.. و ربما اكتر
    و لانى غير متكيف مع الحياة فى مصر بأى شكل من الاشكال... و مش طايق البلد دى لاقصى حد... و مع احتماليات ان قعدتى فى مصر هتطول.. يبقى لازم الاقى طريقة اتكيف بيها مع العيشة فى بلد لا يحكمه القانون... و انما يحكمه مجموعة من طرزانات العصور الوسطى...

يا ترى اللى عايشين فى مصر و مبسوطين.. عايشين ازاى؟ و راضيين بعيشيتهم ازاى؟ و متكيفين ازاى؟

يا ريت تقولوا حلول غير الانتحار و اللجوء للمواد المخدرة.. لانهم محل الدراسة

الموضوع الأصلي : ماذا لو القعدة فى مصر طولت حبتين؟     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : مطرودالجبل

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    القافزون على نجاح الثورة! ثورة مصر ... 25 يناير 2011 savary 13 1710 29th March 2011 10:08 AM
    اعتذارعلنى ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة Moderator07 113 6297 23rd December 2010 03:05 PM
    حواوشى اسكندرانى شؤون المطبخ نفرتارى 12 2707 21st December 2010 07:09 AM
    اختفاء العلم بعد اختياره! إقتراحات ... مشاكل تقنية مطرودالجبل 2 817 21st December 2010 03:48 AM
    ماذا لو القعدة فى مصر طولت حبتين؟ مناقشات وحوارات جادة المصرى أفندى 43 4638 20th December 2010 02:12 PM

قديم 20th December 2010, 02:44 PM dana غير متواجد حالياً
    dana
    Golden Member

dana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond repute

أنا : dana

انا هكلمك بجد حاول تتصالح مع نفسك فيه مقالات كتيرة عن الموضوع دة حاول تقراها وكمان التزم بالامور الروحية فى دينك مثل الصلاة والصوم وغيرها وخلى عندك هدف وانت فى مصر تحققه علشان تقدر تستحمل القعدة وكيف نفسك انك اصلا هتقعد طول حياتك بمصر

قديم 20th December 2010, 03:00 PM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    مطرودالجبل
    Banned

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dana
    انا هكلمك بجد حاول تتصالح مع نفسك فيه مقالات كتيرة عن الموضوع دة حاول تقراها وكمان التزم بالامور الروحية فى دينك مثل الصلاة والصوم وغيرها وخلى عندك هدف وانت فى مصر تحققه علشان تقدر تستحمل القعدة وكيف نفسك انك اصلا هتقعد طول حياتك بمصر

فى الحقيقة.. الهدف موجود... و بكل صراحة .... الهدف هو جمع اكبر قدر من المال يخلينى اروح كندا لو توقفت الهجرة لاى سبب من الاسباب لا قدر الله..

كلامك جميل و فتح سكك كتيرة فى دماغى.. بس انا مش محتاج اتصالح مع نفسى.. و لكنى محتاج اتصالح مع مصر
    على فكرة انا مستغرب جدا من طريقة تفكيرى حاليا... لانى فى فترة من الفترات كان نفسى انى ادخل الجيش و اكمل حياتى كظابط فى الجيش و لكن الانسان بيختلف فى تفكيره مع تواتر مواقف الحياة.. و مع نضج الانسان... و مع تغير الوضع ايضا.

من الناحية النظرية.. انا دايما بحط خطط بديله.. و لابعد مدى قد تتخيله.. لكن بكل اسف فشلت فشل ذريع انى اتخيل انى اكمل الحياة فى مصر..

قديم 20th December 2010, 03:50 PM HanyMan غير متواجد حالياً
    HanyMan
    Golden Member

HanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond repute

أنا : HanyMan

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مطرودالجبل

فى الحقيقة.. الهدف موجود... و بكل صراحة .... الهدف هو جمع اكبر قدر من المال يخلينى اروح كندا لو توقفت الهجرة لاى سبب من الاسباب لا قدر الله..

كلامك جميل و فتح سكك كتيرة فى دماغى.. بس انا مش محتاج اتصالح مع نفسى.. و لكنى محتاج اتصالح مع مصر
    على فكرة انا مستغرب جدا من طريقة تفكيرى حاليا... لانى فى فترة من الفترات كان نفسى انى ادخل الجيش و اكمل حياتى كظابط فى الجيش و لكن الانسان بيختلف فى تفكيره مع تواتر مواقف الحياة.. و مع نضج الانسان... و مع تغير الوضع ايضا.

من الناحية النظرية.. انا دايما بحط خطط بديله.. و لابعد مدى قد تتخيله.. لكن بكل اسف فشلت فشل ذريع انى اتخيل انى اكمل الحياة فى مصر..

من كلامك باين عليك عازب يا مطرود ياريت تحاول تلاقى بنت الحلال وصدقنى هتساعدك على حلمك اللى هو الهجرة ولوجابتلك طفليين فى السنتين دول يبقى يا سعدك يا هناك بالنقط اللى هتنزل ترف عليك وصدقنى عمرك بكدة مش هيضيع هدر

لان الاسرة أحسن شىء فى الدنيا

قديم 20th December 2010, 03:56 PM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    مطرودالجبل
    Banned

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هانى مان
    من كلامك باين عليك عازب يا مطرود ياريت تحاول تلاقى بنت الحلال وصدقنى هتساعدك على حلمك اللى هو الهجرة ولوجابتلك طفليين فى السنتين دول يبقى يا سعدك يا هناك بالنقط اللى هتنزل ترف عليك وصدقنى عمرك بكدة مش هيضيع هدر

لان الاسرة أحسن شىء فى الدنيا

انا عازب و مش عازب
    يعنى لسه متجوزتش فعليا..

فيه ناس ممكن تفتكرنى ببالغ.. بس انا بجد بحاول ابعد عن اى حاجة تربطنى بالبلد هنا.. لانى فعلا مش طااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااايق

قديم 20th December 2010, 04:05 PM m.sherif غير متواجد حالياً
    m.sherif
    Member

m.sherif is a splendid one to beholdm.sherif is a splendid one to beholdm.sherif is a splendid one to beholdm.sherif is a splendid one to beholdm.sherif is a splendid one to beholdm.sherif is a splendid one to beholdm.sherif is a splendid one to behold

m.sherif's Flag is: Egypt

أنا : m.sherif

طيب طالما قدامك سنتين ومش عايز مصر ,, فكر فى بلد عربى تسافر تشتغل السنتين وتتوكل على الله بعد كده

وأكيد هتجمع فلوس أكتر من مصر

قديم 20th December 2010, 04:10 PM Tornado غير متواجد حالياً
    Tornado
    Golden Member

Tornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond repute

Tornado's Flag is: Egypt

أنا : Tornado

الصبر على البلاء

قديم 20th December 2010, 04:13 PM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    مطرودالجبل
    Banned

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.sherif
    طيب طالما قدامك سنتين ومش عايز مصر ,, فكر فى بلد عربى تسافر تشتغل السنتين وتتوكل على الله بعد كده

وأكيد هتجمع فلوس أكتر من مصر

طيب ما هو انا لو اقدر اسافر.. ما اروح على كندا على طول.. ايه اللى يودينى دولة عربية

قديم 20th December 2010, 04:18 PM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    مطرودالجبل
    Banned

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tornado
    الصبر على البلاء

نقطة مهمة جدا.. التعايش مع الابتلاء و الرضا بالقضاء و القدر.

قديم 20th December 2010, 04:26 PM D@rk_Kn!ght غير متواجد حالياً
    D@rk_Kn!ght
    Silver Member

D@rk_Kn!ght has much to be proud ofD@rk_Kn!ght has much to be proud ofD@rk_Kn!ght has much to be proud ofD@rk_Kn!ght has much to be proud ofD@rk_Kn!ght has much to be proud ofD@rk_Kn!ght has much to be proud ofD@rk_Kn!ght has much to be proud ofD@rk_Kn!ght has much to be proud ofD@rk_Kn!ght has much to be proud of

D@rk_Kn!ght's Flag is: Egypt

أنا : D@rk_Kn!ght

طيب يا مطرود انا عندى فكرة كويسة
    بس الاول هبدأ بسؤال
    انت بتشتغل ايه

العمل التطوعى دا شىء على جميل جدا هيديك طاقة فظيعة انك تقدر تتاعيش مع الظروف وخصوصا لو كان فى حيز الامور اللى بتهتم بيها