شماس مصري يهدد مسيحيين - الصفحة 5 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > شؤون مصر الداخلية

شؤون مصر الداخلية

شماس مصري يهدد مسيحيين

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

موضوع مغلق

قديم 10th January 2011, 03:36 AM romany beshay غير متواجد حالياً
    romany beshay
    Member

romany beshay is on a distinguished road

أنا : romany beshay

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرح فرحنا
    انا ملاحظه انك ما علقتش غير على تعليقي وسبت الموضوع وبتدخلنا في متاهات وتفريعات ..

عاوزه أعرف رأيك كمواطن مصري شريف ومتأثر بالحادث الأليم .. في تصرف الشماس سمعان

هل هو تصرف شاب مستهتر وكان ... "بيهزززِِر" !!!

يعنى لو انت مكانه حيكون عندك - نِفس - تهزر ؟؟؟

وفي ظروف كئيبه زي اللى مرينا بها وقت الانفجار .. كان عنده وقت يخطط " لمزحته السمجه " وأصلا مش شايفه انه عنده أي نسبة ذكاء أصلا ... فغير الصوت ولم يغير الرقم

مش برضو كان أولى به أنه يركز و يؤازر العائلات المسيحيه المتألمه وقت الازمه بدل ما يزود رعبها

ويا ترى كان حال الأسره دي ايه وهم مرعوبين و خائفين شايفين بعينهم وسامعين بودنهم تهديدااات !!!!

وما لحقهمش "بقفشة السربرايز أنا كنت بهزر معاكم " قبل ما يروحوا قسم الشرطه للبلاغ مع جارهم المحامي " المسلم " !!!

وتفتكر لو كان شاب مسلم اللى "هزر الهزار" دا .. كان اتعمل فيه ايه أمنيا واجتماعيا !!!

والاهم بقى ... يا ترى كم واحد سمج "هزر " زيه بمسجات "مجهولة المصدر ولا يمكن تتبعها "

بثت الرعب بالمجتمع - عن وجود تهديدات لأماكن كتير منها مولات وكانت أشارت إليها منى الشاذلى

بإحدى حلقاتها !!!!!!!!!!!!!!

*حكاية أعداد الضحايا أنا سمعتها من الTV ولو بتكذبوا الرقم كله كما اشرتم مرارا وتكرارا وفجأه تبخرت دماء المسلمين فأرجو أي أخ عنده الاسماء يحطها في موضوع منفصل

وكنت شفت كشوفات وزارة الصحه بأحد المشاركات

* ومعلهش كنت عاوزه أسأل .. يعنى إيه شماس !!!

سلام

ونعمه ,,

مش عاوز لف ودوران فى الكلام وياريت مانفرعش الكلام
    ده كان كلامى وعاوز رد مش لف ودوران حولين الموضوع

اولا: انتى لاتعرفينى ولا اعرفك ولا احنا اصحاب علشان تقوللى يا ابنى ليه؟ مش ده اسلوب غير مهذب؟

ثانيا: بالنسبة للاسلوب الغير مهذب اللى بتقولى عليه؟

انتى عارفة كويس انتى بتكتبى ايه؟ والناس كلها شايفة واتقدم فمشاركات انتى كتباها قبل كده مشاركات سيئة يبقى مين اللى يهذب من اسلوبه؟
    واظن اعضاء كتير قالولك اتكلمى باحترام عن المسيحية مش انا لوحدى.

ثالثا: لما بتقولى معرفش حاجة عن الاديرة يبقى المفروض تسالى مش تقولى بيوت عفاريت؟
    اللى ميعرفش يسأل مش يفتى.صح ولا انا غلط؟

رابعا:لما تحولى الدير من مكان للتعبد والصلاة وتبقى منفى وفيه خنازير واسود برية زى ماقولتى قبل كده؟
    يبقى انا ساعتها اللى بطالبك بالدليل يالى بتتكلمى بالدليل وهو الفيصل بينى وبينك.
    ولو مجبتيش دليل على الاسود والخنازير البرية تبقى مدلسةومثيرة فتنة؟ ومتجبليش قصص مفبركة عن اسلام قسوس وتقوللى قالوا كده؟
    فين دليلك؟

خامسا:لما تقولى 13 مسلم ماتوا فى احداث كنيسة القديسين؟ من غير دليل!!!!!!!!!
    طيب انا بطالبك يا بتاعة الدليل بالاسامى واتصلى عليهم فين واندفنوا فين؟
    والا اللى يقول حاجة يبقى قدها يا ميكتبش اى خزعبلات يا بتاعة الدليل؟

سابعا:بعدين لما انتى عارفة كده كويس ان الاديرة دى فى الصحراء ليه بتتكلمى على المساحة طب ما انتى قدمكم الصحراء واسعة ولا لازم يبقى 6 و7 جوامع فى نفس الشارع الواحد ما تتطلعوا انتم كمان للصحراء؟

ثامنا:دلوقتى تقوللى انى مقدرش اقول على جامع بيت عفاريت ودى تبقى اساءاة وانتى موضحتيش قصدك ليه من الاول ولا الديمقراطية تديكى الحق وتمنعه منى؟
    انا عاوز ردود على الكلام ده يامن تحاولى اثارة الفتن بدون دليل؟ والا اصبح الكلام اكبر للرغى منه لتقديم حقائق؟
    دورى براحتك وانا مستنى؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قديم 10th January 2011, 10:49 AM znaty غير متواجد حالياً
    znaty
    Golden Member

znaty is on a distinguished road

znaty's Flag is: Egypt

أنا : znaty

اقتباس
    طبعا حشرت نفسك,الواحد يشوف الكلام متوجه لمين ويرد عليه لما تبقى كتبة كلام يسى لى كمسيحى وانا وجهت ليها الكلام تقوم انت تحشر نفسك فى اللى انت مش طرف فيه لانك لا انت اللى كتبت الشتيمة ولا كان الرد متوجه ليك وحتى لما دخلت فى الموضوع انا رديت بادب ومشتمتش زى ناس.
    يبقى تخليك فى حالك احسن.

هو احنا بنتكلم في بيتكم والا في مكتبك ؟؟
    دة انت ابسط قواعد الحوار في المنتديات موش عندك
    ده منتدي عام يا مثقف ..والكلام على العام ..يبقى كل عضو هنا من حقه يعلق ويقول وجهة نظره
    انا موش داخل في رسائل على الخاص يا محترم
    انا باعلق على مشاركات على العام في منتدي
    الاول افهم انت بتكتب فين وبعدين تعالى حدد مين اللي من حقه يكتب ومين اللي موش من حقه
    وايه تخليك في حالك احسن دي ؟؟ احسن ايه موش فاهم ؟؟بتخوفني مثلا ؟؟

اقتباس
    لما تقولي بلاش كلام فاضي يبقى انت بتتجاوز حدودك في الحوار معايا ..ودة شيئ انا لا اقبله ..يبقى انا اللي اعلمك الاحترام وانت بتتكلم معايا انا تحديدا...
    هو سيادتك بقى تطلع مين علشان تعلمنى الاحترام
    المحترم محترم لنفسه وكل شخص اللى كتبه بيدل عليه يا سى محترم.

سيادتي عضو هنا ..وبغض النظر انا مين ...انت مجبر على احترام اللي بتحاوره..احنا موش في قهوة بلدي تقولي انت مين علشان تعلمني الاحترام ؟؟؟ ..انا طلبت منك وبدون توجيه اي اهانات ليك انك تبطل توجيه عبارة اتكلموا عن اللي يخصكم بس وعايز تحجر على ارائنا ..وبتصف كل من يقول وجهة نظر لا ترضيك بالجهل وكانك وحدك العالم بكل الامور ..رديت عليا بلاش كلام فاضي ..يبقى رد غير محترم وغصب عنك لازم تحترم اللي بتتكلم معاه اذا كنت عايز اي حد يحترمك
    والمفروض ان الكلام ده تكون متعلمه جاهز قبل ما اي حد يعلمهولك
    واتحداك انك تنقل عني كلمة واحدة في شخصك او في شخص اي حد ..تهينه او تشتمه
    انا ولا عمري اتحذفلي نص ولا اتحذفتي مداخلة ولا خدت انذار بسبب سب عضو او اهانته والحمد لله
    علشان يبقى الكلام محدد موش كلام وخلاص

اقتباس
    وتعليقي الاول لانك كررت نفس الجملة في حوارات سابقة معايا شخصيا ..بتكرار ان احنا نتكلم في اللي يخصنا ..وطالما بننتقد اي شيئ مسيحي يبقى احنا علطول جهلة ..وهو اتهام لا يقبل في اي حوار..
    هو ادعاء المعرفة مش جهل
    لما تكتب معلومة غلط ونعرفك الصح وتصمم على الغلط
    لما تتكلم وتقول ان ماكس ميشيل كاهن؟
    تبقى ما تعرفش حاجة وبتتكلم اى كلام وخلاص حتى لما تعرف الصح وتصر على الغلط سميه انت بقى؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    لما واحد يقول الكاهن لازم يكون مش متجوز؟؟؟ وكانه يعرف فى دينا اكتر منا,ده يبقى ايه غير ......
    للاسف الجهل بقى صفة عامة للى عمال يفتى على الفاضى والمليان.

والله الكلام منقول من الويكيبديا ومواقع منتشرة على الانترنت
    دورك ينتهي عند تصحيح المعلومة بما يثبت انها خطا
    زي ماعمل اوسكا ورؤوف
    لكن اتهامك للناس بالجهل ده تطاول المفروض تتحاسب عليه
    واذا كنت في سنك ده ..موش عارف ان وصف من تحاوره بالجهل ..حتى ولو كانت معلوماته غير دقيقه ..تبقى قلة ذوق وتطاول ..يبقى هاتعرف امتى ان شاء الله؟؟
    ابقى تابع ردود رؤوف واسكا في الرد على اي موضوع ..جايز تتعلم الفرق بين قلة الذوق والحوار

اقتباس
    وتعليقي كان على المداخلة دي تحديدا ..واذا كنت تريد ان تقول ان القران كتبه مجاهيل ..اتفضل على الرحب والسعة.
    بص انا اكبر من كده ومتحاولش انك تخسرنى الزملاء فى المنتدى لانى بخاف على مشاعر المحترمين منهم ومش هعمل كده .

لا تصدق رجل مبادئ بجد ؟؟
    طب انا افكرك بقة من مداخلاتك:

سيدى انت فعلا تحتاج الى الفلسفة واللف والدوران لتفسير امور مثل شرب بول الرسولوبول البعيروحديث الذبابة وارضاع الكبير وسورة المعوذتين والاحرف السبعة وقران عثمان والحمل 4 سنين وغيرها وغيرها كتير اووى اووى اللى لحد دلوقتى ملهاش اى اجابة مقنعة .فيريت متقعدش تتهم الناس فى حاجات انت مش فاهمها ام بالنسبة لينا فهيا فى منتهى السهولة ومحدش اشتكالك.

ومقتطفات من مقاله انت ناقلها بنفسك

صحيح أنّنا نشهد اليوم موجة متصاعدة مضادّة (و هذا شيء طبيعي) من دول العالم لموجة الرّعب خاصّة من طرف بعض الدّول الّتي اكتوت بنار الجهاد...صحيح أنّنا نشهد موجة استنكار و شكّ و خوف غير مسبوقة من كلّ مسلم و من كلّ شيء عنوانه الإسلام، لأنّ الإسلام أقترن في أذهان الغير بالهمجيّة و بالتّفجيرات و الانتحاريين، و لأنّ الإنطباعات الّذي تركها و رسّخها المسلمون بكلّ فئاتهم من شيوخ و دعاة و مهاجرين و عامّة و شعوب و جماعات مسلّحة تفعّل و تُعلي راية الجهاد على أرض الواقع..انطباعات كلّها مع الأسف من سيّئة إلى غاية في السّوء و البشاعة...!

لا شكّ أنّ الإسلام الأصولي ألحق أضرارا بليغة بمنظومة التّفكير لدى المسلم...كيف...؟!
    بأن حوّله إلى إنسان لا يرى العدل إلاّ إذا كان لصالحه و صالح نشر عقيدته...!
    بأن أصبح يرى الماعز يطير بجناحين و الحمار يفكر و يعمل على الكمبيوتر دون أن يرى في ذلك نشازا أو تناقضا من أيّ لون أو شكل كان...؟

ده جزء من كل ..حاجة كدة على سبيل المثال ..اوكي اتكلم براحتك واحنا باذن الله هانرد عليك ..لكن لا تدعي انك بتخاف على مشاعر (المحترمين يا محترم ) منهم
    لا داعي للتمثيل ..لو ماكنتش شايف ان الاقتباسات اللي فاتت مافيهاش اهانة او استفزاز للمسلمين ..يبقى اسمحلي نظرك ضعيف (زي ماقلتها قبل كدة بالنص )

اقتباس
    وافتح توبيك واحنا نرد عليه بالدليل والمنطق والحجة
    عمرك ما كان عندك دليل وحجة غير اللف والدوران وعلى طول نظام انا مش مقتنع فى المناقشات المسيحية حتى لو الموضوع سهل وبشهادة ناس مسلمة تانية وقالت المعلومة واضحة وفهمنا لكن لما يجى الكلام عندك يبقى الكلام سهل يا جماعة ومقنع ومتناقش اكتر من كده وبناقص تفهم اللى قلتهالى قبل كده ..

لا والله ؟؟ بدليل توبيك شبهات حول المسيحية ..والردود على توبيك خلق الشمس والقمر ..والردود على القران وشبهات جغرافية ؟؟ كلها بالدليل النقلي والعقلي وانت بتسميه لف ودوران ؟؟
    هو تعريف اللف والدوران عندك ايه بالظبط ؟؟لحسن كل ماحد يتكلم هنا تقوله نفس الكلمة ..هو احنا في ساقية ؟؟
    عندي استعداد تام اعملك توبيك كامل عن اللف والدوران اللي استخدمتوه في الردود على كل الموضوعات ..ولف المعاني وتسميتها بغير معناها .. وبكل اللغات ..واستنتاج معاني منصوص عكسها تماما
    عموما التوبيكات قدام الاعضاء .يقرروا مين اللي بيلف ويدور ومين اللي كلامه واضح ومفهوم

اقتباس
    اذا قالت الاخت ان الانجيل كتبه مجاهيل ..دي شبهه ..اتفضل رد عليها بالدليل والمنطق ..موش بالزعيق
    الزعيق وطول اللسان ده مش اسلوبى,ده اسلوب معروف مين اللى بيعمله فى المنتدى هنا وهل هى لما كانت كاتبة كده كانت بتتناقش ولا بتشتم وانا برد على اللى بيسال مش اللى بيشتم يا محترم.

انت لسة مش عارف تفرق بين الافكار اللى قابلة للنقاش والشتيمة يا محترم.

هو فين الشتيمة دي اصلا اللي انت بتتغني بيها كل شوية ؟؟
    اذكرها في نقاط محددة ..المكان الفلاني الكلمة الفلانية ..بدل الكلام العائم على المشاع ده
    واذا كانت شتيمة زي مانت فاهم ..الادارة ماشيلتهاش ليه ؟؟ والا انت بس اللي شايفها شتيمة ؟؟
    الشتيمة لما اقول ان الديانة المسيحية دي ديانة بنت وبنت
    وانتوا ولاد كذا وكذا1
    والمسيح استغفر الله ..كذا وكذا
    دي اسمها شتيمة
    لكن اتهام قادة الكنيسة بانهم سبب من اسباب الفتنة دي موش شتيمة ..دي فكرة
    اتهام الانجيل بانه منقول من بشر وليس وحي دي شبهة يترد عليها بالدليل والحجة موش شتيمة
    واحنا ردينا على كتير من شبهاتكم حول القران ومحدش قال انها شتيمة
    انت اللي محتاج تعرف الفرق بين الشتيمة والفكرة موش احنا
    احسن من انك تصرخ كل شوية اتشتمنا .. رد على الكلام نفسه موش تمسك في خناق اللي كاتبه ..ده ضعف موش حوار

وختاما ..دخلت عملت سيرش على الاربعمائة مداخلة بتوعك ..لقيت 90 % منهم في نقاط التماس المسيحي الاسلامي فقط لا غير ..والاحصائية سهلة لاي عضو انه يتاكد منها ..هو انت دخولك المنتدى كان للسبب ده بس ..والا انت مايهمكش من شئون المصريين غير حوارات المسيحيين والمسلمين فقط لا غير ؟
    حنى توبيكات المحبة ..مالقيتش ليك فيها مداخلة واحدة تجمع شمل ماتفرقش
    يبقى مين اللي بيترصد ؟

قديم 10th January 2011, 04:50 PM romany beshay غير متواجد حالياً
    romany beshay
    Member

romany beshay is on a distinguished road

أنا : romany beshay

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة znaty
    فعلا منتهى الذوق.
    دة انت ابسط قواعد الحوار في المنتديات موش عندك.
    لا والقواعد دى طبعا موجودة فى كل المشاركات اللى بتكتبها زى اللى انت كتبه ده فى توبك تانى:
    نحن لا نقول ثلاثة في واحد ..وفي القبر اله ..وعلى الصليب اله ..ويتعذب اله ..ويموت اله ..ويفدي نفسه لنفسه اله
    وافهموها زي ما تفهمومها بقة..بس هي كدة
    مش عارف انت عارف معنى الحوار ايه الاول .انك تتكلم وتدى الفرصة لغيرك يتكلم مش هو كده تفهموها زى ما تفهموها
    فهمت مين ياعم اللى بتعتقد فى نفسك انك محترم يعنى ايه حوار ومين اللى بيحجر على راى الناس التانية ومين اللى بيقول هى كده وخلاص.ونقطة انك تفهم ولا متفهمش مش مشكلة المهم هى كده وخلاص.
    ده منتدي عام يا مثقف ..والكلام على العام ..يبقى كل عضو هنا من حقه يعلق ويقول وجهة نظره
    والله انا عارف كويس انه منتدى عام بس من اول قواعد المنتدى الاحترام بين الاعضاء وعدم اهانة معتقدات الاخر ولا انت مابتقراش باب قواعد المشاركة زى المقدمة اللى بتبقى فى بداية كل كتاب وملهاش لازمة.
    وايه تخليك في حالك احسن دي ؟؟ احسن ايه موش فاهم ؟؟بتخوفني مثلا ؟؟
    اسلوب الترهيب ده مش اسلوبى وكل واحد عارف نفسه بيكتب ايه؟ولا انت نسيت كلمة حذارى ان توقظوا المسلمين اللى كل شوية تكتبها كأن كل واحد نايم جنبه سيف لو صحيوا هيطلعوا بيهم علينا.
    سيادتي عضو هنا ..وبغض النظر انا مين ...انت مجبر على احترام اللي بتحاوره
    قولتلك الف مرة انا محترم مع المحترم بس وغير كده ما يلزمنيش انى اعامله من اساسه
    ..انا طلبت منك وبدون توجيه اي اهانات ليك انك تبطل توجيه عبارة اتكلموا عن اللي يخصكم بس
    بعد كل اللى كتبته ياعم المحترم وتقولى دون توجيه اهانات .امال الاهانة فى وجهة نظرك تبقى ايه؟
    وعايز تحجر على ارائنا
    اظن شوف انت كاتب ايه فوق وانت تعرف مين بيحجر على رأى مين يا بتاع هى كده.
    ..رديت عليا بلاش كلام فاضي ..يبقى رد غير محترم وغصب عنك لازم تحترم اللي بتتكلم معاه
    الاحترام مش بالعافية.شخصية البنى ادم هى اللى تجبرنى على احترامه من عدمه.
    والمفروض ان الكلام ده تكون متعلمه جاهز قبل ما اي حد يعلمهولك
    والله انت بتفكرنى بالاستاذ اللى ماسك خرزانة فى المدرسة بس انا اسف مش هلعب دور التلميذ.
    واتحداك انك تنقل عني كلمة واحدة في شخصك او في شخص اي حد ..تهينه او تشتمه
    مابلاش ياعم المحترم
    شوف جزء من اللى انت كتبه:
    الكلام دة انا كنت باشوفه في افلام الرعب والخيال العلمي الاجنبي ..فوجئت الوقتي انك بتقوله في اساس عقيدة دين
    مش ده كلامك وكله تطاول وسخرية من العقيدة المسيحية.
    استغفر الله العظيم ..سبحانه وتعالى عما يصفون
    ودا كلامك لما بنتكلم على الصلب وكأننا بنصف اللة باوصاف غير محترمة مثلا ولا بنشتم فى ربنا.
    ومش ده كلامك عن الانجيل
    لا طبعا ..دة موش كلام المسيح ..دة كلام من حرف وبدل ونسبه الى المسيح ..وانا لا اعتد به كدليل.
    وده رد ميدوفارم عليك
    يبقي اتفضل علي المنتدي الاسلامي و اتكلم هناك عنعيسي زي ما انت عاوز. مكانك مش هنا.
    لما مش معترف بالانجيل بتناقشه ليه يامحترم وبتتعب نفسك والاعضاء ليه.مكل واحد يخلية فى حالة
    وده رد هموجلوبين عليك لاتهامك بالقصور فى الكتاب المقدس وليس فى فهمك الخاطى ليه
    القصور ممكن يكون في أي شيء أو أي حد إلا الكتاب المقدس...نقطة ومن أول السطر
    إنت عمرك ما هتقتنع. كل اخواتنا المسلمين هنا بلا إستثناء بيسألو للنقد مش للفهم أو الدراسة. لما حد يجاوب من المسيحيين دايماً بيكون الرد جاهز بنقد آخر
    الأمثلة على الناس دي موجودة في مواضيع تانية كتير
    يا ريس إنت مش عايز تفهم إنت عايز تنقد. ودة حقك على فكرة.

انا ولا عمري اتحذفلي نص ولا اتحذفتي مداخلة ولا خدت انذار بسبب سب عضو او اهانته والحمد لله
    مش معنى كده انك ملاك ماغلطتش فى المسيحين ولا الانجيل. لكن الناس بتعدى كتير
    والله الكلام منقول من الويكيبديا ومواقع منتشرة على الانترنت
    على فكرة انت بتقول الكدبة وتصدقها ويكيبديا مقلتش انه كان كاهن ارثوذكسى قبل ما ينفصل واتفضل شوف بنفسك يامحترم
    https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%86%D8%A8%D8%A7_%D9%85%D8%A7% D9%83%D8%B3%D9%8A%D9%85%D9%88%D8%B3
    دورك ينتهي عند تصحيح المعلومة بما يثبت انها خطا
    زي ماعمل اوسكا ورؤوف
    لكن اتهامك للناس بالجهل ده تطاول المفروض تتحاسب عليه
    بلاش انت وشوف انت كاتب ايه دة اقرب حوار ليك مع ميدوفارم يدل عليك
    مش ده كلام ميدوفارم ليك
    لاخر مرة هطلب منك الاحترام عند مناقشة الاديان
    للاسف جهل و تحاول السخرية
    وده ردك برضه يا بتاع الاحترام ووصفك ليه بالجهل ايضا والتلفيق
    اهو ده بقة اللي اسمه عدم احترام
    وصفك للي بيناقشك بالجهل ..وانت عمال تلفق في
    معاني من دماغك ..هو ده الجهل بعينه
    واذا كنت في سنك ده ..موش عارف ان وصف من تحاوره بالجهل ..حتى ولو كانت معلوماته غير دقيقه ..تبقى قلة ذوق وتطاول ..يبقى هاتعرف امتى ان شاء الله؟؟
    طبعا لما انت تعلمنى يامحترم يعنى ايه احترام
    وشوف رد ميدوفارم عليك فى احد الموضوعات على الطريقة اللى كنت بتتكلم بيها معاة:
    في حاجة اسمها احترام و لو
    وانا ما اقبلش انك تتكلم بتلك اللغة
    انا بحاول اجي علي نفسي و انت بتتمادي فيها
    وخد دى كمان منه ليك
    ابقى تابع ردود رؤوف واسكا في الرد على اي موضوع ..جايز تتعلم الفرق بين قلة الذوق والحوار
    تصدق ياراجل حتى الناس الهادية دى واللى طبعا بحترمها شوفوا بتقول ايه على المشاركات المستفزة فى حوار الاديان من اعضاء مستفزين ولازم يخرجوا الانسان عن شعوره:
    اوسكا فى رده على الاستاذة فرح: المواضيع نفدت على بعض وبقت سمك لبن تمر هندي عنابخروب شوربة عدس
    والكلام مابقاش على مستوى يجبر الواحد انه حتى يقراه
    رؤوف: انا اعلن انسحابى من اى نقاش دينى
    بمبدأ المعاملة بالمثل فى كل الامور
    و لباقى المسيحيين الحق فى الرد او عدم الرد
    تحياتى

ودى كمان رد رؤوف على فيديوهات الاستاذ عمدة اللى مسمعناش حد قله عيب
    المشكلة ان فى ناس بتتكلم وخلاص بدون دراسة او معرفة
    و فاكرين ان اى واحد حطله فيديو على اليوتيوب و لا عمل موقع على النت بيشتم فيه
    خلاص بقة عالم و كلامه لا يرد و فى الغالب بيبقى مش فاهم اى حاجة
    احنا شعب بيحب ياخد على الجاهز من غير بحث و دراسة
    ثقافة الفهلوة
    وعزيزى رؤوف تانى:

انا مش عايز اكتب و انا متنرفز و العرق الصعيدى ضارب

لا تصدق رجل مبادئ بجد ؟؟

طب انا افكرك بقة من مداخلاتك:

سيدى انت فعلا تحتاج الى الفلسفة واللف والدوران لتفسير امور مثل شرب بول الرسولوبول البعيروحديث الذبابة وارضاع الكبير وسورة المعوذتين والاحرف السبعة وقران عثمان والحمل 4 سنين وغيرها وغيرها كتير اووى اووى اللى لحد دلوقتى ملهاش اى اجابة مقنعة .فيريت متقعدش تتهم الناس فى حاجات انت مش فاهمها ام بالنسبة لينا فهيا فى منتهى السهولة ومحدش اشتكالك.

وانا افكرك انا قولت كده ليه ورديت عليك لما قولت ايه وده كلامك:
    نحن لا نحتاج لاختراع فلسفة او الدوران حول العقول لنشرح العقيدة ..فهي مع فطرة اي انسان خلقه الله
    نحن لا نقول ثلاثة في واحد ..وفي القبر اله ..وعلى الصليب اله ..ويتعذب اله ..ويموت اله ..ويفدي نفسه لنفسه اله
    ومقتطفات من مقاله انت ناقلها بنفسك

دى مقالة مش انا اللى كاتبها ولواحد علمانى بيقول راية عن رفض الناس للتبشير وبناء الكنايس فى حين دفاعهم عن الدعوه الاسلامية وبناء الجوامع فى العالم كلة وقال لية خايفين من التبشير, بس كدة . وساعتها من نرفزتك اتهمتنى بالتزوير وانى شايل كلمة الكنيسة وحاطط الكاتب لان دايما عندك سوء ظن وانا سامحتك.وده جزء من ردك المحترم على المقال اللى قلت علية شوية تخاريف:
    لا نستطيع ان نسمع بكلمة الشرك تنتشر ..بدون ان نوضح للناس ..الفرق بين الحق والضلال
    انا لن اجاملك على حساب الله
    نعم انتم تشركون بالله ما لم ينزل به سلطانا ..وهذا ضلال لا نستطيع ان نقبل به في امة مسلمه
    لا والله لن نرضى الدنية ابدا في ديننا ..واحذروا ان توقظوا المسلمين.
    يعنى محدش يقرب للاسلام لكن فى المسيحية كل حاجة مباحة ودى بقى الديمقراطية ومفيش خطوط حمراء. وطبعا فاكر ردود الاخوة المسيحين على اهاناتك ساعتها
    بدليل توبيك شبهات حول المسيحية ..والردود على توبيك خلق الشمس والقمر ..والردود على القران وشبهات جغرافية ؟؟ كلها بالدليل النقلي والعقلي وانت بتسميه لف ودوران ؟
    انت اول واحد دخلت مصطلح لف ودوران فى الحوار وارجع لكلامك عن اللف والدوران فوق اهة جبتهولك علشان متتعبش نفسك وشوف كلامك فى شبهات مسيحية ..كل الردود ..اللي اتقالت او اتنقلت او اتطبعت هنا ..في النقطةدي ..ليست اكثر من تضييع وقت ..واستخفاف بالعقول ..ومدعاة للضحك
    وقلتله كمان دي اللي اسمها ..الخيييبة بالوييبه
    لو التزمت الصمت ..كان اكرملك من الخزعبلات..وتعمد التزييف ..وتفسسير الشمال باليمين واليمين بالشمال

يعنى بدل متشكر الراجل على تعبة معاك صفحات وتضيع وقتة فى محاولة انة يفهمك يكون دة ردك علية وبدل متقولة خلاص كفاية واختلاف الرأى لايفسد للود قضية تقوم تقولة خزعبلات ومش عارف اية ولا يكنش ده الاحترام اللى عاوزنى اتعلمه منك.ده من اسلوبك محدش بقى يدخل ويكتب فيه تانى.

وختاما ..دخلت عملت سيرش على الاربعمائة مداخلة بتوعك ..لقيت 90 % منهم في نقاط التماس المسيحي الاسلامي فقط لا غير ..والاحصائية سهلة لاي عضو انه يتاكد منها
    ما شاء اللة وحضرتك بقى اللى بتيجى تبص علينا فى المواضيع دى كل كام شهر مش بايت هنا ولا حاجة فى المواضيع دى ولا انت اللى عمال تفتح فى توبكات فى مواضيع دينية للطرفين مش انت اللى عامل موضوع الشبهات والاديرة المستفز ووعظة ماكس ميشيل وغيرة ولا انت اللى قلت محضر توبك قنبلة عن البابا شنودة ومكرسلة وقتك لعلمك انا مفتحتش ولا توبك لكن كل مداخلاتى ردود وبس واسأل الاعضاء المحترمين من المسلمين اللى قالوا كتير ان المسيحين مجرد بيردوا على استفزازات وتوبكات الاعضاء المسلمين

انا بستأذن الاعضاء المحترمين اللى اخذت كلام من مشاركتهم للتوضيح للاخ المحترم

قديم 10th January 2011, 06:50 PM znaty غير متواجد حالياً
    znaty
    Golden Member

znaty is on a distinguished road

znaty's Flag is: Egypt

أنا : znaty

اقتباس
    فعلا منتهى الذوق.

موش لازم تعرف الفرق بين الكلام في اماكن خاصة والكلام في منتدي ؟؟..في بيتك او مكتبك فقط تقدر تحددلي انا من حقي اتكلم في ايه .فيها ايه دي قلة ذوق ؟
    اقتباس
    لا والقواعد دى طبعا موجودة فى كل المشاركات اللى بتكتبها زى اللى انت كتبه ده فى توبك تانى:
    مش عارف انت عارف معنى الحوار ايه الاول .انك تتكلم وتدى الفرصة لغيرك يتكلم مش هو كده تفهموها زى ما تفهموها
    .

اولا : الجملة اللي انت مقتبسها ..موش هي خلاصة عقيدتك والا انا باجيب من عقلي ؟ اذا اعتبرتها انت تطاول ..تبقى مشكلة تانية
    ثانيا : افهموها زي ماتفهموها ..المقصود منها كانكم انتم اللي بتقولولنا كدة (يعني احنا اللي نفهمها زي مانفهمها ) ..موش انتوا اللي تفهموها زي ماتفهموها ؟؟موش بحجر على حوار ..انا موش متصور اني محتاج اترجم العربي كمان والله؟؟
    الكلام بالعربي
    اقتباس
    والله انا عارف كويس انه منتدى عام بس من اول قواعد المنتدى الاحترام بين الاعضاء وعدم اهانة معتقدات الاخر.

لما يكون في مناظرة ..لازم تعرف الفرق بين توضيح المتناقضات والغير مقبول او معقول ..وبين الاهانة ..زي بالظبط الفرق بين الشتيمة اللي عمال تعيدها وتزيدها ..وبين وجهة النظر
    اقتباس
    قولتلك الف مرة انا محترم مع المحترم بس وغير كده ما يلزمنيش انى اعامله من اساسه

خليك قد كلامك واتكلم زي الرجالة كدة دوغري ..انت عايز تتهمني اني موش محترم علشان كدة بتكلمني باسلوب موش محترم ؟
    اقتباس
    الاحترام مش بالعافية.شخصية البنى ادم هى اللى تجبرنى على احترامه من عدمه.

موش باقولك محتاج تتعلم ازاي تتكلم مع الناس ..بس هو طبعا الكيبورد بيدي اللي قاعد قدامه شجاعة فائقة ..يقول اللي هو عاوزة بقى ..وانا بصراحة برضه ..موش لاقي في كلامك كله معايا ..اي حاجة تجبرني على احترامك ..ورغم ذلك ..لم اوجه اهانة شخصية ليك ..يبقى الفرق كبير
    اقتباس
    الكلام دة انا كنت باشوفه في افلام الرعب والخيال العلمي الاجنبي ..فوجئت الوقتي انك بتقوله في اساس عقيدة دين
    مش ده كلامك وكله تطاول وسخرية من العقيدة المسيحية.

الكلام ده متاخد من حوار بيني وبين رؤوف ..قال فيها ان الشيطان يملك جميع ارواح الموتى
    ويتحكم فيها الى ان حررها المسيح بصلبه
    وهي فعلا كانت الفكرة دي اساس لافلام غربية كتير سواء كانت رعب او خيال علمي
    وانا فعلا فوجئت انها موجودة فعلا في المسيحية وكانت معلومة جديدة بالنسبة لي ولذلك قلتها
    فين السخرية والتطاول ؟؟ موش دي حقيقة ..تحب اذكرلك اسامي افلام رعب كمان بتدور حوالين الفكرة دي ؟
    اقتباس
    استغفر الله العظيم ..سبحانه وتعالى عما يصفون
    ودا كلامك لما بنتكلم على الصلب وكأننا بنصف اللة باوصاف غير محترمة مثلا ولا بنشتم فى ربنا.

لا دة موش كلامي ..ده كلام ربنا سبحانه وتعالى في القران
    اقتباس
    لا طبعا ..دة موش كلام المسيح ..دة كلام من حرف وبدل ونسبه الى المسيح ..وانا لا اعتد به كدليل.

انت فوجئت ؟؟ طب مادي عقيدة كل المسلمين ..ومذكورة في ايات القران ..موش هاغيرها ولا هانفيها علشان اي حد ..واللي من المسلمين عنده مجرد شك ان المسيح هو الله على الصليب يبقى كفر ..وطالما احنا في مناظرة عقائد ..يبقى الكلام كله بيتقال وبيتناقش فيه ..موش بنخش مناظرة علشان نطبطب على حد
    اقتباس
    وده رد هموجلوبين عليك
    يا ريس إنت مش عايز تفهم إنت عايز تنقد. ودة حقك على فكرة

طب ماهو الراجل بيقوللي ( ودة حقك على فكرة )
    انت زعلان ليه ؟

اقتباس
    مش معنى كده انك ملاك ماغلطتش فى المسيحين ولا الانجيل. لكن الناس بتعدى كتير

ناس مين اللي بتعدي ؟ الادارة ؟ لا اعتقد
    اي عضو بيخالف بياخد جزاء ..او على الاقل بتتحذف اسائته ..في اي حاجة انا كتبتها تستاهل الحذف ؟ اتفضل وريني فين ؟
    اقتباس
    على فكرة انت بتقول الكدبة وتصدقها ويكيبديا مقلتش انه كان كاهن ارثوذكسى قبل ما ينفصل واتفضل شوف بنفسك يامحترم

والله ماعارف انت بتقول ايه
    اللينك اهو من ويكيبديامنقول منه كوبي وباست:
    اتولد ماكس ميشيل حنا فى محافظة الغربيه سنة 1949 و اتخرج من الكليه الاكليريكيه التابعه للكنيسه القبطيه المصريه فى القاهره سنة 1973. فى سنة 1976 اتفصل من رياسة كنيسه مار مينا فى شبرا بعد ماقام نزاع بينه و بين كمال حبيب
    يعني اتفصل من كنيسة مارمينا ..وده اللي كنت باقصده ..لقبه راهب كاهن اي حاجة ماتخصنيش ..المهم انه كان فعلا في كنيسة قبل ما تفصله بسبب نزاع بينه وبين احد الاشخاص في الكنيسة ..موش بسبب فعل مخل مثلا ..انت سيبت الموضوع وقعدت تتخانق علشان موش عارف ايه بالظبط والله ؟؟
    اقتباس

بلاش انت وشوف انت كاتب ايه دة اقرب حوار ليك مع ميدوفارم يدل عليك
    وده ردك برضه يا بتاع الاحترام ووصفك ليه بالجهل ايضا والتلفيق
    اهو ده بقة اللي اسمه عدم احترام
    وصفك للي بيناقشك بالجهل ..وانت عمال تلفق في
    معاني من دماغك ..هو ده الجهل بعينه

لا حول ولا قوة الا بالله ..انت مابتقراش انت كاتب ايه ؟؟
    ميدافارم ..عمل اللي انت عملته بالظبط ..اتهمني بالجهل وانا بناقشه..واضح انها عادة عندكم
    فانا رديت عليه بالرد ده ...يبقى انا اللي تكلمت بعدم الاحترام ؟
    بدل ما يرد المعلومة بالمعلومة ..اتهمني بالجهل ..فرديت عليه ان الجهل هو انت تصف من يحاورك بالجهل في نفس الوقت اللي انت عايز تقنعه بعكس الحقائق الواضحة
    يعني كان رد موش هجوم

اقتباس
    وشوف رد ميدوفارم عليك فى احد الموضوعات على الطريقة اللى كنت بتتكلم بيها معاة:
    في حاجة اسمها احترام و لو
    وانا ما اقبلش انك تتكلم بتلك اللغة
    انا بحاول اجي علي نفسي و انت بتتمادي فيها

سبحان الله ..هو لما واحد مايلاقيش حاجة يرد بيها عليك غير الاتهامات ..يبقى دة الدليل ؟؟ ما انا قولتلك ..بطل ما تكرر كلام في الهوا ..هاتلي مداخلة انا قولت فيها اساءة تم حذفها
    والمضحك انك بتستشهد بحوار ميدافارم ..اللي خد قبل كدة وقف شهر لسبه الرسول صلى الله عليه وسلم والتطاول على الدين
    طب هاتلي الكلام ده من اوسكا والا رؤوف جايز اصدقك ؟؟
    اقتباس
    وانا افكرك انا قولت كده ليه ورديت عليك لما قولت ايه وده كلامك:
    نحن لا نحتاج لاختراع فلسفة او الدوران حول العقول لنشرح العقيدة ..فهي مع فطرة اي انسان خلقه الله

دى مقالة مش انا اللى كاتبها ولواحد علمانى بيقول راية عن رفض الناس للتبشير

اوك ..انا ماقلتش انت كاتبها ..انت ناقلها ..وانا رديت عليها موش عليك انت ..ونقلي لمداخلتك هنا كان للرد على كلمة انا بحافظ على مشاعر المسلمين ..يعني ماتعملش بس خايف على مشاعرنا وانت دي نماذج كتاباتك ومنقولاتك ..
    اما الكلمة نفسها اللي كانت مداخلتك رد عليها
    اولا : كانت رد على المقالة اللي انت ناقلها
    ثانيا مافيهاش اهانة
    المقالة بتقول : ان المسلمين خايفين الا تصمد عقيدتهم امام المسلمين
    فانا رديت الرد اللي فوق
    وما ذكرته كان في عقيدتكم وانا ماجيبتش حاجة من عندي
    اقتباس
    انت اول واحد دخلت مصطلح لف ودوران فى الحوار وارجع لكلامك عن اللف والدوران فوق اهة جبتهولك علشان متتعبش نفسك وشوف كلامك فى شبهات مسيحية ..كل الردود ..اللي اتقالت او اتنقلت او اتطبعت هنا ..في النقطةدي ..ليست اكثر من تضييع وقت ..واستخفاف بالعقول ..ومدعاة للضحك
    وقلتله كمان دي اللي اسمها ..الخيييبة بالوييبه
    لو التزمت الصمت ..كان اكرملك من الخزعبلات..وتعمد التزييف ..وتفسسير الشمال باليمين واليمين بالشمال
    .

ماهو القص واللزق ده اكيد هايخل بالمعني ..وموش منطقي يعني اني انقل كل الحوارات اللي فاتت وكانت الجمل دي اخرها ..علشان تبان اسبابها
    وانا قلت ..المواضيع موجودة للي عايز يقرا ..ويشوف العجب ..جايز حد محايد يفهم ويقول
    اقتباس
    ما شاء اللة وحضرتك بقى اللى بتيجى تبص علينا فى المواضيع دى كل كام شهر مش بايت هنا ولا حاجة فى المواضيع دى ولا انت اللى عمال تفتح فى توبكات فى مواضيع دينية للطرفين

اولا ..انا بكتب في كل المواضيع والابواب ..وتقدر تراجع مداخلاتي..من اول شئون مصر والتاريخ ولغاية الفكاهة..
    موضوعاتي الدينية كانت بالظبط اخر شهر ولها اسبابها
    شبهات حول المسيحية كانت رد على ميدافارم لما قاللي روح اتفرج على المنتدى مليان شبهات حول الاسلام وانت تعرف مين اللي محتاج يعرف اكتر عن دينه
    فرديت عليه بتوبيك القران وشبهات جغرافية وتوبيك شبهات حول المسيحية ..وده من حقي
    توبيك الاديرة ..معلومات موثقة بالصور والارقام وصحيحة 100 % ..عايزنا نعمل رقابة وماننشروش ليه ؟؟ ماهو كان رد على كلام الاضهاد في بناء الكنائس والاديرة كل يوم ..والا كمان حق الرد ممنوع بدعوي الاهانة والشتائم والتطرف ؟؟
    والبحث مافيهوش ولا كلمة واحدة بس ..اهانة او سب او احتقار للمسيحية ..ايه اللي مزعلك ؟؟معلومات ولازم تتعرف للناس كلها
    وعظة ماكس فيها ايه اهانة ليكم او تجني او تطرف ؟؟ علشان الراجل قال كلام في حقنا يبقى ممنوع تتنشر ؟؟ والا علشان منشق يبقى ممنوع تتنشر؟ ايه المنطق ده ؟؟؟؟
    طب مانت اول الناس اللى نقلوا مقالات عن علمانيين بيسبوا الاسلام ..انت بتناقض نفسك؟؟
    عموما ..انا لا يعنيني ولا يلزمني اصلا تبادل وجهات نظر معاك ..ولا انت برضه على ما اعتقد ..فاذا رايت ان في كتاباتي مغالطات ومعلومات غير صحيحة ..وعايز تعلق عليها ده حقك ..اكتفى بنقض المعلومات لا اكثر ..بدون اتهامات الجهل وهجومك على الكاتب لانه مجرد تجرأ وكتب

قديم 10th January 2011, 07:25 PM Moderator10 غير متواجد حالياً
    Moderator10
    Super Moderator

Moderator10 has a reputation beyond reputeModerator10 has a reputation beyond reputeModerator10 has a reputation beyond reputeModerator10 has a reputation beyond reputeModerator10 has a reputation beyond reputeModerator10 has a reputation beyond reputeModerator10 has a reputation beyond reputeModerator10 has a reputation beyond reputeModerator10 has a reputation beyond reputeModerator10 has a reputation beyond reputeModerator10 has a reputation beyond repute

أنا : Moderator10

!For Medical Professionals Only

سيتم غلق الموضوع بسبب خروجه عن مساره تماما وتحوله الي مشاحنات شخصيه والبعد تماما عن الغرض المطروح من اجله
    وتهيب الادارة بالاعضاء الالتزام بقواعد المشاركة والموضوعيه والبعد عن الشخصنه والاتجاه بالمواضيع عن مسارها الاصلي

نشكر لكم حسن تعاونكم,

موضوع مغلق