الجواز .. لو رجع بيك الزمن هتعمل أيه؟؟ - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مناقشات وحوارات جادة

مناقشات وحوارات جادة

الجواز .. لو رجع بيك الزمن هتعمل أيه؟؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 17th April 2015, 06:56 PM NazeeH غير متواجد حالياً
    NazeeH
    Moderator

NazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond repute

NazeeH's Flag is: United States

أنا : NazeeH

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حشيش
    أشكر السيد رئيس الجمهورية والسيد المحافظ والسيد وكيل أول الوزارة

الجدع ده باين عليه داسوس ... عايزنا نفضفض عشان يودينا فى داهية!

بلاش الأفكار السلبية دي

خليك في الحلو ... سيبك من الفتة

قديم 17th April 2015, 07:57 PM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

biopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond repute

أنا : biopasha

تسلم يانزيه ع المداخله القيمة ..
    فضفض لي ياحشيش في رساله خاصه وانا هرجع اكتبها هنا بدون ذكر اسمك .. محدش هياخد باله

قديم 17th April 2015, 09:37 PM عالي مستواها غير متواجد حالياً
    عالي مستواها
    Golden Member

عالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond repute

أنا : عالي مستواها

نزيه انت عايز تخرب الاجيال
    اما يتجوزو بعد ثانوي مين هيتعلم ويجيب الشهاده؟
    ده يعرف ايه عشان يتجوز ميعرفش في الدنيا غير المدرسه
    وعيلته وعايز يفتح بيت!
    الانسان بيمر مراحل وكل مرحله عنده شغلانه لازم ينتهي منها
    مدرسه-جامعه-شغل- زواج
    وسبحان الله تفكير الانسان بيتغير من سنه لسنه مينفعش يتزوج
    وهو لسه مراهق وهرموناته مش مستقره لسه ,, اللي انت تقول عليه
    يمكن ينجح بس مش ده المفروض يحصل,, الحياه مش هتخلص
    نهاية الانسان الزواج ليه يستعجل بقى؟ بعرف بنات من سني كانو زميلات
    في المدرسه طبعا مش بيتجوزو بس صاحبو وجابو عيال
    بعد المدرسه اليومين دول اما نجتمع بيهم بنزعل
    على حالهم مفيش تعليم مكملوش جامعه ولا شغل
    محترم ولا فسح ولا حياة مستقره نحمد ربنا على نعمة
    عقلنا الكبير وان معملناش زيهم

التعديل الأخير تم بواسطة عالي مستواها ; 17th April 2015 الساعة 09:50 PM

قديم 17th April 2015, 10:11 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عالي مستواها
    نهاية الانسان الزواج ليه يستعجل بقى؟

قديم 18th April 2015, 10:21 PM عالي مستواها غير متواجد حالياً
    عالي مستواها
    Golden Member

عالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond reputeعالي مستواها has a reputation beyond repute

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حشيش

مش قصدي اللي فهمته
    اقصد التانيه
    يارب اكون وفقت في الشرح

قديم 18th April 2015, 10:27 PM عالي مستواها غير متواجد حالياً
    عالي مستواها
    Golden Member

بايو
    لو مفهمتش حاجه تعال واسال
    متديش حشيش تقيميات

قديم 19th April 2015, 12:22 PM NazeeH غير متواجد حالياً
    NazeeH
    Moderator

NazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond reputeNazeeH has a reputation beyond repute

NazeeH's Flag is: United States

أنا : NazeeH

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عالي مستواها
    نزيه انت عايز تخرب الاجيال
    اما يتجوزو بعد ثانوي مين هيتعلم ويجيب الشهاده؟
    ده يعرف ايه عشان يتجوز ميعرفش في الدنيا غير المدرسه
    وعيلته وعايز يفتح بيت!
    الانسان بيمر مراحل وكل مرحله عنده شغلانه لازم ينتهي منها
    مدرسه-جامعه-شغل- زواج
    وسبحان الله تفكير الانسان بيتغير من سنه لسنه مينفعش يتزوج
    وهو لسه مراهق وهرموناته مش مستقره لسه ,, اللي انت تقول عليه
    يمكن ينجح بس مش ده المفروض يحصل,, الحياه مش هتخلص
    نهاية الانسان الزواج ليه يستعجل بقى؟ بعرف بنات من سني كانو زميلات
    في المدرسه طبعا مش بيتجوزو بس صاحبو وجابو عيال
    بعد المدرسه اليومين دول اما نجتمع بيهم بنزعل
    على حالهم مفيش تعليم مكملوش جامعه ولا شغل
    محترم ولا فسح ولا حياة مستقره نحمد ربنا على نعمة
    عقلنا الكبير وان معملناش زيهم

قدرات البشر تختلف فيما بينهم ..
    هناك من يفعل هذه الأشياء على التوالي .. وهذا هو العادي والطبيعي ..
    أما المتميزون وهم الأجرأ ولديهم القدرة على التحدي .. فيفعلون معظم هذه الأشياء بالتوازي ..
    تعب في البداية عندما يكون المجهود وفير .. ثم تأتي الراحة في الخريف ..

قديم 16th May 2015, 05:34 AM أهرامات الجيزة غير متواجد حالياً
    أهرامات الجيزة
    Silver Member

أهرامات الجيزة has a reputation beyond reputeأهرامات الجيزة has a reputation beyond reputeأهرامات الجيزة has a reputation beyond reputeأهرامات الجيزة has a reputation beyond reputeأهرامات الجيزة has a reputation beyond reputeأهرامات الجيزة has a reputation beyond reputeأهرامات الجيزة has a reputation beyond reputeأهرامات الجيزة has a reputation beyond reputeأهرامات الجيزة has a reputation beyond reputeأهرامات الجيزة has a reputation beyond reputeأهرامات الجيزة has a reputation beyond repute

أنا : أهرامات الجيزة

السلام عليكم ... رأيي الشخصي .. (وأنا حر فيه لو سمحتم)

بالنسبة لي .. يوجد فرق كبيررررررررر بين الآن حالياً و سابقاً (زمان) مثل الفرق بين السما والأرض بخصوص مسألة الزواج ..

حالياً الآن و سابقاً (زمان) .. كنت (ومازلت أتذكر نفسي وأندم) كنت بتمنى أتجوز وأنا عندي 17 سنة ، و 18 سنة على أقصى تقدير .. لكن طبعاً لا توجد إمكانيات مادية كافية عندي ولا أحد من أهلي كان يريد أن يساعدني أصلاً .. فضلاً عن إمكان تدخلهم في الإختيار الذي كنت متيقن أنه سوف يحدث إن قمت بتلك الخطوة بالرغم من يقيني التام بشأن عدم رغبتهم في مساعدتهم لي أصلاً .. ومازلت نادم على أن هذا لم يحدث في حينه وأنا عندي 17 أو 18 سنة ..

حالياً .. الآن .. ليس لدي أي رغبة نهااااائيااااا .. في الزواج .. على الإطلاق .. لن أتزوج أبداً

سواء كنت أعمل وأحقق دخل مادي أو لظروف معينة تركت العمل لأجد غيره وخلال فترة البحث أنفق من مدخراتي .. فأنا (ملك زماني) رافعاً لشعار (طوز في أي حاجة .. طوز في أي حد .. ألف مرة .. وكمان طوز ألفين مرة عشان الحبايب والأعادي ميزعلوش)

أنا الآن في أول الثلاثينات من العمر ولكن أرى أن قدرتي وحماسي وإهتمامي بشأن تكوين أسرة .. لم يعد موجود لدي أي منهم .. كنت أنظر للزواج في صباي مثلما ينظر طفل إلى لعبة جميلة يلهو بها دوماً بلا كلل أو ملل .. أما الآن بعد أن عرفت أن الزواج .. مهر كبير .. و عفش فخيم .. وشبكة غالية .. و نسب نتكبر ونغتر على بعضنا به .. و أهالي من الناحيتين (والدين ووالدتين) لم يربوا أبنائهم أصلاً لأنهم بالأساس ناقصي تربية وناقصي دين حقيقي دون زيف وزائدي نفاق وضحايا مجتمع قديم متخلف .. وشجار لا ينتهي .. وتربص .. و فرض سيطرة .. و لي ذراع .. وتحفز للآخر .. وضغوط رهيبة .. ومجتمع لا يحترم الخصوصية للأسرة ويحشر أنفه فيها .. ومستقبل للأولاد مجهوووول وأخطار تترقب مجيئهم للدنيا لكي يلاقوها وهي تسخر منهم .. بإختصار ..

بالنيسبة لي .. رأيي الشخصي .. الزواج حلم لم أقوى على تحقيقه في حينه بفعل الماديات .. ولكن .. الآن .. أراه شيئاً ليس له طعم ولا لون ولا رائحة .. إجتنابه أفضل بالنسبة لي .. أكرر .. هذا هو رأيي الشخصي

قديم 22nd November 2015, 06:51 PM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

biopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond repute

أنا : biopasha

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أهرامات الجيزة
    السلام عليكم ... رأيي الشخصي .. (وأنا حر فيه لو سمحتم)

بالنسبة لي .. يوجد فرق كبيررررررررر بين الآن حالياً و سابقاً (زمان) مثل الفرق بين السما والأرض بخصوص مسألة الزواج ..

حالياً الآن و سابقاً (زمان) .. كنت (ومازلت أتذكر نفسي وأندم) كنت بتمنى أتجوز وأنا عندي 17 سنة ، و 18 سنة على أقصى تقدير .. لكن طبعاً لا توجد إمكانيات مادية كافية عندي ولا أحد من أهلي كان يريد أن يساعدني أصلاً .. فضلاً عن إمكان تدخلهم في الإختيار الذي كنت متيقن أنه سوف يحدث إن قمت بتلك الخطوة بالرغم من يقيني التام بشأن عدم رغبتهم في مساعدتهم لي أصلاً .. ومازلت نادم على أن هذا لم يحدث في حينه وأنا عندي 17 أو 18 سنة ..

حالياً .. الآن .. ليس لدي أي رغبة نهااااائيااااا .. في الزواج .. على الإطلاق .. لن أتزوج أبداً

سواء كنت أعمل وأحقق دخل مادي أو لظروف معينة تركت العمل لأجد غيره وخلال فترة البحث أنفق من مدخراتي .. فأنا (ملك زماني) رافعاً لشعار (طوز في أي حاجة .. طوز في أي حد .. ألف مرة .. وكمان طوز ألفين مرة عشان الحبايب والأعادي ميزعلوش)

أنا الآن في أول الثلاثينات من العمر ولكن أرى أن قدرتي وحماسي وإهتمامي بشأن تكوين أسرة .. لم يعد موجود لدي أي منهم .. كنت أنظر للزواج في صباي مثلما ينظر طفل إلى لعبة جميلة يلهو بها دوماً بلا كلل أو ملل .. أما الآن بعد أن عرفت أن الزواج .. مهر كبير .. و عفش فخيم .. وشبكة غالية .. و نسب نتكبر ونغتر على بعضنا به .. و أهالي من الناحيتين (والدين ووالدتين) لم يربوا أبنائهم أصلاً لأنهم بالأساس ناقصي تربية وناقصي دين حقيقي دون زيف وزائدي نفاق وضحايا مجتمع قديم متخلف .. وشجار لا ينتهي .. وتربص .. و فرض سيطرة .. و لي ذراع .. وتحفز للآخر .. وضغوط رهيبة .. ومجتمع لا يحترم الخصوصية للأسرة ويحشر أنفه فيها .. ومستقبل للأولاد مجهوووول وأخطار تترقب مجيئهم للدنيا لكي يلاقوها وهي تسخر منهم .. بإختصار ..

بالنيسبة لي .. رأيي الشخصي .. الزواج حلم لم أقوى على تحقيقه في حينه بفعل الماديات .. ولكن .. الآن .. أراه شيئاً ليس له طعم ولا لون ولا رائحة .. إجتنابه أفضل بالنسبة لي .. أكرر .. هذا هو رأيي الشخصي

كلام جميل ..

قديم 29th November 2015, 10:28 AM rehabselim غير متواجد حالياً
    rehabselim
    Member

rehabselim is on a distinguished road

rehabselim's Flag is: Egypt

أنا : rehabselim

لو رجع بيا الزمن مكنتش هتسرع