ماذا تفعل لو كنت مكاني - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

ماذا تفعل لو كنت مكاني

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 30th January 2009, 08:47 PM nash غير متواجد حالياً
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

افتراضي ماذا تفعل لو كنت مكاني

أنا : nash

ياتري ..كتير بيحسوا بتأنيب الضمير أو الذنب لو قاموا بالتقصير تجاة واجب ما أو تجاة إنسان ما

الموضوع ده الحقيقه عاملي أنهيار عصبي غير عادي....

إذا صحيت متأخرة ربع ساعه عن ميعاد الإستيقاظ الطبيعي..اقوم اجري كأن ورايا الديوان...رغم ان مافيش حاجه جاده تستاهل أني اصحي علشانها ..لكن قلق وخلاص.... ورغم ان ميعاد وصول الشعب بيكون متأخر شويه.... طيب بصحي ملقوفه ليه يعني؟

إذا كان فيه حاجه محطوطه مش في مكانها مظبوط..بالمسطرة يعني...احس كان الدنيا كلها مكركبه...وبحس اني عايزة أشقلب الدنيا وارجعها تاني...لمجرد حاجه بسيطه زي كده...

لو لا قدر الله..السفرة ماكانتش جاهزة بالمسطرة برضه...قبل ميعاد وصول الغجر بحس أني أم مهمله..وأقعد أأنب نفسي... طيب ماهما علي مايغيروا ويصلوا ويقعدوا علي السفرة فيه علي الأقل ربع ساعه ..ايه المشكله يعني لو أتأخرت....لكن أبدا..

لو مارحتش لكل واحد كل ساعتين أساله إذا كان عايز يتعشي..او يشرب أو حابب يتكلم في اي موضوع ومحرج مني...أحس أني أم قمه في الإهمال....

إذا حسيت ان صديقه قصرت معاها رغم أن ممكن تكون هي اللي مقصرة ...أحاول أجي علي نفسي واصالحها..وإن كانت أصبحت نادرة الحكايه دي..يعني شويه بقيت اقابل الإساءة بالتجاهل..والعتاب ممنوع تماما....

اللي مش قادرة عليه ..وبجد حاولت مع نفسي كتير سواء بالتأنيب أو بالإكراة..أني اسامح في الإساءة... وخصوصا لما تكون من حد كان غالي عليا.... يمكن لإنها بتكون أشد ايذاءا" ؟ مش عارفه الحقيقه....

ماذا تفعل لو كنت مكاني.....

حقيقي إزاي الواحد ممكن يتغلب علي الإحساس المرضي للشعور بالقلق وتأنيب الضمير والذنب المستمر..

والله الموضوع زاد لدرجه..انه بدا ياثر علي نفسيتي بشكل مزعج.... وممكن كمان يسببلي حاله إكتئاب.. واثر بالفعل علي معدتي...يعني العمليه مش ظريفه نهائي...ورغم ان الحياة بسيطه ومافيش حد ماسكلي الساعه .بالعكس نفسهم أكون من النوع الهادي اللي مش بيفرق معاه ..إلا أن القلق مستمر بإستمرار....

الموضوع الأصلي : ماذا تفعل لو كنت مكاني     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : nash

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    طائرة حربيه عاجله لبور سعيد شؤون مصر الداخلية ابو السام المصرى 4 1588 10th February 2012 04:45 PM
    محاوله إغتيال أبو حامد شؤون مصر الداخلية سهران لوحدى 13 2182 10th February 2012 03:07 PM
    هو فيه ايه في الشارع؟ شؤون مصر الداخلية aymanology 41 3273 8th February 2012 12:22 PM
    عااجل هشام طلعت مصطفي الحكم نهائي المفسدون فى الأرض AzzA 10 2728 6th February 2012 05:28 PM
    هاتنتخبوا مين وليه؟ إنتخابات الرئاسة dr-amira 56 3422 6th February 2012 04:13 PM

قديم 30th January 2009, 09:55 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

انا كمان قلوقه جدا بطبعى و ده بيتعب لى اعصابى .انا تقريبا متشابهه معاكى فى حاجات كتير اهمها موضوع الشعور بالتقصير تجاه الأخرين و انى اجى على نفسى بس المهم م اأقصرش تجاه البيت و الزوج و البنات و الأخوات طبعا و هلم جرا احيانا لو حد زعل منى افتكر انى انا السبب و ابدأ فى الأعتذار بس لو حد عمل معايا دقة نقص و أساء الى لا يمكن انسى اساءه مهما كانت بسيطه مع الناس اللى بيهمونى قصدى اللى كانوا بيهمونى ............دلوقتى الدنيا اسهل شويه لأنى ابتديت اتجاهل ناس و اهمل ناس

قديم 30th January 2009, 11:15 PM No Body غير متواجد حالياً
    No Body
    Banned

No Body is on a distinguished road

أنا : No Body

واحد راح لحكيم يسأله

الواحد : أنا بقالي 20 سنة عايش في فقر .. قُدامي أد إيه عشان أخرج منه ؟

الحكيم : قُدامك عشرين سنة كمان .

الواحد : وبعد كده ؟

الحكيم : ولا حاجة حا تفضل زي ما انت .. إنت خدت عليه خلاص

مش عارف افتكرت القصة دي ليه لما قريت موضوعك يا Nash

قديم 30th January 2009, 11:17 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farida
    انا كمان قلوقه جدا بطبعى و ده بيتعب لى اعصابى .انا تقريبا متشابهه معاكى فى حاجات كتير اهمها موضوع الشعور بالتقصير تجاه الأخرين و انى اجى على نفسى بس المهم م اأقصرش تجاه البيت و الزوج و البنات و الأخوات طبعا و هلم جرا احيانا لو حد زعل منى افتكر انى انا السبب و ابدأ فى الأعتذار بس لو حد عمل معايا دقة نقص و أساء الى لا يمكن انسى اساءه مهما كانت بسيطه مع الناس اللى بيهمونى قصدى اللى كانوا بيهمونى ............دلوقتى الدنيا اسهل شويه لأنى ابتديت اتجاهل ناس و اهمل ناس

والله يا دكتورة فريده الموضوع مش بسيط ولا هين... كتير ممكن يفكروا انها حاجه بسيطه....

المشكله انها ابعد مايكون عن البساطه بالنسبه لي... بالعكس قمه التعقيد وقمه النكد..وإن كنت بحاول أحبس الإحساس ده وأمشي حالي مع نفسي علشان الهدوء يفضل مسيطر علي البيت....

بستغرب الناس اللي مش بيفرق معاهم حاجات بالنسبه ليهم تافهه .لكن بحسها انا قاتله..

الإساءة عندي كانت شيء عادي.أي حد ممكن يغلط ومش مشكله لو سامحت...بس لما زادت الأمور..حسيت بجد بالأستغلال النفسي والعاطفي....لأعصابي.... وانتهي أني اسامح تاني....

قديم 30th January 2009, 11:22 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة No Body
    واحد راح لحكيم يسأله

الواحد : أنا بقالي 20 سنة عايش في فقر .. قُدامي أد إيه عشان أخرج منه ؟

الحكيم : قُدامك عشرين سنة كمان .

الواحد : وبعد كده ؟

الحكيم : ولا حاجة حا تفضل زي ما انت .. إنت خدت عليه خلاص

مش عارف افتكرت القصة دي ليه لما قريت موضوعك يا Nash

ماهي قصه واقعيه يا نوبودي.... بس صدقني بيحصل شيء من الإنتفاضه....

يعني لو الواحد استحمل عشرين سنه بيلاقي امراض الدنيا ...وأولهم الإكتئاب....

مشكلتي ببساطه إزاي أطنش وفي نفس الوقت مايكونش فيه تأنيب ضمير...خصوصا اني عمري مااهملت شيء..ولو انا مع نفسي أهملت شويه ..في الأخر كل حاجه هاتكون مظبوطه وفي التوقيت المضبوط...يبأة لازمته ايه القلق والعصبيه من الاول والدوشه اللي عملاها مع نفسي؟

فهمت حاجه؟

قديم 30th January 2009, 11:24 PM No Body غير متواجد حالياً
    No Body
    Banned

No Body is on a distinguished road

أنا : No Body

إوعي تفتكري كلامي ده هزار .. بالعكس والله

أنا عاوز أقولك إن صفة القلق والإحساس الدائم بأن هناك شئ ناقص

ده مرض مزمن ليس منه شفاء ووالدتي أطال الله في عمرها مازالت حتى الآن تعاني من هذه الصفات

قديم 30th January 2009, 11:27 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة No Body
    إوعي تفتكري كلامي ده هزار .. بالعكس والله

أنا عاوز أقولك إن صفة القلق والإحساس الدائم بأن هناك شئ ناقص

ده مرض مزمن ليس منه شفاء ووالدتي أطال الله في عمرها مازالت حتى الآن تعاني من هذه الصفات

الله يكرمك يارب....ويحفظ الوالده من كل شر....

يعني مافيش امل؟

بس صح.... دايما فيه شيء ناقص... بالظبط والله ....

قديم 31st January 2009, 06:14 AM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

شخصيتك كدة يا ناش زي ما بتتكلمى عنها بترجع لسببين فى رأيي الشخصي
    أولا النشاة بالأساس من الطفولة
    أعتقد ولدرجة كبيرة أكيد الوالدة كانت كدة
    جد
    وعارفة هية وراها
    وهتعمل اية
    وماتحبش حاجة تتعمل أقل من عشرة على عشرة
    وأكيد انتى ورثتي الطبع بتاع العشرة على عشرة دة منها
    الحاجة التانية حضرتك برج قوس
    الجدية
    والالتزام
    والرغبة فى الكمال
    والكمال طبعا للة وحدة عزوجل
    دة من ناحية سبب شخصيتك كدة لية
    التعليق بتاع العبد لله على الموضوع بتاعك لو سمحتيلي أعلق يعني
    خصوصا بعد اللى حصل امبارح
    فية جزئين فى القصة
    نقطة ايجابية
    وهيةانك بتسعى ان كل شيئ يكون مظبوط
    ومية فل واربعتاشر
    وأعتقد وان لم أتشرف بالتعرف عليكي فى من قرب
    أنك والحمدلله رب العالمين
    بتحققى كتير من الالتزام بالاهداف اللى وراكى
    النقطة السلبية بقى اللى عايزة تحكم منك عشان تحجميها
    وماتخليهاش تنغص عليكي حياتك
    هية اضطراب نفسي
    ودة طبيعي
    المهم أنة ما يوصلش لمرحلة مرضية
    ويبقى مرض نفسي
    اسمة
    الوسواس القهرى
    الوسواس القهرى فية أكتر من نوع من الافكار التى تتسلط وتنغص على الانسان حياتة
    منها نوع اسمة الكمال
    أو بيسموة بالعامية مظبوط بالظبط
    بيبقى فية الانسان عايز يعمل كل حاجة مظبوطة مية فى المية
    لدرجة أنة ينهمك ف نقطة معينة مش مشكلة انها تبقى مية مية ويسيب حاجات كتير تقع في حياتة
    طبعا مش قصدي اقول بعد الشر انك وصلتى لدة
    لكن احنا مش عايزين نوصل لدة
    عشان كدة انصحك تقرى كتاب أفدنى جدا اسمة الوسواس القهرى
    عن سلسلة عالم المعرفة
    رائع بجد
    هيعرفلك الوسواس القهرى
    وانواعة
    وأسبابة
    وسبل العلاج
    اسف لو كنت طولت
    واسف لو كنت افورت الموضوع
    بس اللى خلانى أرد بكدة
    انى لغترة طويلة كان عندى الاحساس بتاعك دة
    عايز كل حاجة صح مليون فى المية مش بس مية فى المية
    ودة طبعا مش عملى
    لأننا فى الدنيا
    مش على كراس مربعات
    والسبب التانى برضة انى أنا كمان قوس
    ودي من سمات البرج بتاعنا دة
    لو مشاركتى عجبتك
    انا ممكن اجيبلك الكتاب
    وآسف لو كنت اديت الحالة أكتر من حجمها
    بس يمكن أنا شفتها كدة
    تحياتى
    وصباح الفل

قديم 31st January 2009, 01:57 PM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

toota is on a distinguished road

أنا : toota

تعالي عيشي في مصر...حتلاقيكي اتلهيتي في مليون حاجة...تنسيكي كل الي بتفكري فيه ومش حتلاقي وقت تنهي اي حاجة للاخر...بالتالي حتكبري الكبورة غصبن عنك...وتعملي الاهم والي تقدري عليه فقط وتسيبي الباقي لوقت تقدري عليه ...وفي الاخر تقولي مايقدر على القدرة الا ربنا.... نصيحة متجربة

قديم 31st January 2009, 02:19 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

والله يا حسام أكيد الوراثه ليها دخل كبير...

وفعلا والدتي كانت كده وإن كنت أنا أخف في موضوع الأوامر والنواهي.....بس برضه موجوده بدرجه ما....

طبعا يا حسام أنا واثقه أنه مش وسواس قهري...بس هو درجه ما من الوسوسه....

درجه منكده عليا حياتي بجد....لإن فيه حاجات كتير ممكن ببساطه تتأجل لوقت أخر..أو حتي لو ماتمتش محدش هاياخد باله..ولا حتي أنا....

أنزل بالكتاب يا حسام.....