عايزه رأيكم ... - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    الماسونية - نشأتها وخفاياها
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : Veronaoqr)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

عايزه رأيكم ...

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 26th August 2008, 08:53 AM toota غير متواجد حالياً
    Platinum Member

toota is on a distinguished road

افتراضي عايزه رأيكم ...

أنا : toota

لي صديقة...عصبية حبتين...وردودها زي المدب او الطوب....بس انا بحبها لانها احسن الوحشين...

يعني ملتزمه ومتدينة وامينة...ودي حاجات مبقتش موجوده كتير اليومين دول برغم انها حاجه تخصها وبينها وبين ربنا ومش جايلي حسنة من وراها....

وفيها عيوب منها الانانية المفرطة وحب الذات...وكمان نكدية اوي وعاملة زي ابلة الناظرة...مش بتتعاطف ابدا...بس مس ده المهم لاني اتعودت على بعض الامور معها وانا بقيس الانسان كله على بعضه باكاج واحد لو لقيت ميزان الكويس مال بخليني معاه ولو لقيت العكس بديله اكتر من فرصه وبعدين بخلع....

هي قاطعتني مرتين وكنت بصالحها....لاني بنسى الاساءة مع الوقت ومقاطعتها دي كانت لاسباب واهية وهبلة ومكانتش غلط مني...المصيبة انها كانت هي الغلطانه

وهي من النوع الي ممكن تقطع فجاة...وبدون سبب ظاهر ولما ادور ع الاسباب الاقيها مزوداها اوي ....

المهم صاحبتي دي جالها فترة كان عندها ظروف ومشاكل وكانت بتبات عندي وقعدت عندي فترات ومش عايزه اقول اكتر من كدة لاني مش بحب اتكلم ف الامور دي وفيه سبب لذكري للناحية دي دلوقتي حكمله ...

من فترة عملت بعض التجديدات في شقتي منها اني قفلت البلكونه وعملتها مطبخ عشان اوسع في المساحة...ولقيت ان النمل مالي المطبخ الجديد والصراصير....ومش بقدر اسيب بره التلاجة اي فتفوته وقرفت وحبيت ارش قبل رمضان...

قلتلها حرش شقتي وجايالك بقططي عشان مش حقدر اوديهم حته تانيه....

يكون ردها الرفض...تقولي القطط لا....

اقول يمكن بتهزر ...سبت الموضوع كام يوم...انها تقول او تفتح السيرة ابدا...

رحت فاتحاهاالسيرة تاني...لقيتها بترفض بجد المره دي...بتقولي مش بحب القطط ومش بطيقهم وبخاف منهم...

قلتلها قولي يا اه يا لا...قالتلي لا...

وقعدت بعدها تقترح اني اسيب القطط في اوضه مرشهاش او احطهم في البلكونه...او...او

اتضايقت وقلتلها طب مانتي نمتي جنبهم قبل كده...والمبدأ لا يتجزا...وبعدين هو عفشك الجديد اهم عندك من صاحبتك؟؟؟؟

وبصراحة قلتلها كلام مش لطيف لاول مره لاني كنت عايزه اقاطعها...وصعبت عليا نفسي اوي....

وقررت مقاطعتها فعلا..هل انا متجنية؟......

الموضوع الأصلي : عايزه رأيكم ...     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : toota

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    زيارة لقرية فقيرة يوم السبت القادم تكافل إجتماعى toota 14 3256 13th October 2010 10:50 PM
    موضه خلع الحجاب مواضيع شخصية Admin 73 11859 13th October 2010 08:30 PM
    صبايا...والأفورة الاعلامية صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح sincere 22 3386 5th May 2010 10:53 PM
    فتوش..كفتة مشوية..وبانية شؤون المطبخ بندق 12 4409 1st May 2010 10:40 PM
    اختبار ..هل انت صديقي ! موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات هدي 8 2675 1st May 2010 02:23 AM

قديم 26th August 2008, 09:08 AM أحمد فاروق غير متواجد حالياً
    أحمد فاروق
    Golden Member

أحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond repute

افتراضي مش غلطانة

أنا : أحمد فاروق

مدام toota

حضرتك لو عايزة رأيي ... هي مش غلطانة

أولا : هي لما كان عندها ظروف وحضرتك استضفتيها عندك ، ماكنتيش مستنية منها مقابل ، أو رد للجميل . هي كانت مساعدة منك لوجه الله وخلاص .

ثانيًا : هي مبتحبش القطط ولا بتطيقهم ، ودي حاجة مالهاش فيها يد ... .

ثالثًا : لو قلنا إنها تستحمل القطط اللي مبتحبهمش ولا بتطيقهم عشان خاطر صاحبتها ، فهي ببساطة من النوع اللي ميحبيش يعمل كده . يعني متحبش تستحمل حاجة مبتطيقهاش عشان خاطر صاحبتها . وهي ببساطة حرة في كده .

اللي أنا شايف إنه من حقك تعمليه ، لو شايفة إنها مش مقدرة صداقتك ليها بالشكل الكافي ، يبقى ببساطة تنسحبي من الصداقة دي . أو تحطي ليها حدود . لكن اللي أنا حاسه إن الوضع مش كده ...

قديم 26th August 2008, 09:14 AM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق
    مدام toota

حضرتك لو عايزة رأيي ... هي مش غلطانة

أولا : هي لما كان عندها ظروف وحضرتك استضفتيها عندك ، ماكنتيش مستنية منها مقابل ، أو رد للجميل . هي كانت مساعدة منك لوجه الله وخلاص .

ثانيًا : هي مبتحبش القطط ولا بتطيقهم ، ودي حاجة مالهاش فيها يد ... .

ثالثًا : لو قلنا إنها تستحمل القطط اللي مبتحبهمش ولا بتطيقهم عشان خاطر صاحبتها ، فهي ببساطة من النوع اللي ميحبيش يعمل كده . يعني متحبش تستحمل حاجة مبتطيقهاش عشان خاطر صاحبتها . وهي ببساطة حرة في كده .

اللي أنا شايف إنه من حقك تعمليه ، لو شايفة إنها مش مقدرة صداقتك ليها بالشكل الكافي ، يبقى ببساطة تنسحبي من الصداقة دي . أو تحطي ليها حدود . لكن اللي أنا حاسه إن الوضع مش كده ...

اشكرك على ردك علي...

الفكرة انه في امور كتيرة اتحملتها سابقا عشانها..وعشان خاطر صداقتنا...بس لقيت انها ممكن تبيع صداقتنا دي دايما لاسباب واهية... وده الي خلاني اعيد حساباتي وكانت الحكايه دي هي القشة

قديم 26th August 2008, 10:24 AM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

المفروض طبعا و الطبيعى و ما يجب ان يكون ان الصديق يضحى بكثير عشان صديقه

عشا كده بقول هى ملهاش حق فى الرفض ده
    على فرضا انها مش بتحب القطط و بتخاف منهم فعلا لكن عاشت معاهم مضطرة قبل كده
    مكنش حيجرى حاجة و تعمل كده مضطرة كمان مرة
    يعنى هى المفروض فعلا تقبل و لو على مضض انما متبقاش ناكرة للجميل
    حتى لو كان جميلك ده يا توتا اللى عملتيه معاها لله و مش منترظة منها رد لكن مش معقول ابدا ان حد يعض الايد اللى اتمدتله و قدمته مساعدة هو كان محتاجها قبل كده

نيجى لتصرفك انتى يا توته

طبعا الصراحة حلوة
    و انا عن نفسى لما بكون زعلانة من حد بسمعه كلام زى الدبش
    بس نيتى بتصفى و بهدأ و مكن بعدها بفترة بسيطة ارجع اصالحه و لا كأن فيه حاجة لانه ببساطة كل اللى فى قلبى طلعته اول بأول
    ساعتها يمكن يختشى على دمه و ميكررش التصرف البايخ اللى عمله قبل كده و زعلنى و ممكن نبقى حبايب اكتر من الاول

عشان كده بقولك يا توتا بلاش تقاطعيها
    انتى ابديت غضبك من تصرفها سيبيها كام يوم و ارجعى كلميها تانى و متجيبيش كمان سيرة القطط
    انما خليها تحس بودك لها و ربنا يهديها ان شاء الله و تلاقيها من نفسها بتقولك تعالى انتى و القطط خدوا عندى كام يوم

و لو معملتش كده برضو بلاش تقاطعيها لانك مسئولى امام ربنا عن المقاطعه دى و لا يحل لمسلم ان يهجر اخاه فوق ثلاث ليال و خيرهم من يبدأ بالسلام زى ما انتى عارفة

بقولك ايه
    هاتلى القطط لو مشالتهمش الارض اشيلهم جوة قلبى و عيونى
    و خصوصا هوباالقومر

قديم 26th August 2008, 10:25 AM somayasaleh غير متواجد حالياً
    somayasaleh
    Golden Member

somayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond repute

somayasaleh's Flag is: Canada

أنا : somayasaleh

!For Medical Professionals Only

مدام توته

صباح الفل.... انا كمان شايفه انها مش غلطانة.. هي انسانه صريحه وواضحه معك... وكون ان هي كانت عندك ومستحمله القطط ده كان غصب عنها علشان ظروفها

بس هي حرة في بيتها...وده مش مقياس الصداقه خالص

الصديق هو اللي يقبل صديقه زي ما هو ويقف معاه وقت الشدة

انت ممكن تسمي ده صاحبه مش صديقه.... وتعمليها علي الاساس ده..ومش شرط انك تجدي منها نفس الترحاب اللي انت اعطيتيه لها...لالن ببساطة الشخصيات بتختلف من انسان للتاني

انا من رأي انك تضعي صاحبتك ده في منزلتها الحقيقيه لانهاببساطة( مش انت) ومش حتتصرف زي ما انت متوقعه منها لان شخصيتها مختلفه تماما عنك

وزي المثل ما بيقول

من السهل ان تضحي

ولكن من الصعب ان تجدالصديق الذي تضحي من اجله

الخلاصة
    ------

الست مش غلطانة( لانها ببساطة مش صديقه)

أنت اللي غلطانة (لانك معرفتيش كده الا متأخر)

ومع تمنياتي باليحث عن صديقة حقيقىة المة الجاية

ملحوظه....

انا كمان مابحبش القطط خالص خالص ...بس علشان خاطر بنتي مستحملة اتنين عندي ....امانه لحد صاحبتهم ما ترجع من السفر...بنتي مبسوطة بيهم قوي قوي....وانا بعد الايام لحد ماترجع صاحبتهم من السفر
    لو انت في الرياض يا مرحب بالقطط بتاعتك واكتب علي الفيلا من برة... ملجأ القطط المريح....لحين ميسرة

قديم 26th August 2008, 10:53 AM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoppa
    المفروض طبعا و الطبيعى و ما يجب ان يكون ان الصديق يضحى بكثير عشان صديقه

عشا كده بقول هى ملهاش حق فى الرفض ده
    على فرضا انها مش بتحب القطط و بتخاف منهم فعلا لكن عاشت معاهم مضطرة قبل كده
    مكنش حيجرى حاجة و تعمل كده مضطرة كمان مرة
    يعنى هى المفروض فعلا تقبل و لو على مضض انما متبقاش ناكرة للجميل
    حتى لو كان جميلك ده يا توتا اللى عملتيه معاها لله و مش منترظة منها رد لكن مش معقول ابدا ان حد يعض الايد اللى اتمدتله و قدمته مساعدة هو كان محتاجها قبل كده

نيجى لتصرفك انتى يا توته

طبعا الصراحة حلوة
    و انا عن نفسى لما بكون زعلانة من حد بسمعه كلام زى الدبش
    بس نيتى بتصفى و بهدأ و مكن بعدها بفترة بسيطة ارجع اصالحه و لا كأن فيه حاجة لانه ببساطة كل اللى فى قلبى طلعته اول بأول
    ساعتها يمكن يختشى على دمه و ميكررش التصرف البايخ اللى عمله قبل كده و زعلنى و ممكن نبقى حبايب اكتر من الاول

عشان كده بقولك يا توتا بلاش تقاطعيها
    انتى ابديت غضبك من تصرفها سيبيها كام يوم و ارجعى كلميها تانى و متجيبيش كمان سيرة القطط
    انما خليها تحس بودك لها و ربنا يهديها ان شاء الله و تلاقيها من نفسها بتقولك تعالى انتى و القطط خدوا عندى كام يوم

و لو معملتش كده برضو بلاش تقاطعيها لانك مسئولى امام ربنا عن المقاطعه دى و لا يحل لمسلم ان يهجر اخاه فوق ثلاث ليال و خيرهم من يبدأ بالسلام زى ما انتى عارفة

بقولك ايه
    هاتلى القطط لو مشالتهمش الارض اشيلهم جوة قلبى و عيونى
    و خصوصا هوباالقومر

هبهوب هي فيها منك الاندفاع وحدة الردود وفيها من طيبة قلبك برضو وده الي كان مصبرني عليها...بس الانانية دي الي مقدرش احبها في شخص مهما كان عزيز وغالي عليا....

تسلملي عيونك...تعالي خديهم ميغلوش عليكي...بس حترجعيهم تاني يوم...

يعني مينوبك الا المشوار

قديم 26th August 2008, 10:56 AM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة somayasaleh
    مدام توته

صباح الفل.... انا كمان شايفه انها مش غلطانة.. هي انسانه صريحه وواضحه معك... وكون ان هي كانت عندك ومستحمله القطط ده كان غصب عنها علشان ظروفها

بس هي حرة في بيتها...وده مش مقياس الصداقه خالص

الصديق هو اللي يقبل صديقه زي ما هو ويقف معاه وقت الشدة

انت ممكن تسمي ده صاحبه مش صديقه.... وتعمليها علي الاساس ده..ومش شرط انك تجدي منها نفس الترحاب اللي انت اعطيتيه لها...لالن ببساطة الشخصيات بتختلف من انسان للتاني

انا من رأي انك تضعي صاحبتك ده في منزلتها الحقيقيه لانهاببساطة( مش انت) ومش حتتصرف زي ما انت متوقعه منها لان شخصيتها مختلفه تماما عنك

وزي المثل ما بيقول

من السهل ان تضحي

ولكن من الصعب ان تجدالصديق الذي تضحي من اجله

الخلاصة
    ------

الست مش غلطانة( لانها ببساطة مش صديقه)

أنت اللي غلطانة (لانك معرفتيش كده الا متأخر)

ومع تمنياتي باليحث عن صديقة حقيقىة المة الجاية

ملحوظه....

انا كمان مابحبش القطط خالص خالص ...بس علشان خاطر بنتي مستحملة اتنين عندي ....امانه لحد صاحبتهم ما ترجع من السفر...بنتي مبسوطة بيهم قوي قوي....وانا بعد الايام لحد ماترجع صاحبتهم من السفر
    لو انت في الرياض يا مرحب بالقطط بتاعتك واكتب علي الفيلا من برة... ملجأ القطط المريح....لحين ميسرة

نفس الكلام ده بالحرف اتقالي من صديقة... وللاسف كنت فاكرة انه تجني على صاحبتي الانانيةانها مش معتبراني الا مجرد صاحبة من ضمن ....مش صديقة مقربة...وغلطي اني من الاول فعلا مفهمتش ده....يظهر الي بيبقى جوه الحدث مش بيشوف صح زي الي من بره....

ميرسي بجد الكلام ده فوقني لحقيقة مهمه اوي...طول عمري بحاول انكرها...اني لازم احجم الناس كويس بحجمهم ومديش انسان قدر اكبر من قدره...

قديم 26th August 2008, 11:11 AM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

أنا : Badroora

يا بخت صاحبتك بينا والله يا مدام توتا
    هى مش غلطانة انا نفسي لما صديقتى جت تسافر مصر وقالتلى هاسيب القطة عندك لما ارجع قولتلها لا طبعا وفعلا سافرت والقطة طفشت ولا همنى
    لو جاية تزورنى تبقي قطتها ممنوعه من دخول البيت لما باروح ازورها استحالة اقعد فى مكان فيه القطة اللى عاوزة اقوله باختصار ان الصداقة شيء وانك تقبلي شيء مش بتحبيه دا شيء اخر .
    لو كنتى تقصدى بالصداقة باكج انها تقبلك بقططك يبقي مش صح انتى حاجة وقططك حاجة تانية خالص وبصراحة قالتلك على حل كويس سيبي قططك فى غرفه بدون رش ورشي الباقي وهكذا ومش معقول تخسري صديقتك عشان شوية قطط

قديم 26th August 2008, 11:17 AM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Badria Mekkawy
    يا بخت صاحبتك بينا والله يا مدام توتا
    هى مش غلطانة انا نفسي لما صديقتى جت تسافر مصر وقالتلى هاسيب القطة عندك لما ارجع قولتلها لا طبعا وفعلا سافرت والقطة طفشت ولا همنى
    لو جاية تزورنى تبقي قطتها ممنوعه من دخول البيت لما باروح ازورها استحالة اقعد فى مكان فيه القطة اللى عاوزة اقوله باختصار ان الصداقة شيء وانك تقبلي شيء مش بتحبيه دا شيء اخر .
    لو كنتى تقصدى بالصداقة باكج انها تقبلك بقططك يبقي مش صح انتى حاجة وقططك حاجة تانية خالص وبصراحة قالتلك على حل كويس سيبي قططك فى غرفه بدون رش ورشي الباقي وهكذا ومش معقول تخسري صديقتك عشان شوية قطط

طيب بأمانة عايزه اسألك...لما قلتي لها لا هي كانت ردة فعلها ايه؟؟

حسيتي انك جرحتيها ولا لا....؟؟؟

وكمان لما الدنيا طينت اكتر وقطتها طفشت...محستيش بشويه تأنيب ضمير؟؟؟؟

حعرفك عليها صاحبتي دي...حلة ولقت غطاها ياربي

قديم 26th August 2008, 11:22 AM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

أنا : Badroora

لالا خالص ولا الهوا بالعكس انا فرحت ان القطة طفشت