محاورات المطاريد حول الأحداث الجارية - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مناقشات وحوارات جادة

مناقشات وحوارات جادة

محاورات المطاريد حول الأحداث الجارية

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 19th January 2014, 02:57 PM abo_hammad غير متواجد حالياً
    abo_hammad
    Platinum Member

abo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond reputeabo_hammad has a reputation beyond repute

abo_hammad's Flag is: Egypt

أنا : abo_hammad

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HRD
    يا ناس حرام عليكوا ... أنتوا المفروض بتدافعوا عن مبداء .... ازاي عايز تقنع الناس انك صح و انت بتدمر الف ب مبدأك بايديك... الصورة اللي انت حاططها دي ربنا حيسالك عليها ... ربنا اللي بيحاسب مش احنا ... ربنا اللي يعرف اللي في قلوب الناس مش احنا ... يا اخي افتكر رابعة اللي انت يترفع علامتها كانت ايه وربنا هداها وبقت ايه

انا مش عارف هل حضرتك مسلم و لا لأ ,بس مش مشكلة.

يا سيدي انا عايز اعرف هو ايه اللى حرام بالضبط,يعنى هى كانت مستخبية و عملت كده و هو فضحها مثلا,دى لقطات من الابداع الفنى الذى يعرض على شاشاتنا ليل نهار و هى بتتفاخر بمشوارها الفنى ,ايه اللى مزعل حضرتك انا مش عارف؟

ثم اننا مش هنحاسب حد على نيته,لان النية بتاعة ربنا,انما احنا لينا ظواهر الاعمال , و فى الاسلام امثالها اسمهم "مجاهرين بالمعصية" و لا غيبة لامثالها و دمتم.

قديم 19th January 2014, 03:14 PM Clinical chemist غير متواجد حالياً
    Clinical chemist
    Golden Member

Clinical chemist has a reputation beyond reputeClinical chemist has a reputation beyond reputeClinical chemist has a reputation beyond reputeClinical chemist has a reputation beyond reputeClinical chemist has a reputation beyond reputeClinical chemist has a reputation beyond reputeClinical chemist has a reputation beyond reputeClinical chemist has a reputation beyond reputeClinical chemist has a reputation beyond reputeClinical chemist has a reputation beyond reputeClinical chemist has a reputation beyond repute

أنا : Clinical chemist

اقتباس
    يا ناس حرام عليكوا ... أنتوا المفروض بتدافعوا عن مبداء .... ازاي عايز تقنع الناس انك صح و انت بتدمر الف ب مبدأك بايديك... الصورة اللي انت حاططها دي ربنا حيسالك عليها ... ربنا اللي بيحاسب مش احنا ... ربنا اللي يعرف اللي في قلوب الناس مش احنا ... يا اخي افتكر رابعة اللي انت يترفع علامتها كانت ايه وربنا هداها وبقت ايه

أهلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا بالضيف الجديد
    والله والتوبيك هيسخن تانى

بص يا (محترم)
    اسلوب اشتمك واطلع فيك العبر لحد ما أجبرك على الرد وبعدين الطم وأقول شوفوا ياناس اللى عاملين نفسهم متديين بيقولوا أيه.......مايمشيش معانا هنا.

تدخل بأدب تتعامل بأدب
    تدخل بسفالة تتعامل بسفالة

السيد اللى بتدافع عنه صريح وواضح فى سبه للأعراض ....لا وحاطه توقيع كمان.

السيدة اللى بتدافع عنها سافلة ومجاهرة بسفالتها.......عايز تتعلم منها الدين؟!.....هذا شئنك وانت حر .....أحنا حبينا نقولك بس انها هتفتح قناة دينية علشان تبقى تتفرج عليها.

لكن نظام القلوب وانت مالك ودع شئنها لله ده يخلينى اسالك (ده لو عايز نقاش بموضوعية فعلا) وانت ماتركتش شأن الاخوان ومن والاهم وتعاطف معهم لله ليه؟! .......وافقت على سحلهم وقتلهم وحرقهم واعتقالهم ونفيهم ليه؟!.........دع شأنهم لله يا أخى
    أعتبرهم زى الهام شاهين يا راجل يا غيور......على دينك .

قديم 19th January 2014, 03:26 PM يسر غير متواجد حالياً
    يسر
    Silver Member

يسر تم تعطيل التقييم

يسر's Flag is: Egypt

أنا : يسر

يا جماعة ما حصلش حاجة عشان نهاجم الزميل كدة

قديم 19th January 2014, 03:45 PM HRD غير متواجد حالياً
    HRD
    Banned

HRD is a jewel in the roughHRD is a jewel in the roughHRD is a jewel in the roughHRD is a jewel in the rough

أنا : HRD

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo_hammad
    دى

مع دى

الاتنين, طب ازاى يا جدع ؟

سامحني بس انا مفهمتش قصدك ايه... لو في حاجة في كلامي غلط وضحهالي

قديم 19th January 2014, 04:02 PM HRD غير متواجد حالياً
    HRD
    Banned

HRD is a jewel in the roughHRD is a jewel in the roughHRD is a jewel in the roughHRD is a jewel in the rough

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يسر

طبعا عندي تحفظ على ادراج الصورة
    لكن كلام حضرتك فيه مغالطات
    اولا الصورة من احد افلام الممثلة و ليست مزيفة و لم تتطرق الى ما بداخلها بأي شكل من الاشكال , ان كانت الصورة مسيئة فالاولى بها ان تتبرأ هي منها بدلا من ان نلوم ناشرها
    ثانيا لا يصح ان يتصدر المجاهر بالمعصية صفوف الدعوة و الا الى ما سيدعوا الناس ؟!!
    ثالثا رابعة العدوية لم تكن عاهرة كما صورها زملاء الممثلة في اعمالهم

انا ماتهمنيش الممثلة .... المفروض الهدف هو نصرة الحق .... وعلشان تظهر الحق اعتقد ان المهم تركز علي الدم اللي راح والناس اللي اتسجنت ظلم ... تركز علي الحرية اللي مش حتبقي موجوده ... مش حاقول أني قريت كل اللي مكتوب ... بس اللي شوفته ناس بتكلم نفسها ... انغلاق علي الذات بطريقة فظيعة ... التحول من الدفاع عن قضية لسب ولعن ونكت وتريقة وبأسلوب في كتير من الأحيان منفر ....

قديم 19th January 2014, 04:11 PM يسر غير متواجد حالياً
    يسر
    Silver Member

يسر تم تعطيل التقييم

يسر's Flag is: Egypt

أنا : يسر

اقتباس
    انا ماتهمنيش الممثلة .... المفروض الهدف هو نصرة الحق .... وعلشان تظهر الحق اعتقد ان المهم تركز علي الدم اللي راح والناس اللي اتسجنت ظلم ... تركز علي الحرية اللي مش حتبقي موجوده ... مش حاقول أني قريت كل اللي مكتوب ... بس اللي شوفته ناس بتكلم نفسها ... انغلاق علي الذات بطريقة فظيعة ... التحول من الدفاع عن قضية لسب ولعن ونكت وتريقة وبأسلوب في كتير من الأحيان منفر ....

و مين قال بس اننا مش مهتمين بصلب القضية - دم الناس و الحرية - الموضوع مليئ و ثري بالمقالات و الآراء و الافكار الى جانب ذلك ما ذكرته انت من تعليقات و صور ساخرة قد تجنح بعضها احيانا - و انا من ضمن الجانحين على فكرة - لكن هي للترويح و التنفيس عما في داخلنا من الم , اما بالنسبة للانغلاق فليس بيدنا و الموضوع مطروح لكل الاعضاء حديثهم قبل قديمهم !!

قديم 19th January 2014, 04:12 PM HRD غير متواجد حالياً
    HRD
    Banned

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo_hammad
    انا مش عارف هل حضرتك مسلم و لا لأ ,بس مش مشكلة.

يا سيدي انا عايز اعرف هو ايه اللى حرام بالضبط,يعنى هى كانت مستخبية و عملت كده و هو فضحها مثلا,دى لقطات من الابداع الفنى الذى يعرض على شاشاتنا ليل نهار و هى بتتفاخر بمشوارها الفنى ,ايه اللى مزعل حضرتك انا مش عارف؟

ثم اننا مش هنحاسب حد على نيته,لان النية بتاعة ربنا,انما احنا لينا ظواهر الاعمال , و فى الاسلام امثالها اسمهم "مجاهرين بالمعصية" و لا غيبة لامثالها و دمتم.

هل حضرتك شايف ان مشكلتنا حاليا هي الممثلة وإذا كانت بتعمل معاصي وإلا لاء؟
    هل حضرتك شايف أننا لما اركز علي اخبار الممثلات وقالو ايه وعملوا ايه دا صح؟

قديم 19th January 2014, 04:24 PM HRD غير متواجد حالياً
    HRD
    Banned

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Clinical chemist

أهلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا بالضيف الجديد
    والله والتوبيك هيسخن تانى

بص يا (محترم)
    اسلوب اشتمك واطلع فيك العبر لحد ما أجبرك على الرد وبعدين الطم وأقول شوفوا ياناس اللى عاملين نفسهم متديين بيقولوا أيه.......مايمشيش معانا هنا.

تدخل بأدب تتعامل بأدب
    تدخل بسفالة تتعامل بسفالة

السيد اللى بتدافع عنه صريح وواضح فى سبه للأعراض ....لا وحاطه توقيع كمان.

السيدة اللى بتدافع عنها سافلة ومجاهرة بسفالتها.......عايز تتعلم منها الدين؟!.....هذا شئنك وانت حر .....أحنا حبينا نقولك بس انها هتفتح قناة دينية علشان تبقى تتفرج عليها.

لكن نظام القلوب وانت مالك ودع شئنها لله ده يخلينى اسالك (ده لو عايز نقاش بموضوعية فعلا) وانت ماتركتش شأن الاخوان ومن والاهم وتعاطف معهم لله ليه؟! .......وافقت على سحلهم وقتلهم وحرقهم واعتقالهم ونفيهم ليه؟!.........دع شأنهم لله يا أخى
    أعتبرهم زى الهام شاهين يا راجل يا غيور......على دينك .

وحضرتك عرفت منين أني مش متعاطف مع اللي اتقتلوا وأني وافقت علي سحلهم وقتلهم؟
    مش ممكن كان ليه قرايب فيهم ؟
    مش ممكن أكون شايف حقهم بيضيع علشان ناس باندفعها بتضيع كل حاجة وبتخسر كل حاجة؟
    مش ممكن أكون شايف ان ربنا عمل كدا علشان نفوق ونشوف ايه اللي عملناه غلط واللي لسه مستمرين فيه من تعالي وصلف بينفر الناس مننا..
    ممكن يكون هدفنا واحد بس انا مبضحكش علي نفسي

قديم 19th January 2014, 04:24 PM محمد علي عامر غير متواجد حالياً
    محمد علي عامر
    Brigadier General

محمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond repute

أنا : محمد علي عامر

اقتباس
    هل حضرتك شايف ان مشكلتنا حاليا هي الممثلة وإذا كانت بتعمل معاصي وإلا لاء؟
    هل حضرتك شايف أننا لما اركز علي اخبار الممثلات وقالو ايه وعملوا ايه دا صح؟

أعتقد أن الممثلة ليست مهمة بذاتها وإنما لأنها تمثل نوعية ممن يظهرون على الساحة ويؤيدون الإنقلاب بقوة.

وإذا صح الخبر أن ممثلة (الإغراء) تلك ستدشن قناة فضائية لتعرف الناس بإسلامهم فهذا يوضح ما هو الإعلام المطلوب أن يسود في مصر ما بعد الانقلاب.

ثم لا تنسى حضرتك أنها شاركت في وضع دستور العسكر ولو عن طريق المشاركة في لجان الاستماع.

قديم 19th January 2014, 04:43 PM HRD غير متواجد حالياً
    HRD
    Banned

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد علي عامر
    أعتقد أن الممثلة ليست مهمة بذاتها وإنما لأنها تمثل نوعية ممن يظهرون على الساحة ويؤيدون الإنقلاب بقوة.

وإذا صح الخبر أن ممثلة (الإغراء) تلك ستدشن قناة فضائية لتعرف الناس بإسلامهم فهذا يوضح ما هو الإعلام المطلوب أن يسود في مصر ما بعد الانقلاب.

ثم لا تنسى حضرتك أنها شاركت في وضع دستور العسكر ولو عن طريق المشاركة في لجان الاستماع.

أستاذ محمد
    الموضوع ببساطة ان الناس بتبص لأي حد منتمي لجماعة الاخوان او متعاطف معاهم انه بالأساس إنسان بينتمي لفكر ديني (من الاخر شيخ) وبيبتدي يتعامل معاك من الأساس دا .. نشر صور زي دي وكتر التهريج في موضوع مفتوح لنصرة قضية بيفقد الموضوع مصداقيته وبيخلي الناس تقولك بص يا سيدي علي الناس اللي بيدعوا التدين ... ودا حصل قبل كدا مع الشيخ اللي هاجم نفس الممثلة وبعدين نزل وزع صورها علشان يثبت كلامه