امتحان المعادله للمهندسين APEGA في شهر ابريل - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    الماسونية - نشأتها وخفاياها
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : Veronaoqr)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

امتحان المعادله للمهندسين APEGA في شهر ابريل

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 23rd February 2015, 09:24 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yamo
    يعنى اللى فهمتوا ان اونتاريو بيعدلوا الشهادات من غير امتحانات من غير معادله انا هندسة اسكندريه(ميكانيكا انتاج) ممكن يقبلونى من غير امتحانات المعادله؟

هل نفس الكلام مطبق فى البيرتا برضه ولا اونتاريو و بريتش كولمبيا بس ......اذا بروفنس و بروفنس يبقى على حسب الشغل يعنى اذا حد مسجل فى اونتاريو من غير امتحانات غير الاثيكس يجيلوا شغل فى البيرتا يطلبوا منه امتحان و يشغلوا مهندس تحت التدريب؟؟؟؟؟!!!!! يعنى اذا فيه شركه ليها فرع فى تورونتو و نقلت مهندس البيرتا مينفعش يروح على نفس البوست ديه تبقى حاجه غريبه اوى؟؟؟؟

برجاء الايضاح فى حدود معلوماتك حيث اذا وفق الله فى بقية الاجراءات من الممكن جدا ان يتم تغيير الخطط على حسب المقاطعه اللى بتعادل من غير امتحانات غير الاثيكس يعنى توفير وقت و مجهود و فلوس اكيد المهاجرين الجدد محتاجينها

حضرتك لما بتاخد الترخيص وبقيت مهندس
    لما بتروح تشتغل في مقاطعه تانيه بتعمل موبلايزيشن يعني نقل ملف بس وبالتالي بتدفع رسوم التسجيل وبتاخد عضويه المقاطعه اللي لقيت شغل فيها
    انا شفت ناس كثير مدحت في الترخيص في اونتاريو بدايه حتى وهم مقيمين في مقاطعه تانيه يمكن لانك بتدخل مستعد وما بتنجحش او بتدخل نص مستعد وبتنجح في المقاطعات التانيه وفي الحالتين مانتاش فاهم ليه
    وتلاقي الناس هدفها تعدي الايثك واللو وبس

قديم 24th February 2015, 12:21 AM mezo غير متواجد حالياً
    mezo
    Senior Member

mezo is a jewel in the roughmezo is a jewel in the roughmezo is a jewel in the roughmezo is a jewel in the rough

mezo's Flag is: Canada

أنا : mezo

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    حبيبي ميزو انت فين من زمان
    بالمناسبه هل انت في اونتاريو؟
    لاحظ يسما طلبوا منه مواد في كيبيك بينما اعترفوا بيه من غير موا في بريتش كولومبيا
    امتحان اونتاريو ايسي بنظام اربع اسئله تجاوب كتابه وفي مانيتوبا ساسكاتشوان والبيرتا ملتي تشويس مئه سؤال في ساعتين
    انا قريت قانون المهندسين بتاع انجنيرز كندا وطبعا باستغرب من اللي بيحصل في كل مقاطعه
    الكلام اللي رفعاه فوق هو اللي وصلني من يومين من ابيجم مانيتوبا
    ربنا يوفق الجميع
    دي فايده الحوارات والنقاشات فيه صديق قال لي من الاول روح قدم في اونتاريو احسن لك وانا ما اسمعتش كلامه
    ---
    ملاحظه
    موضوع اثبات اللغه موجود في الطلب نفسه
    ملاحظه 2 حضرتك بتدرس في الجامعه؟ فين

انا بدرس فى كونكوريا ماستر فى الهندسة المدنية والى اكتشفت ان بمجرد ماباخد الشهادة بتاعة الماستر اقدر اقدم على اى نقابة ومنهم كيبك من غير اى مواد ومكانش ليها لازمة التقديم على البرتا من الاساس بس انا اصلا مكنتش بفكر فى الدراسة وغيرت رائيى فى اخر لحظة

قديم 24th February 2015, 02:29 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mezo
    انا بدرس فى كونكوريا ماستر فى الهندسة المدنية والى اكتشفت ان بمجرد ماباخد الشهادة بتاعة الماستر اقدر اقدم على اى نقابة ومنهم كيبك من غير اى مواد ومكانش ليها لازمة التقديم على البرتا من الاساس بس انا اصلا مكنتش بفكر فى الدراسة وغيرت رائيى فى اخر لحظة

اللي حضرتك عملته عين العقل
    لما بتاخد شهاده عليا من هنا بيحذفوا المواد المطلوبه عنك
    هو الهدف واحد ان تنخرط في سلك التعلم علشان تعيش الحياه زي ما هم عاوزينها بس بالقانون
    ربنا يوفقك

قديم 24th February 2015, 07:41 AM yamo غير متواجد حالياً
    yamo
    Senior Member

yamo is on a distinguished road

yamo's Flag is: Egypt

أنا : yamo

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mezo

بالتوفيق مهندس ميزو بس ليا سؤالين

حضرتك اخدت الترخيص بدون امتحانات غير الاثيكس و بعدين بتعمل ماستر هل السبب ان حضرتك ملقيتش شغل مثلا؟

و بخصوص الماستر هل بيبقى فيه وقت تشتغل و لا حضرتك بتدرس بس و معتمد على السيفينج بتاعت حضرتك؟

قديم 25th February 2015, 01:58 AM Cracker غير متواجد حالياً
    Cracker
    Junior Member

Cracker is on a distinguished road

Cracker's Flag is: Kuwait

أنا : Cracker

!For Medical Professionals Only

السلام عليكم يا شباب زي الورد حد يفيدني انا ملخبط علي الاخر انا خلصت هندسة حاسب الي 2003 و خبرتي بالاي تي كلها قسم الشبكات هل استطيع معادلة شهاتي ب P.eng واذا بقدر ابدا ازاي انا مقيم في ميسيساجا من سنتين ودلوقتي لا شغل ولا مشغله عواطلي حد يفيدنا جزاكم الله خير

قديم 25th February 2015, 02:54 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Cracker
    السلام عليكم يا شباب زي الورد حد يفيدني انا ملخبط علي الاخر انا خلصت هندسة حاسب الي 2003 و خبرتي بالاي تي كلها قسم الشبكات هل استطيع معادلة شهاتي ب P.eng واذا بقدر ابدا ازاي انا مقيم في ميسيساجا من سنتين ودلوقتي لا شغل ولا مشغله عواطلي حد يفيدنا جزاكم الله خير

سلام عليكم
    فيلمك طويل يا ولدي
    اولا الاي تي مش محتاج ابيجا وبالتالي مش محتاج معادله
    لو عاوز تشتغل مهندس يبقى لازم تشوف الكلام اللي كتبناه في المشاركات اللي قبل دي
    جيب الشهادات والذي منه وقدم وطبعا خبرتك ومشاريعك الاخيره
    كل ده علشان تتسجل مهندس تحت التدريب وبالتالي تدور على شغل في شركه هندسيه تحت ايد مهندس بروفيشنال
    ولو طلبوا منك مواد حتعملها واذا ما طلبوش يبقى امك داعيالك
    ربما معاك
    اسهلك وانت فاضي تعمل سي سي ان اي....او حتى A+ وتدور على شغلانه فني كمبيوتر نركيب اصلاح سوفتوير تشيل فيروسات الخ
    حاجه تحط اكل على الترابيزه

قديم 25th February 2015, 03:04 AM Cracker غير متواجد حالياً
    Cracker
    Junior Member

Cracker is on a distinguished road

Cracker's Flag is: Kuwait

أنا : Cracker

شكرا علي الرد السريع بس انا معنديش مشاريع وشهادة خبره في الهندسه اعمل ايه عادي احط مشاريع في الشبكات؟ علي فكره انا معايا ccna & ccnp بس صارلي سنتين مش شغال بيهم

قديم 25th February 2015, 11:51 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Cracker
    شكرا علي الرد السريع بس انا معنديش مشاريع وشهادة خبره في الهندسه اعمل ايه عادي احط مشاريع في الشبكات؟ علي فكره انا معايا ccna & ccnp بس صارلي سنتين مش شغال بيهم

حقا حضرتك نموذج للبحث

في مسيساجا ومعاك شبكات والشهادتين اللي الناس بتطلبهم وما بتشتغلش

اعمل التالي
    كورس في الاتصال الجماهيري او التواصل او الكميونيكشين علشان تعرف تعرض نفسك
    انا واجهت الحكايه دي

واحد في معرض وظايف قال لي التالي
    انت بتعرض نفسك فوق بسبب طول مده خبرتك وتنوعها...........اقتصرها على اخر عشر سنين..وكان عنده حق
    اعتقد ان قصتك لغه وعرض ودول فيه فيديوهات يوتيوب كثيره ومنا اليوتيوب بتاع لغه الجسد اللي حطيته من كام يوم ينفعك

حدثنا عن السنتين ماذا فعلت هل قابلت في وظائف؟
    هل عملت شهاده كندي؟
    هل عملت تطوع؟

----------------
    لا تنس اخيرا ان الرزق من الله
    ركعتين في جوف الليل واخلص في الدعاء

قديم 25th February 2015, 07:29 PM نيفين توماس غير متواجد حالياً
    نيفين توماس
    Junior Member

نيفين توماس is on a distinguished road

نيفين توماس's Flag is: Egypt

افتراضي المعادلة

أنا : نيفين توماس

بعد اذنكم انا كنت عايزة اعرف انا عاملة هجرة لكيبك بس بعد ماهااعمل لاندج غالبا هااروح اونتاريو.... انا خريجة هندسة القاهرة دفعة 2004 قسم كهرباء قوي بس خبرتي كلها instrumentation وانا دلوقتي خلصت الميدكال فكنت عايزة اعرف ايه الخطوات بتاعت المعادلة ولو فيه حاجة ممكن اعملها من دلوقتي وكمان لو قدمت من دلوقتي على المعادلة في اونتاريو قبل مااعمل لاندج في كيبك فيه مشكلة هاتقابلني ...وشكرا

قديم 26th February 2015, 09:37 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

عثرت على هذا الموقع الجميل للي ناوي يراجع ما ذاكره لامتحان ابيجا
    https://quizlet.com/63255331/nppe-fla...a-flash-cards/